Aanschaf Van Een Parkiet

Gestart door Jorijn, juli 26, 2005, 14:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dodientje

Citaat van: Ariel op augustus 15, 2005, 13:12:33
Hoi Jessica,
ik weet wel dat het niet kwaad bedoeld is, maar als tevens groot konijnenliefhebber kan ik me altijd kwaad maken om konijnenmisverstanden, zeker als men dan wel voor een ander dier 'opkomt'.
Konijnen kunnen namelijk ook wel 9-14 jaar worden, mits ze de goede verzorging, voeding, lichaamsbeweging en aandacht krijgen. En dus niet -verwaarloosd in een veel te klein hokje gekocht voor de kinderen die er niet meer naar omkijken eenzaam achterin de tuin staan weg te kwijnen...   :(
Dat in NL de gemiddelde leeftijd voor konijnen inderdaad 2/3 is is gewoon dieptriest en zeker niet natuurlijk...
Dus: voor ALLE dieren geldt vóór de aanschaf: denk er goed overna!

Groetjes, Ariel

:offtopic:
Ariel welkom op het forum
Maar nu gaan we toch off topic
Dit is een forum voor parkietjes niet voor konijntjes
ook al zijn dit ook hele lieve diertjes,
en zijn de levensverwachtingen inderdaad langer
dan sommige denken ;)
gr safrena


Mooi gezegd!
Maar, je moet zeker goed nadenken als je er eentje wilt kopen.

Viooltje

Voor Robin hebben we niks betaald, zij komt namelijk uit de volière van een vriend. We hebben haar dan ook al gezien toen ze nog maar net uit het ei was en toen ze al wat veren begon te krijgen mochten we haar vasthouden.

Voor Ringo heb ik 5 euro betaald. Hij zat in een volière en vormde een koppeltje met zijn zus, wat dus niet kon. Ik heb hem op het internet gevonden. Degene heeft hem verkocht aan ons omdat wij het leukste diervriendelijke mailtje hadden gestuurd (ik had een mailtje gestuurd uit de naam van Robin, dat ze een maatje zocht).

Lilloontje

#62
Leilah was gratis met kooi van een vriendin van mij..ze wou ze graag kwijt,ivm met verhuizen...Voor Leo is er een tientje betaald..In de dierenwinkel hier betaal je trouwens ongeveer 17,50 voor een parkietje!

Foutje...Ik was vandaag weer in het centrum en in de dierenwinkel..en ik heb keihard zitten liegen! :-[ Een parkietje hier in het hoge noorden kost dus ook 22,50! Best wel prijzig als ik dat mag zeggen... :o

Berichtjes samengevoegd, groetjes Sara

jwsnekkers

#63
Ik kan jullie vertellen dat jullie te veel voor de parkieten betalen. Ik betaal niet meer dan €10,00.

Wat maakt de prijs uit? Gezondheid is belangrijker.

RobV

Ik kwam dit al oudere topic tegen en ik kan alleen maar akkoord gaan met wat veel leden hier al hebben geschreven.
Graag wil ik ook nog even mijn bijdrage aan dit topic leveren, al is het alweer een tijdje inactief.

Allereerst: fijn dat dit topic breder is getrokken dan alleen maar nadenken over de aanschaf van een nieuw huisdier wanneer het een parkietje betreft.

Het gaat zoals opgemerkt inderdaad niet alleen maar om het welzijn van onze vrienden de kromsnavels, maar om het welzijn van alle dieren die als huisdier worden gehouden.
Waar het daarbij denk ik om gaat, is dat er een mentaliteitsverandering nodig is.
Dat mensen van te voren goed leren nadenken wat erbij komt kijken bij het houden van een huisdier voordat ze een parkiet, hond, konijn of welk dier dan ook gaan aanschaffen als impulsaankoop, achteraf spijt krijgen, en het dier vervolgens dumpen of gaan verwaarlozen.
Zo heb op dit forum al wat stukjes gelezen van leden die zich liefdevol hebben bekommert over parkietjes die ergens zielig zaten weg te kwijnen.

Maar een stukje verantwoordelijkheid ligt naar mijn bescheiden mening ook wel bij de dierenhandelaren.
Te veel dierenhandelaren (gelukkig zijn er ook hele goede!) zijn alleen maar geïnteresseerd in hun omzet en doen geen of weinig moeite om de eventuele klant bewust te maken van de consequenties bij de aanschaf van bijvoorbeeld een parkiet zoals die in dit topic zo keurig zijn uiteengezet.

En lang niet altijd worden klanten ontraden om een dier aan te schaffen wanneer het de verkoper toch duidelijk moet zijn dat het beoogde dier gewoon niet geschikt is voor een klant, bijvoorbeeld wegens ongeschikte huisvesting, te weinig tijd of bij het tonen van gebrek aan belangstelling voor de verzorging.

En nu we het toch breder aan het trekken zijn, de wettelijke kaders zouden van mij ook wel mogen worden aangescherpt ten aanzien van welke dieren mogen worden verhandeld.
Dit in het belang van mens en dier.

Is het bijvoorbeeld niet heel bizar dat iedereen zonder ook maar een greintje kennis gewoon een 'schattige' jonge tijgerpython kan kopen?
En nog heel betaalbaar ook hoor.
Maar met het bereiken van een lengte vanaf twee meter kan een tijgerpython een volwassen verzorger al in gevaar brengen en volwassen tijgerpythons kunnen een lengte tot wel zeven meter bereiken.
Ik bedoel maar, wat moet je met zo'n 'huisdier' op een flatje driehoog achter?

Huisdieren zijn veel meer dan lucratieve handelswaar, dat moeten handelaar én klant goed beseffen en naar handelen.

Als het gaat om het verantwoord houden van huisdieren, kunnen serieuze fora voor dierenliefhebbers zoals dit forum er één is, denk ik heel goed hun steentje bijdragen aan dat stukje mentaliteitsverandering dat zo nodig is voor het dierenwelzijn.
Bij deze nog mijn welgemeende complimenten aan het beheer en de moderators.


Met vriendelijke groet,
Rob


Samm

Ik vind dat ze vogels juist duurder moeten maken, ieder gezin kan een vogeltje aanschaffen voor 5 euro en dan niet de dierenarts kunnen betalen als er wat is en het vogeltje laten creperen..
1 van mijn parkieten was zelfs 25 euro die komt bij een hele goeie fokker weg waar ze met liefde worden behandeld en je altijd terug kan komen met vragen en hij komt zelfs aan huis als er wat is, dat telt voor mij veel zwaarder dan ik heb meer dan een 10tje betaald.. Maar goed dat is mijn mening!

karin v h

Voor €22,50 mag hij wel een gouden snaveltje hebben. ;D ;D ;D

RobV

Citaat van: Samm op januari 24, 2015, 10:05:23
Ik vind dat ze vogels juist duurder moeten maken, ieder gezin kan een vogeltje aanschaffen voor 5 euro en dan niet de dierenarts kunnen betalen als er wat is en het vogeltje laten creperen..
1 van mijn parkieten was zelfs 25 euro die komt bij een hele goeie fokker weg waar ze met liefde worden behandeld en je altijd terug kan komen met vragen en hij komt zelfs aan huis als er wat is, dat telt voor mij veel zwaarder dan ik heb meer dan een 10tje betaald.. Maar goed dat is mijn mening!

5€ is inderdaad wel heel weinig geld voor een parkiet, zelf heb ik 22.50€ betaald.

Maar een hogere prijs is nooit een garantie dat een huisdier dan ook goed en met liefde zal worden verzorgd.
Denk je nou echt dat ik Sam slechter zou verzorgen wanneer ik voor hem maar 7.50€ had betaald?
Of dat ik hem beter zou verzorgen wanneer hij mij 50€ zou hebben gekost?
Hoe dan?
Dan zat hij nu in een gouden kooi zeker.  ;)

Hetzelfde gaat voor jou op durf ik te beweren, jij zou voor een parkietje van 5€ net zo zorgzaam zijn als voor de parkiet waar je 25€ voor hebt betaald.
Dus het zit 'm niet zozeer in de prijs maar in de mentaliteit van het baasje of verzorger.

Toen mijn kinderen nog klein waren heb ik zoveel verhalen gehoord wanneer ze ergens hadden gespeeld over vriendjes (met goed verdienende ouders) met een huisdier waar vervolgens als het nieuwtje er af was het dier slecht werd verzorgd en ergens in eenzaamheid de rest van zijn leven maar moest slijten.
En de meeste van die huisdieren waren beslist geen koopjes.
Zelfs een verhaal gehoord over een kanarie die in de wc stond en dus alleen licht zag wanneer iemand naar de wc ging.
Voor mij een geval van dierenmishandeling of verwaarlozing, hoe je het ook wilt noemen.

Je kunt volgens mij daarom beter de mentaliteit van mensen proberen te veranderen dan de aanschafprijs van een huisdier.
Want als het met de mentaliteit goed zit zullen mensen die geen dierenarts kunnen betalen voor een huisdier er ook geen aanschaffen.
Zo heb ik mijn kinderen bijgebracht dat je altijd goed voor (huis)dieren moet zijn en ze daarbij altijd een stuk eigen verantwoordelijkheid gegeven wanneer er een huisdier voor ze werd gekocht.

Ik denk dat het daar vaak al begint Sam, bij de opvoeding.

Samm

Mentaliteit kan je toch niet veranderen! Je hebt mensen met gevoel en mensen met minder en weinig gevoel, maar als je de dieren duurder maakt kan het zijn dat die mensen denken laat maar! Voor een paar euro willen ze het misschien wel 'proberen' en als een dier duurder is zal dat minder het geval zijn, tenminste dat denk ik.

Nja Tank heeft geen gouden snavel maar is de zoon van een kampioen, hij komt bij mensen weg die dag en nacht met parkieten bezig zijn en leven voor deze dieren, dan heb ik toch meer vertrouwen dan een dierenwinkel waarvan de fokker niet bekend is.

karin v h

Ja Samm daar zeg je dus wel wat, een parkietje waarmee wedstrijden zijn gewonnen is wel wat anders dan een parkietje van de Intratuin. Dus daar zit wel een verschil in prijs. Ik hoop dat die van jou ook net als mij net zolang mee gaat als mijn Meisie die nu al 15 jaar is. ;D

Samm

Hoop ik ook, 't is wel de grootste kluns die ik heb meegemaakt dus hoop dat die zichzelf niet een keer iets aandoet haha.. Ook al probeer ik het zo veilig mogelijk te houden voor ze!

RobV

Citaat van: Samm op januari 24, 2015, 15:26:08
Mentaliteit kan je toch niet veranderen! Je hebt mensen met gevoel en mensen met minder en weinig gevoel, maar als je de dieren duurder maakt kan het zijn dat die mensen denken laat maar! Voor een paar euro willen ze het misschien wel 'proberen' en als een dier duurder is zal dat minder het geval zijn, tenminste dat denk ik.

De mentaliteit verander je inderdaad niet zo maar even, maar ik zou zeggen begin bij de jeugd, bijvoorbeeld op school.

Je hebt gelijk dat je met een hogere aanschafprijs een impulsaankoop soms kunt voorkomen.
Maar hoe ver wil je daarbij gaan?
En het is beslist geen garantie, want wat ik al in mijn vorige bericht al schreef, genoeg dure dieren die het helemaal niet goed hebben bij hun baasje.

Het is net als met verkeersboetes, sommige mensen maken zich daar niet eens druk om omdat ze geld zat hebben.
Waar je iemand altijd wel mee pakt, dat is de inbeslagname van het rijbewijs.

Waar ik eerder voorstander van zou zijn, ik weet niet hoe realistisch dat is zeg ik er eerlijk bij, is dat je om een huisdier te kunnen kopen eerst in het bezit zou moeten zijn van een certificaat waarmee je zou kunnen aantonen dat je in ieder geval een cursus verzorging voor dat dier hebt gevolgd.
Dat lijkt mij een heel effectief middel tegen impulsaankooen.
En bij geconstateerde verwaarlozing of mishandeling, certificaat innemen.
Het zal wel lastig zijn om zo maar te implementeren en je kan dat praktisch gezien ook niet voor alle huisdieren invoeren denk ik.
Maar in die richting zou je het naar mijn mening kunnen zoeken.

Zo heb wel eens een paar weken na de aanschaf van een asielkat onverwacht bezoek gehad van een medewerker die even kwam kijken hoe het met de kat ging.
Behalve om te zien of de kat gezond was, kon hij meteen even kijken hoe de kat gehuisvest was.
Uiteraard was de man zeer tevreden.   :P
En hij kon het bij vertrek niet laten te zeggen dat er nog meer katten in het asiel waren die op een baasje wachten.  ;)

Bij de aanschaf van deze kat heb ik eerst een verklaring moeten ondertekenen dat ik er mee akkoord ging dat een medewerker bij wijze van steekproef onaangekondigd bij mij aan de deur kon komen voor een controlebezoek.
Dat is al een bescheiden begin toch?

Iris7

Een certificaat is wel lastig, dan zou iedereen een parkietenopleiding moeten volgen of iets dergelijks. Onverwacht langskomen, tsja, er zijn minder nieuwe eigenaren van asielkatten dan van parkieten. Het is een lastig probleem dat nog lastiger tegen valt te gaan.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

RobV

Citaat van: Iris7 op januari 25, 2015, 17:12:30
Een certificaat is wel lastig, dan zou iedereen een parkietenopleiding moeten volgen of iets dergelijks. Onverwacht langskomen, tsja, er zijn minder nieuwe eigenaren van asielkatten dan van parkieten. Het is een lastig probleem dat nog lastiger tegen valt te gaan.

Klopt, ik gaf zelf ook al aan dat het praktisch gezien allemaal niet zo eenvoudig ligt.

Maar simpelweg de prijs kunstmatig verhogen lijkt mij ook niet ideaal, het zou wellicht tot meer 'broodkwekers' kunnen leiden?
Bovendien zijn er genoeg potentiële eigenaren die geen moeite hebben met een hogere prijs omdat dan toch alle prijzen verhoogd worden en er geen goedkoper alternatief meer voor handen is.
Men raakt als het ware gewend aan die hogere prijzen en het probleem doet zich nog steeds voor.

En met hoeveel zou (in het geval van parkieten) de prijs dan verhoogt moeten worden om effectief impulsaankopen tegen te kunnen gaan?
En wie gaat de prijzen bepalen?
Gaan er geen kwekers of winkels onder de prijs werken om zo meer te verkopen?

Best wel lastig allemaal.

Peterparkiet

Hoi ik ben opzoek naar  halsbandparkieten en zou graag een goed vertrouwd adres hebben voor aanschaf, in de regio zuid Holland
Kan iemand mij daar aan helpen  :)

Sabine Licht en liefde

#75
Nou sinds ik een jong vogeltje erbij heb genomen van 6- 8 weken  bijt mijn 1,5 parkiet waar ik altijd een goede band mee heb gehad. Hij is zo agressief dat als hij mij bijt dat het gewoon pijn doet!

Ik kan hem tegenwoordig gewoon niet eens meer op mijn vinger zetten of hij bijt voortaan keihard in mijn vinger!

Waardoor komt dit? Dit is echt sinds die nieuwe erbij is.

Ik hou zoveel van mijn vogel. Heb hem zelf tam gemaakt.
En ik hoop niet dat mijn nieuwe parkietje het over gaat nemen en mij ook gaat bijten?

Ik ben zo lief voor ze!

Tekst leesbaar gemaakt

Sonja

Citaat van: Sabine Licht en liefde op september 07, 2015, 20:25:50

Ik kan hem tegenwoordig gewoon niet eens meer op mijn vinger zetten of hij bijt voortaan keihard in mijn vinger!

Je hebt hier al een post over geschreven. Ik begrijp niet helemaal waarom je in dit topic dezelfde vraag stelt als hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,31991.msg179199/topicseen.html#msg179199

Bedoel je dat je je parkiet zelf op je vinger zet (door hem vast te pakken)?
Of stapt hij uit eigen vrije beweging op je vinger?