Ouderdom?

Gestart door Cindy_Relax, augustus 28, 2007, 12:58:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cindy_Relax

Hee!

Ik vroeg me eigenlijk wat af, want sinds gisteren zit mijn parkietje de hele tijd bol, en doet elke keer zijn oogjes dicht.  Hij eet en drinkt nog wel gewoon, ik hoor hem ook niet meer fluiten.
Zou dat van ouderdom kunnen komen? ik weet zijn precieze leeftijd niet. Heb hem namelijk 2 jaar geleden gekregen, dus ik schat hem ongeveer 7/8 jaar..
En weten jullie wat ik er tegen kan doen? ik heb hem wel vitamine druppeltjes gegeven. maar ik weet niet of het al te laat is! Het zou erg fijn zijn als iemand weet wat hij heeft, ik maak me namelijk wel zorgen!
Hij zit trouwens met een wat jonger popje in een kooi, misschien dat die vermoeid is? of kan dat niet..


Groetjes Cindy

Sonja

#1
Hoi Cindy,

Je parkietje lijkt me ziek, bolzitten, oogjes dicht houden, zijn allebei symptomen daarvan, en ook dat hij stilletjes is en geen geluid meer maakt.
Dit heeft niet met zijn leeftijd te maken, een parkietje van 7 a 8 jaar is nog niet zo heel erg oud hoor, en hoort nog gewoon levendig te zijn.

Het beste ga je met je kleine vriendje naar een vogelarts, die hem kan onderzoeken, een diagnose kan stellen en zonodig de juiste medicatie voorschrijven.
Je kunt beter niet zomaar met vitaminedruppeltjes beginnen, het is eerst van belang dat je erachter komt wat er scheelt.

Je kunt hem nu het beste lekker warm zetten, dat is een eerste behoefte van zieke diertjes.
Hoe je dat het beste kunt doen, lees je hier:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php

Ik wil je aanraden het dierenartsbezoek niet uit te stellen, want een parkietje probeert zijn ziek-zijn zolang mogelijk te verbergen, dus als je het ziet, heeft hij het al een tijdje.

Als je gaat, zorg er dan voor dat het temp.verschil van binnen naar buiten niet te groot is. Hou hem onderweg ook lekker warm.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Cindy_Relax

Hmm ja oke, maar ik snap het echt niet, zondag was er nog niks aan de hand, toen kwetterde die nog, en deed wat die normaal ook doet.
maar maandag morgen zat die opeens met opgezette veren, en sliep best vaak.
maar als die echt ziek is dan zou die toch ook niet meer eten en drinken? Dat doet hij nog wel, hij kan ook nog vliegen..   
Kan ik ook met hem naar een gewone dierenarts gaan? die zit hier namelijk vlak om de hoek.
en hoe gaat dat in zijn werk dan bij de dierenarts?  pakt hij de vogel gewoon vast ofzo? want ik denk als die los is dat die dan gewoon weg vliegt.

Sonja

Hoi Cindy,

Zoals ik al schreef, proberen ze hun ziek-zijn zolang mogelijk te verbergen, dus als je het ontdekt, is haast geboden.

Gelukkig heb je het snel ontdekt, en daarom is het ook belangrijk dat je nu actie onderneemt, en niet af gaat wachten tot je parkietje nog verder verzwakt.
Dat je parkietje nog eet en drinkt is positief, maar het is duidelijk (gezien de overige symptomen) dat hij niet lekker in zijn velletje zit.

Hoe eerder je gaat, des te eerder zal je parkietje ook weer opknappen....

Het beste ga je naar een dierenarts met verstand van vogels, hierbij een lijst:
http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Ik weet niet waar je woont, maar er is er vast wel eentje bij jou in de buurt.
Een vogelarts kan het beste zien wat er met je kleine vriendje aan de hand is.
De meeste "gewone" dierenartsen hebben niet veel verstand van vogels.
Een beetje dierenarts weet wel hoe hij een vogel moet hanteren, zonder dat hij wegvliegt, dus daar zou ik me niet teveel zorgen om maken.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey cindy

Je kan ook bij een gewone dierenarts terecht als je zeker weet dat hij kennis heeft van vogeltjes
Als hij niet die kennis en/of ervaring heeft zou ik dat niet doen. ;)

Een vogelarts/dierenarts met ervaring, zal jouw parkietje inderdaad vastnemen en onderzoeken. Vaak zal hij ook de poepjes dan nakijken op bacterien en parasieten.

Het wil niet zeggen dat je zondag nog niks merkte dat je parkietje niet ziek was ;)
Zoals Sonja al zei, een parkietje probeert zijn ziek-zijn zolang mogelijk te verbergen, dus als je het ziet, heeft hij het al een tijdje. ;)


Vele groetjes

oops allebei gelijk Sonja ;)

Cindy_Relax

#5
Ja jullie hebben gelijk, het is wel het beste dat ik hem laat controleren..
denk dat ik het beste naar lichtenvoorde kan gaan, moet ik dan op spreekuur daar heen gaan? en weten jullie ook ongeveer wat dat kost?  Ik ben namelijk nog nooit naar een dierenarts gegaan.. 

waar kan ik mijn parkietje dan het beste in vervoeren?
gewoon in een doosje met gaatjes?

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Sonja

#6
Hoi Cindy,

Wat een consult kost, is een beetje verschillend per dierenarts.
Als je het zeker wilt weten, kun je het beste van tevoren even de dierenarts bellen waar je heen wilt gaan. ;) Het zal zo ongeveer rond de 15 euro kosten, denk ik.

Je kunt je parkietje in een doosje doen, (verkrijgbaar bij de dierenwinkel), maar doe er dan wel iets omheen (een handdoekje oid) zodat hij het niet koud krijgt, hou wel de luchtopeningetjes vrij!

Voor een ziek parkietje is een doosje echter wel het minst comfortabel.
Beter is het om het op deze manier te doen:

http://parkietenfreak.nl/a-reizen.php

(of zoals in de link staat beschreven die ik je in mijn eerdere berichtje meegaf=> onderaan)Zelf zou ik voor 1 van deze laatste 2 manieren  kiezen.

Sterkte, en laat je nog weten hoe het is geweest?

Groetjes, Sonja.

Cindy_Relax

Hoi,
Ik heb net een afspraak gemaakt voor vanmiddag, aangezien de dierenarts een paar straten verderop is laat ik hem gewoon in de kooi met een doek erom.

Goed, ik laat het wel weten als ik terug ben!

groetjes!

Cindy_Relax

Hoi!

Ik ben met Snowy naar de dierenarts geweest, die zei dat hij een infectie heeft..  hij had vandaag ook nog een beetje plakpoepjes, toen heeft ze een kuur gegeven van 7 dagen. dat moet ik door zijn eten mengen..
tot nu toe eet hij het wel op! Dus dat is al fijn,  hopelijk gaat het snel beter met hem..  Nougoed, ik hou jullie op de hoogte tot hij beter is!  :)

Groetjes Cindy!

Sonja

Hoi Cindy,

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent! ;D

Mag ik vragen wat je meegekregen hebt van de dierenarts?
Heeft ze ook gezegd wat voor infectie Snowy heeft, en of het besmettelijk is?
Want als dat zo is, moet misschien je andere parkietje ook meebehandeld worden.
Heb je verteld dat je nog een parkietje hebt?

Ik hoop dat Snowy weer heel snel op gaat knappen!

Beterschap voor je kleine vriendje,

groetjes, Sonja.

Cindy_Relax

Hee

die kuur heet 'Enrofloxoral Drops', de DA heeft niet precies gezegt wat voor infectie,
maar ze kwam tot de conlusie van een infectie doordat Snowy ookal een paar dagen niet meer floot,
Ik denk niet dat het besmettelijk is, anders had ze het wel gezegt..  ik had namelijk tegen haar gezegt dat ik mijn parkieten uit elkaar had gehaald.

in ieder geval, Snowy voelt zich al stukken beter  :D, hij zit al bijna niet meer bol, behalve als die lekker tegen zijn spiegeltje aan het kwetteren is! 

Groetjes Cindy!

Sonja

Hoi Cindy,

Fijn om te lezen dat het alweer wat beter gaat met Snowy! ;D

Ik vind het alleen een beetje een vreemde redenering van de dierenarts om n.a.v. het niet fluiten van je parkietje tot de conclusie te komen dat het om een infectie gaat.
Zieke vogeltjes fluiten sowieso immers niet....

Maar in ieder geval: Hartstikke fijn om dit nieuws te lezen! :)

Wel de kuur afmaken, ook al gaat het weer beter met Snowy!

Groetjes, Sonja.

Cindy_Relax

Ja ik vond het ook een beetje vreemd, maar het was niet alleen omdat die niet floot, ook door de andere dingen die ik had verteld! zoals dat bol zitten, en veel slapen.. en later kreeg die ook nog plakpoepjes.

Ik ben ook erg blij dat het weer beter gaat! En ga de kuur ook zeker afmaken   ;)
het was toch maar een kleine kuur van 7 dagen.

Maar denk jij dat het verstandig is om mijn parkieten nog uit elkaar te houden? en voor hoelang?
ik heb hier nog geen ervaring mee dat ik ze uit elkaar heb gehaald, dit is de eerste keer..
Snowy die vind het wel best, maar mijn andere parkiet is opeens heel hyper aan het spelen en klimmen, wat ze eerder ook nooit zo erg deed. ik denk omdat ze nou niet meer met Snowy kan spelen.
wat denk jij??

groetjes Cindy