Missende tenen

Gestart door Demelza, oktober 23, 2007, 17:13:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Demelza

Nu ik wat dichterbij mag komen ben ik tot de conclusie gekomen dat een van mijn pietjes niet al z'n tenen heeft. Dat eentje korter was had ik al geconcludeerd, maar ik zag net dat de 2 'achtertenen' ook korter zijn.

Hierdoor heeft ze erg moeite om op een stok te blijven zitten of op een stok te landen. Regelmatig 'springt' ze naar een andere stok om er dan vervolgens overheen te vallen omdat ze geen grip kan krijgen. Klimmen gaat redelijk, totdat de andere piet in de buurt komt. 1 duwtje en ze valt zo naar beneden...

Ik heb een paar foto's van haar tenen gemaakt:



Wat is er met mijn pietje gebeurd? Is ze het kneusje in de voliere geweest, is ze het resultaat van inteelt of is het gewoon een stunteltje?

Bedankt weer voor de hulp.

Parkieten-Freak

#1
Citaat van: Demelza op oktober 23, 2007, 17:13:34
Wat is er met mijn pietje gebeurd? Is ze het kneusje in de voliere geweest, is ze het resultaat van inteelt of is het gewoon een stunteltje?

Jouw Pietje is geen kneusje of stunteltje, het is gewoon een grasparkietje wat enkele nageltjes en mogelijk een teentje mist.
Wat de oorzaak is, is niet te zeggen. Het kan een ongelukje zijn, maar ook een aanval van een andere vogel kan de oorzaak zijn.
Inteelt is het zeker niet.

Probeer voor dit parkietje eneke veilige zitplaatsen te creeren: plaats bijvoorbeeld wat gepolsterde stokken of zitpankjes waar het vogeltje houvast aan (of grip op)  heeft.
http://www.birds-online.de/beh/einrichtungstipps.htm (Duitstalig)


Demelza

Echt super die link! Heb inderdaad in de kooi er al voor gezorgd dat ze overal lopend of met kleine sprongen naartoe kan en zo dat de ander nog wel kan vliegen.

Bedankt!