vraag

Gestart door robbedoes, september 17, 2007, 22:59:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbedoes

Hallo,

Ik vermoed dat wat ik ga vragen al heel veel keer gevraagd is maar toch stel ik de vraag. Ik heb sinds 2 weken een parkietje. Hij is erg angstig en als ik met mijn hand in de kooi kom duikt hij gelijk op de grond en rent hard voor me weg. Nu heb ik navraag gedaan bij de zaak waar ik hem gekocht heb en zij zeiden: Gewoon een paar keer per dag beetpakken en aaien etc. Nou dat heb ik maar gedaan maar heb beestje krijst alles bij elkaar als ik hem vast heb. Ik vind het gewoon zielig en ben er mee gestopt.
Verder is het ook een erg stil beestje. Hij zit een groot deel van de dag op zijn stokje en af en toe laat ie iets van zich horen.

Nu denk ik dat hij een beetje eenzaam is. Is het verstandig om een vriendje voor hem te kopen? Moet ik dan een vrouwtje nemen of maakt dat niet zo veel uit. Ik hoop wel het eventuele nieuwe vogeltje tam te kunnen krijgen, want dat was tenslotte mijn uitgangspunt. Het lijkt me zo gezellig om zo'n kwetterend vogeltje op je schouder of zo te hebben. Omdat ik hem nu 2 weken heb moet ik dan toch het nieuwe vogeltje apart zetten of kan ik hem/haar er gelijk bij doen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Bedankt alvast.

pbos

Hoi,

je moet je parkietje zeker niet vast pakken en aaien. Dat schaat het vertrouwen in jouw en wordt je parkietje zeker niet tam. Je moet je parkietje eerst even lekker laten wennen. Ga maar een paar keer per dag voor de kooi zitten en praat maar tegen hem! Zo kan ie aan jou wennen en weet ie dat ie niet bang hoeft te zijn. Daarna kan je een paar keer per dag je hand in de kooi doen. Alleen maar in de kooi, niet naar hem toe doen, en een paar minuten erin laten. Als je vogeltje rustig op het stokje zit haal je hem er weer uit. Daarna kun je een stapje verder gaan en de hand naar hem toe bewegen. Steeds ga je verder tot ie op je vinger gaat zitten en uit je hand gaan eten! Succes ermee...

Groetjes Peter

P.s: vergeet niet dat GEDULD het sleutelwoord is tot succes...

Parkieten-Freak

Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande reactie.
Tact en geduld zijn erg belangrijk, je parkietje moet vertrouwen in jou krijgen.
Meer lezen over tam maken kun je hier. ;)


dsmmeijer

Ik vind het wel slordig van de dierenwinkel dat ze jou verkeerde informatie geven over hoet je een parkiet tam zou kunnen maken.

Mijn parkietje is ook erg stil als ik thuis kom van mijn werk, want dan is het hier stil.
Tot ik de radio of TV aanzet. dan doet hij vrolijk mee.
Probeer dat eens.
Wat ook werkt is op youtube zoeken met parkiet of parkieten, en dan parkietenfilmpjes afspelen.
Bij mij werkte dat super.

Moppers

Het is natuurlijk geen slecht idee om alsnog een maatje voor je parkiet aan te schaffen. Het zijn sociale dieren die baat hebben bij een soortgenootje (op enkele zeldzame uitzonderingen na).
Als je het belangrijk vindt dat je parkietjes tam worden, kan je het beste even wachten met een 2e parkiet tot je huidige parkietje tam is, dan gaat het hele proces bij allebei wat makkelijker, wat soepeler. Ook is je huidige parkietje dan helemaal gewend aan al het nieuwe, en kan je wel wat nieuws, het 2e parkietje dus, introduceren. Het zou kunnen dat dit te stressvol is in de periode dat hij nog aan alles moet wennen. Het is verstandig om parkieten langzaam aan elkaar voor te stellen. Via de zoekfunctie kun je meer vinden over het introduceren van een nieuwe parkiet.

roha

Ik denk dat het beter is om eerst je dit parkietje tam te maken. Je hebt hem nog maar 2 weken, das nog kort. De manier van de dierenwinkel om een parkiet tam te maken, prijs ik ook niet aan, maar vaak is dit ontwetendheid van degene die de info verstrekt.
Ik heb dit ook ooit eens als "tam-maak-advies" gehad, helaas werkte dit averechts.
Veel geduld en veel oefenen, heel veel tijd in je parkiet steken en blijven steken, is toch de manier om je parkiet in volle vertrouwen tam te krijgen.
Het is nog al wat, je komt in een nieuw huis, als enige parkiet en dan wordt je ook nog eens, tegen je zin, opgepakt en geaaid. Das allemaal wel heel erg eng, daar zou ik ook best wel stil van worden en me erg eenzaam en verlaten, zelfs bedrogen voelen. (of ga ik nu te ver?)
Geef je parkiet de tijd, praat veel met hem.
Je kan heel goed een radio aan doe, of parkietengeluiden laten horen.
Je kan later altijd nog bedenkn of je een parkietjevriendje erbij neemt.

Lees de site en het forum goed door, Succes!!!

robbedoes

Ik ga het proberen. Bedankt voor jullie reactie's.

flowertje

ps: een beetje trosgierst kan altijd wonderen doen!!!