Mijn Nieuwe Parkietje

Gestart door wenno, juli 25, 2005, 11:30:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wenno

Hallo allemaal,

Sinds twee weken lees ik mee op de website van parkietenfreak, ik heb al een hoop geleerd. Sinds vorige week woensdag heb ik Pino, mijn grasparkietje.
Pino was vorige week maandag helemaal zelfstandig, at zelfstandig en dus mocht ik hem (of is het haar?) halen. Ik denk dat pino zo'n 6 of 7 weken oud is.

Pino was woensdag en donderdag heel erg stil en kwam niet van de hoogste stok af. Vrijdag werd pino iets drukker.

Woensdag mocht ik al met mijn vinger zijn buikje aaien en donderdag at ie al een beetje uit mijn hand (gewoon zaadjes hoor)

Zaterdag kwam pino steeds op mijn hand zitten en zat maar naar buiten te kijken. Dus ik besloot dat ie even op de kooi mocht kijken. Zaterdag en zondag heeft ie lekker rondgevlogen... Pino kom niet uit zichzelf op je hand vliegen. heel soms als ie geen plekje vind land ie op de grond of per ongeluk (denk ik) op een deel van mijn arm. Ik mag Pino wel op mijn schouder of hoofd zetten, maar al redelijk snel vliegt ie dan naar zijn kooi.

Gisteren hebben we een speelplaatsje voor pino gemaakt, maar toen wilde hij 's avonds niet meer uit zijn kooi. Vanmorgen heb ik een uurtje bij hem gezeten voor ik de deur uit moest. ik heb hem eben in zijn speeltuintje gezet, maar hij vond het maar vreemd.

Pino is ook erg druk in de kooi. Ik heb zo'n houten speeltje met balkjes, balletjes en een belletje... het rode gedeelte pakt ie vast en smijt hij van links naar rechts. Onder zijn bekje zijn zijn veertjes nu een beetje rood. Kan dit geen kwaad?

Pino klimt ook tussen de voer en waterbakjes door... ik vind dat eng, maar heb nog geen andere bakjes kunnen vinden, tussen de midag ga ik weer op zoek.

Pino eet wel uit mijn hand en van de grond, ook van de trosgierst (heel veel), maar eet niet uit zijn bakje. Hij denkt dat hij via het voerbakje, waterbakje of badje de kooi uit kan, maar eten of drinken uit de daarvoor bestemde bakjes, ho maar! Wel drinkt hij uit het badje, dus water krijgt hij binnen, gelukkig!

Hoe krijg ik pino aan het eten uit het bakje dat daarvoor is?

sorry voor het lange verhaal... maar ik weet niet waar ik het precies moet plaatsen!

Groetjes
Wen

PS: ik zal wat foto's sturen, want pino is erg mooi.. waar stuur ik die het best heen?

Safrena

#1
Hey Wenno

Welkom op het forum

Als de speeltjes uit een dierenwinkel komen en bestemd zijn voor vogeltjes zijn deze vaak ook dier vriendelijk gemaakt ook voor vogeltjes ;)

Het leren eten uit de eet bakjes dat moet je parkietje zelf leren. Het is eigenlijk meer een kwestie van wennen ;)

Echter je doet er het beste aan om inderdaad andere eet en drinkbajes te kopen zodat je parkietje niet meer in de bakjes kan om gevaar voor vast ziteen te voorkomen

lees maar even onderstaande link ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Foto's om op de site te plaatsen kan je naar parkietenfreak sturen zij plaatst deze dan op haar site of  als  je wil kan je ze ook naar jorijn van parkietenweb sturen om op zijn site te plaatsen of naar beiden ;)

vele groetjes

wenno

Hallo Safrena,

Dank je wel voor je snelle reactie.
Het speeltje komt uit de dierenwinkel en is echt een vogelspeeltje.

Pino vind het klimmen door zin bakjes heen volgens mij een spelletje, hij blijft het maar herhalen... en ik vind het eng. :(  Het deel waar jij naar verwijst had ik inderdaad al gelezen, daarom wil ik ook per se andere bakjes hebben. Over een klein uurtje mag ik naar buiten, dus dan ga ik even naar een dierenwinkel hier in de buurt. Anders vanmiddag laat naar de dierenwinkel thuis om de hoek.

Pino vind het echt heerlijk om over de grond te banjeren denk ik, hij vliegt va nde stok naar de grond, loopt heen en weer, klimt omhoog en laat zich vervolgens weer omlaag vallen  :) . Hij gooit echter wel de hele bodembedekking uit de kooi (ik heb geen zand, maar soort van steenachtige korreltjes?)

Om hem te helpen uit een bakje te leren eten, moet ik dan wat minder voer op de grond gooien, of dat wel gewoon blijven doen?  :glare:

Jorijn

hoi Wenno

Je kan het voerbakje naast zijn favorieten plekje hangen en een klein beetje op de grond strooien, uiteindelijk vind hij dan zijn bakje wel ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Sonja

Hoi Wenno,

Een goede tip van Jorijn.
Wat ik zelf ook wel deed, met mijn parkietjes, was het voerbakje eerst heel laag in de kooi ophangen, en als ze het dan ontdekt hadden, steeds een beetje hoger.
Zorg er hierbij wel goed voor, dat ze niet klem kunnen komen te zitten tussen het voerbakje en de bodem van de kooi.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met het soort bodembedekking, dat je hebt, maar het is in ieder geval wel belangrijk dat je parkietje grit en maagkiezel tot zijn beschikking heeft. In schelpenzand zit dit al (hoewel ik zelf wel wat extra gemengd grit op de bodem van de kooi strooi), maar als je iets anders als bodembedekking gebruikt voor je parkiet, kun je hem dit apart in een bakje aanbieden. Het is te koop in elke dierenspeciaalzaak.
Het uit de kooi gooien van de bodembedekking hoort een beetje bij "jonge-parkietengedrag"  :)  en gaat vanzelf over. Ook het naar boven klimmen, en zich naar beneden laten vallen, hoort daarbij. Je moet er hierbij wel goed opletten dat hij zich niet bezeren kan.

Veel plezier met Pino! ;)

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hallo Wenno,

Ik zou me niet te veel zorgen maken dat je parkietje nog niet zo veel zin heeft om lang buiten zijn kooi te zijn en bij jou te komen zitten. Hij is nog heel jong en moet vast ook nog een klein beetje wennen aan zijn nieuwe huis en de bewoners die daarbij horen. Hij woont ook pas een weekje bij jullie, maar ik wed dat hij zijn draai echt nog wel gaat vinden. Sommige parkietjes doen daar eenmaal net iets langer over dan andere.

Ons Sjefke was ook zo'n slome. Hij wilde in het begin ook liever in zijn kooi blijven. Toch haalden we hem daar elke dag eventjes uit en probeerden we hem te laten spelen. Hij is nu bijna 3 jaar en hartstikke tam!
Maar er zijn nu soms nog steeds periodes dat Sjefke echt zijn kooi niet uit wil. Als hij in de rui is bijvoorbeeld. Dan zit hij maar een beetje te mopperen in zijn kooitje. Wij zijn inmiddels wel gewend dat ons beestje zijn eigen willetje heeft, en als hij dus niet naar buiten wil komen, dan blijft ie die dag maar even lekker binnen zitten. Wel geven we hem dan ook genoeg aandacht. Gewoon lekker tegen em kletsen en met zijn belletje in zijn kooi met hem spelen.

Heel veel plezier met je kleine parkietenvriendje!
Chantal

wenno

hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle reacties.
Ik ga zo even kijken voor een voerbakje dat in de kooi geplaatst kan worden (die ik nu heb hangen aan de buitenkant) en alvast anderen, waar hij niet tussen het bakje en 'stokje' klem kan komen te zitten. Waar ik tot nu toe ben geweest, waren de ruimtes allemaal even groot... op goed geluk ga ik zo even kijken of ze het hier inde dierenwinkel hebben.

Ik gooi wat losse grit op de bodem, ik heb daar geen extra bakje voor opgehangen, want dan ben ik bang dat de kooi te vol raakt!

Jojo

Hoi,
Ik heb ook zo'n idioot die "door'zijn voerbakje kroop.
Hij piepte steeds door de opening heen, wat tussen het bakje en het zitgedeelte zit.
Gillen natuurlijk als mevrouw er zelf niet uit kon komen, maar nog harder gillen als ik haar probeerde te helpen.
Maar zo van de een op de andere dag ontdekte ze weer wat anders en was het over.
Vergeet niet dat alles voor zo'n klein parkietje nieuw is en dat ze eerst alles willen ontdekken!
Eerst bestaat hun wereldje alleen uit het kooitje, zodra ze daar uit mogen wordt hun wereld wat groter en moet ieder plekje, plantje, lampje enz. ontdekt worden.
Je moet ogen van voor en van achter hebben, maar ik vond het een leuke periode!

wenno

Nou ik heb helaas geen andere voer- of waterbakjes kunnen krijgen.

toen ik gisterenavond thuiskwam was pino wel wat humeurig zeg, wilde ook helemaal niet uit de kooi...

Vanmorgen om 7 uur was ie wel een klein beetje vreemd.
Naast het feit dat ie volgens mij erg jeuk had (hij bleef door zijn veren heen gaan en in zijn nekje pikken) maakt hij wat vreemde bewegingen.
Hij strekte zich helemaal uit (maakte zich lang) en maakt een in mijn ogen beetje kokhalsgebaar. Mondje open, tongetje eruit.

Na een half uurtje haalde ik hem uit de kooi, want hij kwam er maar niet uit. En ik wil toch dat pino en beetje beweging heeft gehad, want hij moet er toch tot 17.30 uur mee doen.

Hij wilde maar niet vliegen en zat maar op de kooi... totdat.... ik aanstalten maakte om weg te gaan. ik wilde pino nog een stukje komkommer in de kooi geven, terwijl ik mijn hand in de kooi stak vloog hij er zo langs naar buiten. Het gevolg was dat hij tot 10 over 8 lekker in de vitrage hing en ik hem niet te pakken kreeg... lekker naar me zat te schreeuwen en fluiten, hahaha...

Is het trouwens goed dat ik grid op de grond gooi, samen met voer (vitakraft)?

Chantalleke

#9
Hoi Wenno,

Misschien had Pino wel gewoon een ochtendhumeurtje vandaag.  :D Kan best een keertje zijn dat ie gewoon geen zin heeft om naar buiten te komen. Leuk is dat dan hè, dat je parkietje dan toch ineens doorheeft 'Hé ik moet zo naar binnen, dus ga 'k toch even vliegen' Sjefke heeft daar ook een handje van. Maar met wat lekkers of zijn belletje kan ik hem dan meestal wel naar zijn kooitje lokken.

Parkietjes kunnen ook wel eens jeuk hebben net als wij. Vooral als een veertje niet helemaal lekker zit kunnen ze daar flink aan blijven plukken. Als je parkietje nu echt heel erg blijft jeuken (en dan bedoel ik dus echt bijna continu en dagen achter elkaar) dan kan hij misschien wel mijtjes hebben. Dan is er nog niets aan de hand, want daar heb je een speciale spray voor. Weet even zo niet hoe hij heet, kan ik thuis voor je kijken, maar dat is ook niet iets wat je gelijk bij de eerste de beste jeukpartij nodig hebt! Ik denk dat Pino gewoon even lekker wilde krabben, niks mis mee.

En dat kokhalzen heeft ie vast gedaan omdat er een zaadje niet lekker zat. Soms geven parkietjes dan alles wat in hun kropje zit op. Vergelijk het maar een beetje met het hoesten wat je doet als je je verslikt.

Groetjes,
Chantal

Wat Sonja zegt kan ook nog, dat Pino gewoon lekker in zijn ochtendritueeltje zat en zich aan het uitrekken was en zat te gapen! :rolleyes:


Spuitbussen en sprays zijn niet zo goed voor je
parkietje ook al is het om mijten op je parkietje te verwijderen.
Beter is om dan eerst even langs de dierenarts te gaan
die geeft dan vaak druppeltjes voor in de nek mee
gr safrena


OK, dank je Safrena, dat wist ik niet.  :blush: Sjefke heeft tijdens onze vakantie bij mijn ouders gelogeerd en kreeg toen last van mijtjes. Mijn moeder kreeg als advies die spray te gebruiken. Gelukkig is dat maar voor eenmalig gebruik nodig geweest.
Chantal

Sonja

Hoi Wenno,

Het is belangrijk, dat je ervoor zorgt, dat je parkietje niet tussen zijn voerbakje in kan kruipen, omdat hij vast kan komen te zitten, met alle gevolgen van dien.... :(  Als je ze in de winkel niet ziet, zou ik toch zeker het zitstokje van het bakje afhalen, en er een gewone zitstok bij  bevestigen.

Parkietjes poetsen vaak en uitvoerig hun verenpak, en rekken zich zo af en toe eens lekker uit. Het 'kokhalsgebaar' wat je beschrijft, is waarschijnlijk lekker uitgebreid gapen. :P

Het beste is het eigenlijk om je parkiet niet te dwingen uit de kooi te komen. Als hij niet wil, laat hem dan maar lekker zitten, in zijn kooi voelt hij zich veilig en geborgen, het is zijn 'huisje'.
Als hij er zin in heeft, komt hij echt wel, en gaat lekker vliegen en spelen in de kamer. Zorg er daarbij wel voor, dat je de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen, zoals vitrage dicht, e.d. zodat hij niet tegen de ramen kan vliegen, giftige planten verwijderen e.d.

Je kunt wat grit op de bodem van de kooi strooien, maar het ook eventueel in een apart bakje verstrekken.
Als je parkiet zijn voerbakje ontdekt heeft, hoef je geen voer meer op de bodem van de kooi te strooien.
Het allerbeste voer wat je je parkietje geven kunt, is XtraVital. Daar zit alles in wat hij nodig heeft, ook het ei-krachtvoer zit er al doorheen.
Verder kun je je kleine vriend geregeld wat fruit en groenvoer geven.
Geef hem NOOIT avocado, want dat is giftig voor hem.

Veel plezier met je kleine huisgenootje! ;)

Groetjes, Sonja.

wenno

CiteerHoi Wenno,

Het is belangrijk, dat je ervoor zorgt, dat je parkietje niet tussen zijn voerbakje in kan kruipen, omdat hij vast kan komen te zitten, met alle gevolgen van dien.... :(  Als je ze in de winkel niet ziet, zou ik toch zeker het zitstokje van het bakje afhalen, en er een gewone zitstok bij  bevestigen.

Parkietjes poetsen vaak en uitvoerig hun verenpak, en rekken zich zo af en toe eens lekker uit. Het 'kokhalsgebaar' wat je beschrijft, is waarschijnlijk lekker uitgebreid gapen. :P

Het beste is het eigenlijk om je parkiet niet te dwingen uit de kooi te komen. Als hij niet wil, laat hem dan maar lekker zitten, in zijn kooi voelt hij zich veilig en geborgen, het is zijn 'huisje'.
Als hij er zin in heeft, komt hij echt wel, en gaat lekker vliegen en spelen in de kamer. Zorg er daarbij wel voor, dat je de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen, zoals vitrage dicht, e.d. zodat hij niet tegen de ramen kan vliegen, giftige planten verwijderen e.d.

Je kunt wat grit op de bodem van de kooi strooien, maar het ook eventueel in een apart bakje verstrekken.
Als je parkiet zijn voerbakje ontdekt heeft, hoef je geen voer meer op de bodem van de kooi te strooien.
Het allerbeste voer wat je je parkietje geven kunt, is XtraVital. Daar zit alles in wat hij nodig heeft, ook het ei-krachtvoer zit er al doorheen.
Verder kun je je kleine vriend geregeld wat fruit en groenvoer geven.
Geef hem NOOIT avocado, want dat is giftig voor hem.

Veel plezier met je kleine huisgenootje! ;)

Groetjes, Sonja.
[snapback]8427[/snapback]



Pino kan zijn voerbakje nog niet vinden, of vind die nog niet interessant genoeg om uit te eten, enige dat hij met dat bakje doet is er half inkruipen vanaf het stokje om te zien of het een uitgang is.

Momenteel heb ik Vitakraft menu... volgens mij zit daar ook van alles in, in ieder geval meer dan de standaard merkloze zaadjes die ik van moeders meekreeg. Ik heb het bij de Vogelkelder in Den Haag gekocht.

Ik wilde ook de stokjes van de bakjes afhalen en er een gewoon houten stokje voor plaatsen, ben alleen vergeten vanmorgne de breedte van de stokjes op te meten, dus dat wordt laat vanmiddag!

Wederom bedankt voor jullie reacties!  B)