Hartproblemen mogelijk doodsoorzaak?

Gestart door marcelle, september 22, 2007, 14:33:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcelle

In juni dit jaar is onze Sammy overleden. Hij was nog maar 3 jaar, leek gezond en wierig. Toen we, achteraf, de foto's van Sammy bekeken, viel ons wel op dat gedurende de tijd hij steeds donkerder pootjes kreeg. En achteraf was het eigenlijk ook zo, dat hij kortademig was; hij ademde sneller dan ons andere parkietje.
En op de foto's lijkt het ook alsof zijn borst iets dikker was, maar we weten dat niet zeker.
Zou het kunnen zijn dat hij iets met het hart had, een vergroot hart of zo? Komt zoiets vaker voor bij parkieten? En hadden we er iets aan kunnen doen wanneer we het eerder hadden ontdekt?

Mars

Het sneller ademen kan zoveel redenen hebben... Denk maar eens aan een virus, problemen met de luchtwegen enz.. Het is een signaal dat het niet goed gaat met je parkietje, maar sommige parkieten 'pompen' nu eenmaal ook meer dan andere.

Ook een ronde houding, waarbij de borst wat bol staat, boller dan normaal, is iets dat veel gezien wordt bij zieke vogels. Mijn Winky en opvangparkietje Illu hadden het beiden. Ik vind het een typische 'zieke parkietenhouding'. Hij is misschien wat moeilijk te beschrijven, maar ik vermoed dat jij dezelfde houding bedoeld als ik...

Een parkietje weet heel goed te verbergen dat het ziek is. Dit doet het om te voorkomen dat het door 'natuurlijke vijanden' gepakt wordt. Dus het is niet raar dat je het niet opgemerkt hebt. Wat wel altijd belangrijk is, is dat als je het vermoeden hebt dat er iets niet helemaal klopt, je je parkietje even meeneemt naar een vogelarts. Als baasje klopt je gevoel vaak wel.

Sterkte met het verlies van Sammie.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Citaat van: marcelle op september 22, 2007, 14:33:44
In juni dit jaar is onze Sammy overleden. Hij was nog maar 3 jaar, leek gezond en wierig. Toen we, achteraf, de foto's van Sammy bekeken, viel ons wel op dat gedurende de tijd hij steeds donkerder pootjes kreeg. En achteraf was het eigenlijk ook zo, dat hij kortademig was; hij ademde sneller dan ons andere parkietje.
En op de foto's lijkt het ook alsof zijn borst iets dikker was, maar we weten dat niet zeker.
Zou het kunnen zijn dat hij iets met het hart had, een vergroot hart of zo? Komt zoiets vaker voor bij parkieten? En hadden we er iets aan kunnen doen wanneer we het eerder hadden ontdekt?

Als een vogel een onvoldoende pompkracht van het hart heeft, heeft dit gevolgen voor de bloedsomloop. Met name in de pootjes is de bloedsomloop minder goed, de pootjes worden dan blauwig van kleur en voelen koud aan. Ook ziet de snavel soms wat grijsblauw.
(Grijze tot grijsblauwige pootjes zie je overigens ook bij gezonde, al wat oudere vogels!!!).

De dikke borst heeft niets met een uitgezet hart te maken lijkt me, voor het hart zitten namelijk nog ribben.
Mogelijk is de opgezette borst te wijden aan een ruimte innemend proces: een tumor.
Echter, een luchtweginfectie of een infectie aan de luchtzakken behoort ook tot de mogelijkheden.
Wil je echt zeker weten waar je vogeltje aan overleden is, dan zou je eigenlijk een autopsie moeten laten verrichten.
Sterkte!