Mentaliteit kan je toch niet veranderen! Je hebt mensen met gevoel en mensen met minder en weinig gevoel, maar als je de dieren duurder maakt kan het zijn dat die mensen denken laat maar! Voor een paar euro willen ze het misschien wel 'proberen' en als een dier duurder is zal dat minder het geval zijn, tenminste dat denk ik.
De mentaliteit verander je inderdaad niet zo maar even, maar ik zou zeggen begin bij de jeugd, bijvoorbeeld op school.
Je hebt gelijk dat je met een hogere aanschafprijs een impulsaankoop soms kunt voorkomen.
Maar hoe ver wil je daarbij gaan?
En het is beslist geen garantie, want wat ik al in mijn vorige bericht al schreef, genoeg dure dieren die het helemaal niet goed hebben bij hun baasje.
Het is net als met verkeersboetes, sommige mensen maken zich daar niet eens druk om omdat ze geld zat hebben.
Waar je iemand altijd wel mee pakt, dat is de inbeslagname van het rijbewijs.
Waar ik eerder voorstander van zou zijn, ik weet niet hoe realistisch dat is zeg ik er eerlijk bij, is dat je om een huisdier te kunnen kopen eerst in het bezit zou moeten zijn van een certificaat waarmee je zou kunnen aantonen dat je in ieder geval een cursus verzorging voor dat dier hebt gevolgd.
Dat lijkt mij een heel effectief middel tegen impulsaankooen.
En bij geconstateerde verwaarlozing of mishandeling, certificaat innemen.
Het zal wel lastig zijn om zo maar te implementeren en je kan dat praktisch gezien ook niet voor alle huisdieren invoeren denk ik.
Maar in die richting zou je het naar mijn mening kunnen zoeken.
Zo heb wel eens een paar weken na de aanschaf van een asielkat onverwacht bezoek gehad van een medewerker die even kwam kijken hoe het met de kat ging.
Behalve om te zien of de kat gezond was, kon hij meteen even kijken hoe de kat gehuisvest was.
Uiteraard was de man zeer tevreden.

En hij kon het bij vertrek niet laten te zeggen dat er nog meer katten in het asiel waren die op een baasje wachten.

Bij de aanschaf van deze kat heb ik eerst een verklaring moeten ondertekenen dat ik er mee akkoord ging dat een medewerker bij wijze van steekproef onaangekondigd bij mij aan de deur kon komen voor een controlebezoek.
Dat is al een bescheiden begin toch?