kooi

Gestart door Mii.lou, augustus 24, 2007, 14:20:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mii.lou

hallo allemaal,

ik heb een vraag.
ik krijg over een paar daagjes mijn eerste parkiet. :D
nu heb ik een kooi gekocht met: eetbakjes (3), een drink bakje, stokjes, speeltjes (schommel, belletje, spiegeltje, trappetje enz.)ik heb bodembedekking (schelpenzand), een sepiaschelp, voer, trosgierst en een zwembadje. ik heb ook al dingen als eirdoosjes en wc rolletjes klaarliggen. mijn vragen zijn nu:

- in de winkel staan ook heel veel zaad-stokjes met honing enz. is dat ook nodig?
- en wat is grit nou precies? moet ik dat ook nog hebben?

alvast bedankt :)

NaOmi_W

Leuk! Veel plezier alvast met je parkietje  ;D Die komt in ieder geval in een gespreid bedje terecht ;)

Van die snoepstokken is op het forum over te vinden. Er wordt aangeraden om daar niet te veel van te geven, iets van een halve stok per week ofzo.

Grit zit vaak al in schelpenzand en is nodig bij zeg maar de vertering van het voedsel.

Mii.lou


DarkWolf

Die snoepstaven zijn dikmakertjes. Een parkietje mag per week 1 streng trosgierst, maar dan moet je zo'n snoepstaaf er niet meer naast geven.
Mijn parkiet krijgt 1x in de 2 maand ongeveer een snoepstok.

Sonja

#4
@Darkwolf:
Het klopt niet helemaal wat je schrijft over de trosgierst. ;)

Een parkietje mag max. geen hele, maar slechts een halve sliert per week. ;)
Kijk maar eventjes hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1059.0

Trosgierst is een echte dikmaker, en er zitten maar weinig voedingsstoffen in.

Met snoepstokken doe je inderdaad maar beter wat voorzichtig. Ze zitten vol suikers, en als je parkietjes daar teveel van eten, kunnen die suikers zorgen voor verzuring van de krop, en kunnen ze evt. kropontsteking krijgen.

Je kunt ze best af en toe eens een beetje laten snoepen van zo'n stok, maar hang hem dan bv. een halfuurtje in de kooi en haal hem dan weer weg. Zo geef je ze niet de kans om er teveel ineens van te eten. ;)

Hier krijgen ze overigens helemaal geen snoepstokken, alleen eens in de week trosgierst, en verder alleen gezonde lekkernijen, zoals groenvoer e.d. Maar dat is mijn persoonlijke keuze. ;)

Groetjes, Sonja.

DarkWolf

oow haha, foutje..Excuseer :)
Maar zelf geef ik amper zo'n dingen (amper snoepstokken, en nog minder trosgierst).