Help,pellets

Gestart door toba, oktober 07, 2007, 13:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

toba

Hallo allemaal,

Ik heb hier al heel veel gelezen over het overzetten naar pellets.
Mijn dierenarts adviseerde mij om mijn parkietje pellets te geven. Ik heb de Nutribird b14 gekocht, maar Bambi (mannetje, 2 jaar) wil dit dus echt niet eten. Ik heb alle tips al opgevolgd. Spiegeltje, mengen met zaad,appel enz, weken met water en vruchtensap, zelf de pellets gegeten en nu zelfs al drie dagen alleen maar de pellets aangeboden. Ik ben de wanhoop nabij, Bambi eet nu gewoon al drie dagen helemaal niets.
Hoelang moet ik hier me doorgaan? Ik wil hem echt heel graag op de pellets hebben, ook omdat hij normaal niets anders eet als zaadjes (niet eens alle zaadjes ) en een stukje appel. Verder lust hij niets.

Wie kan mij adviseren?

Hoor graag van jullie.

Groet, Cynthia.

Mars

Sommige parkietjes kunnen heel koppig zijn, belangrijk is het dat jij koppiger bent.
Als hij nu vanmiddag echt niet gaat eten (en ook niet gaat rommelen), geef hem dan een beetje zaad voor de nacht: uit je hand.
Houd hem goed in de gaten: als je ziet dat hij rustiger wordt, stiller, dan kun je hem beter wat bijvoeren. Als hij nog steeds bezig is als een gek jouw aandacht te trekken, wat die van mij altijd deden, dan hoeft dat nog niet.

Als je nu morgen de hele dag weg moet, dan kun je beter even een beetje zaad geven morgenochtend, of liever een stukje trosgierst. Probeer echter niet elke dag twee keer zaadjes te geven, want dan redt Bambi het daar wel op. Eventueel als je het niet meer helemaal vertrouwd, las je voor morgen een 'zaaddag' in en begin je overmorgen en de dag daarna weer met een alleen-maar- pellets dieet.

Probeer af en toe ook wat afstand te nemen: als jij steeds kijkt hoe het gaat, dan weet Bambi ook dat jij weet dat het iets speciaals is.

Ook zou je kunnen kijken of er niet toevallig iemand in de buurt is die zijn parkietjes ook op pellets heeft. Zien eten, doet eten, zelfs bij de allerkoppigsten (in je profiel staat geen woonplaats).

Maar probeer gerust eens een zaaddag en dan weer opnieuw. En als je parkietje wel wat rommelt in het bakje, dan ben je al een hel eind, zet dan even door.

Groeten Marcia

En nog een tip: Harrisons ipv Nutribird? Een ander merk pellets wil wel helpen: die van mij aten veel liever harrisons.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

toba

Bedankt voor je reactie.
Even een updateje over Bambi.
Hij eet de Nutribird dus echt niet. Mijn andere parkiet Droopy ( 12 weken) is het wel gaan eten en dat intereseert Bambi dus echt helemaal niets. Na drie dagen niet eten, was de conditie van Bambi zo verslechterd, dat ik hem maar weer zaadjes heb gegeven.
Vandaag Harrisons op gehaald bij de DA. Vanavond aangeboden op mijn hand, maar hij at het niet. Nu maar wat door zijn zaadjes gemengd, maar ik heb er een hard hoofd in dat Bambi dit wel gaat eten.
Ben bang dat ik dus zo'n parkiet heb die niet over te zetten is op de pellets.
Mochten er hier wonderen gebeuren, dan laat ik het uiteraard even weten.

Groet, Cynthia.

roha

Heb je dan in die peiode van 3 dagen helemaal geen zaadvoer aangeboden?
Dat moet je wel doen hoor!
'smorgens een beetje en 'savonds een beetje en tussendoor kan hij alleen maar bij de pellets.

Mars

#4
@Roha
Ik heb zelf de ervaring dat 's morgens een beetje zaadjes en 's avonds een beetje zaadjes voor heel veel parkieten wel goed genoeg is om geen pellets te hoeven eten. Jim hield dat hier weken vol, ze wachtte gewoon totdat ze weer een beetje kreeg (en als was het maar een heel klein theelepeltje...) of at als ik de pellest mengde met een beetje zaad netjes het zaad er tussen uit.
Dus vandaar dat ik wel eens adviseer om eens wat harder te zijn en het zaad een dikke dag over te slaan. Wel moet je daarbij heel goed je vogel in de gaten houden. Het klinkt wat wreed, maar ik heb zelf ervaren dat sommige parkietjes het anders echt niet gaan eten.

Wat je nu kunt doen is een bakje Nutribird en een bakje Harrisons neer zetten. En dat dan de keuze laten. Ook kun je een deel even vermalen en bij sommigen helpt een papje maken (met wat water) ook.

Je zult zien dat Droppy de pellest steeds lekkerder gaat vinden en er gewoon graag van gaat eten. Bambi zal dat ook zien en gaat dan op een gegeven moment wel om. Houd gewoon vol.

Een gezamenlijk bakje (bijvoorbeeld op de kooi) is ook wel een goede tip: als de een er lekker van eet, dan wil de ander vaak uit dat bakje ook wel even proeven.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

#5
Citaat van: Mars op oktober 12, 2007, 10:51:25
Een gezamenlijk bakje (bijvoorbeeld op de kooi) is ook wel een goede tip: als de een er lekker van eet, dan wil de ander vaak uit dat bakje ook wel even proeven.

Ik denk dat dat toch een goede tip is en valt onder de noemer: 'zien eten, doet eten'

toba

hoi,
Droopy eet zowel de Nutribird als de Harrison's, maar ook vandaag wilde Bambi niks weten van welke pellets dan ook. Ook niet als Droopy uit Bambi's bakje zit te eten. Alhoewel Bambi dan wel wil kijken, maar dan bijt Droopy weer naar Bambi.
Vandaag heb ik zowel zaad als de pellets in Bambi's kooi gezet. De zaad welliswaar in zo'n staaf waar hij dan niet echt goed bij kan en de pellets in zijn gewone bakje. Zijn voorkeur gaat echter nog steeds naar de zaadjes. Durf niet zo goed meer de zaadjes weg te laten, ging niet goed de vorige keer. Efin, morgen maar 's morgens zaad aanbieden en de rest van de dag de pellets. We zien wel weer.

Groet, Cynthia.

Trotse eigenaar van een zeeeeeer eigenwijze parkiet.

Mars

Tja, als ik ze hier de keuze biedt tussen zaad en pellets, zullen ze in eerste instantie ook voor zaad kiezen (hoewel er eentje is die na vijf minuten zaad lekker pellets gaat zitten eten).
Heb gewoon opnieuw weer wat geduld. Leg de pellets in een bakje waar ze samen aan kunnen eten, bijvoorbeeld buiten de kooi. Laat je ene parkietje even aansterken en probeer het dan gewoon weer opnieuw: 's avonds wat zaad uit je hand aanbieden en de rest van de dag samen met de andere in 1 kooi of samen buiten de kooi en dan zal hij vanzelf mee gaan eten. Dat kan een week duren, maar hij zal er 'zijn buik van vol' krijgen ;) dat hij overdag geen eten krijgt. En als de andere het eenmaal heerlijk zit te eten (eten is 1 ding, lekker eten duurt meestal een paar weken), zal hij het ook verleidelijk vinden. Houd hem wel goed in de gaten, heb je daar geen tijd voor, wacht dan tot je vakantie of een lang weekend hebt.

Echt, als je een andere parkiet op pellets hebt, dan moet het echt wel lukken de andere ook over te zetten. Met Jim was ik ook wle eens wanhopig, maar toen ik eenmaal andere parkietjes erbij had en deze het wel gingen eten, toen ging Jim ook over... wel langzaam (en de eerste weken alleen maar uit dat ene gezamelijke bakje)... maar het lukte wel.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ik heb even moeten zoeken, maar ik vond mijn overzetschema weer terug.

Zo heb ik ze aan de pellets laten wennen. Bij de ene vogel duurt het soms wat langer dan bij de andere, daarop kan je het schema aanpassen.

Week 1:
- 's ochtend een uur en 's avonds een uur (voordat het donker wordt) de oude voeding in het voerbakje.
- de rest van de dag de nieuwe voeding, waarbij je de oude voeding weghaalt; maak de brokjes wat vochtig met iets wat je parkiet lekker vindt, zoals bijv. aaplsap, pindakaas, roosvicee etc. om de brokjes aantrekkelijker te maken. Je kan ook nog eerst de pellets pletten en op iets lekkers strooien.
- op de bodem leg je een vierkante/rechthoekige spiegel (bij de HEMA heb je wel goede spiegels). Leg er wat pellets op. De spiegel wel elke dag schoonmaken.
-leg evt. een kleine spiegel in het voerbakje met daarop de voeding.

Week 2:
- 's ochtends een half uur en 's avonds een half uur de oude voeding (zaadjes).
- de rest van de dag weer de nieuwe voeding, waarbij de oude voeding wordt weggehaald.
Als je parkiet het nog niet wil accepteren, kun je het weer besprenkelen met iets wat je parkiet lekker vindt en/of de spiegel nog gebruiken.

Week 3:
-als het goed is kun je nu de hele dag pellets aanbieden.

De aanhouder wint!!

Wat Marcia al een keer aangaf met zien eten doet eten en waar je woont, maar het is een optie om je Bambi een paar daagjes bij iemand te laten logeren, waar er wel pellets worden gegeten.
 
Groetjes, Hanneke

liesanne

Mocht het met de pellets toch alsnog niet lukken, dan kan je ook mash geven. Dat is hetzelfde als pellets, maar in poedervorm.
Mijn parkietje doet het er prima op.

Groetjes Liesanne ;D