grasparkiet samen met papegaai

Gestart door Rikki, september 09, 2007, 01:21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rikki

Kun je een grasparkietje samen houden met een grijze roodstaart?

Graag zou ik ervaringen horen...

Caradow

Hier is geen volmondig ja of nee op te antwoorden.
Beide vogels zullen altijd een eigen kooi moeten hebben.
Of ze samen (altijd onder toezicht!) los kunnen hangt een beetje van de karakters af, maar dan nog blijft het altijd een risisco. Ook al lijken ze het nog zo goed samen te kunnen vinden, dan nog kan het fout gaan en dan ben je nooit snel genoeg om tussen beide te komen. Afgelopen week is er op een ander forum nog een grasje overleden nadat een grijze roodstaart de bovensnavel van de parkiet heeft afgebeten.

En dan hoeft het nog niet eens opzet te zijn van de gaai om de parkiet iets aan te doen. De kracht van een grijze roodstaart (of welke grotere papegaai dan ook) is zo veel groter dan die van het grasje, dat er maar weinig voor nodig is om een grasje te beschadigen.

Ook zul je je moeten realiseren dat wanneer je een papegaai zou aanschaffen en je hebt al een grasparkiet, dat de parkiet ook op verschillende ziektes getest moet worden, waar de grasparkiet drager van kan zijn en dit levensbedreigend kan overdragen aan de papegaai.

ilona27

uit ervaring weet ik dat het wel kan maar:

bij deze mensen is de papagaai altijd gewiekt, waar ik zelf geen voorstander van ben maar goed. het beestje kan niet vliegen en is erg ingesteld op de eigenaar in huis. de eigenaar is de enige die de papagaai uit de kooi haalt en niemand anders mag dat dus ook, de eigenaar wil niet dat de gaai iemand anders zou bijten,........

beide hebben een aparte kooi en staan zover van elkaar dat ze elkaar NIET aankunnen.

het parkietje vliegt niet of weinig rond, zodoende dat er ook geen gevaar is voor het parkietje, de gaai kan niet vliegen en als deze uit de kooi is houd de eigenaar de gaai goed in de gaten dat die niet naar het parkietje toe gaat.

beide gaan in vrede met elkaar om dus geen gekrijs of gegil!

alleen is de situatie dus niet geheel zoals deze zijn moet, een gewiekte gaai en parkiet die amper vliegt,........ als dat is wat je wilt, oke, maar wil je beide los hebben dan zou ik het vorige stukje ter harte nemen.

ilona