Hoelang kan een parkietje alleen zijn??

Gestart door Peggy, oktober 24, 2007, 20:24:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peggy


Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Sinds Juni heb ik een parkietje. Dat was in het begin van de zomer.
Aangezien ik ongeveer 1 a 2 keer per maand 1 of 2 nachtjes elders ga logeren is mijn parkietje sammy alleen. Dat is altijd goed gegaan. Ik heb hem zelfs 1 keer meegenomen volgens de tip op het forum (in het cavia mandje met een isolatietas eromheen) maar toen was het nog zomer.
Nu durf ik dat niet meer i.v.m. de kou die buiten heerst. En het lijkt mij niet echt goed voor het beestje al dat gereis en 2 dagen in een andere kooi en omgeving. Of is het niet te koud en te stressig voor het beestje? Ik kan hem ook gewoon thuis in zijn eigen huisje laten. Maar dan is wel al die tijd dat ik weg ben de verwarming uit. Dus ik vraag me dan af of het dan niet te koud is voor hem? In de zomer had ik dit probleem niet. Ik weet niet wat ik moet doen nu. Kunnen jullie mij misschien raad geven?

Groetjes Peggy en Sammy

pietje parkietje

hier zitten de vogels in een voliere waarvan het binnenhok verwarmd is en zitten ze ook gewoon buiten met deze kou maar ik weet niet hoe dat gaat met parkietjes die binnenshuis gewent zijn, het lijkt mij wel behoorlijk stressvol voor een parkietje om telkens te moeten verhuizen enzo...maarjah alleen laten zitten 2 dagen lang vind ik iets waarvan ik zeg "liever niet"    misgien een 2e parkietje erbij nemen? dan is dat probleem opgelost!

williamenannemieke

hoi,

een tweede parkiet lijkt me inderdaad een goeie oplossing. we hebben zelf ook een tijdje 1 parkiet gehad maar omdat we onregelmatig werken en dus soms van smorgens vroeg tot savonds niet thuis zijn een 2e erbij genomen. je merkt echt dat piet dolblij was met zijn maatje puk!

dan kan een nachtje of 2 weg ook niet echt kwaad.. want dat reizen lijkt me niks. als de kachel uitstaat is niet echt een probleem zolang het maar niet tocht heb ik altijd begrepen. maar misschien kan je de kachel gewoon op een lage stand zetten en niet helemaal uit?

wat we wel doen als we weggaan is vers water geven en iets meer eten. wel lijkt het me wat vervelend als je echt 2 volle dagen en nachtten weg ben omdat je vogels eigenlijk echt iedere dag vers water nodig hebben.. een dag overbruggen kan wel maar langer als 2 dagen zou ik het niet maken.

groetjes

Peggy

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties. Natuurlijk geef ik hem vers eten en drinken als ik wegga, ik zet er zelfs 2 bakjes van ieder in.
Een vriendje voor hem wil ik wel maar nu nog niet want dan ben ik bang dat ie nooit tam zal worden want het gaat steeds beter met het tam maken, stap voor stap.....
Ik zal de verwarming op een lage stand zetten.
Het reizen met hem in de trein vond ik zelf ook niet echt ideaal, het was wel te doen maar toch, maar zoals het meisje dat beschreef op de website bij het punt ''Reizen en Parkieten", leek het de normaalste zaak van de wereld te zijn en doet zij het regelmatig, dus het kan wel in principe. Ik denk als je hem meeneemt in een kooi in de auto dat dat al anders klinkt. Maar dat zit er voorlopig nog niet in.
En die paar keer dat ik weg was is het goed gegaan, ik zal ook niet langer dan 2 daagjes wegblijven. Ik woon aan een drukke weg dus het is nooit stil hier.

Groetjes Peggy

Anita1983

Hallo Peggy,

Ik vind het eerlijk gezegd helemaal geen verstandig idee om je parkietje 2 dagen alleen thuis te laten blijven....
En dan ook nog 1 à 2 keer in de maand!!! Dat betekent dus dat je parkietje om het weekend alleen zit  :o
Als het nou een keer voorkomt dat je één nachtje ergens anders gaat slapen of een keer een weekendje weg gaat, dan lijkt mij dat niet zo'n probleem. Misschien heb je dan een lieve buurman/vrouw/jongen/meisje die op je parkietje wil passen of hem eten en drinken wil geven.
Maar ik vind een parkietje geen speelgoed waar je even eten en drinken bij in de bak gooit en dan redt hij zich maar. Stel dat er wat met je parkietje gebeurd. Zij kunnen ook ziek worden of zich pijn doen en hij zit dan het hele weekend alleen. Dit wil je niet op je geweten hebben....lijkt mij....
Ook heeft een parkiet elke dag liefde, verzorging en vrijheid nodig, dus lekker vliegen!!!
Zoals ik al zei "een keer een weekendje of een nacht (als het niet anders kan) zou kunnen (zelf zou ik dit NOOIT doen), maar om het weekend??? -> Nee, zeker niet doen". Dan vraag ik me af waarom je aan een huisdier begonnen bent???

Ik hoop dat je een andere regeling kunt treffen, waarbij ook je parkietje in zijn behoefte voorzien wordt. Een 2e parkiet is leuk en gezellig en zeker een aanrader als je parkietje vaak alleen zit. Maar absoluut geen oplossing om ze dan maar samen het hele weekend alleen te laten zitten.
Ik ben écht van mening dat je iets moet regelen, waarbij jij en je parkietje zich allebei prettig en gerustgesteld voelen.

Liefs, Anita

Peggy

Nou met die insteek heb ik het beestje niet. Ik heb hem trouwens kado gekregen en ik ben er erg blij mee.
Ik kan hem inderdaad bij iemand onderbrengen, ze hebben wel allemaal katten. En is het niet beter om hem in zijn eigen omgeving te laten. En dan moet ik nog met hem naar buiten toe in het korfje. En eigenlijk vind ik andere mensen lastig vallen ermee niet zo heel prettig maarja.

Maar goed, er zou ook iets kunnen gebeuren wanneer ik werken ben of als je even naar de supermarkt bent. Hij is verder gezond hoor. En alsof alle mensen die een vogel of papegaai hebben als huisdier allemaal werkeloos zijn en altijd thuis zijn!!
En ook zijn er mensen die vogels hebben die hun hele leven in hun kooitje zitten. Hij is verwend wat betreft het los vliegen. Dat vind ik ook prettig.

En trouwens ik heb ook niet gezegd dat ik altijd zeker 2x per maand 2daagjes weg ben, dus dat valt reuze mee. 

Maar het gaat helemaal goed komen!!

Later

En een fijn Weekend allen.......

Meltjuh

Citaat van: Peggy op oktober 25, 2007, 15:02:54

Maar goed, er zou ook iets kunnen gebeuren wanneer ik werken ben of als je even naar de supermarkt bent. Hij is verder gezond hoor. En alsof alle mensen die een vogel of papegaai hebben als huisdier allemaal werkeloos zijn en altijd thuis zijn!!
Ja, ok. Maar dan kom je er dezelfde dag nog achter. Stel dat je parkietje ziek is en je die dag dus niet thuis bent om naar de DA te gaan? Eén dag kan dan al teveel zijn ;). Dat is wat Anita je wilt uitleggen. Ze heeft vast niet de intentie om je aan te vallen :). Denk er gewoon goed overna ;).

***anita***

ik heb in vele site's gelezen dat je parkieten niet langer dan 24 uur alleen kan zijn...ook al heb je er 2  :-\

Milo-Pixel

mijn ouders zijn gescheiden, en ik ben daardoor 1 keer in de 2 weken van zaterdag op zondag weg. Ik laat ze iedere zaterdagochtend nog vliegen voor ik wegga en mijn moeder zorgt dan zondag voor mijn parkietjes (dus vers water en eten). dit kan toch geen kwaad of wel?

groetjes, Marit

Caradow

Je zegt het zelf al, je moeder is er dan om voor ze te zorgen ;)

Milo-Pixel

gelukkig, ik was al bang dat ik ze tekort deed hiermee...