Allerlei vragen vóór de aanschaf van een parkiet...

Gestart door SteelTitan, september 02, 2007, 00:01:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

Beste mensen,

ik ben nieuw op dit forum en ben nieuw voor heel de parkietenwereld.
Enige tijd geleden ben ik op het idee gekomen om een parkiet te kopen, en heb al vele uren gezocht naar informatie op i-net en ben al een hoop wijzer geworden. Helaas is veel informatie erg algemeen voor de beginnende parkietenvriend en blijven er bij mij dan ook veel vragen hangen.

Daarom leek dit mij de beste plek om mijn vragen te stellen. Hieronder de vragen die mij nu te binnen schieten. Mochten mij nog vragen te binnen schieten (ik heb helaas het briefje met vragen die ik had, niet bij de hand), zal ik die in dit topic bij posten.

(1) Na veel zoeken naar verschillende mogelijke kleuren heb ik er twee kleurencombinaties gevonden die ik VERREWEG het mooist vind en graag zou ik dan ook één van deze kleurencombinaties willen terugzien bij mijn eerste parkiet. Het gaat om de volgende tekeningen:

Opaline Gezoomd Blauw


Opaline Grijs


Nu is mijn vraag of (a) deze kleuren makkelijk te krijgen zijn/zeldzaam zijn en (b) valt een kleur wel te standardiseren/kan je wel verwachten dat een toekomstige parkiet er zo uit gaat zien?

(2) Ik denk erover om één parkiet te nemen, ik ben momenteel nog student, dus ik moet genoeg tijd kunnen vrijmaken om veel tijd door te brengen met de parkiet, hem goed tam te maken, en hem allerlei leuke dingen te leren. Nu is de vraag hoe oud de parkiet moet zijn. Ik wil echt een hoop gaan doen met het beestje en ik wil dan ook zoveel mogelijk tijd hebben om hem tam te maken enzo dus dat zou betekenen dat ik het beste zo vroeg mogelijk kan beginnen. Ik weet dat tussen de 6 en 10 weken het beste is. Hoe vroeger, hoe beter maar ik heb ook gelezen dat parkieten van 6 weken nog bijgevoerd moeten worden, en ik weet niet hoe dit moet, aangezien ik nog helemaal GEEN ervaring met vogels heb. Is diit een probleem/is dit moeilijk/etc? Wat adviseren jullie?

(3) Ik woon thuis bij mijn ouders en ik wil de parkiet op mijn kamer (bovenverdieping) houden (ik moet dus wel zorgen dat ik genoeg tijd op mijn kamer doorbreng om te parkiet niet eenzaam te laten voelen). Dit ook omdat wij thuis een hond hebben (die alleen beneden loopt). Mocht het nou zo zijn dat ik er bijvoorbeeld een hele dag niet ben, kan ik dan:

(a) als hij al gewend is om buiten te kooi te komen, de kooi (op mijn kamer) open zetten als ik weg ben, zodat hij een beetje rond kan vliegen (en als hij dat leuk vind in zijn parkietenboom gaan zitten bijvoorbeeld)? Of is dat niet aan te raden ivm veiligheid (gesloten kamer/luxaflex/geen giftige planten)
(b) de kooi op een veilige plek beneden neerzetten zodat hij wat te zien heeft? Of wordt hij dan onzeker/bang/etc omdat hij opeens op een andere plek staat?

(4) Hoe kan ik de parkiet (voor de keren dat hij beneden is) laten wennen aan mijn hond? Ik heb een landseer (niet mijn hond, gewoon voorbeeld plaatje):



Het zijn van nature rustige (en tevens grote) honden en hebben geen uitgesproken jachtinstinct. Wel zijn ze erg nieuwsschierig. Even afgezien van hoe de hond reageert op de vogel, hoe moet het vogeltje wennen aan de hond?
Ik neem aan dat als ik gewoon af en toe de kooi voor de hond zijn kop hou, het vogeltje zwaar overspannen raakt, dus geen goed idee is  ::)
Het lijkt mij namelijk erg leuk om bijv met de parkiet op mijn schouder door het huis heen te kunnen lopen, maar als er ergens een hond rond loopt waarvoor hij bang is, zal hij dit niet willen...vandaar mijn vraag.

(5) Zodra ik terug ben van vakantie, wil ik gelijk een goed boek kopen over de parkiet. Welk boek raden jullie aan? (Qau opvoeding, voeding, tam maken, etc etc)


De andere vragen schieten mij even niet te binnen.   ???

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn specifieke vragen.

Alvast ontzettend bedankt!!!

Léon

Caradow

Welkom hier Leon!
Allereerst complimenten dat jij je zo goed probeert voor te bereiden op een toekomstoge parkietenvriend! Ik wou dat iedereen dat deed! We zullen hier proberen om jou vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Ik heb de mijne even met een kleurtje tussen je eigen tekst gezet :)
Citaat van: SteelTitan op september 02, 2007, 00:01:12


(1) Na veel zoeken naar verschillende mogelijke kleuren heb ik er twee kleurencombinaties gevonden die ik VERREWEG het mooist vind en graag zou ik dan ook één van deze kleurencombinaties willen terugzien bij mijn eerste parkiet. Het gaat om de volgende tekeningen:

Nu is mijn vraag of (a) deze kleuren makkelijk te krijgen zijn/zeldzaam zijn en (b) valt een kleur wel te standardiseren/kan je wel verwachten dat een toekomstige parkiet er zo uit gaat zien? Over het algemeen zijn het tentoonstellingskwekers die echt gericht op bepaalde kleurslagen kweken. Deze kleurslagen komen ook bij hobbykwekers voor, maar zijn dan meestal niet bewust zo gekweekt en wil je perse zon kleurslag hebben dan zal dat flink zoeken zijn. Tentoonstellingskwekers kweken over het algemeen met Engelse grasparkieten, deze zijn iets groter en forser dan de "normale"' australische grasparkiet. Daarnaast zitten er uiteraard altijd kleine verschillen in de tekening, net zoals wij ook onze eigen persoonlijke kenmerken hebben. Voor de kweek kun je nooit 100% zeker de kleur van het nageslacht bepaken, je kunt echter wel met verervingsschema's en stambomen ene vermoeden uitspreken of een percentage van nageslacht dat die kleurslag waarschijnlijk zou hebben. (maar vererving ben ik zeer slecht in)

(2) Ik denk erover om één parkiet te nemen, ik ben momenteel nog student, dus ik moet genoeg tijd kunnen vrijmaken om veel tijd door te brengen met de parkiet, hem goed tam te maken, en hem allerlei leuke dingen te leren. Nu is de vraag hoe oud de parkiet moet zijn. Ik wil echt een hoop gaan doen met het beestje en ik wil dan ook zoveel mogelijk tijd hebben om hem tam te maken enzo dus dat zou betekenen dat ik het beste zo vroeg mogelijk kan beginnen. Ik weet dat tussen de 6 en 10 weken het beste is. Hoe vroeger, hoe beter maar ik heb ook gelezen dat parkieten van 6 weken nog bijgevoerd moeten worden, en ik weet niet hoe dit moet, aangezien ik nog helemaal GEEN ervaring met vogels heb. Is diit een probleem/is dit moeilijk/etc? Wat adviseren jullie?Neem een parkiet van minimaal 8 weken oud, die zelfstandig eet en niet meer door de ouders word gevoed. Handopfok brengt zo veel risicos met zich mee en zeker voor iemand die helemaal geen verstand van vogels heeft (nog), is dat extra lastig. Een parkiet kan op elke leeftijd tam gemaakt worden, mits men er genoeg tijd, aandacht en geduld in steekt. Maar het zelf nog bijvoede met pap raden wij ten zeerste af. Tenzij de omstandigheden het afdwingen, een verstoten parkiet bijvoorbeeld. Maar neem asjeblieft een vogel die helemaal zelfstandig is, dit bespaart je een hoop ellende.

(3) Ik woon thuis bij mijn ouders en ik wil de parkiet op mijn kamer (bovenverdieping) houden (ik moet dus wel zorgen dat ik genoeg tijd op mijn kamer doorbreng om te parkiet niet eenzaam te laten voelen). Dit ook omdat wij thuis een hond hebben (die alleen beneden loopt). Mocht het nou zo zijn dat ik er bijvoorbeeld een hele dag niet ben, kan ik dan:

(a) als hij al gewend is om buiten te kooi te komen, de kooi (op mijn kamer) open zetten als ik weg ben, zodat hij een beetje rond kan vliegen (en als hij dat leuk vind in zijn parkietenboom gaan zitten bijvoorbeeld)? Of is dat niet aan te raden ivm veiligheid (gesloten kamer/luxaflex/geen giftige planten)er zijn mensen die het doen, maar ik zou het zelf nooit aandurven. Een ongeluk zit in een klein hoekje, hoe parkietenproof je kamer ook is. De kans dat het mis gaat is te groot en stel je voor dat hij nu net jou werkstuk te pakken krijgt die jij klaar had liggen om in te leveren ;)
(b) de kooi op een veilige plek beneden neerzetten zodat hij wat te zien heeft? Of wordt hij dan onzeker/bang/etc omdat hij opeens op een andere plek staat?De kooi ineens beneden neerzetten kan stress geven voor je parkietje (zeker als er zon grote loebas rondloopt ;)) Als het af en toe een dagje is (en hoe lang is zon dagje dan..) dan kan de parkiet gerust boven blijven met de radio aan. Of beter nog, neem 2 parkietjes, dan hebben ze altijd gezelschap aan elkaar

(4) Hoe kan ik de parkiet (voor de keren dat hij beneden is) laten wennen aan mijn hond? Ik heb een landseer (niet mijn hond, gewoon voorbeeld plaatje):

Het zijn van nature rustige (en tevens grote) honden en hebben geen uitgesproken jachtinstinct. Wel zijn ze erg nieuwsschierig. Even afgezien van hoe de hond reageert op de vogel, hoe moet het vogeltje wennen aan de hond?
Ik neem aan dat als ik gewoon af en toe de kooi voor de hond zijn kop hou, het vogeltje zwaar overspannen raakt, dus geen goed idee is  ::)
Het lijkt mij namelijk erg leuk om bijv met de parkiet op mijn schouder door het huis heen te kunnen lopen, maar als er ergens een hond rond loopt waarvoor hij bang is, zal hij dit niet willen...vandaar mijn vraag.hoe lief een ander huisdier ook is, er is altijd een risico. Er zijn mensen die roepen het hardst dat hun hond of kat nooit wat zou doen, maar dat zin dan ook de eersten die melden dat het TOCH mis gegaan is. Ook als hond en vogel kennis gemaakt zouden hebben en jou vogel zit gezellig op je schouder, maar schrikt... en fladdert van je schouder, je hond lag lekker te dutten en schrikt en hapt.. uit de schrik, als reflex... auw.. weg piet.  Persoonlijk zou ik dit risico niet nemen...

(5) Zodra ik terug ben van vakantie, wil ik gelijk een goed boek kopen over de parkiet. Welk boek raden jullie aan? (Qau opvoeding, voeding, tam maken, etc etc)Grasparkieten, Ellen Uittenbogaard, zeker een aanrader! ( niet zon groot boek ook) Voor het tam maken kun je het best de documentatie op de website hier gebruiken. De meeste boekjes over parkieten die verkrijgbaar zijn hebben een eerst druk van zovele jar geleden dat de informatie sterk verouderd is. Ook hebben parkietenliefhebbers inmiddels een heel ander beeld van hun geliefde parkietenvrienden dan men 20 jaar geleden had.

Zo.. dat was de eerste serie vragen. 
Wanneer er meer vragen komen, probeer ook gebruik te maken van de zoekfunctie, misschien dat vragen al eerder behandeld zijn. Kijk sowieso lekker rond, misschien komen er topics naar boven dat je denkt: Hey, dat is een goeie, daar had ik niet aan gedacht ;)

Nog even een tip voor als je je stufi gaat opmake aan huisvesting voor je toekomstige vriend(in):
Neem GEEN ronde kooi, neem een ruime kooi met horizontale tralies (max afstand tussen de tralies 13 mm, ivm ontsnappingsgevaar) Een kooi kan NOOIT  TE groot zijn, hoe groter hoe beter. Hou er eventueel rekening mee dat er in de toekomst een tweede parkietje bij in gaat komen (het virus is hardnekkig) En houd ene reservering in je spaarpot apart voor als je parkiet ziek word. Ga bij vermoeden van een zieke parkiet geen informatie inwinnen in een dierenwinkel, maar ga naar een (vogel)dierenarts.
en geloof niet alles wat ze in een dierenwinkel zeggen, met respect voor hen die er wel veel vanaf weten, maar in een dierenwinkel krijg je vaak verkeerde informatie. Geloof ook niet dat alles wat men aan versnaperingen verkoopt voor vogels, ook GEZOND zijn voor je vogel..

Ok, genoeg gepreekt: jou beurt :)

Succes :)

SteelTitan

 ;D Thanks Caradow voor je uitgebreide antwoord!!!

Ik snap dat als ik perse voor een bepaalde kleurencombinatie wil gaan, het dan iets langer kan duren voordat ik dat vogeltje te pakken heb, maar dan heb ik des te meer tijd mij eerst te verdiepen in de parkiet, en dingen te kopen zoals een goede (en RUIME ;)) kooi, het bouwen van een boom, etc.
Heb je misschien enig idee bij welke kweker ik terecht kan voor de genoemde tekeningen (omgeving Rotterdam)?
Zelf heb ik de zoekfunctie reeds gebruikt  :) en het adres gevonden van iemand in Monster...maar ik weet natuurlijk niet of ik dan een aparte kweker moet hebben die deze tekening en specifiek engelse grasparkieten kweekt?

Dan heb ik nog een vraag over het aantal parkieten. Vaak op dit forum lees ik dat wordt aangeraden 2 parkieten te nemen. Logisch omdat mensen ook niet alleen in een kamer zouden willen zitten, met af en toe gezelschap. Zelf neig ik naar één parkiet omdat:
1) onervarenheid
2) relatief veel te besteden tijd
3) de wens echt vriendjes te worden met het vogeltje, en dit is misschien minder als het vogeltje als een parkietenmaatje heeft ipv mij.

Is dit reden genoeg om toch één vogel te nemen?

En als ik nu één vogel neem, kan ik dan later (misschien als ik de slag van het opvoeden te pakken heb) nog een vogel erbij zetten in de kooi (mits ruim genoeg)....of vind parkiet nummer 1  :D dat niet leuk?

Thanks  :D

Siempke

Citaat van: SteelTitan op september 02, 2007, 15:27:14
;D Thanks Caradow voor je uitgebreide antwoord!!!

Ik snap dat als ik perse voor een bepaalde kleurencombinatie wil gaan, het dan iets langer kan duren voordat ik dat vogeltje te pakken heb, maar dan heb ik des te meer tijd mij eerst te verdiepen in de parkiet, en dingen te kopen zoals een goede (en RUIME ;)) kooi, het bouwen van een boom, etc.
Heb je misschien enig idee bij welke kweker ik terecht kan voor de genoemde tekeningen (omgeving Rotterdam)?
Zelf heb ik de zoekfunctie reeds gebruikt  :) en het adres gevonden van iemand in Monster...maar ik weet natuurlijk niet of ik dan een aparte kweker moet hebben die deze tekening en specifiek engelse grasparkieten kweekt?

Dan heb ik nog een vraag over het aantal parkieten. Vaak op dit forum lees ik dat wordt aangeraden 2 parkieten te nemen. Logisch omdat mensen ook niet alleen in een kamer zouden willen zitten, met af en toe gezelschap. Zelf neig ik naar één parkiet omdat:
1) onervarenheid
2) relatief veel te besteden tijd
3) de wens echt vriendjes te worden met het vogeltje, en dit is misschien minder als het vogeltje als een parkietenmaatje heeft ipv mij.

Is dit reden genoeg om toch één vogel te nemen?

En als ik nu één vogel neem, kan ik dan later (misschien als ik de slag van het opvoeden te pakken heb) nog een vogel erbij zetten in de kooi (mits ruim genoeg)....of vind parkiet nummer 1  :D dat niet leuk?

Thanks  :D

Ik heb zo'n blauwe pas nog ergens te koop zien staan, meerdere zelfs.. maar dat was in zutfen [ ? ] [ hoe schrijf je da? je hoort het al  " Zutfen .. ofzo iets " ]
Alleen weet nie meer waar in "Zutfen.. of hoe je dah ook schrijft " ..
Ik zal even kijken of k het nog kan vinden..

Caradow

Als je het mij vraagt, moet je gewoon eens een afspraak maken bij een kweker om te gaan kijken. Kijken waar je in het echt op valt, in plaats van op papier ;)

Ik persoonlijk vind het grovere uiterlijk van een Engelse gras vreselijk.. De verzonken ogen onder die enorme kuif, nee dat trekt mij totaal niet. Geef mij maar een "gewoon" grasparkietje, met de bouw zoals ze die in de natuur ook hebben.

Ik ken eigenlijk geen kwekers, mijn kroost komt uit dierenwinkels en de enige kweker die ik in de buurt (capelle) ken is een hobbykweekster die zeker niet op bepaalde kleurslagen kweekt.

Het is maar net of je die specifieke kleureisen stelt of dat je je gewoon verliefd laat worden. Ikzelf ben in de zaken waar ze vandaan komen gewoonweg gevallen op hoe ze daar zaten, hoe ze reageerden en dergelijke.

Als ik jou wensen zo lees, zou ik inderdaad met 1 parkiet starten. Maak hem/haar lekker tam en word maatjes (is niet gegarandeerd, karaktertje kan de klik met jou missen) Je kan altijd nog een vriendje erbij nemen. Wel moet je dan inderdaad de tijd hebben voor je maatje en hij moet niet hele dagen alleen zitten, maar je zei al dat dat niet het geval zou zijn.  En ach, als je de smaak (lees virus) een keer te pakken hebt, weet ik bijna zeker dat er in de toekomst nog wel meer gevleugelde vrienden zullen volgen ;)

Houd in je hoofd dat elke parkiet zijn eigen karaktertje heeft en dat het niet altijd zo hoeft te gaan als jij wilt. Er zijn altijd parkietjes die gewoon niet supertam willen worden, hoeveel tijd je er ook in steekt.


SteelTitan

@ Siempke: Volgens mij is het Zutphen  ;)  :D That would be great ;)

@ Caradow:  :-[ Ik wist niet dat er een verschil was tussen engelse en australische grasparkieten. Ik heb geprobeerd "het verschil tussen engelse en australische grasparkieten" te googlen, maar ik kreeg weinig (lees: geen) relevante informatie... ??? ??? ??? ???

Als het zover is, zal ik inderdaad bij een aantal kwekers langs gaan om eens te kijken wat ik zie en wat ik mooi vind. Uiteindelijk is het karakter belangrijker dan het uiterlijk, maar mocht het zo uitkomen heb ik het liefst de kleurencombi's die ik het mooist vind.  :)

Caradow

Hier een fotootje met het verschil ;)

Links een Engelse, rechts een gewone (=australische)
Door gerichte kweek is de Engelse parkiet een stuk forser van bouw en heeft specifieke kenmerken als het bolle voorhoofd en de ingevallen ogen.

[verwijderd door de beheerder]

SteelTitan

Hahaha, ow dat verschil is inderdaad goed te zien jah  :D Dan ga ik denk ik toch maar voor de australische...die engelse ziet er zo (naast elkaar) een beetje als een freak uit  :P  ::)
Australische vind ik ook mooier! Thanks 4 the pic! ;)

Siempke

Citaat van: SteelTitan op september 02, 2007, 15:58:06
@ Siempke: Volgens mij is het Zutphen  ;)  :D That would be great ;)


Ja Zutphen bedoel ik  ;)
Helaas heb ik de kweker niet meer kunnen vinden  :(
Ik zal verder kijken maar of ik hem nog kan vinden ..  :-\