hallo allemaal weer een probleem nu met valkparkieten

Gestart door laura19, september 29, 2007, 10:37:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

laura19

hallo allemaal na een poosje er niet geweest te zijn en alles weer een beetje op rolletjes loopt zijn we erweer met een eniuw probleem waar we mee zitten.
ik weet niet of ik het ook hier magvragen mar anders hoor ik het wel.

ik heb het 2de nestje valkparkietjes voor dit jaar. alleen het 2de nestje gaat niet goed. het stelletje begon met 5 eieren. de eerste 2 zijn uit gekomen. de derde hebben ze eruit gegooit en was dood helaas. de vierde is niet helemaal uit het eitje gekomen dus ook dood helaas. de 5de is nog niet uit.

maar sins ginsteren komen bijde ouders tegen het gaas aan hangen en maar roepen net alsof ze wat willen vertellen maar ik weet niet wat.
na gister middag is het vrouwtje niet meer op het nest terug geweest.

ik heb in het hokje gekeken en zie nog niks vreems erin dus.

maar van morgen ging ik kijken zitten ze er nog niet op. dus ik in het hok kijken de 2 jongen leven nog maar hebben de kropjes zo goed als leeg en voelen niet echt warm meer aan.

wat moet ik hier nu mee doen??

ik kan wachten tot ze erop gaat zitten maar ben bang dat dat niet meer gebeurt en de jongen er aan onderuit gaan en dat zou ik erg sneu vinden. de 2 jongen zijn nu een goeie week ander halve week. ze zitten in geel dons achtige.

dus hierbij vraag ik jullie weer om hulp en raad.

ik hoor graag wat terug

groetjes laura

Safrena

Hey Larua

Natuurlijk mag je hier altijd vragen stellen

Alleen is de kennis wat betreft valkparkietjes hier veel minder
Misschien kun je je vraag even op een forum speciaal voor valkparkietjes stellen
Daar zullen ze jou veel beter kunnen helpen voor je valkjes

http://www.valkparkiet.com/index_second.htm

verder zou ik je zeggen, als de ouders de kleintjes niet meer voeden en niet meer naar omkijken, tja, dan de kleintjes bij een ander nestje zetten, of toch met handopfok zo snel mogelijk beginnen, en dat de kleintjes het snel weer warm hebben

Maar misschien toch maar snel even na vragen ook op het valkparkieten forum  ;)

Vele groetje

laura19

hoi hoi bedankt voor de snelle reactie.

ik heb de vraag daar geplaatst en hopen op snel andtwoord want weet niet of de tijd al dringt voor de kleintjes.

hoop zo dat het goed gaat pff hebben wij weer.

maar als ze eventueel wel naar binnen moeten komen hoe gaat het dan te werk? zelfde als bij parkietjes? of . ik ben al aan googles geweest maar kom er niet echt uit.

welke temp ze moeten hebben vochtigheid voeding enz.

alvast bedankt groetjes laura

Sanne

Hey Laura,

via deze link vind je veel informatie over handopfok

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

ook ik raad je aan om je vragen op dat forum te stellen, er zijn daar namelijk veel mensen die ervaring hebben met handopfok van jonge valkjes ;)

Groetjes Sanne

laura19

hoi hoi ja dat heb ik ook gedaan. ik heb het in spoed gezet maar tot nu toe nog geen reactie helaas.

ik heb onder tussen wel dit gevonden:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

hier staan ook nog wat vraagjes in wat ik wil weten maar dat moet ik dan maar op het forum vragen.

groetjes laura

Mars

Het zit je ook niet mee, he Laura? Mogelijk is het al wat te koud voor de kleintjes of te snel donker.
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met het binnenhalen van de kleintjes en met het schema van je link.

Ik hoop dat je dan ook zo snel mogelijk een reactie op de valkparkietensite krijgt, maar houd ons in ieder geval even op de hoogte.

Sterkte ermee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

laura19

hoi hoi nee het zit me echt niet mee helaas. maar zal me er weer 100%voor in zetten.

ja ik zit nu dus ook te twijfellen om ze binnen te halen of niet.de moeder heeft net heel even in nestje gezeten maar wat die daar deed weet ik niet.

ga zo even kijken of ze wat in de krop hebben of niet.

ja dan moet ik met dat schema beginnen pff ik kom er niet helemaal uit jullie misschien?

er staat:

1 week 0-30 7(elke 2 uur) van 07:00 tot 19:00  moet het dan maar tot 7uur sávonds? en daarna niet meer? tot de volgende dag 7uur smorgens?

dan mag je smorgens pas weer voeren maar als die dan de krop niet helemaal leeg heeft moet je wachten maar loopt dan je schema niet uit 1?

als die bv 30gram weegt mag die 3ml hebben.

maar Je mag pas weer voeren s ochtends als de krop leeg is. Overdag mag ie tot een kwart gevuld zijn. Maar het beste is helemaal leeg. wat word daar mee bedoelt?

alvast bedankt groetjes laura

Sanne

Citaat van: laura19 op september 29, 2007, 12:01:41
hoi hoi ja dat heb ik ook gedaan. ik heb het in spoed gezet maar tot nu toe nog geen reactie helaas.

Ergens op de site staat het telefoonnummer van de beheerders van de site. Dit hebben ze erop gezet voor spoedgevallen...

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,1313.0.html

In dit topic staat het nummer. Je kan ze natuurlijk even bellen, dit lijkt me wel een spoedgeval ;)


laura19

hoi hoi nou een paar keer geprobeert te bellen helaas nemen ze niet op :(

pff wat moet ik nu doen.

de moeder zat net weer eventjes op het nestje maar de jongen zijn niet echt warm weer.
als ik ze eruit haal schreeuwen ze niet als een gek redelijk tam dus ik weet niet of dit normaal is.

alvast bedankt

groetjes laura

Sanne

#9
Hoi Laura,

Een paar mensen op valkparkiet.com die daar veel posten hebben ook een website. Sommige hebben daar hun telefoonnummer vermeld. Dit zou je nog kunnen proberen als je advies wilt van iemand die ervaren is met valkparkieten.

Groetjes Sanne

Edit: hier staat een lijst met kwekers en ook telefoonnummers ;) je kan 't natuurlijk altijd proberen. Misschien willen ze wel advies geven als je 't netjes vraagt...
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kwekers.htm

Mars

Helaas, denk ik dat wij je te weinig kunnen helpen. ik kan alleen antwoord geven op de kropvraag: als de krop leeg is, dan zou je eigenlijk pas weer moeten voeren. Maar overdag mag je ook wel weer voeren (als het schema het aangeeft) als de krop nog 25 % gevuld is. "s nachts wordt de krop dan wel weer geleegd en is de kans op kropontsteking daarmee weer uitgesloten.

Als je zo een nest controle doet en de kleintjes zin niet gevoerd, kun je dan niet alvast beginnen met het schema? Ik weet het niet, maar het klinkt alsof mams ze niet warm houdt en niet voedert, dus als er niet snel iets gebeurt... Tenzij je natuurlijk de natuur zijn gang laat gaan: er kan ook een reden zijn waarom de kleintjes niet gevoerd worden. Dat is natuurlijk jouw eigen afweging. Maar als je nog wat wilt en de kropjes zijn nog steeds leeg, dan denk ik dat je snel moet handelen. dan kun je je de komende uren nog bezig houden met het uitzoeken van de voedertijden enz.

Maar goed, ik hoop dat je inmiddels iemand bereikt hebt, sterkte ermee,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

laura19

hoi allemaal ik heb ze eindelijk aan de lijn gehad en me verhaal vertelt.

hun conclusie was toch om ze eruit tehalen en met de hand op tevoeden.

de kans van overleven was nog wel heel klein omdat ze nog zo jong zijn .

@mars ja dat zeiden ze ook dat het snacht's dan weer helemaal leeg raakt maar mooieste was ook weer snacht''s te voeden maar dat kan ik niet volhouden. dus als ik het doe word het savond's de laatste voeding. ze vertelde me ook dat hun het liefst niet op vaste tijden voerden alleen als de krop leeg is.

we zitten nog erg te twijfellen van wel of niet doen want het is niet niks.

ben zo bang dat ze er anders weer aan onder door gaan :(

maar stel dat de krop helemaal leeg is hoelang mag er dan tussen zitten dat ze weer opnieuw eten moeten krijgen? neem aan dat dat het zelfde is bij grasparkieten maar hoelang is dat dat ze zonder kunnen?

de jongen zijn niet echt warm meer en de moeder zat er straks niet op helaas. maar als ze er wel eventjes opzit is niet voldoende neem ik aan toch?

wat hadden jullie gedaan?

alvast bedankt groetjes laura

Mars

Lieve Laura,

ik kan me heel goed voorstellen, dat je bang bent dat het weer mis gaat. Maar als je niets doet, gaat het sowieso mis. Dus wat had ik gedaan? Ze zo snel mogelijk binnenhalen, zodat ze in ieder geval warm zijn en een eerste voeding geven.

Als het opnieuw misgaat, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. We zullen je zo veel mogelijk steunen, maar je moet zelf een keuze maken.

Volgens het voedingsschema mag je van 7 tot 7 stoppen met de voeding. Zoals de persoon aan de telefoon al zegt, zou het beter zijn als  je doorvoedt. Stel nu dat je om 12 uur 's nachts een laatste voeding geeft en dan 's ochtend weer vroeg, is dat niet een mogelijkheid?

Als je het niet wilt, moet je het niet doen: zoals eerder genoemd: er zijn genoeg kwekers die de natuur hun gang laten gaan. Maar ik dnek wel dat het belangrijk is, dat als je nog in wilt grijpen, dat je het snel doet. En zoals al verteld is: ze zijn nog jong, ga er maar vanuit dat het niet lukt, maar als het wel lukt, dan heb je een prachtig wondertje veroorzaakt!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Laura,

Wat moeilijk he....

Wat ik zelf zou doen, is de kleintjes naar binnen halen, ze lekker warm zetten en toch proberen met de hand verder te voeden.
Dat is niet eenvoudig met zulke hele kleintjes maar ik denk dat ze, als je niets doet, zeker ten dode opgeschreven zijn.
Als je ze zelf probeert verder groot te brengen, hebben ze in ieder geval een kans.

Hele kleine vogeltjes kunnen inderdaad het beste 's nachts ook gevoerd worden, dat deed ik zelf tenminste altijd. En dat is best zwaar om eruit te moeten 's nachts, pap klaar te maken en te voeren.

Maar wat Marcia schrijft, 's avonds zo laat mogelijk een voeding geven en dan meteen 's morgens vroeg weer, vind ik ook wel een goede mogelijkheid.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe goed ze willen eten.

Mijn eigen ervaring is dat hoe jonger het vogeltje, hoe "makkelijker" de omschakeling naar handvoeding. Maar iedere situatie is toch weer anders.

Ik heb ook weleens een jong valkje gevoerd in het verleden, en het gaat eigenlijk op dezelfde manier als bij grasparkietjes.
Dus je weet al een beetje hoe het moet. ;)

Ik kan me voorstellen dat je het een moeilijke keuze vindt, en je zult zelf een beslissing moeten nemen, dat kunnen wij niet voor je doen.

Wat we wel kunnen doen is je zo goed mogelijk proberen te helpen als je vragen hebt.

Groetjes, Sonja.

laura19

hoi hoi bedankt voor jullie reactie. ja de keuze ligt ook bij me zelf ja maar vind zo moeilijk haha.

ja dat kan ik eventueel wel doen savonds laat en smorgens vroeg weer dan niet de nacht.

ja ben bang als ik het zo laat dat het ook mis gaat en dat is ook zielig.

de moeder zat er net heel eventjes op het nestje maar volgens mij doet ze er niks.

ik bedank jullie hulp alvast ;D
groetjes laura

laura19

hoi hoi nou van morgen weer bij het hok gekeken. de moeder zat er dus weer niet op.

we zijn in het hokje gaan kijken krop zit iets in en ze zijn iets warm maar niet warm genoeg vergeleken bij vorige nestje.

ze heeft er waarschijnlijk eventjes op gezeten maar veelste kort na mijn mening.

dus komt de vraag weer is het nu verstandig om het te laten zitten of toch eruit halen?

sorry dat ik wel 3x het zelfde vraag haha.

alvast bedankt groetjes laura

Mars

Poeh Laura,

Wat een moeilijke vraag vanaf deze afstand. Misschien kun je nogmaals kijken en dan zien of er nog iets in de kropjes zit? in principe hoort mamavalk toch echt op het nest te zitten. Het is je eigen gevoel en je egen inschatting: wij kunnen het vanaf afstand moeilijke beoordelen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

laura19

hoi ja ze zit er maar heel weinig op. ja ik let nu constant op kijken wat ze gaat doen. ik zal straks zo nog eens in de krop kijken .

jullie horen nog

bedankt groetjes laura