Ik lees altijd tam maken met trosgierst??

Gestart door ashley, juli 04, 2007, 09:10:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ashley

hallo,
ik lees altijd dat tam maken met trosgierst zo makkelijk gaat.
het is niet dat ik mijn parkiet niet tam krijg want ze zit al wel
op mijn vinger en mag ook al los, maar omdat ze niet op mijn
vinger blijft en wel weg vliegt wou ik dus ook met trosgierst proberen
maar daar heeft ze helemaal geen interresse in, ze neemt er geen
hapje van.
dus mijn vraag is hoe kan ik haar dan een tijdje op mijn vinger laten of
met trosgierst lokken??

groetjes ashley

Sara

#1
Heb je in de kooi vaak het parkietje laten opstappen en tam gemaakt voordat je hem uit de kooi liet?
Als je parkietje gewoon op je vinger stapt, zie ik eigenlijk niet zo'n probleem.
Veel mensen gebruiken hier inderdaad trosgierst voor, maar bij sommige parkietjes is geen trosgierst nodig om hen op de vinger te laten stappen. Als je buiten de kooi trosgierst wil gebruiken, en je wil je parkietje voeren op je vinger met trosgierst ofzo, dan kan je best een stukje trosgierst in de kooi laten hangen, zodat je parkietje hier van proeft. De meeste parkietjes vinden dit erg lekker, en alleen als dit bij jouw parkietje ook het geval is kan je hem hier buiten de kooi verder tam mee maken(maar trosgierst is niet altijd noodzakelijk bij het tam maken vind ik). Het is niet persee om je parkietje lang op je vinger te houden, maar bij het tam maken vooral om hem gewoon rustig te voeren zodat hij vertrouwen in je krijgt, of om hem hier later mee te lokken(als hij wat vertrouwen in je heeft, anders lukt het lokken niet altijd). Maar vertrouwen winnen is niet alleen door te voeren, dat kan ook door rustig tegen je parkietje te praten enz..
Als je parkietje dit vertrouwen krijgt, zal ie heus uit zichzelf wel bij je komen zitten en dan kan je rustig tegen hem praten. Dit gaat bij sommige parkietjes heel erg snel, maar bij sommigen moet je echt geduld hebben. Het belangrijkste is dus geduld, benader je parkietje altijd voorzichtig en natuurlijk moet je parkietje eerst trosgierst lusten voordat je het hem zelf kan voeren.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ashley

oke bedankt voor het andwoord dan zal ik het eerst los in de kooi hangen.
want ik wil het inderdaad doen om vertrouwen te winnen, dat is opzich al wel een beetje gelukt,
maar echt tam is ze niet maar kan haar wel als ze los is heel gemakkelijk op mijn vinger doen om haar terug
in de kooi te doen en mag haar ook kriebelen op haar hoofdje

groetjes ashley

ashley

hallo,

Ik heb dus even trosgierst gegeven in de kooi.
en ja hoor ze durfden het nu ook op mijn hand te eten en ook gewoone zaadjes
ik vind haar echt zo lief want toen ik haar dus net op mijn vinger deed en uit de kooi
haalde bleef ze dus al gewoon zitten :-*
volgens mij word ze dus wel tam

groetjes ashley

Sara

Leuk dat ze bij je kwam eten, dat is al een heel goed begin hoor! ;D
Als je zo blijft doordoen worden jullie vast dikke vrienden. :)

Vele groetjes en nog veel plezier met je gevleugelde vriendinnetje,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ashley

Hallo,
ik heb Miloe nu alweer een tijdje.
ze is nu een paar keer boven op mijn hoofd beland en
ze is echt harstikke lief en ze is nu gek op trosgierst.
maar ze wilt nog steeds niet zo graag bij me blijven zitten ze vliegt
namelijk snel weg, want ze neemt even wat trosgierst en dan mag ik haar
even kroelen en dan gaat miloe weer boven op haar kooi zitten of soms
ergens anders, ook als ik haar in de kooi op mijn vinger wil laten zitten om
haar eruit te halen vliegt ze eerst een paar keer heen en weer en dan komt ze
toch maar  op me vinger en daarna gaat dan heel hard door mijn kamer
vliegen en daarna mag ik haar dus even pakken.
zal ze nog tammer worden??

groetjes ashley

Sonja

Hoi Ashley,

Wat bedoel je met pakken? Toch niet met je volle hand beetpakken, hoop ik?
Want dat is voor parkietjes heel bedreigend, en het schaadt het vertrouwen.

Als je Miloe mag kroelen en ze komt bij je zitten, is ze al behoorlijk tam. :)
Dat ze lekker door de kamer wil vliegen is normaal, dat doen mijn parkietjes ook. Ik kan heel veel met ze doen, maar als ze 's morgens net uit de voliere mogen gaan ze ook eerst altijd lekker de hele kamer rondvliegen en spelen etc. Pas daarna komen ze bij mij. ;)
Ze willen eerst even hun energie kwijt, en dat is bij Miloe ook zo.

Ik weet niet hoelang je Miloe precies hebt, maar de mate van tam worden is per parkietje een beetje verschillend.
Het heeft te maken met het karaktertje, maar zeker ook met de mate van oefenen, geduld e.d. van het baasje.

Dus hoe tam Miloe zal worden is niet te voorspellen, maar hoe meer je oefent, hoe meer je kunt bereiken. Het toverwoord blijft geduld. ;)

Groetjes, en veel plezier met je lieve parkietenvriendinnetje!
Sonja.

ashley

@Sonja: nee dat schreef ik verkeerd, ik pak haar ook nooit maar ik bedoel daarmee gewoon als ze
op mijn vinger zit, want ik weet dat ze daar bang van worden dus ik pak mijn vogels alleen als
het echt moet (als er wat aan de hand is ofz.)
nou ze is nu iets langer dan 4 weken van mij maar ik ben tussen door op vakantie geweest, maar
toen is miloe even naar mijn vriendin gegegaan en ze was ook druk bezig om Miloe tam te
houden/krijgen.
en ik oefen ook veel met Miloe elke keer een kwartiertje want anders word ze het denk weer zat,
en ik oefen meestal iedergeval 3x op een dag en soms meer.

groetjes ashley

Ingrid

Ik deel de mening van Sonja, hoe tam een parkietje wordt hangt voor een groot deel af van het karakter ;).
Daarnaast spelen de verwachtingen van de verzorgers een rol. Verplaats je eens in je parkietje, hij mag uit de kooi en ontdekt de overweldigende ruimte. Dan wil je toch niets liever dan die ruimte ontdekken? Het zijn wat dat betreft net kleine kinderen, ontdekken, spelen, nieuwsgierig zijn, etc.
Het feit dat je Miloe mag kroelen zegt al heel veel over zijn vetrouwen in jou. Mijn 2 boefjes zijn tam, maar kroelen mag ik ze niet. Ze komen van tijd tot tijd gezellig bij mij zitten, maar alleen als zij dat willen ;).
Ik berijp best dat je graag een parkietje wilt dat bij je komt zitten, helemaal als je verhalen daarover leest. Maar ik zeg maar zo, geniet van de momentjes dat hij lekker bij je komt en blijf oefenen zoals je al doet. Misschien wordt Miloe tammer, maar misschien ook niet, ondanks dat blijft het toch een lieverd nietwaar  :-*.

Sonja

Hoi Ashley,

Daar kan het ook wel mee te maken hebben, dat ze in de 4 weekjes dat je haar nu hebt, ook nog uit logeren is geweest.
Alles bij elkaar zijn dat best wel veel veranderingen in korte tijd voor Miloe.

Nu ze weer op haar vaste plekje staat bij jou thuis, en je oefent geregeld met haar, komt het wel goed.
En eigenlijk gaat het ook al best goed, toch? Ze komt op je vinger zitten, en op je hoofd, je mag haar kroelen....
Dat vind ik al heel wat, als je nagaat dat je haar pas 4 weekjes hebt! ;D

Gewoon lekker door blijven oefenen zoals je nu doet. ;)

Groetjes, Sonja.

Oeps sorry Ingrid, we waren tegelijk aan het posten... ;)

ashley

bedankt voor de reacties.

nou dan blijf ik nog even goed doorgaan met oefenen, mijn eerste parkietje wat ik echt tam
wilde maken was namelijk zo tam maar dat kwam ook omdat hij die kruipers ziekte had, dus
kon hij geeneens wegvliegen en hij had dan een ander karakter.
dus het zal dan wel goed komen hoop ik :P

groetjes ashley

ashley

hallo,

ik heb nog een vraagje, als miloe op mijn vinger zit en ze is vlak bij
mijn haar dan wilt ze altijd op mijn haar knabbelen ( vind ik niet erg
hoor) maar heeft dat een betekenis of vinden ze dat gewoon leuk?

groetjes ashley

Mars

Typ maar eens 'haar' in in de zoekfunctie... zoekt en gij zult vinden ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

heb ik al gedaan ;)
toen stond er geen zoekresultaten.

NaOmi_W

De uitgebreide zoekfunctie zal wel resultaten geven  8)

Mars

Dat is heel raar: ik had het namelijk zelf eerst uitgeprobeerd, met de gewone zoekfunctie rechtsboven en ik kreeg gewoon resultaat. Doe ik het nog een keer, dan niet. Maar zoals Naomi al schrijft de uitgebreide zoekfunctie wel.

Sorry dan hoor...

het topic dat ik gevonden had was:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,3253.0.html

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

geeft niet hoor :P

bedankt voor het topic ga het nu lezen

ashley

Hallo,
Het tam maken van Miloe gaat alweer ietsjes beter.
ze geeft me nu kusjes :-* soms wel een beetje erg hard :P
en als ze nu op mijn vinger zit en ik heb mijn radio aan gaat
ze mee fluiten terwijl ze op mijn vinger zit dus dan is ze denk toch
wel aardig op haar gemak als ze een beetje fluitend bij me zit
toch??

groetjes ashley

ashley

hallo,
ik moet wel veel geduld hebben bij Miloe, maar daar door gaat het al wel hartstikke
goed met tam maken.
maar ik heb ook een tip voor degene die hun parkietje ook tam proberen te maken.
want Milloe heeft een speeltje in haar kooitje met aan de onderkant een belletje waar
ze helemaal gek van is.
en ik heb nog zo'n speeltje maar die hangt niet in haar kooi, die hou ik dan namelijk vast,
en dan schut ik daar een paar keer mee en dan gaat het belletje rinkelen en dan komt
Miloe er gelijk aan vliegen om op mijn hand met dat speeltje te spelen.
en als ze het dan zat is springt ze uit haar zelf op mijn schouder.
dus dat was eigenlijk een tip dat je je parkietje kunt lokken met hun favoriete speeltje.
bij Miloe lukt het goed en ze word steeds tammer

groetjes ashley

ashley

hallo,

ik wou weer even laten weten als dat mag, hoe het nu met Miloe gaat.
want het gaat echt heel goed, eerst moest ik haar nog lokken.
maar nu roep ik haar en laat me vinger zien en ze komt gelijk naar me toe vliegen :-*
vind haar zo lief.
en als ik even geen aandacht geef dan komt ze zelf naar me toe vliegen, altijd op mijn
hoofd :P
ik merk bij haar dat ik gewoon echt veel geduld moet hebben en echt elke dag haar een
paar keer uit haar kooitje laten gaan om te spelen en te laten vliegen.
en daardoor word ze nu wel echt heel leuk en lief :D

groetjes ashley