Angstige nachten

Gestart door Mars, augustus 28, 2007, 09:33:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Zo eens in de zoveel tijd heeft Quint een angstaanval in de kooi als de doek er al eenmaal over heen hangt. Hij vliegt dan als een gek heen en weer door de kooi en dat blijft voortduren tot je de doek van de kooi afhaalt, het licht aan hebt en zelfs dan nog een paar minuten.

Zo ook gisteravond, ik zat nog tv te kijken, paniek in de kooi (en uiteraard dus ook in de kooi daarnaast, ik heb ze 2-aan-2 zitten). Na een minuut of vijf heb ik de doek er weer overheen gedaan, dit keer met meer licht inval, maar helaas, 15 minuten later weer raak. Hij kwam maar niet tot rust.

Het resultaat: 5 lange veren gesneuveld, waarvan 3 van 1 vleugel. Deze vleugel heeft nu helemaal geen (lange) vliegpennen meer omdat er eerder al twee gesneuveld waren als gevolg van een bloedpen (en irritatie daaraan). De arme schat wist zojuist niet wat hem overkwam toen hij wegvloog van de kooi, maar al snel op de vloer landde.

Mijn vraag: zijn er meer parkietjes die last hebben van nachtelijke angstaanvallen?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Hoihoi,

ik wil je niet ongerust maken, maar dit klinkt erg als Pino. Pino had (naar wij dachten) ook angstaanvallen, echter bleek dit later epilepsie te zijn.
Niet elke aanval was zo hevig dat hij compleet van de wereld was, maar hij had ook van die fladder-aanvallen, dan vloog hij als 'n wilde (later werd dat lastig dus vandaar dat ik fladder-aanval heb gekozen) door de kooi met alle onrust erbij voor de anderen. Ook bij hem duurden de aanvallen voort, ook al was er iemand bij en 't licht aan. Hij had ze ook eigenlijk alleen 'snachts. Vandaar dat ik aan epilepsie zit te denken. In de eerste jaren dat ik hem had, had hij er geen (merkbaar) last van. Na verloop van jaren werd dit pas echter goed merkbaar en uiteindelijk kon hij niet meer vliegen, ondanks dat alle veren er waren.

Kan echter ook zijn (weet niet precies hoe oud Quintje is) dat hij dus gewoon angst heeft voor 't donker, wat Giny ook heeft gehad (ze was slechtziend). We hebben dus gewoon de lamp zwakjes aangelaten zodat ze niet in paniek zou raken, dit werkte goed. Of de gordijn 'n klein stukje open (achter onze woning is 'n parkeerplaats, dus altijd licht).

Ik weet niet of je 'snachts 'n lampje aan laat, maar dat zou je eens kunnen proberen, wellicht dat hij dan rustiger blijft. Proberen kan in elk geval geen kwaad. Je kan ook nog altijd even langs de DA of VA gaan en je verhaal voorleggen, kijken wat die ervan denkt.

Oja, als Quint zo'n paniekaanval heeft, is hij daarna ook 'n beetje wereld-vreemd (beetje weg van de wereld, niet alles meekrijgen)? Dat hij na 'n tijdje weer gewoon zichzelf is?

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

Hoi Marcia,

Nachtelijke paniek komt wel vaker voor bij vogels, staat in 1 van mijn boeken, en hoeft niet perse te betekenen dat er iets (ernstigs) aan de hand is.
Wat Maartje schrijft, kan echter ook, maar dat is moeilijk te beoordelen op afstand.
Ze kunnen geschrokken zijn van een bepaald geluid, oid.

Vroeger had ik ook een vogel die geregeld last had van dergelijke 'aanvallen'. Bij hem hielp de tip van Maartje heel goed, namelijk een klein lichtpuntje bij de kooi wat gewoon de hele nacht aan bleef.

Je kunt ook eens proberen om niet al na 5 minuutjes de doek weer over de kooi te doen, maar ietsje langer te wachten.

Een hele enkele keer gebeurt het hier ook weleens, en dan doe ik de doek er pas weer helemaal terug over als ze weer helemaal rustig op hun vertrouwde plekje zitten.
Als ik het eerder deed, gingen ze hier ook weleens voor de 2e keer zo wild fladderen.

Groetjes, Sonja.

Supertje15

#3
Citaat van: Kleintjes op augustus 28, 2007, 10:01:07
Pino had (naar wij dachten) ook angstaanvallen, echter bleek dit later epilepsie te zijn.
Niet elke aanval was zo hevig dat hij compleet van de wereld was, maar hij had ook van die fladder-aanvallen, dan vloog hij als 'n wilde (later werd dat lastig dus vandaar dat ik fladder-aanval heb gekozen) door de kooi met alle onrust erbij voor de anderen.
:o :o :o Één van onze parkietjes heeft ook steeds 's nachts van die paniek aanvallen, het zal toch geen epilepsie zijn?!? :( 

Nachtelijke paniek komt, zoals geschreven, vaker voor en het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn. Meestal niet zelfs. ;)
Groetjes, Sonja.

Idske

Coco heeft er ook last van snachts, ik had altijd het idee dat hij snachts in zijn slaap van zijn stokje valt. Of dat hij raar heeft gedroomd????

Ik heb ook altijd een lichtje branden en doe vaak even het grote licht aan en vraag of alles kits is. Dan klimt Coco weer terug naar boven, en moet even bij komen.

Groetjes Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

Hier was het vorige week nog raak.. Ik werd er wakker van, terwijl ik in een andere kamer lag te slapen. Het duurt dan heel lang voor de rust weer terug is gekeerd. Ze blijven lang aan het gaas hangen en zijn flink in paniek. Ooit zette manlief de kooi even open om ze gerust te stellen en toen fladderden ze dus in paniek door de hele kamer... (dat doet ie dus ook nooit weer, hij bedolede het goed..)

Je zou inderdaad een lichtpuntje kunnen gebruiken, ook zou je het zonder doek over de kooi kunen proberen. (weet niet hoe zeer ze eraan gehecht zijn) Ook zonder doek gaan ze vanzelf slapen als het tijd is en misschien is dit toch minder beangstigend...

Mars

Dank voor jullie antwoorden, het komt dus vaker voor.
En ach, Quint staat al bekent als een zenuwpeesje, dus het zal daardoor wel komen (Als ik nies, vliegt hij in angst mijn gordijnen in (3 meter van de kooi), als hij boven op de kooi zit  :-X ). Aan het evenwicht verliezen of een nare droom heb ik ook wel gedacht. Hoewel de geestelijke vermogens van een grasparkiet vast geen nare dromen kunnen veroorzaken ;)

Uiteraard heb ik eerst gewacht tot 'iedereen' weer rustig op zijn stokje zat voordat de doek er weer over ging  :P
Ik heb inderdaad nagedacht om geen doek over de kooien heen te doen, maar juist gezien Quint's waaksheid (angst) is een doek wel rustgevend, anders kijken Quint (en Milan) op bij elke beweging die ik maak. En de wekservice 's ochtends wil ik ook liever niet al te vroeg hebben ;)

Maar goed, dank voor de geruststelling allemaal.

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Het lijkt er verdacht veel op dat dit angstig vliegen toch nog een achterliggende oorzaak heeft.

Het gaat nu al drie nachten op rij en vannacht zorgde dat voor enige zorgen bij mij: ik heb na de angstbui nog een tijdlang wakker gelegen wat ik hier nu mee moest... Want geloof me... het is geen fijn gezicht/gehoor om vier oversture parkieten te hebben die zichzelf midden in de nacht tegen de tralies kapot vliegen, totdat jij het licht aandoet.

Vanochtend had Quint bloed aan zijn veer en een afgebeten (of gebroken) veer en toen moest ik denken aan de laatste keer dat hij paniekaanvallen had. Ook toen had hij bloed aan zijn vleugel (de andere) en een paar dagen laten vond ik een uitgetrokken/verloren half afgebeten veer. Twee weken later was hij bij de DA voor zijn buikwondje en heb ik gevraagd of ze nogmaals (ze had het al eerder gedaan) wilde kijken naar de bron van het (oude) bloed onder zijn vleugel. Haar conclusie: een bloedpen, die ze er meteen uitgetrokken heeft (hij was toch onder narcose..).

Dus ik heb vanochtend meteen weer aan een bloedpen zitten denken... En dat dat dan een 'veilige' verklaring voor Quints' nachtelijke buien was: dat dus iets is dat misschien een paar keer per jaar terugkeert, wat heel vervelend is, maar gelukkig maar een paar nachten duurt. En toen kwam Renate met een heldere ingeving: kijk eens of er niet twee veren uit één schacht komen. En daar lijkt het nu verdacht veel op, hoewel ik het niet zeker weet.

Als dat het geval is, dan zou er sprake kunnen zijn van: polyfolliculitis...

Dus... Marcia gaat maar weer eens op visite bij de DA ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik heb de naam niet verzonnen.... voor diegene die moeite hebben met uitspreken ;)

Sterkte Mars..

Ik had ook gehoopt dat je abonnement verlopen zou zijn nu... bij de DA...

Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

karin v h

Hallo Mars,
Ik hoop dat het meevalt bij de VA. ;)

Waarom hang je de doek er niet half overheen of laat je de doek er niet eens een paar nachten vanaf om te kijken hoe het dan gaat.
Als hij het dan nog blijft doen dan weet je dat je echt actie moet ondernemen en misschien vindt hij het niet echt prettig onder de doek.
Bij mij heeft Jippie van die aanvallen en ik hang de doek er nu maar half overheen en dat gaat goed.
In ieder geval heel veel sterkte.
Groetjes karin

Mars

Dank voor je meedenken Karin, maar dat had ik uiteraard al gedaan: al drie nachten geen doek over de kooi en vannacht heeft er behoorlijk wat licht geschenen: daar ligt de oplossing dus niet.

Het is waarschijnlijk geen polyfolliculitis, Renate heeft even geinformeerd bij haar vogelarts (de mijne was er niet) en die gaf een uitleg waarbij er ook pus en bloed aan te pas moet komen. Nou dat heeft Quint gelukkig niet! Dus we zullen zien: mogelijk eenvoudige maar zeer vervelende terugkerende ruiproblemen? Waarbij pennen niet goed doorkomen en af en toe dubbele veren groeien?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Wel vervelend dat Quint juist 's nachts daar last van heeft. Misschien komt dat omdat hij rust krijgt en moet gaan slapen dan begint dat te irriteren. Ja, het is allemaal gissen.
Ik schreef dat stukje al wel met het idee dat jij dat al wel zou hebben geprobeerd maar je weet maar nooit. ;)
Hoop dat hij vannacht goed slaapt.
Groetjes karin