Is dit normaal? (jong parkietje)

Gestart door Pieps, oktober 01, 2007, 12:04:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieps

Hoi, mooi om te lezen dat er ook een parkietenforum is!! Erg handig. Al heb ik wel twee keer eerder een parkietje gehad, je weet op een gegeven moment toch niet meer alles van toen.

Ik heb mijn parkietje vrijdag gekocht in een dierenwinkel. Ik schat in dat hij eigenlijk iets te jong is (volgens de verkoper was het kleintje ongeveer 5,5 week), maar hij kan gelukkig wel prima zelfstandig eten. (Ik heb wat geweekte zaadjes voor hem neergezet, maar hij eet de zaadjes liever gewoon. Trosgierst eet hij ook.) Verder ligt er op 4 plaatsen in zijn kooi wat water, omdat ik niet zeker weet of hij er wel van drinkt. Nu heeft 'ie in ieder geval genoeg kans om de weg naar het water te vinden.

Hij ging gisteren al vanzelf op mijn vinger zitten, zonder dat ik daar eten op heb gedaan. Hij ging zich zelfs lekker zitten wassen, in zijn veertjes plukken (aan het babydons), en is soms zelfs moeilijk van mijn vinger af te krijgen. Ik heb hem toen ook op mijn vinger uit de kooi gehaald, en toen is hij vast een rondje gaan vliegen (en achter een kast beland, waar we hem snel achter vandaan hebben geplukt). Ook is het nu al een echte knuffel: ik kan hem bijna overal op zijn lichaampje aaien (wangen, borst, rug, vleugeltjes) behalve bovenop zijn koppie.

Nou is mijn vraag: ik heb een hele mooie, grote kooi gekocht. Maar... de kleine durft nog niet zo goed van stokje naar stokje te gaan uit zichzelf. In de winkel zat hij in een lage kooi, een soort terrarium, waarin er weinig mogelijkheid was tot vliegen. Dit kan hij dus wel, maar in zijn kooi doet hij dat nauwelijks. Hij wil wel van stokje naar stokje gaan, mits ik hem oppak en hij op mijn hand mag blijven zitten tot het volgende stokje.
Van mijn vorige parkietjes meen ik me te kunnen herinneren dat die toch wel iets actiever waren, ook al in het begin. Maar die waren volgens mij ook al 8 weken toen ze kwamen. Is het dus normaal dat hij nog zo terughoudend is?

Wanneer we hem namelijk 's avonds op een stokje neerzetten, blijft hij daar zitten tot we hem de volgende ochtend weer ergens anders neerzetten. Zo ook overdag. Hij is tot nu toe 2x zelf naar een ander stokje toege''hupst''. Is dat niet erg weinig?
Enneh, is het ook normaal dat hij zich overal laat aaien? Of is het gewoon een schatje? (Hij pikt niet, heeft dat ook nog geen één keer geprobeerd!)

Alvast bedankt!!!! En groetjes namens ons verlegen parkietje!! (Hij zal Dobby heten als het een mannetje is, en Wicky als het een meisje wordt. Maar dat kun je nog niet zien. Zal dat lang duren?)

Fleur

Annika

proficiat met je nieuwe maatje!

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat het inderdaad een jong parkietje is wat gewoon nog moet wennen aan alle nieuwe ervaringen.
Heel jonge diertjes willen zich nog wel eens gewoon laten aaien, dat kan zomaar ineens overgaan, maar net zo goed blijvend zijn. Ieder diertje is anders, dus dat valt niet te voorspellen.

Als je parkietje niet bol zit en gewoon eet, ontlasting is goed, dan denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar dat hij/zij vanzelf op onderzoek uit zal gaan.
Zit hij/zij wel al stevig op de stok ? Je zou ook een stukje trosgierst kunnen ophangen in de kooi, aan de andere kant van waar hij/zij nu veel zit, wellicht gaat hij/zij dan op onderzoek uit.

Voor velen is het geslacht op deze leeftijd wel al te zien. Donkerpaarse neusdop is zeker man, lila of lichtblauw met licht rond de neusgaatjes pop, maar vaak hebben jonge parkietje ook een rozige neusdop. Dit kan zowel man als pop zijn, afhankelijk van wel of geen licht rond de neusgaatjes.
Mocht je een foto hebben is dit voor ons wel heel handig  ;)

Geniet van je nieuwe vriendje!

Groetjes Annika

Pieps

Dankjewel! hij begint nu langzaamaan al iets drukker te worden, steeds meer te fluiten en te kwebbelen. Ook begint hij nu soms van stokje op stokje te springen wanneer ik mijn vinger iets verder er vanaf hou. Hij kijkt ook de hele dag naar me, en volgt me echt wanneer ik rond hem bezig ben. Ik praat ook de hele tijd tegen hem, dat werkt goed volgens mij.

Een kennis van me (die parkietjes fokt, maar er geen meer voor ons had, omdat wij ons te laat bedachten dat we er eigenlijk ook eentje wilden) zei dat hij 'een typisch hoofd heeft voor een mannetje', maar zelf weet ik dat niet. Maakt me ook eigenlijk niks uit, zolang het maar gewoon een leuk huisdiertje is!

Ik zal wel even een foto attachen. Zoals je daarop een beetje kunt zien is de neusdop aan de onderkant blauw/paars, en aan de bovenkant net iets lichter. Niet echt wit rond de gaatjes, zoals beschreven wordt als zijnde typisch voor een pop, maar ook niet echt typisch iets waaruit blijkt dat het een mannetje zou worden. Ach, nogmaals, eigenlijk maakt het me niet zoveel uit ook ;)

Na hoeveel weken kun je t eigenlijk definitief zien?

Groetjes! Fleur

[verwijderd door de beheerder]

Annika


boefje

hey wat lijkt jou parkieten vrouwtje veel op de mijne!
Verder wens ik je veel succes!

(dit is mijn mannetje moppie)


[verwijderd door de beheerder]

Anjo

Heerlijk al die pieten praatjes. Ik heb nu Peukie te logeren, een brutaal eigenwijs stuk vreten (maar ik mag haar wel) Mijn parkiet die zich nooit wilde laten krauwen is er ineens verzot op. Zou ze weten dat die ander een peutertje is?

Verkleuren van de neusdop, heeft bij mijn Peekaboo 9 maanden geduurd.



[verwijderd door de beheerder]

liesanne

hoi pieps,

Wij hebben ons parkietje ook vanaf dat ze heel jong is. Ze moest nog leren zitten op een stokje en vliegen van het ene stokje naar het andere. Nu kan ze het heel erg goed, maar dat is met veel vallen en opstaan gegaan.
Ons parkietje wil ook constant bij ons zijn en ze laat zich ook aaien. Het is niet over gegaan.
Wij vinden het gezellig.

daphne, moeder van liesanne.