Mijn Butters wilt niet op mijn hand zitten! :(

Gestart door viccy, oktober 04, 2007, 20:38:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

viccy

Ik heb sinds 9 september een parkietje genaamd Butters. Ik heb hem/haar voor mijn verjaardag gekregen. Ik weet niet hoe oud hij/zij is, maar volgens de vrienden waarvan ik hem kreeg, waren ze net een dag in de winkel (en dat klopt, want de dag daarvoor zijn we nog in dezelfde winkel wezen kijken, en toen hadden ze helemaal geen parkieten meer). zijn/dr snaveldop is nu wit, en ik weet nog neit 'wat' het is...

Butters staat in mijn kamer in een ruime kooi met zo'n beetje alle benodigd heden. Eet, en voer bakje, schommeltje, speelballetje, een ketting met een belletje eraan. Als ik overdag weg ben, zet ik de radio aan. Mijn moeder komt vaak even bij Butters buurten om tegen hem te praten. Als ik erg lang weg ben, zet ze hem op een kastje in dr werkkamer (waar de kat niet bij kan)

Vanaf de eerste dag heeft iedereen in mijn gezin tegen hem/haar gesproken. Steeds  'Hey Butters' of 'Hallo Butters'. Na een paar dagen ben ik heel voorzichtig met mijn hand in de kooi gegaan, en steeds tegen hem/haar gepraat. Mijn moeder heeft hetzelfde gedaan.

Maar nu is het probleem;  verder komen we niet! Heeeeel soms kan ik zijn/dr buikje aaien, maar proberen op mijn hand te laten zitten. Echt neit! Niet met trosgierst, of gewoon voer. Hij/zij wilt maar niet! Als ik mijn hand in de buurt hou fladderd of klimt ie weg

Voor de rest kwetterd Butters er vorlijk op los. Als het stil is in huis, duurt het maar een paar minuten voor dat Butters zijn stembanden op zet. *Chilp* *tjeektjeektjeek* een roe-koe achtig geluid en zacht fluiten. Als ik zelf geluidjes maakt reageerd ie daar op, en gaat ie terug chilpen (en zelfs rondjes op zijn stokje draaien!)

Ook wilt Butters nog steeds niet spelen met een van de speeltjes. Hij/zij zit alleen maar de heledage op het zlefde stokje, en soms klimtie wat rond. Eten en drinken doet ie wel!

Wat moet ik doen? Ik probeer al weken wat op de Parkieten-freak site staat, maar het lukt  maar niet. Ik weet wel dat ik geduld moet hebben, maar ik weet gewoon niet of ik door moet gaan met de 'zaadjes op de hand en maar wachten en tegen hem praten' methode of iets anders proberen.

Please help mij. Ik wil niet dat mijn parkietje eenzaam word omdat ik niet met hem zou kunnen spelen!


Milo-Pixel

je hebt je parkietje nu dus ong. 3 1/2 week, dat is helemaal nog niet lang hoor! Je moet echt veel geduld hebben. het ene parkietje is (veel) sneller dan het andere! geduld,geduld, geduld... hoe moeilijk het ook is. ik snap dat je graag wilt maar blijkbaar heb je een parkietje die het niet snel kan/wil. het is zoiezo een goed teken dat ie al lekker terugkletst en vrolijk is. de aanhouder wint!

groetjes, succes,

Marit

Annika

en ik wil aanvullen op het geslacht : een lichte (wit/beige) neusdop is een popje  ;) ik heb tenminste nog nooit een man gezien of over gehoord met zo'n neusdop.

Mars

#3
Zo te lezen heb je nog niet geprobeerd hem met trosgierst te lokken. laat haar daar eerst eens kennis mee maken en probeer dat dan eens voorzichtig uit je hand te geven.

Verder zul je gewoon geduld moeten hebben. Doe het stapje voor stapje: laat haar eerst rustig eten uit je hand en probeer dan na een weekje eens of ze naar je toe komt met trosgierst in de hand (dus tien cm verder bij het stokje houden). Als ze dit eenmaal gemakkelijk durft kun je proberen haar wat meer moeite te laten doen voor de trosgierst met als doel dat ze eigenlijk een stapje op je hand moet doen.

Je parkietje kwettert er lekker op los, schrijf je, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken dat ze niet speelt. Sommige parkietjes zijn nu eenmaal niet zulke spelers. Als ze nu en niet zou spelen en niet zou pruttelen/kwetteren, dan zou ik me wel zorgen maken en zeggen dat ze waarschijnlijk erg eenzaam is. maar dat lijkt dus wat mee te vallen.
Zet overdag als er niemand is, ook even de radio aan. Als ze al erg gespannen is, dan schrikt ze dan niet meer van ieder geluidje (dichtslaande deur bijvoorbeeld).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Citaat van: viccy op oktober 04, 2007, 20:38:33
Als ik overdag weg ben, zet ik de radio aan.

------

Maar nu is het probleem;  verder komen we niet! Heeeeel soms kan ik zijn/dr buikje aaien, maar proberen op mijn hand te laten zitten. Echt neit! Niet met trosgierst, of gewoon voer. Hij/zij wilt maar niet! Als ik mijn hand in de buurt hou fladderd of klimt ie weg

@ marcia, ik geloof dat ze al wel met trosgierst aan de gang is geweest, en als ze weggaat doet ze de radio aan ;)

@viccy

misschien moet je toch binnenkort, net als marcia zei, denken aan een 2e parkietje. sommige parkietjes komen pas los als ze samen zijn. wat je dan kan doen is allebij in een aparte kooi, de nieuwste proberen al tam te maken, en dan bij elkaar. als de nieuwste dan op je hand komt zitten is het zeker mogelijk dat je andere parkietje dat ook gaat doen.

Meltjuh

Ik denk dat je beter nog niet het buikje kan aaien: Dan benader jij haar. Je kan het beter aan je parkietje overlaten dat ze naar jou komt. Hou het gewoon vol met je hand in de kooi en hou hem alleen stil. Benader de kooi ook altijd heel rustig en ga op ooghoogte zitten.

Elke keer dat je oefent sluit je de oefening positief af.
Een voobeeld: Je doet je hand in de kooi en ze blijft stil zitten. Dat gaat goed. Het volgende wat je doet is haar lokken met wat lekkers. Schrikt ze daarvan dan doe je weer iets wat ze al begrijpt: Je hand gewoon stil in de kooi houden dus. Doet ze dat goed dan beloon je haar rustig met je stem.
Als je zo'n oefening negatieef afsluit (dus bijvoorbeeld dat ze bang is en fladdert) zullen ze dat onthouden.

Is je parkietje wel gek op trosgierst? Je kan ook gewoon eerst een stengel van ongeveer 15 cm in je hand houden. Eet je parkietje van het uiteinde dan is dat al een voortuigang. Maak die stengel steeds korter (cm of 2 per dag) totdat ze wel op je hand moet zitten.

Heel veel succes! ;D

viccy

dank jullie allemaal!

Ik heb dus met een meiske te maken? gezellig! Het eerste vrouwtje tussen de rest van mijn huisdieren (vissen dan niet meegerekend ;)) Maar de neusdop is meer blauw achtig wit... en niet beige achtig wit...

Ik denk er niet aan om een 2e parkiet te nemen. Ten eerste word ruimte dan een probleem. ik woon in een flat, en zoals ik al schreef heb ik ook een kat. de parkieten kooi staat op een hoogte waar mijn kat niet bij kan komen (klimmen of springen) nou weet je het natuurlijk nooit met katten, dus mag hij NOOIT alleen in mijn kamer blijven. de deur gaat altijd dicht als ik er nie ben.
De radio gaat inderdaad aan als ik weg ben, en als mijn moeder thuis is komt zij heel vaak bij butters op bezoek. als ik thuis ben praat ik altijd tegen haar. als de tv aan gaat, of mijn muziek aan gaat, kwetterd ze er vrolijk door heen (om de een of andere rede draait ze helemaal door als ik naar House kijk :))

Ik geef om de dag mijn pietje tros gierst. hier eet ze ook van. Maar dat met op de hand leggen, lukt nog neit! ik moet het echt voor dr neus houden, wilt ze het eten... of tussen de tralies naast haar stukje steken

ik zal gelijk stoppen met het aaien! ik zal proberen toch eerst haar echt aan mijn hand te laten wenen, en dan proberen te lokken.

de gene van wie ik de parkiet heb gekregen heeft er zelf ook een. ik maakte me al een beetje zorgen, want volgens hem kon hij zijn parkiet binnen 3 dagen al op zijn vinger zetten. maar het verschilt natuurlijk per diertje ;)

maar kunnen parkieten dan echt door hebben dat als je met een lieve stem enzo tegen ze praat dat ze dan iets goeds hebben gedaan? (dat je bijvoorbeeld heel overdreven 'goed zooooooo' zegt)

ik ben er al echt wel blij om dat het zo'n herrie maker is. Klinkt gek, maar het is tog een beetje een teken van 'hallooooooo ik wil aandacht!' is het niet? ik vind gewoon niks leukers dan als ik in de woonkamer zit, en ik hoor butters chilpen met zo'n klank van 'oi! kom terug!' dus ik neem aan dat het kwetteren en pruttelen (dat woord wilde ik eerder gebruiken, maar het klonk zo.. raar;)) een goed teken is? dat ze nog niet echt eenzaam is?

daag dag!

Annika

Citaat van: viccy op oktober 04, 2007, 20:38:33
zijn/dr snaveldop is nu wit, en ik weet nog neit 'wat' het is...

was de neusdop eerst wit en toen blauwig, of beide gedeeltelijk? Dan heb je inderdaad met een popje te maken.
Een jong popje heeft vaak ook een lichtblauwe neusdop met licht om de neusgaatjes.
Een mannetje krijgt met een maand of 4 een veel donkerdere blauwe neusdop, maar geen licht rond de neusgaatjes.
Mocht je een foto hebben (verkleind) dan kunnen we het vast met zekerheid zeggen.

Mars

ja hoor, kwetteren en pruttelen (hier thuis noemen we het zelfs 'pjuppen', dus pruttelen is niet zo'n gekke term  :-X) is wel een teken dat het heel goed gaat, dat ze zich thuis voelt. Of het aandacht trekken is, dat ligt een beetje aan de manier van geluid maken, maar dat merk je snel genoeg.
Om een beetje te weten of parkietjes zich op hun gemak voelen kun je meestal aan twee dingen zien: of ze kwebbelen/pruttelen wel of ze spelen wel goed. Als ze beide doen, dan is het natuurlijk helemaal goed!

Heb gewoon wat meer geduld, het ene parkietje is het andere niet. Het ene zit binnen twee dagen op je hand, het andere twee maanden. En dat heeft ook zo zijn charme, hoor! Dus doe het stapje voor stapje. Zoals je schrijft over trosgierst 'ik moet het echt voor haar neus houden'. Dat is gewoon al de eerste stap: doe dat maar eens twee keer per dag, een week of twee weken lang en probeer dan iets dichter bij te komen met je hand, of juist je parkietje wat meer naar je hand toe te laten komen (bijvoorbeeld drie stapjes naar de trosgierst toe over het stokje). Alles met geduld en tijd...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

viccy

hallo allemaal

het is alweer een tijdje geleden, maar het gaat heel goed met butters. Ik heb nog steeds geen foto, maar volgens een vriendin van mijn moeder is butters een mannetje. Ik wacht nog maar goed af wanneer het echt duidelijk is :P

Ondertussen... ja ja het is gebeurd hoor:

Butters komt op mijn hand zitten!

Ik kan hem zelfs uit de kooi halen!

mijn moeder heeft vandaag nog wat speeltje gekocht, dus hij vermaakt zich wel. overdag kwetterd hij er lekker op los, en soms maakt hij een vlucht door mijn kamer. Vorige week heeft hij mijn hamster van een laag boekenplankje geduwd! 3 keer zelfs! maar de hamster leeft nog hoor!

Kristi

Citaat van: viccy op november 01, 2007, 19:26:25
Vorige week heeft hij mijn hamster van een laag boekenplankje geduwd! 3 keer zelfs! maar de hamster leeft nog hoor!

Ik heb hier thuis ook 2 ganster parkietjes  8) die ons keeshondje goed kunnen pesten.
Let wel op dat je parkietje alsook je hamster dit kunnen hebben, anders tijdig ingrijpen

Parkieten-Freak

Pas op met hamsters: ze kunnen namelijk flink bijten.