wil de kooi NIET uit!!??

Gestart door romee, oktober 18, 2007, 20:04:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

romee

Ik heb mijn mannetjes parkiet nu iets meer dan een half jaar, maar hij is al ongeveer anderhalf jaar oud. Hij heeft zijn eerste levensjaar in een dierenwinkel doorgebracht, en ik vrees dat hij het daar niet superleuk heeft gehad (ik weet het niet zeker want heb hem zelf niet uitgekozen, ik heb hem gekregen).
Ik heb de eerste tijd veel moeite gedaan om hem te laten wennen, tam te maken en hem op te vrolijken, en sinds gisteren hebben we er een virndinnetje voor hem bijgekocht.

Hij is redelijk tam geworden, hij stapt meestal makkelijk op mijn hand en hij wilde in het begin ook graag naar buiten: dan liep hij over mijn arm heen door het deurtje. Na een paar maanden heb ik een grotere kooi voor hem gekocht (met het oog op een maatje erbij) en in het begin ging dat heel goed, maar tegenwoordig wil hij de kooi niet meer uit!
Hij zit wel op mijn vinger, maar zodra ik richting de deur beweeg dan springt hij terug. Als ik hem na een hele lange adem er eindelijk uit heb, dan heeft hij het prima naar zijn zin en zit hij lekker te kwetteren in de lamp of op zijn speeltak. Ik mag hem dan kusjes geven, knuffelen, etcetera.

Waarom vergeet hij steeds dat het buiten de kooi leuk is?
Ik wil niet dat ons nieuwe parkietje dit gedrag gaat overnemen...

Sonja

Hoi Romee,

Ik denk niet dat je parkietje vergeten is hoe leuk het is buiten de kooi, maar dat het er meer mee te maken heeft dat hij een nieuwe kooi heeft.
De deuropening is natuurlijk anders dan in zijn vorige kooi, en dat verklaart ook waarom hij weer terug de kooi inspringt als je bijna bij het deurtje bent. ;)

Geef hem maar wat tijd.
Zet het deurtje maar eens open, en bevestig daar een lekker stukje trosgierst of iets anders wat hij heel graag lust.
Hij zal in het begin misschien niet goed durven en aarzelen, maar op den duur overwint hij zijn angst wel.
Forceer hem echter niet, want het is belangrijk dat hij zelf ontdekt dat het niet eng is om door zijn nieuwe deuropening de kamer in te vliegen, en ook weer terug de kooi in.

Als hij pas later dit gedrag is gaan vertonen, zou het kunnen zijn dat hij (misschien?) ergens van geschrokken is net op het moment dat hij de kooi uitkwam, waardoor hij dat nu associeert met iets engs.

Maar met veel geduld en een lokkertje zoals trosgierst of evt. een spiegeltje, zal hij zijn angst weer overwinnen, hoor. ;)

Succes!

Groetjes, Sonja.

romee

Hoi Sonja,

Dank voor je advies! Ik zet overdag inderdaad het deurtje open, als ik thuis ben. Ik denk dat hij nu ook moet wennen aan het feit dat hij een nieuwe buurvrouw heeft, dus het zal inderdaad een kwestie van veel geduld worden! We blijven het gewoon proberen.

Groetjes, Romee