Wie maakt de parkiet tam

Gestart door Petr@, september 06, 2007, 20:23:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petr@

Hallo.

Ik heb even een vraagje,als je nou je parkietje tam wilt gaat maken,door hoeveel personen ken dit eigenlijk.We zijn hier thuis met z'n drieen.2 volwassenen en 1 kind,die ook graag met zijn handje in de kooi gaat.Ik ben het meeste thuis en ken me dus ook veel bezig houden met Vledder.Maak het dan niet uit wie er met z'n hand in de kooi gaat of moet dat perse dezelfde persoon zijn?


Groetjes Petr@
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Milo-Pixel

ik geloof dat dit niet hoeft hoor, mijn zus gaat ook wel is met haar hand in de kooi van mijn parkietjes, die vinden het geen probleem. ik denk wel dat het handig is duidelijke regels te maken met hoeveel trosgierst er dan gegeven gaat worden per dag, dat niet iedereen 2x 5cm trosgierst op een dag geeft om tam te maken, aangezien het zulke dikmakers zijn.

succes met tam maken!

groetjes, Marit

DarkWolf

Ik heb Falkor tam gemaakt, omdat ik wou dat het juist gebeurde (mijn ouders, broer en zus waren niet voor 'mijn' methode te vinden). Toen hij los kon vliegen is hij natuurlijk iedereen beginnen verkennen, en hij gaat iedereen af. Ik merk wel dat hij het meeste bij mij komt, naar mij luisterd hij ook en met de andere hun voeten speelt ie :P

Annika

als eerste van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe huisgenootje Vledder (zo heet ons oudste popje ook  :D)

Ik weet niet hoe oud jullie zoon (?) is ? Zelf denk ik dat voor het eerste tam maken het verstandig zal zijn als een volwassen persoon dat doet, aangezien een kind misschien eerder schrikt als het parkietje begint te fladderen of een keer pikt? Misschien is dat bij jullie helemaal niet zo hoor, maar ik zou het me wel kunnen voorstellen.

Verder durf ik je eigenlijk niet echt advies te geven, maar anderen zullen dat ongetwijfeld wel kunnen.

Groetjes Annika

PS wat voor kleur neusdop heeft Vledder? Op je avatar zie ik wel iets heel donkers, maar ik kan de kleur niet onderscheiden (ben niet nieuwsgierig hoor  :P)

Caradow

Wij hebben hier altijd afgesproken dat onze dochter alleen met haar handen op de rug heel rustig bij de kooi mag komen. Ze kan namelijk niet stil staan/zitten (zoals de meeste kinderen) en dat kan flink schrikachtig werken voor de vogel. Het tam maken hebben wij als volwassenen gedaan en langzamerhand ook vaker dochter erbij gehaald.

Betrek je zoon zeker bij het tam maken, maar wel op afstand. Als de vogel dan tam is, zou je heel voorzichtig je zoon ook bekend kunnen maken met de vogel en dit opbouwen. Er is dan in ieder egval de basis dat de vogel jullie goed kent en vertrouwt, mocht zoonlief dan net even te wild zijn, dan ben je niet gelijk alles kwijt wat je hebt opgebouwd.

Als je zoon nog erg jong is, zou ik er wel zeker voor zorgen dat hij niet zonder toezicht met de vogel omgaat.

Petr@

Mijn zoon is 10,maar wel een drukke.Omdat hij had gezien dat Vledder op mijn hand komt eten wou hij dat ook natuurlijk. :)Maar dat lukt nog niet,hij eet wel uit zijn hand maar dan gaat mijn zoon weer lachen en dan gaat ze hand trillen natuurlijk.Vledder reageert heel erg op mij,hij was vandaag zo gezellig, lekker tetteren en fluiten. ;DMaar hij wilt z"n kooi nog niet uit,hij zat op me hand en ik dacht ik haal hem z'n kooi uit en toen pikte hij op me hand.Niet hard hoor.

Zijn neus dop is donker met boven een blauw randje.

Groetjes Petr@
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

ilona27

hoi petr@,

als eerste gefeliciteert met je parkiet!

mijn zoon was 8 toen wij de eerste parkiet kregen, in het begin heb ik hem goed laten kijken en mocht hij alleen de kooi in als ik er bij stond. vaak gaf ik hem dan geen gewoon voer in de hand maar klein trosje trosgierst die hij tussen zijn vingers kon pakken. van liever lee wende hij daar aan en heb ik het veranderd naar het stukje trosgierst op de hand leggen bij hem. zo leerde kevin omgaan met de parkiet.

nu 3 jaar later heb ik er vier zitten en is kevin me voor met tam maken hoor. hem lukte het al om de popjes op de hand te krijgen waar ze bij mij toch wat meer aankijken!

mijn ervaring is als je het rustig aan pakt dat het goed gaat, ook al heb je een drukker kindje, wil niet zeggen dat het niet slaagt.

laat je zoon eens elke dag naast de kooi gaan zitten of staan en op rustige manier even met vledder praten, zo leren ze elkaar ook goed kennen, en dan kan je steeds verder gaan ook met tam maken.

ilona