Verveling ?

Gestart door I..ris, oktober 13, 2007, 18:09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

I..ris

Hey !  ;D ;D

Ten eerste dit is een geweldig forum.. maar daar gaat mijn vraag niet over  8)

Ik heb sinds 2 maanden een parkietje Honey  :-*
Ze is echt een schatje..
Maarr..
Ik  heb het idee dat ze zich verveelt ofzo..
Wand ze gaat altijd (ik heb zo'n langwerpig drinkbakje) van links naar rechts heel snel heen en weer lopen om
(waar het op lijkt) telken via een andere kant langs haar drinkbakje te kijken..
Is dit verveling of vind ze dit gewoon leuk ?
Ik heb 1 spiegel 2 bellen 2 schommeltjes 1 trappetje in haar kooi hangen..
Alvast bedankt, Iris

Honey I love you  :-*

Isis

Misschien werkt het als je de kooi af en toe opnieuw inricht.

Groetjes

miekie

Hoi,

Is Honey een erg jong parkietje?
Ik herken het hoor. Bobbie deed het ook toen zij jong was, steeds het zelfde loopje, steeds op dezelfde manier aan de tralie hangen. Na verloop van tijd ging het over, ze moest wennen. Als je je vogeltje op den duur uit de kooi laat en lekker laat vliegen, zul je zien dat dat 'gekke gedrag' minder wordt.


Meltjuh

Citaat van: miekie op oktober 13, 2007, 21:21:37
'gekke gedrag'
Dat is het inderdaad, gestoord gedrag. Het constant op de zelfde manier heen en weer lopen heet stereotyp gedrag. Vaak is het door stress en verveling. Door telkens dezelfde beweging komt er een stofje vrij in het lichaam van je parkietje waardoor hij een goed gevoel krijgt. Aan dat stofje kan ze verslaafd raken en het kan zijn dat ze dat gedrag vaker gaat vertonen. Probeer er daarom nu wat aan te doen.
Je zou op dat stokje waar ze loopt een speeltje kunnen hangen zodat je parkietje daar niet meer heen en weer kan lopen. Probeer er ook niet teveel aandacht aan te schenken want ze zou het ook kunnen doen voor aandacht.
Richt je kooitje ook zo nu en dan opnieuw in, dat wil ook weleens helpen.
Het heen er weer lopen (stereotyp gedrag dus) is niet schadelijk voor je parkietje maar ook niet goed.

I..ris

Citaat van: miekie op oktober 13, 2007, 21:21:37
Hoi,

Is Honey een erg jong parkietje?

Ik heb Honey nu ongeveer 2 maanden..
Dus ze is nog wel jong ja  8)

margriet

Kan verveling komen door te veel speeltjes in de kooi?
Mijn m'n vorige parkietje - Porky maar 2 jaar geworden - had ook veel speeltjes in z'n kooi plus spiegeltje,
dat at hij soms op en in de ierenwinkel zeiden ze toen dat te veel jiust verveling geeft.
Nu bij Sweety - vanaf 22 september bij mij heb er wat minder in hangen maar wel ook buiten de kooi.
Wat is nu wijsheid?

groetjes Margriet en Sweety

bassie

ons parkietje deed het ook altijd heel veel hij rende steeds heen en weer op de zelfde manier. nu doet hij het bijna niet meer. ik weet niet waardoor het komt maar ik denk dat hij er wel een keer mee ophoud.

Mars

Hier deden (doen) de jonge ventjes het ook wel. Het kan natuurlijk 'gestoord' gedrag zijn, maar dat zie ik er hier niet in: vaak een soort van besluiteloosheid (hoe kom ik daar?) of in het begin angst.
Maar ik zie het hier bijvoorbeeld heel vaak bij zowel Quint als Milan: ze zien dan dat de rest ergens anders is, buiten de kooi en trippelen dan de hele tijd heen en weer omdat ze of niet naar buiten durven, of gewoon niet snappen waar de uitgang is (Quint valt niet onder de categorie 'slimme' parkietjes). Ook kan het juist aandacht trekken zijn. Dus ik denk dat je het zelf ook een beetje moet beoordelen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..