Poekie's nestje

Gestart door MaestroNL, oktober 08, 2007, 14:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MaestroNL



Poekie heeft gisteren haar 6e eitje gelegd  ;D

Dit is ons eerste nestje, afgelopen vrijdag hebben we even gekeken met een lampje of de eerste 2 eitjes bevrucht waren. En jawel  ;D

We hebben op dit forum veel goede tips al gelezen en we gaan de voortgang hier wel posten  ::)

Lynn

Onwijs leuk :D Gefelicteerd met de 6 eitjes!
Mooie kleur heeft Poekie ook, wat voor een kleur heeft de vader?

miekie

Wat een prachtfoto zeg! En wat een mooi popje. Hoop dat alles goed gaat, veel succes en plezier!

ashley

spannend hoor,
ik zelf heb al heel wat koppeltjes gehad met eitjes, maar 1 koppeltjes is het gelukt om 2 baby's te krijgen
die nu alweer rond de 6 weekjes zijn.
het is echt heel leuk, veel succes ;) :)

groetjes ashley

MaestroNL

#4
Citaat van: Lynn op oktober 08, 2007, 17:25:19
Onwijs leuk :D Gefelicteerd met de 6 eitjes!
Mooie kleur heeft Poekie ook, wat voor een kleur heeft de vader?


Dit zijn Pietje en Poekie "in aktie"  :D Kun je ook gelijk de kleur van de vader goed zien  ;)

Foto's mogen enkel geplaatst ter verduidelijking van een vraag
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0
Wil je toch graag je parkietjes laten zien dat kan
in ons fotoalbum
http://album.parkietenweb.nl/index.php
Gr Safrena




Lynn

Het popje en het mannetje zijn allebei onwijs mooi, als alles goed gaat komen daar vast mooie kleintjes uit.
Ik heb je gepb't zou je willen antwoorden  :D

MaestroNL

Citaat van: MaestroNL op oktober 08, 2007, 20:01:35
Dit zijn Pietje en Poekie "in aktie"  :D Kun je ook gelijk de kleur van de vader goed zien  ;)

Foto's mogen enkel geplaatst ter verduidelijking van een vraag
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0
Wil je toch graag je parkietjes laten zien dat kan
in ons fotoalbum
http://album.parkietenweb.nl/index.php
Gr Safrena





???  Er vraagt iemand naar de kleur van het mannetje en dan mag je geen foto's van het mannetje plaatsen?  ???

Citaat van: Lynn
Mooie kleur heeft Poekie ook, wat voor een kleur heeft de vader?


Citaat van: SafrenaFoto's mogen enkel geplaatst ter verduidelijking van een vraag
Volgens mij valt de klassificatie die je hier stelt hier wel degelijk onder.... maar ja wie ben ik  :D

Meltjuh

Citaat van: Lynn op oktober 08, 2007, 17:25:19
Mooie kleur heeft Poekie ook, wat voor een kleur heeft de vader?

Citaat van: MaestroNL op oktober 08, 2007, 22:39:15
???  Er vraagt iemand naar de kleur van het mannetje en dan mag je geen foto's van het mannetje plaatsen?  ???
Volgens mij valt de klassificatie die je hier stelt hier wel degelijk onder.... maar ja wie ben ik  :D

Het is dan wel een vraag, maar het lijkt mij meer op chatten ;). Daar hebben we de parkietenchat voor (en ik nodig je uit want het is altijd heel gezellig ;))
Als je jouw parkietjes wil laten zien, plaats dan een paar foto's in het fotoalbum. Dan zou je hier eventueel wel een link kunnen plaatsen naar jouw foto pagina. Zo kunnen andere mensen de foto's zien en er uitgebreid op reageren ;) zonder dat er hier gezegd word dat jullie chatten ;) :P

MaestroNL

Citaat van: Meltjuh op oktober 09, 2007, 10:18:56
Het is dan wel een vraag, maar het lijkt mij meer op chatten ;). Daar hebben we de parkietenchat voor (en ik nodig je uit want het is altijd heel gezellig ;))
Als je jouw parkietjes wil laten zien, plaats dan een paar foto's in het fotoalbum. Dan zou je hier eventueel wel een link kunnen plaatsen naar jouw foto pagina. Zo kunnen andere mensen de foto's zien en er uitgebreid op reageren ;) zonder dat er hier gezegd word dat jullie chatten ;) :P

Ik vind het zeker geen chatten, iemand vraagt wat de kleur is en die kan ik nogal moeilijk omschrijven dus plaats ik wat foto's. Dat zou ik ook kunnen doen in het fotoalbum, ware het niet dat dan je email adres openbaar is en ik echt niet zit te wachten op NOG meer spam. Daarnaast draai ik een eigen server waar ik mijn foto's op plaats dus heb ik geen behoefte aan nog een plaats waar ik foto's op zet ;)
Overigens begrijp ik de "paranoia" niet helemaal, het is "mijn" bandbreedte waar die foto's vandaan komen en niet die van dit forum..... Maar goed zoals al eerder gezegd, het zij zo  :P

Safrena

hey MaestroNL

Foto's mogen enkel ter verduidelijking van een eigen vraag geplaatst worden.
Als iemand de kleurslagen vraagt en het is te moeilijk om uit te leggen, kan er een duidelijk foto bij de uitleg geplaatst worden
Let wel dan bedoel ik 1 duidelijk foto van desbetreffende parkiet en geen 5 of 6 foto's van parende parkieten zoals jij deed.

En waarom niet, omdat wij het forum graag overzichtelijk willen houden en zoveel foto's van parende parkieten totaal niet nodig zijn en niks te maken hebben met de vraag of het antwoord.

Maar dit gaat hier heel erg off-topic en dus graag weer on-topic nu.

Hopelijk heb je rekening gehouden dat de broedperiode voorbij is, en dat je goede voorbereidingen genomen hebt wat betreft eivoer, calcium, lichturen, luchtvochtigheid, enz

Vele groetjes

MaestroNL

#10
Vandaag is het eerste eitje uitgekomen!  :D  En ze/hij heeft ook de eerste voeding al gekregen van Poekie   ;D

Nou ik hoop dat deze foto mag blijven staan  ;) Ja hoor, dat mag ;). Heb trouwens je berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid



Beschuit met muisjes de komende paar dagen  :P

peter1980

wowww wat ontzettend leuk joh dat de eitjes beginnen uit tekomen, ik heb het idee dat hier de eitjes niet bevrucht zijn :( was ook de eerste keer hierzo, dus volgende keer beter ! ( ik weet ook eigenlijk niet zo goed hoe je kan zien of ze bevrucht zijn ? )
Prachtige fotos trouwens !! Erg mooi !!

MaestroNL

Citaat van: Safrena op oktober 09, 2007, 10:51:42
Hopelijk heb je rekening gehouden dat de broedperiode voorbij is, en dat je goede voorbereidingen genomen hebt wat betreft eivoer, calcium, lichturen, luchtvochtigheid, enz

Ik zal hier toch even antwoord op geven voordat iemand op het idee komt dat het allemaal vanzelf gaat:

Wij hebben een jonge Edelpapegaai pop (17 weken) die het hier uitstekend naar haar zin heeft  ;) Wat heeft dat nou te maken met parkietjes zul je denken! Maar Sterre (onze papegaai) krijgt hier 2 a 3 maal per week eivoer, moet minimaal 2 uur per dag onder een speciale daglichtlamp (UV straling) zitten voor vitamineopbouw (als we niet met haar buiten zijn geweest), heeft ook mineralen nodig. Daarnaast komt ze (van origine) uit de tropen (regenwoud Nieuw Guinea) dus moet ze minimaal 3 x in de week flink onder de douche voor de verzorging van haar verenpak. Kortom wij hebben al een "regime" (lees: hele hoop lol) in het aanpassen van de leefcultuur hier voor de vogels.

Pietje en Poekie hebben een kooi waar normaal gesproken makkelijk 4 parkietjes in kunnen en vinden elkaar al een tijdje heel erg lief. Pietje voedt Poekie al een hele tijd regelmatig vanuit zijn krop, ze snavelen veel en kunnen minutenlang elkaar heerlijk verzorgen. Daarom hebben wij een nestkastje in de kooi gezet onder het motto "kunnen ze er alvast aan wennen en dan zien we wel wat er gebeurd". Alleen hadden we er niet helemaal op gerekend dat we ze na een week elke ochtend zagen "wippen" en dat er dus in no-time eitjes waren. We hadden er min of meer op gerekend dat ze ergens in het voorjaar, als alles goed ging, misschien wat eitjes zouden gaan leggen. Want "alle vogels leggen in Mei een Ei" .... yeah... sure!  :D
Bij ons is het dus wel onverwacht, maar niet geheel onvoorbereid gekomen.

Wat krijgen Pietje en Poekie van ons om hun leefomgeving optimaal te houden (en dus niet alleen speciaal om ze te laten broeden):
- relatieve vochtigheid tussen de 50-60 %  (er is wat discussie dat voor broeden/nestjes dat 55-65% moet zijn maar daar zijn de meningen van diverse fokkers verschillend over)
-altijd een mineralenblok (Beaphar) in de kooi
-verse zadenmix (dit kun je controleren door regelmatig de zaden te kiemen, minstens 50% moet kiemen bij vers zaad) 
-minstens 1 x in de week een "ei-snoepstang"
-vers fruit (appel, kiwi, papaya etc etc behalve sinasappel (zuren) en advocado (wil je je papagaai/parkiet dood hebben moet je ze dit geven)
-ELKE dag vers water (bronwater Bar le Duc)
-1 x per week "grit" door de zadenmix
-2 x per week eimix door de zadenmix
-(Daglicht)lamp aan 's-avonds tot 22:00 uur (betekent dat de "dag" dus ongeveer 14-15 uur is).
-minimaal 1 x per week een lekkere douche
-altijd een schone kooi met beukensnippers op de grond (kunnen ze lekker "scharrelen")

Wij houden ervan lekker en gezond te eten en een fijne leefomgeving te hebben. Krijgen onze huisdieren dus ook (Russische Dwerghamster, Persje (Poes), Edelpapegaai, Parkietjes)!

Pietje en Poekie zijn overigens niet handtam, zijn niet gewiekt en vliegen zo nu en dan vrij rond.
Zo.... "my 2 cents" ...  ;)

Safrena

Hey MaestroNL

Wow dat is nogal een wat  :P
Je hebt inderdaad alle goede voorzorgen genomen voor je parkietjes (en andere diertjes) ;D

Over de luchtvochtigheid is inderdaad af en toe discussie, maar tussen de 50% en 60% is een normaal leefmilieu voor parkietje, jammer genoeg niet voor het broeden, als je bedenkt dat ze in de vrije natuur pas na een regenseizoen nestjes hebben. Dan is er meer eten enz, maar ook de luchtvochtigheid is dan hoger vandaar dus voor de eitjes beter op 60% à 65%  ;)

Verder kan ik er niks meer bij zeggen dan nogmaals wow, wat een aanpassing heb je gedaan voor je diertjes ;D
Heel knap

Vele groetjes

Caradow

Helemaal goed Maestro!

en TOCH 1 dingetje.... schrap de eisnoepstang en vervang die voor ene sliertje trosgierst. de snoestaven bevatten vaak veel suiker en andere troep ;)

En wat gaaf dat jullie ook zo'n rode duvel in huis hebben! ze zijn zooo gaaf....

MaestroNL

Citaat van: Caradow op oktober 18, 2007, 07:11:26
Helemaal goed Maestro!

en TOCH 1 dingetje.... schrap de eisnoepstang en vervang die voor ene sliertje trosgierst. de snoestaven bevatten vaak veel suiker en andere troep ;)

En wat gaaf dat jullie ook zo'n rode duvel in huis hebben! ze zijn zooo gaaf....

Trosgierst maakt hier onderdeel uit van de dagelijkse zadenmix  ;) (wij "telen" dit zelf dus verser kun je het niet krijgen  :D )

En ons "duveltje"... tja daar kan ik ondertussen boeken over schrijven wat die allemaal "uitvreet"  8)

MaestroNL


Caradow

Super Maestro!!

(zou jij je fotos iets willen verkleinen voor je ze plaatst? ze zijn net even aan de erg grote kant ;))

peter1980

wat ontzettend leuk om te zien, en wat grappig dat je nu al verschil ziet tussen het eerste en het tweede jong, echt al groot verschil !

karin v h

Het ziet er geweldig uit en zo te zien gaat het goed. Gefeliciteerd met de kleintjes.
Groetjes karin