Mijn parkiet Peppie zomaar doodgebloed

Gestart door John, oktober 06, 2007, 23:24:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

John

Hallo allemaal,
mijn parkietje Peppie van bijna 1 jaar oud is tot onze grote verdriet vanavond doodgebloed. Ik plaats dit verhaal omdat ik afvraag of een van jullie dit ook heeft ervaren. Ondanks onze 20 jarige ervaring met parkieten hebben we gelukkig dit nog nooit meegemaakt.
Vanavond bij het avond eten keken we naar het kooitje en zagen opeens dat de kraag van Peppie binnen een half uur doordrenkt was met bloed. De muur zat ook vol met bloedspatten. Omdat we weten dat bloed bij parkieten snel stolt hebben we wellicht hierop te lang gewacht om naar de dierenarts te gaan. Elke leek het te stoppen maar dan ging het opeens weer. Toen ben ik op internet gaan zoeken ( Zo ben ik vanavond o.a. op jullie web gekomen ) Ik heb ergens gelezen dat je het beestje moest vasthouden zodat hij zo min mogelijk met z'n hoofdje heen en weer schudt want hierdoor gaat de wond weer open. Tevens moest je snel nar de dierenarts. In de tussentijd is al ruim 2,5 uur verstreken om nog naar een dierenarts te gaan. Zo'n beestje heeft 3ml bloed en heeft volgens mij al meer dan de helft verloren. Het beestje is uiteindelijk in mijn hand met een handdoek om zich heen ingeslapen.

Wat was nu hiervan de oorzaak? Het drukke beestje hebben we niet gehoord dat hij bijvoorbeeld met een speeltje is blijven hangen of iets dergelijks. We hebben het hokje gecheckt op iets scherps en niets kunnen vinden. We vermoeden dat Peppie zichzelf per ongeluk zichzelf een ader of hoofdader in z'n nek heeft open gekrabt. In z'n nek zaten namelijk nieuwe pennen die uit moest komen. Kan mijn theorie kloppen of zijn andere oorzaken bekend?
Graag hoor ik jullie reactie,
John.


Parkieten-Freak

John, wat afschuwelijk naar is dit voor je. :(
Het komt inderdaad niet zo snel voor dat een vogel doodbloedt, juist vanwege het goede stollingsmechanisme dat vogels bezitten.
Wat de oorzaak van deze bloeding is, weet ik niet. Zelf heb ik ooit een parkiet gehad die zich verwond heeft aan een metalen haakje van een speeltje.
Krabben kan ook een oorzaak zijn, maar een parkiet krabt niet zomaar even een (slag)ader open. Ik denk eerder dat een nieuwe pen tijdens het spelen ergens achter is blijven haken en dat dit de bloeding heeft veroorzaakt.
Wel vind ik het vreemd dat Peppie hieraan doodgebloed is, tenzij hij aan een stollingsstoornis leed die mogelijk veroorzaakt zou kunnen worden door een leverziekte.

Een hevig bloedende wond kun je inderdaad stelpen door lichte druk tegen de wond te geven. Een bezoek aan de dierenarts voor verdere behandeling is echter altijd noodzakelijk. Hij of zij kan de bloeding op andere manieren onder controle krijgen.
Al met al is het heel naar dat Peppie is overleden en ik wens jullie veel sterkte met het verlies van jullie parkietenvriendje.  :(


Mars

Jeetje wat een vervelende ervaring. Vreselijk.

Tja.. wat kan de oorzaak zijn... daar kom je zo niet meer achter. Het is een raar geval, maar het kan natuurlijk een grote wond zijn geweest op een 'bewegende' plek.

Sterkte met dit verlies.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

hoi john,

Wat een naar verhaal over je parkietje :o
En zeker nu je de oorzaak er niet van weet is het maar gissen hoe het gebeurt is.
Ik wens je dan ook heel veel sterkte met het verlies van je parkietje

groeten hilde

Sara

Hier schrik ik wel even van, wat een nare manier om jullie parkietje te zien sterven zo. :(
Ik kan niet anders zeggen dan; heel erg veel sterkte hiermee.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

John

Dank allen voor jullie snelle reactie. Het is fijn reacties te ontvangen.
Ik heb vanmorgen voordat ik het vogeltje ging begraven nog naar z'n nagels. Het viel mij op dat precies 1 scherpe nagel rood was van bloed en de andere niet. Het viel mij gisteren eigenlijk al op dat vanaf het moment dat hij bloedde geen enkel keer ging krabben. Dus ik denk toch dat door de combinatie van een scherpe nagel en een beetje kale nek met nieuwe pennen die nog uit moesten komen hiervan de oorzaak was. Heel jammer, het was een gezellige wildebras ( en een slopertje )
Groetjes John.

Isis

heel veel sterkte met het verlies van je parkietje :(

Milo-Pixel

wat een verschrikkelijk verhaal zeg... ik wens je heel veel sterkte met het verwerken!!

groetjes, Marit

Idske

Hey John,

Veel sterkte met het verlies van Peppie  :'(

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

roha

He gets, wat een vreselijke manier om je parkietje kwijt te raken.
ook sterkte van mijn kant

I..ris