hoe lang trosgriest

Gestart door Richenel, augustus 26, 2007, 19:33:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richenel

Hoi Hoi,

Als parkietjes klein zijn, dan mogen ze vaker trosgriest (?)
Maar tot welke leeftijd moet je gaan?

GR,

Richenel

DarkWolf

Trosgierst mag je hen hun hele leven geven.
Echter, trosgierst is een dikmakertje. Met een halve stengel per week hebben ze al meer dan genoeg. Het is ook geen basisvoer, dus moeten ze naast hun snoep ook nog gewoon zaad kunnen eten :)

Rikki

Ik heb sinds een week een parkietje. Net uit het nest en in de kooi al heel tam. Rikki wil echter alleen maar trosgierst eten en laat zijn zaadjes nog onaangeroerd.
De trosgierst hang ik niet in zijn kooi, maar geef ik bij stukjes als ik met mijn hand in de kooi ga.
Met als gevolg dat hij echt "aanvalt" op de trosgierst wat voor mij een teken is dat hij honger heeft.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat Rikki ook zaadjes gaat eten ?

Equal1zer

Leg wat zaad op de bodem.. En stop dan ook even met de trosgierst.

Dan moet je vogeltje echt zoeken naar zijn zaad, mss is hij het al gewoon dat jij hem steeds trosgierst komt geven.

Dus gewoon wat zaad op de bodem leggen en hij vind zijn eetbakje vanzelf..

Ik zete mijn vogeltje dan ook nog eens op het zaad dat op de bodem lag, toen begon hij onmiddelijk te eten..


Rikki

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb inderdaad vanaf het begin ook zaadjes op de bodem gestrooid. Maar toch eet Rikki dat niet. Zou Rikki te jong zijn om die zaadjes te eten ?

José

Sonja

Hoi Jose,

Weet je niet hoe oud Rikki is?
Een vogeltje vanaf 6 a 7 weekjes zou zelfstandig moeten kunnen eten.

Misschien heb je hem een beetje (te)veel verwend met trosgierst?
Het "aanvallen" op de trosgierst kan ook komen omdat de meeste parkietjes het heel erg lekker vinden.
Zien zijn poepjes er normaal uit?

Je kunt eens wat zaadjes op de bodem van de kooi strooien met wat zaadjes van de trosgierst er doorheen.
Misschien zal hij eerst alleen de trosgierstzaadjes eruit eten, maar als je die geleidelijk mindert, leert hij het andere voer ook te eten.

Trosgierstzaadjes zijn wat makkelijker te pellen dan gewoon zaad, dus om je parkietje wat op weg te helpen, kun je het gewone zaad wat "kneuzen" (pletten), met de achterkant van een lepel. Dan pellen ze wat makkelijker voor hem.

Als hij eenmaal zijn voerbakje ontdekt heeft, kun je stoppen met het voeren op de bodem.

Groetjes, Sonja.

roha

En wellicht helpt het als je zaadjes op je hand legt, i.p.v. trosgierst.

Rikki

Dank voor alle jullie tips. Ik ga het eens uitproberen. Ik laat weten hoe het afloopt.

Trouwens, ik ben heel blij met Rikki. Het is echt een lieverdje, zo uit het nest, dus een week of zes.

Groet,

José

Mars

Zo uit het nest, dan issie een week of vier. En als dat het geval is, kun je hem beter terugbrengen naar zijn paps en mams: hij is dan nog niet voldoende in staat om voor zichzelf te zorgen. Misschien heb je een fotootje om te laten zien hoe hij er uit ziet? Pas alsjeblieft op met jonge parkietjes!

Neem als uitgangspunt dat hij op een dag niet meer dan een cm trosgierst mag, met max. een halve stengel per week. De rest zal hij toch echt met zaadjes moeten binnenkrijgen. Aangezien hij trosgierst uit jouw hand krijgt, kun je ook even proberen of hij misschien uit je hand zaadjes wil eten.

Zorg er alsjeblieft voor dat je zeker weet dat je parkietje minimaal 6 weken is!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rikki

Ik heb het uitgevonden met Rikki. Hij eet nog steeds alleen de trosgierst overal tussenuit. Pelt een paar gewone zaadjes en verder niet. Vandaag de proef op de som genomen. Gewoon zaad fijn gestampt, zodat het makkelijk eet. Hij had flink honger. Toen een paar zaadjes trosgierst gegeven, dat eet hij op. Daarna  geplet gewoon voer. Dat eet Rikki niet. Daarna weer een paar zaadjes trosgierst en jawel dat eet hij wel.
Dus ik vrees dat ik even streng moet zijn en Rikki nu alleen zijn gewone zaadjes (gestampt) moet geven en even helemaal geen trosgierst.
Hebben jullie wel eens zo'n verwend (lief) vogeltje meegemaakt? Maar ja, dat heb ik natuurlijk wel zelf gedaan (binnen anderhalve week).

Groet,

José