Welk voer vinden jullie de beste, gaan jullie voor zaden of pellets??

Gestart door Tjipie lover, september 12, 2007, 19:31:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Dat zal per merk verschillend zijn denk ik.. ik weet het alleen van de Harrison's.
Je moet niet vergeten dat pellets geen velletjes achterlaten in de bak, dat scheelt uiteindelijk ook al een eind. Pellets zijn hierdoor ook makkelijker af te passen. Je geeft wat ze eten, meer niet.

Moppers

Mijn 2 grasjes en 2 valkjes eten gezamelijk per dag 2 (grote) eetlepels Harrison's. Met zaadjes was het al gauw 2 tot 3 keer zoveel.

roha

Wij gebruiken zo'n schepje wat bijgelverd wordt in de x-travitalverpakking.
En ze eten samen zo'n 8 schepjes Harrison's en ze zijn met z'n 6-en.
Dus iets meer dan 1 zo'n schepje. De ene parkeit eet wel meer dan de andere parkiet.

Caradow

hier krijgen ze ook iets meer dan 1 Xtravitalschepje Harrisons per parkiet...

Tanja

Hmm...

Volgens de dierenarts was mijn lieve Bertusje te dik geworden omdat hij te selectief zijn zaadjes at. Ik gaf altijd extravital, maar ik ga binnenkort aan een nieuw parkietje beginnen en die gaat lekker met de pellets aan de slag.  Dan valt het veel beter te controleren wat ze eten!

Groetjes Tanja

Mars

Houd wel wat zaad achter de hand, Tanja. En je kunt natuurlijk even de tips her en der op de site bekijken (zoeken op pellets). ik vond het zelf lastig om nieuwe parkietjes meteen op pellets over te zetten: de eerste dagen kunnen het al moeilijke eters zijn van onwennigheid en als ze dan ook nog pellets meteen kregen... Maar als ze eenmaal goed zaad aten, heb ik het wel vrij snel gedaan. Nou had ik in dat geval het voordeel dat de rest wel al pellets at en konden de nieuwen dus meteen mee-eten. Caradow heeft het wel meteen gedaan bij Moppie en Binkie, dus het kan wel. Succes!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Alleen Bink was hier gelijk over he, Mop duurde wat langer, maar bleek dus erg ziek te zijn... Maar Binkie was geen probleem en ook Ukkie jaren daarvoor geen probleem en binnen 3 dagen over.

smartie

Bij mij krijgen ze ook pellets. Mijn parkietjes krijgen 1 schepje (van Xtravital) in de ochtend en 3/4 in de avond. En een heel heel enkele keer mogen ze 's avonds genieten van een schepje Xtra vital ipv Harrisons. En mijn gozertje Lucky krijgt eigenlijk elke dag 2 schepjes pellets. Die gek lijkt meer te eten, maar hij verkruimeld ook gewoon meer. Er ligt altijd nog wel het 1 en ander op de bodem van de kooi maar meneer vertikt het om dat op te eten. Hoe bedoel je kieskeurige eters?

Met Pino heb ik ook wel even moeite moeten doen om d'r over te schakelen. Met een goed schema en doorzettingsvermogen is het wel binnen een week of 2-4 gelukt (het is alweer ruim 1,5 jaar geleden). Met Lucky ging het eigenlijk veel makkelijker. Die kreeg eerst gewoon Xtravital. Maar zien eten doet eten dus die begreep veel sneller dat de brokjes eetbaar waren.

Veel succes met je nieuwe parkietje aan de pellets krijgen. Goed in de gaten houden maar wel doorzetten. Succes komt dan vanzelf!

miekie

Ik geef Bobbie 's morgens rond de klok van half acht een klein eierlepeltje pellets, en 's avonds om ongeveer half zeven nog een keer zo'n hoeveelheid. Dit was volgens dr. Hooimeier voldoende. Soms wegen we Bobbie, haar gewicht is rond de 38 a 40 gram.
Nu zijn we ook bezig Mylo over te zetten op pellets, maar hij/zij weigert tot nu toe pertinent pellets te eten. We moeten dus nog even volhouden.

Groetjes,
Miekie

Mars

We gaan een beetje off-topic..., maar toch:
heb je Bobby en Mylo samen in de kooi zitten? Probeer anders even een schaaltje op de bodem of liefst eentje op de kooi, waar ze samen uit kunnen eten. Hier was het dan nooit een probleem om een tweede over te zetten (hoewel... Jim was niet helemaal gemakkelijk), heb er zo 8 parkietjes aan de pellets gekregen: samen een schaaltje! Als je Mylo een beetje kent, mag je gerust hard voor hem zijn: als je hem steeds 's avonds zaad geeft (of misshcien 's ochtends ook nog) dan eten ze liever dat. Als je eens voor een weekend begint, hem op vrijdagmiddag geen zaad meer te geven, dan zul je zien dat hij zaterdag's toch echt wel pelles gaat eten, zeker als hij met Bobby mee kan eten. Gewoon even de tijd voor nemen en hem goed in de gaten houden, dus even in een weekend ofzo. Geef ook genoeg, zodat hij het de hele dag tot zijn beschikking heeft, als hij bezig is te leren.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Wij hadden een spiegel onderin de kooi liggen met komkommer en mash erop, daarna met pellets.
Een spiegeltje dat net in de voerbak past wil ook nog wel eens helpen.

Ja, zien eten, doet eten.

Hanneke

Ingsu

Hoi,

ik ben ook van plan over te stappen op pellets, maar mijn vogeltje is nu ziek.
Aan de ene kant is het dan júíst van belang dat hij genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt, maar aan de andere kant vind ik het nu prioriteit DAT hij eet. Hij toont wel interesse in de pellets, maar lijkt het niet weg te krijgen [te grote brokjes, ook als ik ze doormidden doe].

Zal ik hem pas proberen over te zetten nadat hij beter is geworden of nu al?

Cropje

Ik zou wachten tot hij beter is. Overzetten op pellets kan best ingrijpend zijn voor parkietjes, ze hongeren zichzelf vaak liever uit dan ze pellets eten, en dat kun je er echt niet bij gebruiken als hij ziek is.

Pellets lijken groot, maar je parkietje moet ze met gemak kunnen verkruimelen, bij mij maken ze er echt poeder van.

Er lag bij mij de eerste dagen nogal veel op de bodem, zowel hele pellets als poeder, de helft werd opgegeten, en de helft uit het bakje gegooid (per ongeluk). Ik las toen op de website van Harrison's de tip dat je ze maaltijden moet geven. Dus eerst 's morgens, en dan 's avonds. Ik merk nu dat ze 's morgens wel de helft nog uit hun bakje gooien, maar 's middags gaan ze scharrelen en eten ze de bodem van de kooi ook leeg :) en als ik dan met de avondhap kom, gebeurt hetzelfde, de volgende ochtend is de bodem van de kooi weer schoon van pellets :) (Dat leren scharrelen duurt trouwens even, ze gaan eerst heel hard naar je roepen en op en neer springen naar hun voerbakjes, zo van hallo, kijk eens, de bakjes zijn leeg, hallo, we hebben hongeeeer! Gewoon niets geven tot het tijd is voor hun avondmaal, dan gaan ze het vanzelf van de bodem pakken.)

Bij mij krijgen ze 's morgens een zo'n XtraVital schepje, en 's avonds iets minder dan dat.

Ik vind dat parkietjes er erg verschillend op reageren. Spetter heb ik nooit aan de pellets gekregen, terwijl Marie en Pierre binnen een dag over waren. Misschien kwam dat omdat ik bij Spetter zoiets had van, je moet over, want dit is beter voor je! Ik hield hem ook goed in de gaten de hele dag, elke ochtend wegen of hij niet teveel afviel (als hij 10% afvalt is hij echt te mager!). Bij Pierre en Marie had ik meer zo'n instelling van, goh, laat ik het maar eens proberen. Gewoon op een ochtend geen zaad in de bakjes gedaan maar pellets. Verder niet de hele dag zitten kijken wat ze aan het doen waren, niet opeens veel naast de kooi gaan zitten, gewoon normaal gedaan, wat ik gewoonlijk ook deed. En die twee waren dus binnen een dag over! Ik weet niet of het aan mijn gedrag heeft gelegen, maar ik denk zeker dat het enige invloed heeft gehad.

Verder heb ik ook nog een vraagje. Stel je pellets-etende parkietjes krijgen een nestje, het voeren zal wel goed gaan want dat gaat van een soort moedermelk uit de krop toch? Maar als de jonkies uitvliegen, en ze zelf moeten leren eten, kunnen ze dan meteen aan de pellets? Of moet je dan eerst mash kopen? Of werkt dat anders?

kaaltjuh

ik geef mijn parkieten al jaren gewoon zaden met toegevoegde vitamines en een trosgierst.
en verder heb ik nog cana grid voor de spijsvertering.

Caradow

Citaat van: Cropje op november 02, 2007, 10:16:26
Verder heb ik ook nog een vraagje. Stel je pellets-etende parkietjes krijgen een nestje, het voeren zal wel goed gaan want dat gaat van een soort moedermelk uit de krop toch? Maar als de jonkies uitvliegen, en ze zelf moeten leren eten, kunnen ze dan meteen aan de pellets? Of moet je dan eerst mash kopen? Of werkt dat anders?

Ze krijgen niet alleen kropmelk, zeker als ze ouder zijn krijgen ze ook gewoon zaden vanuit de krop, in dit geval dan pellets. Op zich zouden ze gewoon gelijk pellets moeten kunnen eten. Als ze zaden kunnen pellen kunnen ze ook pellets verpulveren. Mocht je er de eerste weekjes aan twijfelen, kun je altijd zelf de pellets al enigszins verpulveren, net alsdat ze eerst de zachtere zaden zoals gierst leren pellen.

Mars

Ik zou zelf een beetje verpulveren, of anders eten ze de restjes van de ouders wel op... Een beetje bijvoederen met juvenile is ook erg goed. Het wordt in ieder geval geadviseerd om het de eerste drie maanden van hun leventje regelmatig te geven (als bolletjes). Dat heeft nog als bijkomend voordeel dat als je ze juvenilebolletjes leert eten, je ze ook gemakkelijker medicijntjes op die manier kunt geven.

Ook voor de ouders is een extra ondersteuning met juvenile erg voedzaam in deze periode.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

storekeeper07

Bij mij zitten nu 7 grasparkietjes ,die zich vrij kunnen bewegen.
En eten mogen ze zoveel als ze willen,als het maar de beste kwaliteit voer is.
en op zijn tijd de trosgierst.
zijn nu al de beste maatje van mij.

groetjes storekeeper