Hoe besmettelijk is kruipersziekte precies?

Gestart door Moppers, september 30, 2007, 16:00:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Een klein vraagje over de kruipersziekte.
Stel, je hebt een gezond volwassen parkietje, dat in aanraking komt met een kruipertje. Deze volwassen vogel wordt dan drager.
Als deze dragende vogel dan gescheiden wordt van het kruipertje, en bij andere gezonde volwassen parkieten wordt gezet, kan hij dan het virus ook overdragen? Is een drager dus ook besmettelijk, of wordt het alleen overgedragen via nakomelingen en contact met een werkelijk kruipertje?

Caradow

Een drager is ook besmettelijk voor anderen is mij altijd verteld.

Mars

Ja, dat klopt. Alleen...
Blijkbaar is er nog niet heel veel bekend over kruipersziekte. Als je wat op het internet zoekt kom je verschillende dingen tegen: er wordt bijvoorbeeld bij kruipers geadviseerd om eens een broedseizoen over te slaan en dan nog eens te proberen te broeden, waarbij er  dan ineens wel geode resultaten zouden zijn. Ook zou voeding een rol kunnen spelen (aminozuren). En ook een goede winter, zou er voor kunnen zorgen dat het virus (voor buitenparkieten) minder besmettelijk zou zijn. kortom: hoe meer bronnen, hoe meer antwoorden. Het is dus allemaal nogal vaag. En dus zou het denk ik binnen bovengenoemde theorieen niet altijd besmettelijk zijn...
Maar goed...


Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers


Zovie

Mijn parkietje zit ook met een kruipertje in een kooi kan ik dan NOOIT met het gezonde parkietje broenden :o

Mars

Nee, dat kun je voor de zekerheid beter nooit doen. Stel dat straks je kruipertje er niet meer is, dan draagt het andere parkietje het virus waarschijnlijk bij zich en zal het dus overdragen.
De bronnen die ik eerder noemde zijn te vaag om er van uit te gaan, dat het wel goed zal gaan. Helaas is er gewoon te weinig bekend over de kruipersziekte om een zeker antwoord te geven. En zoalng je er niet zeker van bent, lijkt me dat het risico niet waard. dan help je alleen maar het virus te verspreiden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

En is het overdragelijk naar een andere vogelsoort. Als je bv. een drager hebt als kruipertje bij een grasparkiet, is het dan besmettelijk voor valkjes?

Groetjes Danielle

Mars

Dat is een moeilijke vraag... in principe wel. Alle kromsnavels zijn vatbaar voor het polyomavirus.
Ik heb eens gelezen dat valkjes (maar ook papegaaien) er minder vatbaar voor zijn omdat er minder doorgekweekt is met valken en er minder inteelt is. Wat daar van waar is weet ik niet.
Polyoma uit zich bij valken vooral in sterfte in het nest. Voor zover ik weet zijn er geen valkjes die geen slagpennen en kent het virus dus ook niet een milde vorm zoals bij grasjes. Wil je er meer over weten, dan zou ik het eens op het valkparkietenforum voorleggen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Ok, dank je.
Ik vraag het na op het valkparkieten forum en anders bel ik een vogelarts op hoe het zit.
Dit omdat ik misschien een parkietje wil adopteren als vriendje voor Sammie, maar deze zijn dus dragers van de kuiperziekte.
Met mijn grasjes wil ik zowiezo niet kweken, Sammie heeft een zwakke maag en met een adoptantje mag dat zowiezo niet.
Maar ik heb oook twee valkjes en daar wil ik in de toekomst denk ik wel een nestje van.
Als ik het antwoord weet, zal ik het hier neerzetten

Groetjes Danielle