Poepjes opvangen?

Gestart door Kahlan, augustus 29, 2007, 23:21:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kahlan

Hoi,

Ons parkietjes Gabbana is weer (!) heel ziek geworden afgelopen week. In overleg met de dierenarts weer begonnen met baytrill en primperan, en het gaat alweer een stuk beter, maar nu moet ik wat poepjes opsturen ter onderzoek. Dus ik dacht ik leg een papiertje onderin de kooi waar Gabbana zit, maar als ik even niet oplet zit ons andere parkietje weer naast hem (en weet ik dus niet wie gepoept heeft). Hoe kan ik nou het beste poepjes opvangen? Iemand een idee?

Safrena

Hey Kahlan

Het beste kun je het zieke parkietje even apart houden om zijn poepjes op te vangen
Papier kun je beter niet gebruiken om poepjes op te vangen, die nemen teveel vocht op.

Een stukje zilverpapier op de bodem leggen is beter.
Let wel, als je nu met baytrill bezig bent, heeft het niet zoveel nut om poepjes in te sturen, omdat baytrill alles vernietigd.
Veel beter was geweest,om voor de kuur de poepjes op te vangen. Of je vangt ze op na de kuur ;)

Primperan word meestal gebruikt tegen braken, braakt jouw parkietje dan?
Hoe is je parkietje verder, wat betreft zijn gedrag, slaapt hij meer, is hij vermagert terwijl hij nog redelijk eet, is hij stiller dan vroeger, slaapt hij meer dan vroeger enz....

Hoop dat je parkietje snel hersteld

Vele groetjes

Kahlan

Hoi Safrena,

De primperan is tegen het braken inderdaad. Hij eet dan niet meer omdat hij constant alles uitbraakt (slijm overal op zijn kopje en lijfje, natte oogjes en een algehele doodzieke indruk). Dit hebben wel al eerder gehad. Zodra hij dus weer primperan kreeg, eet hij ook weer goed. Hij slaapt nu veel en is stiller, maar je werkt wel dat hij weer aan de beterende hand is. Hij is verder niet mager. Laatste keer bij de dierenarts (5 weken geleden) woog hij 33 gram. De dierenarts gaat zijn poepjes nu opsturen naar Utrecht omdat hij er zelf niet uitkomt. De vorige keer zag hij namelijk bacterien die hij niet helemaal thuis kon brengen. Ik hoop wel dat ze nu nog wat kunnen zien dan na een aantal dagen baytrill.

Na de vorige kuur met baytrill en primperan werd hij actiever dan ooit, dus het heeft wel geholpen toen. Tot we hem zaterdagochtend weer zo ziek aantroffen. Het vervelende is alleen dat wij zaterdag op vakantie gaan, dus dan kan ik hem zelf niet meer in de gaten houden. Ik heb 4 mensen instructies gegeven en een hele handleiding geschreven :s

Ik hoop dus dat er wel iets uit komt waar hij goed voor behandeld kan worden, want een keertje ziek kan natuurlijk maar niet zo vaak achter elkaar.

Safrena

Hey Kahlan

Sorry voor al die vragen, maar de symptomen die je beschrijft doen me een beetje aan een bepaalde ziekte denken

Het bol zitten, veel slapen, eten alsmaar weer uitbraken, enz doen me denken aan de megabacterie
Ik ben geen dierenarts, ik zat daar gewoon aan te denken, omdat ik een parkietje heb gehad met dezelfde symptomen en zij moest toen ook primperan krijgen. Zij had megabacterie.

Misschien een idee om voor te stellen aan je dierenarts, dat hij het ook de poepjes op deze ziekte laat nakijken.

Vele groetjes en een spoedig herstel voor je parkietje.

Kahlan

Ik heb dat voorgesteld aan de dierenarts, alleen hij zei dat ze dat meestal niet kunnen zien aan de ontlasting. Mocht hier niets uitkomen dan wil ik hem verder laten onderzoeken. Ik ben alleen vergeten te vragen hoe ze dat dan wel kunnen testen.
De da verteld ook nog dat hij dan niet zou moeten reageren op de baytrill, maar ik zei ook tegen dierenarts, is het de baytrill waar hij op reageert of de primperan. Daar had hij dan ook even geen antwoord op.

Moet overigens wel zeggen dat deze dierenarts zeer begaan is met ons vogeltje en hij belde zelfs een aantal weken terug nog op om te vragen hoe het nu met Gabbana was.

Safrena, heeft jouw parkietje ook constant aan de antibiotica gezeten of reageerde ze daar niet op? Ik heb je verhaal wel gelezen een tijd geleden, maar kan me dat even niet herinneren.

Ik zal in ieder geval even laten weten wat er uit het onderzoekje is gekomen! En bedankt!

Kahlan

De dierenarts zag helemaal niets in zijn poepjes dus we trekken het even over de vakantie heen, en gaan dan even aankijken wat we gaan doen. De da zegt dat hij dan iets uit zijn krop wil halen (kweek of iets dergelijks?) Gelukkig tettert Gabbana weer als vanouds, lekker hard dus!

Isis

veel sterkte en ik hoop dat je parkietje weer snel beter wordt.

Safrena

Hey Kahlan

Als ze megabacterie hebben, reageren ze inderdaad niet op antibioticum.
Inderdaad een goede vraag, reageert jouw parkietje op de primperan of op de antibiotica.

Dit kun je zelf uitproberen, door een paar dagen met primperan te stoppen. Als je parkietje opnieuw begint te braken zegt die wel genoeg ;)
Megabacterie is inderdaad niet altijd te zien in de poepjes.
Wel kan het onderzocht worden als ze de poepjes op kweek zetten, of met de gramm kleuring.
Echter omdat het niet zo meteen gezien word, word daar ook niet zo vaak aan gedacht, en pas als het dan wel zo opgemerkt word is dat vaak in een laat stadium (meestal vergevord) waardoor een herstel weinig kans heeft.

Mijn meisje heeft geen antibiotcium kuur gehad, omdat die absolut niet helpt bij megabacterie, antibioticum verergert alleen maar de ziekte.
Zij heeft een medicijnen kuur gehad tegen schimmels. En primperan tegen het braken. Dit omdat de megabacterie een schimmel is in de darmen die de kliermaag aantast.

Belle heeft het ook gehad (althans droeg het bij haar) zij is preventief meebehandeld geweest en krijgt nu drie keer per week appelazijn, waardoor er geen enkel spoor meer van te vinden is.
Appelazijn is een heel goed preventief middel daartegen, en bovendien natuurlijk en met vitaminen en mineralen ;)

Bepaalde symptomen van de megabacterie zijn, steeds minder en minder spelen, en veel meer  slapen en bol zitten en vermageren.
In een later stadium gaan ze beginnen braken (dat zoeter ruikt), en enkel nog aan hun eetbakje alsmaar eten, en heel veel slapen en bol zitten.

In dit laaste stadium is jammer het herstel bijna nihil, omdat het braken verwijst naar een uitgezette kliermaag die het eten niet meer kan verteren en dus het eten ook niet meer naar de maag kan, vandaar dus dat braken.
Uiteindelijk sterven de diertjes eigenlijk aan uithongering, omdat het het eten in de kliermaag niet meer naar de maag gaat.
Pellets of handopvoeding kan ze dan nog wel even helpen, maar ook dat is uiteindelijk maar een tijdelijke oplossing. Zelfs de primperan, zal op een bepaald moment het braken niet meer kunnen tegen houden. :'(

Kortom, word het snel behandeld is er herstel mogelijk( kijk maar naar Belle)in een te laat stadium niet meer, en dan moet je jammer genoeg keuzes gaan maken :'(

Ik hoop dat de antibioticum bij jou lieverdje aanslaat en dat hij snel hersteld is :'(
Vermits jouw parkietje weer lekker aktief is enz.. zou ik het inderdaad gewoon nog even afwachten. ;)

Snel beterschap voor Gabbana

Vele groetjes

Kahlan

We zijn nu 4 weken verder en het is weer zover. Ik zag hem vreemd doen, en weer slijm overal. Zo raar inene, vanmiddag was hij nog heel gezellig aan het babbelen. Gelijk de dierenarts gebeld en we gaan er morgenavond weer naar toe. Nu wil ik zeker dat hij specifiek getest wordt op de megabacterie, want ik heb het zeer sterke vermoeden dat het dat is. Zeker na jouw verhaal nogmaals gelezen te hebben Safrena. Gelukkig hadden we nog primperan, dus dat mocht ik nog even geven zodat hij niet weer gaat overgeven (hopelijk).

En nu maar hopen op een goede afloop.