agressief door schommeltje

Gestart door margriet, oktober 20, 2007, 20:18:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

hallo forumleden,

Mijn parkietje ( sinds 22 september bij mij ) heeft een tijdje een spiegeltje in z'n kooi gehad waardoor hij rustig werd maar na 1 week erg agressief en kwam er ook niet meer van af dus ook niet buiten de kooi
Heb het weggehaald  ??? en dat werkte prima. Nu is het z'n schommeltje. Begint eerst lekker te schommelen maar sinds gisteren is hij er wel toch ook wat agressief, vanmiddag dat even naar beneden gehaald en ja hoor hij kwam er wel uit.
Moet ik nu ook dat weglaten?  :-\ Er hangen dan maar 2 speeltjes in de kooi er buiten meer om hem te lokken.
Op z'n stokjes zit hij rustig met pootje in z'n buik en koppie naar achteren. ;)

groeten
Margriet

karin v h

Hallo Margriet,
Heeft hij ook speelgoed of een speelboom buiten de kooi?

Je kunt natuurlijk ook de speeltjes een bepaalde tijd in de kooi laten hangen en er dan een tijdje weer uithalen. Bijvoorbeeld het schommeltje kun je er 's avonds en 's morgens in laten hangen en dan haal je het 's middags een paar uurtjes weg en kijken hoe hij dan reageert en dat kun je met het spiegeltje ook doen want de vraag is toch waarom doet hij zo. Is hij opzoek naar een speelkameraadje omdat hij zo op het spiegeltje reageert?
Een parkiet heeft wel speelgoed nodig want hij moet zich toch kunnen amuseren.
Je hebt hem ook nog niet zolang dus hij zal ook aan alles moeten wennen. Je ziet wel vaker dat parkietjes in het begin uit de kooi komen en dan er een tijd liever in blijven.
Is hij wel tam - komt hij op je vinger zitten?
Ja en als hij op zijn stokje met zijn pootje omhoog zit en zijn koppie naar achteren dan vindt hij het fijn in zijn kooi en zit hij lekker te slapen - het is een goed teken als een parkietje op 1 pootje zit. ;)
Groetjes karin

Mars

Ik vraag me af of het niet gewoon terratoriumgedrag is. Parkietjes voelen zich als het goed is erg veilig in hun kooi, als er dan iemand binnendringt, dan kunnen ze nogal agressief reageren. Het gedrag zou dus kunnen zijn ter bescherming van zijn speeltjes.

Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden en je parkietje gewoon negeren, zie ook deze link http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php .

Probeer hem gewoon netjes in de kooi tam te maken, op zijn eigen tempo. Speelgoed, wat lekkers en een klimboom kunnen het buiten de kooi wat aantrekkelijker maken, zoals Karin al schrijft.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

margriet

hallo Karin en Marcia,
Bedankt voor jullie tips, het forum is echt geweldig  8) ook om gerust te zijn dat je geen gekke dingen doet. 
Vandaag ging het goed. Hij was nooit agressief naar mij toe maar gewoon druk in de weer met het schommeltje. Handtam is hij want komt snel op m'n hand zitten. Vandaag is hij lekker buiten de kooi bezig geweest en al zittend op de stok vind hij het heerlijk om even te kroelen en zit dan ook lekker te snavelen. :-*
Heb nu een ander speeltje opgehangen. Weet dat nieuwe dingen belangrijk zijn maar moet dat zeker niet te snel achter elkaar doen?
Kan het zijn dat de veren niet helemaal gekortwiekt waren want het lijkt dat hij echt een beetje al kan vliegen.

groeten Margriet