Leeftijd parkiet

Gestart door Spiegel, september 19, 2007, 09:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Spiegel

Afgelopen zaterdag lag ons parkietje van 4 jaar dood in de kooi.
Hij praatte als een papagaai. Hele verhalen, ontzettend tam.

Voor de kinderen heb ik gisteravond een nieuw parkietje gekocht. De kweker vertelde dat het parkietje net een paar weken uit het blok is. Daar vertrouw je dan ook op.

Vanmorgen bij daglicht zag ik dat het neusdopje al blauw is en dat de parkiet geen echte lange staart heeft.
Nu weet ik niet meer of ons eigen parkietje meteen een langere staart had of niet.
Ook vraag ik mij af wanneer de neusdop begint te verkleuren.

De vorige parkiet kreeg ik met 7 weken. Maar dat is alweer 4 jaar geleden.

Kan iemand van jullie, aan de hand van de foto, zien of dit inderdaad een jong parkietje zou zijn of niet ?
Ik begreep nml. dat neusdopjes pas later verkleuren.
Ook maak ik mij iets zorgen over die staart van de parkiet.

De ogen zijn wel groot en zwart. Echter, ik zie ook een heel klein wit randje.

Al vier jaar een tamme parkiet gehad en dan nu zo twijfelen ...


Annika

Wat naar dat jullie parkietje zo plotseling is gestorven  :'(  Sterkte met dit verlies.

op de foto lijkt het dat de kleur blauw een volwassen mannetje is, vanaf 3 maanden kan deze zo'n kleur worden.
Lichtblauw met wit om de neusgaatjes kan wel jong zijn, maar dan is het een popje, maar volgens mij op de avatar te zien is dat niet het geval.

een volwassen parkiet heeft over het algemeen wel een lange staart, tenzij hij/zij net in de rui is en wat lange veren verliest. Op de foto kan ik dit niet goed beoordelen.

Het witte randje om het oogje is de iris en die wordt meestal later pas wit, maar bij de ene eerder/duidelijker als bij de andere (bij mijn parkieten is de iris niet duidelijk)

roha

Hoi,

Welkom op dit forum en sterkte met het verlies van jullie parkietenvriendje.

We hebben er zeker wat aan als je een duidelijke foto plaatst.
Je avator is net te klein om je vragen goed te kunnen beantwoorden.

Hanneke

Spiegel

Ik heb mij vanmorgen aangemeld. De foto is, zoals ik nu zie, inderdaad erg klein. Excuses.
Vanmorgen zal ik de site beter verkennen en zien hoe ik een grote foto kan plaatsen.
In ieder geval al bedankt voor de reacties.

Het was zaterdagochtend schrikken. Twee parkieten en juist degene die zo tam is en praatte, lag dood in de kooi. Vandaar snel weer een nieuw vriendje gekocht.
Vanochtend vielen mij dus deze zaken als staart, ogen, neusdopje, op.
Ik meende dat gisteravond, donker (stom, maar ja), het dopje half blauw was en dat de ogen helemaal groot en zwart (zonder wit randje) waren.

Nu ik hem zie naast het vrouwtje, dat nog wel leeft, valt het mij dus ook op dat hij geen lange staart heeft. Zo'n lange spriet naar achteren.

Ik ga eens proberen om andere foto's te plaatsen. :-[

Spiegel





Via parkietenweb een foto geupload. Op goed geluk.

Safrena

Hey Spiegel

Welkom op het forum

Als ik het goed zie, denk ik dat jouw parkietje een kruipertje is

Voor meer info over kruipersziekte kun je lezen op onderstaande link

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes

Spiegel

Och jeetje. Ik heb al veel informatie gelezen over de kruipersziekte, omdat ik zelf ook twijfelde vanwege het ontbreken van de staart. :(

Ze vliegt echter wel, kleine stukjes, paar meter. En in de kooi gaat ze ook vd bodem op een stokje zitten. Ze kruipt niet telkens via de tralies.

Spiegel

Kan het ook niet gewoon zijn dat ze in de rui is ?
Ik las daarnet op een site dat sommige parkieten ook de staart verliezen tijdens de jeugdrui.
Ze vliegt nml wel. Daarnet weer uit de kooi gehaald en ze vliegt zo 5 meter ver.  :)

Of praat ik nu onzin ? :-[

Annika

van kruipersziekte heb ik geen verstand dus daarmee kan ik je niet helpen.

Wat ik me nu afvraag : man of pop en hoe oud.

Aan de ene kant ziet de neusdop er best behoorlijk blauw uit, al kan dat bij jonge popjes in sommige gevallen ook (net anders als bij het blauw van een man)

Maar volgens mij is het kopje nog niet wit maar heeft nog allemaal streepjes ??? Dat is het teken van een jong parkietje ...

Ik ben echt even de kluts kwijt geloof ik  :'(

Spiegel

Er lopen donkere lijnen van zijn linkeroog naar zijn rechteroog. Of omgekeerd.  :D
Dat begint al bij de snavel.
Het kopje is dus niet egaal geel.
Volgens de kweker is het een jong vogeltje, paar weken uit het blok.

Hij 'oogt' ook jong.
Maar dat is weer tegenstrijdig met die kleur vd neusdop.

Ik heb iets bijzonders, geloof ik.  ;D

Annika

ik denk dat het ook wel klopt, want parkietjes krijgen een egale witte of gele kop na de rui, tenminste volgens mij is dat altijd zo ? Maar wacht even andere reacties af.

Spiegel

#11


Prima. Ik wacht af. Ik heb de kweker vanmorgen ook gemaild met een foto, benieuwd naar zijn antwoord.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze bewust een ziek vogeltje (of kruipertje) verkopen.
De voliere zat vol jonge vogels. Hij lijkt mij dat hij niet afhankelijk is van die ene 5 euro van mij.

Ik zie aan de zijkant van de vleugels ook witte sprieten/veren. Dan zou ik haast denken aan rui en veren die opnieuw moeten groeien.

Wat ben ik blij met dit forum. Het zoeken op internet is echt verwarrend.

Tjipie lover

Wat heb jij een apart/leuk vogeltje.
Wel golfjestekening van een jonkie met tegelijkertijd een snaveldop lijkend op die van een volwassen mannetje!
Mooi beestje hoor!!
Je zult er vast heel veel plezier van hebben.

Groeten van Ank.

Spiegel

Het geeft in ieder geval afleiding na het overlijden van het andere parkietje.
Het is zo stil in huis. :(
Coco praatte honderduit. Hele zinnen, en zó duidelijk.

Vier jaar lang een parkiet gehad. En nu voel ik mij een leek.

Caradow

Rui... het zou kunnen, maar dan wel een hele heftige. het lijkt meer ene mildere vorm van Kruipersziekte.. dan hoeft hij niet ALLE slagpennen kwijt te zijn, waardoor hij dus nog wel een stukje kan vliegen.

Tja en wat de kweker betreft.. het zal niet de eerste zijn die moedwillig zieke vogels verkoopt, of de vogels onder het mom van rui of wat ook van de hand doet. Als hij weet dat hij kruipersziekte in zijn bestand heeft, blijft hij zeker in gebreke en zou hij met de vogels die hij nu heeft nooit meer mogen kweken... Zo houd hij de ziekte in stand..


Safrena

Hey spiegel

Vermist je zelf verteld dat jouw parkietje nog over zijn hele koppie streepjes heeft, die nog tot aan de snavel lopen, is dit nog een jong parkietje dat nog een rui gehad heeft

Parkietjes die een eerste rui gehad hebben of hebben verdwijnen deze strepen vooraan op het koppie ;)

Ik blijf erbij dat jij een kruipertje hebt, maar zoals Caradow al zei, in een mildere vorm

Vele groetjes

Spiegel

Ik geloof je hoor, Safrena.  :)

Hij blijft er wel lief om.

Sonja

#17
Hoi Spiegel,

Ik wil me er ook nog even tegenaan bemoeien. ;)

Pucky, het bonte parkietje op mijn avatar, bleek ook de milde vorm van kruipersziekte te hebben.
Bij haar vielen ook toen ze net was uitgevlogen haar staart- en vleugelpennen uit, waardoor ze niet kon vliegen. Een beetje fladderen maar daar hield het mee op.

Omdat ze de milde vorm had, heeft ze haar volledige verenpak weer teruggekregen na de eerste rui en vloog en vliegt ze nog steeds vrolijk in het rond. De eerste rui hebben ze ongeveer op de leeftijd van 3 a 4 maanden.
Zoals het ernaar uitziet bij jouw parkietje, lijkt het zoals al gezegd is, mij ook op de milde vorm.
Er is daardoor nog hoop dat ook jouw parkietje na de eerste rui toch nog een volledig verenpak terugkrijgt en daarmee zijn vliegvermogen.

Nog even afwachten dus wat er gebeurt....

Maar ook als het een kruipertje blijft, kun je er heel veel en ook heel lang plezier van hebben hoor. Je kunt dan de kooi + omgeving aanpassen met allerlei klim- en klautermogelijkheden.

Maar meer zekerheid heb je dus pas na de eerste rui.

Groetjes, Sonja.

Annika

wow, op de laatste foto lijkt de neusdop veel donkerder, beetje paarsig en kun je duidelijk zien dat het een echt jong parkietje is en zo te zien een mannetje  :-*

Spiegel

De kweker laat vanavond via mail weten dat het parkietje 2 maanden oud is.
Hij denkt ook dat het een kruipertje kan zijn. Hij vindt de staart aardig kort.
Ik mag hem ruilen.

Dat doe ik dus niet. Het is een lief rustig beestje. Zielig om terug te brengen. Wie weet of ze daarna wel een goed tehuis krijgt ...