De eitjes van Piettie en Joeppie

Gestart door peter1980, oktober 06, 2007, 09:09:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Gewoon lekker afwachten en ook de eitjes die waarschijnlijk niet bevrucht zijn laten liggen. Sosm vergis je je en anders zijn ze ook heel goed als steun voor de anderen.

Maar wel heel erg leuk nieuws als er twee bevrucht lijken te zijn!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter1980

Vanacht toen ik thuis kwam, hoorde ik een onbekend piepje, en toen ik vanochtend de piettie en joeppie eten gaf, kwam piettie even naar buiten, en toen kon ik snel kijken en er nu weet waar dat gepiep vandaan kwam, er is een eitje uitgekomen  :D

Milo-Pixel


peter1980

Even een vraagje? Moet ik nou het voer ook aanpassen ?? Nu de eitjes uitbeginnen te komen ?
Ze krijgen nu een complete voer pakket wat ik gewoon aanvul met wat fruit en groeten ( wat ik van te voren goed was ).

En een andere vraag die ik niet goed terug kan vinden op internet is: was de luchtvochtigheid nou belangrijk dat de eitjes niet te hard zouden worden ?? Of is er een andere reden waarom de luchtvochtigheid zo hoog moest zijn, want de laatste dagen is de luchtvochtigheid rond de 53 %

Alvast weer bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen  ;)

Safrena

Hey Peter

Ik zou de luchtvochtigheid toch proberen op een 60% te houden als de kleintjes ook uit het eitje zijn
Vermist er nog eitjes moeten uitkomen(als ik me niet vergis) kun je de luchtvochtigheid nu nog op 65 % houden
De luchtvochtigheid kun je verhogen door een kommetje water te zetten, zodat dit kan verdampen

De voeding, zou in principe al moeten aangepast zijn nog voor ze broeden. Extra calcium, eivoer, zaadjes, groentjes en fruit.
Ook appelazijn is prima in het drinkwater (ook als ze niet aan het broeden zijn)

Pas als de kleintjes helemaal uitgelvogen zijn, hebben ze minder eivoer en calcium nodig, dan kan dit terug naar de gewone hoeveelheid

Vele groetjes

Meltjuh

Citaat van: Safrena op oktober 28, 2007, 09:49:23
(als ik me niet vergis) kun je de luchtvochtigheid nu nog op 65 % houden
Klopt helemaal! Als er nog on uitgekomen eitjes liggen is 65% perfect.
Voor de rest ben ik het ook met Safrena eens over het voer. Dit moet je al aanpassen als je van plan bent een blok op te hangen.
Als de jongen uitkomen kan je voorlopig beter geen groenvoer geven. Dit schijnt moeilijk te verteren zijn als ma het aan de jongen voert.

peter1980

Bedankt voor jullie berichten.
Ik heb de luchtvochtigheid machina maar op voluit gezet dan. Er staan al verschillende bakken met water in de ruimte, en een spons op het blok.
Ja de voeding had ik inderdaad al aangepast, maar misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld, moet ik na dat de eitjes uitkomen nog ander voer geven, of is eivoer, zaadjes, groeten, girst, trosgierst en fruit voldoende ?

En nu even een domme vraag, wat is kropmelk eigenlijk, en waar geeft ze dat uit?  ???

Nogmaals bedankt !
ps is net een tweede eitjes uitgekomen !  :D

peter1980

Hierbij een fototje ;)

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Citaat van: peter1980 op oktober 28, 2007, 12:56:01
....

En nu even een domme vraag, wat is kropmelk eigenlijk, en waar geeft ze dat uit?  ???

...

Hey Peter

Kropmelk is zoals het woord eigenlijk zelf al verteld.
Het is een melk dat popjes uit hun krop halen om de kleintjes te voeden ;)
Het is een eiwitrijke voedermassa die (door hormonale verandering) in de krop aangemaakt wordt

Vele groetjes

peter1980

Nou even een tussenstand, zoals jullie zien gaat het allemaal goed, mede door jullie goede informatie.
Ze groeien ongelovelijk hard, echt niet normaal ik had wel snel verwacht maar zo snel !!
Groeten

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Wauw... Mooi foto hoor!
Zijn het er uiteindelijk 2 geworden?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter1980


miekie

Leuk hoor! Ben best wel een beetje jaloers.. :-* Succes met die kleine frummeltjes.

peter1980

Nou ik moet zeggen dat ik het ook wel ontzettend leuk vind allemaal !!
Vandaag echt wel een ontzettend stress moment, ik heb twee kooien staan en de kooi met het setje wat geen kleintjes heeft vliegt normaal gesproken vrij rond, maar ze gingen vandaag Piettie (die dus de kleintjes heeft) aanvallen, ondanks dat ze niet bij hun in de kooi kunnen gingen ze toch heel erg vechten, tot bloedens toe, dus heb Groentje zo snel mogelijk gepakt en terug gestopt in de kooi en ze blijven nu maar in de kooi tot de kleintjes straks groot zijn, echt zo vreemd dat dit gebeurde want normaal gesproken gebeurde dit nooit!!!
Ik hoop dat ze straks wel gewoon weer vriendjes zijn zodra de kleintjes groot zijn ! we will see :(

Mars

Vast wel! Ook in volieres komt wel eens jaloersie voor, dus het klinkt niet heel raar.
Misschien dat je ze eens in een andere ruimte kunt laten vliegen?

Wat zul jij geschrokken zijn!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter1980

Hi,
Nou dat geschrokken viel wel mee, maar had er wel de balen van, en was bang dat piettie niet meer op haar nestje ging zitten, omdat ze alleen nog maar bezig was dat ze werd aangevallen. Maar gelukkig is de rust weer terug gekeerd ;))

Thanks

peter1980

Even een tussendoor foto om te laten zien hoe goed het gaat, ik had ze er allemaal even uitgehaald om het nest kastje even schoon te maken  ;) De oudste is nu 13 dagen de middelste 11 dagen en de jongste 8 dagen.


[verwijderd door de beheerder]

Meltjuh

Wat een schatjes!

Ik zie dat 1 jong wat viezigheid aan zijn nageltje heeft zitten. Dit kun je het best nu er af halen anders vormt het een steeds grotere klont waar hij last van gaat krijgen.


Milo-Pixel

goh, wat groeien ze toch hard zeg... echt superlief. mooie foto ook!

groetjes, Marit

peter1980

Hi Meltjuh of iemand anders ;)
Kan je mij vertellen hoe ik het moet schoonmaken want ik heb net even gekeken maar het zit muurvast, en ik wil ze natuurlijk geen pijn doen. Moet ik het nat maken of zoiets ? Graag hoor ik van jullie.
weer bedankt ;D ;D