Verlamd pootje?

Gestart door Lynn, oktober 31, 2007, 18:54:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn

Een kennis van ons heeft een schat van een parkietje,
die net is uitgevlogen, deze schat heeft alleen een verlamd pootje.
Volgens hun heeft hij/zij er geen last van en gebruikt deze gewoon niet.
Als ze aan het pootje zitten reageert hij daar verder niet op.
Ik zou dit parkietje graag hebben, maar zal alles wel goed gaan?

Idske

Hoi Lynn,

Helaas kan het zo niet beoordeeld worden door ons of alles wel goed zal gaan, je kunt het beste even contact opnemen met een dierenarts om een afspraak te maken om het pootje na te laten kijken. Ookal denkt je kennis dat het parkietje er geen last van heeft, je weet maar nooit.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Meltjuh

Zo'n pootje kan namelijk op ten duur gaan irriteren... Of zelfs ergens aan blijven haken :(.

NaOmi_W

Als het vogeltje er inderdaad geen last van heeft, en dat kun je op het oog denk ik zelf ook wel beoordelen: ziet het er normaal uit (behalve dat het niet gebruikt wordt) en heb je de indruk dat het angstvallig omhoog gehouden wordt ipv gebruikt?
Iggy had ook een bezeerd pootje toen ik haar net had, je zag meteen wel dat ze er last van had, lijkt me dat je dat bij dat vogeltje van jou ook wel na nog geen uurtje observeren, kunt beoordelen.

Wanneer het pootje alleen maar verlamd is, dan leert die daar echt wel mee leven, doet die nu waarschijnlijk al. Parkietjes gebruiken alleen hun snaveltje wat meer dan andere. Was ook bij Iggy te merken aan 'bijten', mag het niet echt bijten noemen aangezien ze het meer gebruikte voor bijvoorbeeld evenwicht houden of om zich te verplaatsen op mijn hand. Het zou alleen wel handig zijn om wat aanpassingen te maken, bijvoorbeeld dat het vogeltje vanaf de stokjes bij verschillende dingen kan om mee te spelen.

Misschien dat er zijn die er anders over denken, maar zo denk ik er over :) Als jij het vogeltje echt wilt en het pootje voor lief wilt nemen, gewoon doen ;)

Meltjuh

Ja maar als dat pootje verlamd is voelt het parkietje dus niet als het blijft haken. Misschien probeerd het parkietje zich dan los te trekken met alle gevolgen van dien. En het kan ook zo zijn dat het pootje meeslepen hem gaan irriteren. Er zijn dan zelfs vogels die hun pootje uit irritatie er af bijten:o.

@ Lynn: Ik denk dat je ook even moet kijken of het pootje niet aan het afsterven is en of hij er echt geen last van heeft.

Milo-Pixel

kan bij parkietjes niet een pootje geamputeerd worden als dat echt nodig is?? zo kan hij niet blijven haken. misschien in dat een oplossing?

roha

Citaat van: Milo-Pixel op november 01, 2007, 12:36:34
kan bij parkietjes niet een pootje geamputeerd worden als dat echt nodig is?? zo kan hij niet blijven haken. misschien in dat een oplossing?

daar zat ik ook aan te denken.
Als het kan, dan zul je wel de kooi moeten aanpassen, dan zal hij vast nog wel een waardig leven hebben.
Maar dat kun je het best met een vogelarts bespreken.

NaOmi_W

Inderdaad, dat lijkt me ook een logische oplossing als je bang bent dat het pootje een gevaar vormt. Het hoeft in ieder geval geen reden te zijn om het niet te nemen (tenzij je het te duur vindt om naar de dierenarts te gaan). Als je eenmaal verliefd bent geworden op een parkietje, is het moeilijk om het uit je hoofd te zetten  :-*

Zelf kijk ik altijd naar de vogels in de stad, Rotterdam dan in mijn geval. Daar zie je genoeg vogels met misvormde pootjes of een ontbrekend pootje. Hun lukt het ook om zichzelf te onderhouden en normaal te leven. Waarom zouden onze parkietjes dat dan niet kunnen? Overlevingsinstinct houdt hun wel op de been, iets waar het sommige mensen aan ontbreekt en die niet meer van de stoel afkomen zodra er maar iets mis is. Dieren zijn tot meer in staat dan we zouden denken :)

Meltjuh

Citaat van: Milo-Pixel op november 01, 2007, 12:36:34
kan bij parkietjes niet een pootje geamputeerd worden als dat echt nodig is?? zo kan hij niet blijven haken. misschien in dat een oplossing?
Ik betwijfel of het een oplossing is. Een parkietje eet, zit en slaapt altijd op zijn pootjes. In zijn slaap wisselt de parkiet van pootje om het ene pootje rust te geven. Als een parkietje maar 1 pootje heeft zou hij dus overbelast kunnen raken. Of het parkietje zou een andere houding aan moeten leren om te kunnen slapen.

De kooi aanpassen moet dan in ieder geval.

NaOmi_W

Citaat van: Meltjuh op november 02, 2007, 13:47:18
Ik betwijfel of het een oplossing is. Een parkietje eet, zit en slaapt altijd op zijn pootjes. In zijn slaap wisselt de parkiet van pootje om het ene pootje rust te geven. Als een parkietje maar 1 pootje heeft zou hij dus overbelast kunnen raken. Of het parkietje zou een andere houding aan moeten leren om te kunnen slapen.

De kooi aanpassen moet dan in ieder geval.

Als je het zo stelt zou je dus een parkietje wegens een verlamd pootje in moeten slapen??

Idske

Waar lees je dat dan Naomi???

Ik zie echt nergens iets in de reactie van Meltjuh over inslapen.
Het gaat over de slaaphouding als het parkietje zijn tukje doet!

Volgende keer iets beter lezen!  :-\

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Meltjuh

Citaat van: NaOmi_W op november 02, 2007, 18:02:12
Als je het zo stelt zou je dus een parkietje wegens een verlamd pootje in moeten slapen??

Dat hoor je mij inderdaad niet zeggen ???. Ik help alleen mee een goede oplossing te bedenken

NaOmi_W

Citaat van: Meltjuh op november 02, 2007, 13:47:18
Ik betwijfel of het een oplossing is. Een parkietje eet, zit en slaapt altijd op zijn pootjes. In zijn slaap wisselt de parkiet van pootje om het ene pootje rust te geven. Als een parkietje maar 1 pootje heeft zou hij dus overbelast kunnen raken. Of het parkietje zou een andere houding aan moeten leren om te kunnen slapen.

De kooi aanpassen moet dan in ieder geval.

Een pootje amputeren vind je geen oplossing (zie bovenstaande), maar het pootje zo houden vind je ook gevaarlijk...

roha

Hoi Lynn,

Ik ben benieuwd of je al hebt geinformeerd bij een vogelarst, of een besluit genomen?

Meltjuh

#14
Citaat van: NaOmi_W op november 03, 2007, 09:55:30
Een pootje amputeren vind je geen oplossing (zie bovenstaande), maar het pootje zo houden vind je ook gevaarlijk...
En wat wil je hier meer zeggen? Je hoort mij echt niet zeggen dat ik het parkietje zou in laten slapen. Ik ben de voor en nadelen aan het opnoemen. De uit eindelijke beslissing ligt toch niet aan mij, maar ik help wel mee een oplossing te bedenken. Ik ben ook geen vogelarts dus ik noem alleen maar mijn ervaringen op. Lynn  zal uiteindelijk vast wel eerst aan de vogelarts vragen wat hij de beste optie vind (en dat zou ik in haar geval ook doen. Dus ik had zo'n parkietje ook niet zomaar in laten slapen).

Lynn

Mijn kenissen hebben toch besloten dit parkietje zelf te houden en gaan er deze week nog mee naar de vogelarts. Hopen dat het allemaal goed gaat.

roha

Houd je ons op de hoogte, ik ben wel nieuwsgierig wat de vogelsarts hierover te zeggen heeft en wat de opties zijn.

groetjes Hanneke

Milo-Pixel

hey lynn,

ik hoop voor je dat het goed komt met het parkietje, het is in ieder geval wel goed dat er snel een vogelarts aan te pas komt!

ben benieuwd wat daar uit komt.

groetjes, Marit