Staartveren Bijten

Gestart door annerite, augustus 04, 2005, 10:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

annerite

Help! Ik ben een beetje gefrustreert, want mijn parkietje (3 maanden) bijt al zijn staartveren kapot. Ik weet dat het ligt aan verveling of stress. Ik kan alleen niet bedenken dat ie daar last van zou hebben. Hij mag er heel vaak overdag uit, ik ben nl hele dagen thuis. Alleen als ie dan terug in zijn kooi zit, gaat ie aan zijn veren knagen. Terwijl ie ook genoeg speelgoed heeft, heel zijn kooi hangt vol!

Wat moet ik doen??? Het is echt erg, hij kan zometeen niet meer vliegen als ie ze allemaal kapot bijt!

Groetjes

Jorijn

Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Carla

Ik had net gezelfde probleem met Tommy.
Tommy en Janne zaten samen in de kooi metmassa's veel speelgoed. Tommy echter was niet zo'n 'speelgek parkietje'. Hij maakte zich veeleer bang van speelgoed.
Ze mochten elke dag naar hartelust rondvliegen omdat ook ik thuis ben overdag.
Tommy ging op z'n staart zitten of klapte z'n staart dubbel tegen de tralies om zo z'n staart telijf te gaan. Ik heb alles geprobeert boos kijken, gedrag negeren enzo. Maar niets mocht helpen. Van zodra Tommy mocht losvliegen stopte hij met staartbijten. Eenmaal in de kooi, ookal kroop hij er vrijwillig in begon het liedje opnieuw. Op het laatste begon hij zelfs aan het uiteinde van z'n vleugels te knabbelen, z'n staart was toen al tot aan z'n lijfje afgeknabbeld.
Ik heb toen besloten om Tommy en Janne naar mijn buiten voliere te verhuizen. En dit heeft gewerkt. Tommy heeft nu , een paar weken later, weer een mooie lange staart en hij knabbelt er nu niet meer aan.
Er moet vast een andere manier bestaan om dit gedrag te doen stoppen, alleen heb ik ze niet gevonden. Ik kon het op die manier oplossen omdat ik een voliere heb.
Ik hoop dat jij ook een manier vindt.
Zit jou parkietje alleen in z'n kooi ?
Mss kan een vriendje erbij dan helpen bij jou parkiet.

Veel succes !! ;)

Parkieten-Freak

Veren pikken is een groot probleem inderdaad. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit gedrag te doorbreken, maar aan de andere kant is de vogel nog jong en dat is gunstig.
Ik zou de vogel zoveel mogelijk loslaten en aandacht geven zodat hij geen tijd heeft om aan zijn veren te knagen.
Mocht hij blijven knagen, dan is een tijdelijk halskraagje misschien een optie om dit gedrag te "doorbreken"..
Daarnaast kan overplaatsing in een voliere zeker helpen, maar dat wil je misschien niet.
Lees ook onderstaand artikeltje even dit door:
http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/016.html

Succes!