M'n moeders idee over m'n parkietjes..

Gestart door Corien, augustus 27, 2007, 10:07:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corien

Hallo iedereen,
M'n moeder zei vanmorgen tegen me: kan je geen grote kooi kopen dat Joey de hele dag in de kooi blijft? Nu is het zo'n rotzooi, door al die poepjes en weet ik het wat... En ze heeft gewoon gelijk. We stofzuigen nu 2, soms 3x per week maar het is gewoon niet bij te houden, ook kan je elke week wel een doekje over plekjes met poepjes halen.
Dus: -Een grote kooi en hele dag erin? (wat ik oneerlijk vind tegenover Joey; die is heel z'n leven al overdag buiten de kooi).. Ik vind het echt heel moeilijk.  Wegdoen wil ik ze helemaal niet natuurlijk; Joey is heel lief naar me toe en als ik de kamer uit ga is dat onder luid protest ;)
Graag adviezen, tips.. :(

Safrena

Hey Corien

Vinden jullie twee keer per week stofzuigen teveel  ??? :o
En een keer per week met een doekje over de poepjes ook :o

Nou dan vraag ik me af waarom iemand in godsnaam een huisdiertje heeft.
Als je niet tegen het beetje vuil kan, moet je gewoon totaal geen huisdier nemen, want iedere huisdier maakt wel een beetje rotzooi.
Hier word iedere dag gestofzuigd en twee tot drie keer per week met een natte swiffer in huis helemaal rondgelopen, en dat neem ik er heel graag bij voor mijn diertjes.

Adviezen en tips, of je neemt het stofzuigen er graag voor bij,(dit duurt echt niet zolang) of je houd gewoon geen huisdieren.
Ik kan je niet het avies geven om je parkietje inderdaad een hele dag in de kooi te zetten/opsluiten (hoe groot die kooi ook is). Want ik vind dat een parkietje met regelmaat zijn vleugeltjes moet kunnen sterkken en eens lekker moet kunnen rondvliegen.
Een parkietje maakt echt niet zoveel vuil, en ook al zou hij de hele dag in een kamervoilere zitten dan nog zul je rond die kooi wel een beetje stof en lege zaadhulsjes enz vinden.

Vele groetjes

Trippy

Hey Corien.

Ik schrik hier wel een beetje van... 2 tot 3 keer per week stofzuigen veel !  :o
Bij ons wordt er iedere dag gestofzuigd en om de dag alles afgenomen met een doekje.

Joey de hele dag opsluiten is echt niet goed hoor.
Hooguit met een kamervoliére. Wij hebben 7 parkieten en ik had veel meer rotzooi verwacht.
Gebruik houtsnippers, geeft minder rotzooi en maak gewoon 2 keer per week de kooi schoon.

En ja, als je je parkiet niet meer loslaat, zoek dan maar een ander huisje, want ik vindt nooit meer vliegen toch echt overdreven.
Mijn parkietjes vliegen niet iedere dag meer los, om de dag. Maar dit had ik liever anders.
We hebben nu een kamervoliére en mijn ma wil niet iedere dag 7 parkieten in de woonkamer, van de 7 zijn er 4 tam.

Groetjes, Ursula

Sonja

Hoi Corien,

Ik vind het toch altijd zo verschrikkelijk jammer dat veel mensen pas na aanschaf van een dier na gaan denken over de consequenties die e.e.a. met zich meebrengt, w.o. ook rommel en stof.
Het hoort erbij, als je dieren hebt voorkom je niet dat je ook wat extra op moet ruimen, dat is hier niet anders.
Ze laten nu eenmaal weleens wat vallen, en ruien hoort er ook bij.

Ik kan je dan ook eigenlijk niet van advies dienen, want hoe groot de kooi ook is, vliegen vinden ze zo ontzettend leuk en fijn, dat ik ze dat nooit of te nimmer zou willen ontnemen. Dan maar wat vaker opruimen/stofzuigen....
Mijn parkietjes wonen in een kamervoliere, dus die is heel groot. Maar toch staan ze 's morgens te springen om eruit te mogen. Waaruit blijkt dat hoe groot de kooi ook is, vogels willen nu eenmaal graag vliegen, daar zijn het vogels voor.
Het is bovendien ook nodig dat ze hun vleugelspieren gebruiken, en verder ook om in goede conditie te blijven.

Een huisdier wat helemaal geen rommel maakt, bestaat nu eenmaal niet.....

Je moet daarom een afweging maken over wat het zwaarste weegt: de rommel die het diertje met zich meebrengt, of het plezier wat je eraan beleeft, en de liefde die je ervan krijgt.
De laatste twee dingen zijn voor mij doorslaggevend. Om deze redenen vind ik het geen probleem om de sporen die ze achterlaten eventjes op te ruimen.

Maar ik geloof best dat het heel moeilijk is, als je moeder daar heel anders tegenaan kijkt dan je zelf doet. :(

Groetjes, Sonja.

Sanne

Hey Corien,

Ik ben het volledig eens met de bovenstaande reacties. Maar 'k zal ze niet nog eens herhalen ;)
Wat ik wel wil geven als tip is dat je kan afspreken dat je moeder 2 of 3 keer in de week stofzuigt en dat jij op vaste dagen in de week 2 keer stofzuigt en 1 keer per week een doekje over de meubels etc heen haalt. Ik neem aan dat jij dit wel voor je vriendje over hebt? Het is tenslotte jouw parkiet en ik snap wel dat je moeder niet zoveel zin heeft om extra te poetsen voor jouw parkiet.
Zo verdeel je het werk een beetje en blijft het toch nog redelijk schoon in huis en kan je vriendje gewoon blijven vliegen. Die twee keer in de week stofzuigen en dat doekje eroverheen halen kost je nog geen half uur ;) En zeker als je het een beetje bijhoudt is het allemaal minder werk :)

Groetjes Sanne

ashley

hallo,

wij stofzuigen hier minimaal 1 keer per dag.
dus misschien kun je je moeder overtuigen dat 2 á 3 keer per week geeneens zoveel is, want
de andere forumleden vonden het ook best weinig.
en zoals sanne zei kun je je moeder dan misschien wel helpen.

groetjes ashley

karin v h

Ik ben het met Sanne eens.
Ik zuig trouwens iedere dag (als ze in de rui zijn zelfs 2 x).
Maar je kunt je moeder aanbieden om te helpen door ook 1 of 2 x bij wijze van spreken onder de kooi te stofzuigen en op de plekken waar hij veel zit en even met een nat doekje de poepjes afnemen.
Groetjes karin

Corien

Ho, wacht jullie denken volgens mij dat ik het te veel werk vind.. IK vind het niet teveel werk, even stofzuigen oké, maar m'n moeder ziet elke keer een troep.. En ja, als je het een dagje niet schoonmaakt dan is het inderdaad niet zo netjes meer. M'n moeder is echt van: schoon en niet anders.. En helemaal niet vliegen dat heb ik niet gezegd ;) Ik zeg als ik weg ben in de kooi en wel er uit natuurlijk/.

Caviaplanet

Het is zielig als je parkietje niet of nauwelijks meer zou mogen vliegen. Misschien kun je het beste een compromis met je moeder sluiten, dat jij regelmatig de poepjes opruimt/wegveegt en rond de kooi stofzuigd bijvoorbeeld? Komt vast helemaal goed.
Groetjes
Jolanda

Anita1983

Hallo Corien,

Een compromis lijkt me een goed plan! Maar dit zul je natuurlijk zelf met haar moeten overleggen.
Hier gaat de stofzuiger er ook dagelijks doorheen en elke dag als mijn parkietjes gevlogen hebben en 's avonds weer lekker in hun kooitje aan het bijkomen zijn, veeg ik even met een nat lapje de poepjes weg... No problem!
Ik weet niet of je al een parkietenboom hebt gemaakt/aangeschraft, maar als je moeder het een probleem vindt dat er hier en daar poepjes liggen is dit misschien een idee. Je parkiet zal het heerlijk vinden en hier vaak en graag mee spelen. De poepjes zullen dan veelal op en rondom de parkietenboom liggen. En...op deze manier doe je je parkiet een nog groter plezier i.p.v. hem een vliegverbod op te leggen.
Een grotere kooi is natuurlijk altijd geweldig, maar niet wanneer je parkietje zijn vrije vlieguren voor op moet offeren.
De "rommel" lees zaadjes, zand e.d. liggen vaak om de kooi en met een kruimeldief ook zo opgezogen. Je kunt eventueel een groot dienblad of iets dergelijks onder de kooi leggen, dan ligt het meeste hierop.
En als je moeder dit nog niet voldoende vindt, dan weet ik het ook niet meer...  :'(

Succes!

Liefs, Anita

Corien

#10
Het is een beetje jammer dat er gelijk aangenomen wordt dat ze helemaal niet meer zouden mogen vliegen; het is alleen voor de uren dat ik weg ben (school, werk ed.). Ik zal het ook wel niet goed geformuleerd hebben: Joey vliegt nu de hele dag los, van wanneer ik wakker wordt tot wanneer ik weer ga slapen, of ik nu in de kamer ben of niet. Daar komt het meeste 'vuil' ook vandaan; die poepjes moet hij toch ooit lossen. En hij heeft nu eenmaal geen wc'tje. Ik vond het dus zielig voor Joey, omdat hij dan meer in de kooi zit (terwijl hij normaal gewend is de hele dag te vliegen).
Ik heb vanmorgen ook alle poepjes weggehaald, en gestofzuigd ed. maargoed moet van m'n moeder ze toch wat langer in de kooi laten..

Edit: ik zie nu dat ik heb gezegd "hele dag in de kooi", maar hier bedoel ik dus "de hele dag dat ik weg ben" mee. Hele dag is dus een beetje ongelukkig geformuleerd, sorry hiervoor ;)

Moppers

CiteerEen huisdier wat helemaal geen rommel maakt, bestaat nu eenmaal niet.....
Ja, vissen, maar goed, er zijn niet veel mensen die met hun vissen een echte band opbouwen.

Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen een keer per week dingen met nat afnemen omdat er poepjes liggen, en uberhaubt een keer per week dingen met nat of een stofdoek afnemen omdat er stof ligt, de gewone schoonmaak zeg maar. Aangezien je moeder van schoon houdt, lijkt het mij logisch dat er ook met enige regelmaat gewoon schoongemaakt wordt. Misschien ook iets om in je compromis te gebruiken?

Wat ik iedere dag (soms 2x) doe, is even met de bezem over de vloer heen. Er ligt anders overal zaagsel en overal liggen veertjes enzo. Met de bezem veeg ik het onder het kastje waar mijn konijn op staat. Om de dag zuig ik dat op met de stofzuiger. Als er een vogeltje in de ruis is, dan grijp ik tussendoor nog wel eens naar de kruimeldief, die heb ik speciaal daarvoor aangeschaft.

Corien

Ja m'n moeder stofzuigt elke maandag in onze kamers (beneden bijna elke dag zelfs). En ze haalt er inderdaad ook eens een doekje overheen maar toch blijft het vuil, maar wat wil je ook als er telkens een vogel los is in je kamer.. Ik vind de poepjes echt overal terug; zelfs als m'n bed is verschoont liggen ze op m'n matras :o Nou je snapt da's niet erg fris..
Maargoed, bedankt voor jullie reacties, ik ga een grotere kooi kopen en ze mogen eruit als ik erbij ben dus na school ed.

Cheryl87

Mag ik even nog een reactie plaatsen..
Dopey en Sneezy zitten ook weleens een dagje in hun kooi als het even niet anders kan, maar het vuil is niet minder hoor ;)
Het ligt alleen dan niet door de hele huiskamer heen haha maar rondom de kooi en geloof me..dat ziet er nog erger uit haha
Vooral als ze eens gaan fladderen in de kooi, dan vliegen eventuele veertjes rond en het schelpenzand vliegt eruit, daarbij ook wat poepjes,
nee niet bepaald schoner hoor..

Overigens vind ik wel dat sommige hier nu iets overdreven reageren hoor... Dan had je maar geen huisdier moeten nemen? Ik ben ook niet altijd blij met de troep die ze maken hoor en het lawaai ben ik soms ook wel eens zat en nee ik heb ook niet altijd zin om de kooi schoon te maken en ja soms laat ik het dan een dagje of langer wachten... Ben ik dan gelijk slecht? Moet de dierenbescherming dan langs komen want ik verzorg ze zo slecht? Ze mogen niet elke dag los? Oh wat slecht... Beetje overdreven reactie hoor sorry..
Kan me niet voorstellen dat jullie naar de troep kijken en dan maar denken: ach, het zijn de parkietjes maar die het hebben gedaan. Nee hoor, ik denk ook weleens.. bah fladder eens wat minder.. Ze kunnen er niks aan doen natuurlijk en de natuur zegt dat ze los moeten vliegen want daar hebben ze vleugels voor maar af en toe, af en toe ben ik ze echt zat. Maar dat ben ik mijn ouders ook weleens ;) :P

Groetjes Cheryl

Safrena

Citaat van: Cheryl87 op augustus 28, 2007, 11:39:59
...
Overigens vind ik wel dat sommige hier nu iets overdreven reageren hoor... Dan had je maar geen huisdier moeten nemen? Ik ben ook niet altijd blij met de troep die ze maken hoor en het lawaai ben ik soms ook wel eens zat en nee ik heb ook niet altijd zin om de kooi schoon te maken en ja soms laat ik het dan een dagje of langer wachten... Ben ik dan gelijk slecht? Moet de dierenbescherming dan langs komen want ik verzorg ze zo slecht? Ze mogen niet elke dag los? Oh wat slecht... Beetje overdreven reactie hoor sorry..
Kan me niet voorstellen dat jullie naar de troep kijken en dan maar denken: ach, het zijn de parkietjes maar die het hebben gedaan. Nee hoor, ik denk ook weleens.. bah fladder eens wat minder.. Ze kunnen er niks aan doen natuurlijk en de natuur zegt dat ze los moeten vliegen want daar hebben ze vleugels voor maar af en toe, af en toe ben ik ze echt zat. ...

Hey Cheryl

Misschien vind jij dat ik (en anderen) overdreven reageren. Maar als je een keertje goed het eerste berichtje van Corien leest, kwam dat erop neer dat haar vogeltje nooit meer zou mogen vliegen. :'(

En ja, sorry dat ik mijn mening erin te kennen geef, maar als je niet tegen een beetje troep kan, dan kun je inderdaad beter gewoon geen huisdier nemen, want ieder huisdier maakt wel troep, zelfs vissen hebben hun verzorging nodig.
Daarnaast heb ik nooit gezegd dat iemand slecht is als hun parkietje niet de hele dag vrij vliegt, niet iedereen heeft deze luxe als hier.
Ik vind het gewoon heel erg als een parkietje nooit zou mogen vliegen, af en toe de vleugels strekken en lekker vliegen is goed voor parkietjes

Corien heeft ondertussen wel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was om haar parkietje nooit meer te laten vliegen, maar enkel als ze thuis is.
Wat trouwens ook heel verstandig is, om je parkietje alleen te laten vliegen als je thuis bent, en daar heeft niemand iets op tegen.

Vele groetjes

NaOmi_W

Citaat van: Corien op augustus 28, 2007, 11:17:35
Ja m'n moeder stofzuigt elke maandag in onze kamers (beneden bijna elke dag zelfs). En ze haalt er inderdaad ook eens een doekje overheen maar toch blijft het vuil, maar wat wil je ook als er telkens een vogel los is in je kamer.. Ik vind de poepjes echt overal terug; zelfs als m'n bed is verschoont liggen ze op m'n matras :o Nou je snapt da's niet erg fris..
Maargoed, bedankt voor jullie reacties, ik ga een grotere kooi kopen en ze mogen eruit als ik erbij ben dus na school ed.

Bij een grotere kooi hoef je je ook iets minder schuldig te voelen als ze er wat langer in moeten blijven  ;)
Maar misschien een tip voor je bed: leg er een lits jumaux over zodat je savonds in ieder geval een poepvrij bed hebt waar ook nog wat minder schilvertjes en veertjes op liggen. En het staat nog netjes ook  :)

Caradow

Citaat van: NaOmi_W op augustus 28, 2007, 15:42:10
leg er een lits jumaux over

Waarschijnlijk bedoel je een sprei of een grand foulare..  een lits jumeaux is een 2persoonsbed wat bestaat uit 2 eenpersoonsbedden..

Stijn

Mijn moeder zijn in het begin ook wat een rotzooitje zal het worden. en nu stofzuig ik 1 maal per dag en ik ga ook heel vaak even met stoffer en blik over de vloer

Corien

Ik weet dat ik hem beter alleen had kunnen laten vliegen als ik erbij was, maar ik had een groot schuldgevoel dat hij zich anders niet zou kunnen vermaken als ik op school was, of ergens heen. Hij vond het ook vreselijk de kooi in te gaan.. En schreeuwen als ik dan de deur uitging.. Daar kon ik gewoon niet tegen ;)
@Cheryl87: Het gaat m'n moeder vooral om de poepjes. Joey poept nu overal in m'n kamer, en ik vind ze dan ook overal terug. Een poepje per kwartier X een hele dag (zeg 12u) = veel poepjes ;)

Fenixjuh

Hey,
ik ben opgevoed met het idee, doe ergens zelf iets aan, en anders niet zeuren. Mijn bureau ligt op de plek waar de kooi staat ook vol met poepjes, en soms maak ik dat eens schoon, zo eens in de twee weken, maar ik maak me er verder niet druk om. Op plekken waar ik het wel vies vind, waar ik bezig ben, maak ik het vaker schoon, het is mijn kamer, en mijn vogeltjes, dus mijn verantwoordelijkheid. En ach, men ouders moeten maar leren een oogje toe te knijpen, of mijn deur dicht-doen  ;)

Sara

#20
Ik stofzuig één tot 2 keer per week de woonkamer(en elke donderdag krijgt het hele huis een grondige poetsbeurt), en een paar keer per dag veeg ik met zo'n soort swifferding. Ik heb altijd een doekje bij mij en als Pucky losvliegt houd ik het in de gaten(hij zit eigenlijk altijd bij mij), als er een poepje is veeg ik dit dan ook direct op en zo blijft het altijd schoon.
Ik vind het echt geen moeite om dit te doen, waarom zou je je parkietje in de kooi laten zitten als je het ook gemakkelijk netjes kan houden én je parkietje toch plezierig uit de kooi mag? ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Corien

Ik denk dat je m'n vorige post niet hebt gelezen Sara ;)

Safrena

Hey Mensen

Het lijkt me wel dat er voor Corien een goed en voldoende antwoord is gegeven ;)
Haar parkietje mag nog vrij vliegen, maar enkel als ze thuis is, en daarnaast helpt ze met stofzuigen ;)
Het lieverdje kan dus nog steeds met regelmaat zijn vleugeltjes strekken.

@Corien
Een heel verstandige keuze om jouw parkietje enkel te laten vliegen als je thuis bent. ;)

Enne hier kan dan ook een slotje op ;)

Vele groetjes