nachtelijke angst

Gestart door williamenannemieke, september 26, 2007, 14:47:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

williamenannemieke

hallo,

wij hebben 2 parkietjes, erg lief altijd vrolijk saampjes en het lijkt erop dat ze zich best vermaken.
alleen hebben we 1 probleem: snachts vaak rond een uur of 3/4 worden ze heel erg onrustig ze krijsen de hele boel bij elkaar, vliegen als een gek rond tot we ons bed uitkomen voor de kooi hebben gezeten en lang hebben gepraat tot ze weer rustig zijn.
we hebben allerlei oorzaken gezocht zo dachten we misschien de wasmachine die herrie maakt. maar ook als die niet draait blijft het zo.
ze komen veel uit de kooi eigenlijk iedere avond wel een paar uur en als we thuiszijn staat de kooi heel de dag open dus lijkt het ons ook niet dat ze teveel energie hebben.
het gebeurt soms wel 3 a 4 keer per week.
de vogels hebben geen doek ofzo over de kooi..
heeft iemand een oplossing?? we willen weer slapen en fit op ons werk komen..

wie kan ons helpen?

groetjes, William en Annemieke

Parkieten-Freak

Het is niet altijd eenvoudig aan te geven waardoor de nachtelijke paniek nu precies ontstaat. Meestal zijn dat geluiden (kan van alles zijn) of bepaalde schaduwen van licht in de kamer. Ook andere huisdieren kunnen de nachtrust van vogels verstoren.
Het kan goed zijn dat bij jullie eigenlijk maar één parkiet in paniek raakt. De andere parkiet schrikt daarvan, denkt dat er gevaar dreigt en doet dus mee.
Het is misschien een oplossing om in de kamer waarin de vogels staan s-nachts een kinderlampje te laten branden. Dit geeft maar heel weinig licht, maar de vogels kunnen zich in elk geval orienteren als ze opschrikken. Tevens zal het beetje licht voldoende zijn om schaduwen veroorzaakt door lantaarnpalen/boomtakken wat te verminderen.
Verder zou ik niet meer bij de vogels gaan kijken als ze onrustig zijn, want daarmee bevestig je eigenlijk het gevoel bij de vogels dat er "iets aan de hand is".
Ga pas kijken als ze weer rustig zijn.  ;)
Succes!


roha

Hoi,

Je kunt best een doek over de kooi doen, al is het om uit te proberen of ze dan wel rustig blijven.
Blijven ze rustig, dan kun je de doek er gewoon elke avond over de kooi doen.
Worden ze weer onrustig dan zou ik in de donkere woonkamer heel stilletjes aanwezig zijn en hoop te kunnen achterhalen wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Ik hoop dat je er achter kunt komen waarom ze elke nacht en op ongeveer hetzelfde tijdstip zo onrustig worden.
Het is voor jullie, maar ook voor de parkietjes prettig dat je een rustige nacht hebt.
Hier slapen ze onder een doek en is het ook erg donker. Over het algemeen slapen ze alle 6 rustig, maar soms schrikt er hier ook wel eens 1 ergens van. Met als gevolg dat er 6 parkieten onrustig worden. Het gefladder enzo houdt doordat het zo donker is niet op. Ik kruip dan even uit bed en doe dan de doek aan de voorkant omhoog, zodat ze iets meer kunnen zien om weer te orienteren en ze weer rustig zijn geworden. Ondertussen ga ik even naar de wc of wat drinken en luister naar ze. Als ik het idee heb dat ze weer rustig zijn, dan doe ik de doek er weer over. Vaak hangen ze nog in de tralies, maar ze klimmen vanzelf wel weer omhoog om weer een fijn slaapplekje te zoeken. Als ik weer de doek eraf haal, zitten ze allemal heerlijk rustig boven in de kooi wakker te worden, alsof er niets is gebeurd.

Mars

Hoi,

Niet zo lang geleden had ik een topic met dezelfde naam. Omdat van het ene op het andere moment er 's nachts steeds onrust was. Je kunt verschillende dingen proberen: doek over de kooi, juist niet, lampje aan enz. Denk eens goed na: is het altijd op hetzelfde tijdstip of varieerd het?
Wat ik me afvraag, is het al lang zo, of is het ineens ontstaan? Bij mij bleken namelijk doorkomende irriterende veren de oorzaak te zijn. Maar de vogelarts gaf al aan dat hij dat een vreemde oorzaak vond. Die zat meer te denken aan uitgaande lantaarnpalen ofzo.
Het is erg vervelend: niet alleen je nachtrust gaat er aan, maar als je parkietjes helemaal in paniek tegen de kooi aanvliegen dat is ook erg eng.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

williamenannemieke

heel erg bedankt voor de reacties. we laten nu al een aantal weken een licht aan en nu gaat het heel goed.
ze hebben geen kik meer gegeven.. er mag wat ons betreft slotje op het topic