Gemeen vogeltje

Gestart door Suzie Q, oktober 15, 2007, 21:56:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suzie Q

Ik heb mijn parkietje al bijna 8 maanden, ik heb hem jong gekregen.
Ze is wel tam maar ook heel gemeen!!

Ze is veel uit haar kooi gemiddeld 6 uur per dag, dan vliegt ze door de kamer, ze zit in haar speeltuintje of zit op je schouder. Ze speelt veel, ze houd er van om alles op de grond te gooien, muntjes, papiertjes, enz.

Ze is een bezig bijtje en over het algemeen erg vrolijk maar waarom doet ze zo gemeen!! Ze komt namelijk alleen naar me toe als zij het wilt, je mag haar niet aanraken, soms pikt ze in een keer in je nek of oor, als ze vrij is en je vraagt haar om op je vinger gaat zitten, schreeuwt ze en vliegt ze weg.

Hoe kan ik haar gedrag veranderen?! Dat ze het wel leuk vind om te kroelen en je niet pikt!!

ps hoe kan ik haar leren om te praten ?


DarkWolf

Sorry, maar geen enkele vogel is gemeen

1. Niet elke vogel leert praten. Je kan het altijd proberen, door vaak hetzelfde woord te herhalen (bv zijn naam). Maar hou in je achterhoofd, niet elke vogel leert praten dus wordt ook niet kwaad op je vogel als het niet lukt.
2. Niet elke vogel houdt van kroelen. Als hij het niet wilt, laat hem dan. Hij heeft ook zijn eigen karaktertje. Jij wordt ook niet graag gedwongen tot iets wat je niet wilt, zo is dat ook met dieren.
3. Een parkiet is niet altijd een knuffelkont. Je kan haar dus niet dwingen om bij je te komen zitten en daar te blijven zitten, daar zijn parkieten niet voor gemaakt. Parkieten horen te vliegen en bezig te zijn, niet stil te zitten.
4. Bijten kun je afleren, kijk hier maar eens: http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Suzie Q

Bedankt voor de tip,

Maar ik wil even rechtzetten dat ik mijn vogeltje NIET DWING!!!
En ik verwacht ook niet dat mijn vogeltje stil bij me komt zitten!!
Ik zit alleen met het probleem dat als hij bij je zit te spelen ineens hard bijt!!


Mars

Ik denk dat je parkietje een beetje te veel zijn eigen ding doet/mag doen en dat het bijten daar weg komt. Darkwolf geeft je al de link van het bijten. Je kunt je parkietje als het bijt, bijvoorbeeld zonder te waarschuwen (dus schreeuwen, foei enz. helpt niet) even ter afkoeling in de kooi zetten. Dan mag het er na 5 minuten weer uit. Zo leert het, dat er na bepaald gedrag een gevolg komt en als hij zo veel uit de kooi is, dan vindt hij in de kooi zitten vast niet leuk.

Verder kun je proberen je parkietje wat vaker met trosgierst bij je te laten zitten. Vind hij dat erg lekker dan kun je hem eens een meter vanaf zijn plek gaan roepen, terwijl je de trosgierst in je hand houdt en dan steeds een stukje verder weg gaan staan. Of hem bijvoorbeeld lokken met het schillen van een appeltje, met het spelen met zijn speelgoed enz. Hij zal niet van het ene op het andere moment wel veel tijd bij je zijn, maar je kunt hem langzaam steeds een beetje meer gewend aan je maken en op het laatst de trosgierst, het appeltje of het speeltje achterwege laten.

Zoals eerder geschreven, niet alle parkietjes houden van kroelen, maar even bij je zitten, aan je trui pluizen of kusjes geven, zijn wel dingen die de meeste parkietjes wel aandurven als ze eenmaal wat tammer zijn. Het zou heel goed kunnen dat je parkietje gewoon nog niet zo tam is, of niet meer zo tam is.

Succes! Lees vooral het stuk over bijten nog even door. Het werkt echt, asl je het maar de tijd geeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..