Moppie

Gestart door Caradow, augustus 23, 2007, 13:42:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Ik heb gisteren in Coco's topic over gedrag al over Moppie verteld.
Moppie gaat na 5 prima maanden te hebben gehad weer achteruit. Ze weegt maar liefst 60 gram, wat zorgelijk is.

Ik heb vandaag toch even contact opgenomen met de VA en besloten om haar toch even na te laten kijken. Zoals ik Moppie's figuur omschrijf, denkt zij aan een gezwollen lever, maar het kunnen ook weer vetgezwellen zijn zoals ze al eerder heeft gehad. In principe kan ik weinig extra doen voor Mop, aangezien ze hier allemaal al enkel goede voedingsmiddelen krijgen en geen foute extraatjes. Ook word het water al aangezuurd ed.

Omdat er mogelijk toch een infectie zou kunnen zitten, laat ik toch de ontlasting even nakijken, ze zou nu eventueel wel een kuur mogen, maar ook dat verwachten we eigenlijk niet. Omdat ik toch het onderste uit de kan wil halen, gaan we dus morgen toch even naar de VA, laten we haar even goed nakijken of het inderdaad de lever is of iets anders. Ook al is het niet te behandelen, ik wil het toch graag weten.

Word vervolgd..
Liefs, Renate

Annika

Jeetje meid, het valt allemaal niet mee bij jouw beestenbende. Wanneer houdt de ellende nou eens op  :( Heel veel sterkte gewenst, hopelijk knapt je lieverdje straks weer helemaal op!

Groetjes Annika

Caradow

Ik ben net terug van de VA met Moppie en hoewel de uitslag van het poepje pas eind van de middag of maandag komt, lijkt het allemaal mee te vallen.

Volgens de VA heeft Moppie een prima conditie. Het enige probleem dat ze heeft zijn de lipomen (vetgezwellen). De lever voelt prima, maar ze heeft dus heel veel lipomen, maar die lijken nog absoluut geen problemen te geven op de luchtwegen. Gezien de voeding en zorg die ze hier krijgt, de uren losvliegen, kan ik hier weinig aan doen. Ze krijgt nog wel wat palmnotenolie toegevoegd aan   de voeding (krijgen ze allemaal) dit heeft ook een positieve invloed op de weerstand.

Dus eigenlijk is ze goedgekeurd.. dat ze wat minder aktief heeft inderdaad te maken met de energie die het haar extra kost om te vliegen en dergelijke... tenslotte heeft ze veel gewicht mee te slepen.

Wanneer ze wat bol gaat zitten, word dit uiterlijk ook enorm versterkte door haar zeer zware bouw en een beetje de veren opzetten resulteerd dan uiterlijk al als ene vogel die zeer ernstig bol zit.  We gaan dus gewoon lekker op dezelfde voet door met onze Mop :)

Annika

dat is positief nieuws ! Gelukkig maar :D

Mars

Ja, goed nieuws dus!

Het veren opzetten lijkt ook bij de ene vogel erger dan bij de andere: de een heeft wat langere veertjes dan de andere en dus kan het er inderdaad ernstiger uitzien (was mijn conclusie inmiddels).

Laten we hopen dat Moppie weer snel wat meer actie gaat nemen, zodat ze toch wat afvalt. Dat zou heel erg fijn zijn.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Meltjuh

Mooi zo Rentate! Ben erg blij dat te horen!

Mag ik ook een beetje palmnotenolie? :-\

Caradow

Dat zou jij inderdaad nu ook wel kunnen gebruiken....

Parkieten-Freak

Kan het niet zijn dat Moppie een schildklierafwijking heeft en daarom zwaar is? Misschien door jodiumtekort? (Al lijkt dat laatste me dat bijna onmogelijk bij pelletvoeding).


Caradow

Citaat van: Parkieten-Freak op augustus 25, 2007, 09:19:43
Kan het niet zijn dat Moppie een schildklierafwijking heeft en daarom zwaar is? Misschien door jodiumtekort? (Al lijkt dat laatste me dat bijna onmogelijk bij pelletvoeding).

Goed dat je het zegt ;)

Dit heeft ze namelijk inderdaad als mogelijkheid nog benoemd, de schildklierafwijking.  jodiumtekort is zeer onwaarschijnlijk inderdaad ;)
Daarnaast zijn sommige parkieten meer gevoelig voor lipomen dan anderen en afhankelijk van de voeding zal de een parkiet daar ook meer klachten van hebben dan een ander. Ik weet wel dat Moppie in het begin ook een aantal in de borst had zitten, deze zijn na verloop van tijd zelf weer weggegaan.

Kleintjes

Citaat van: Caradow op augustus 24, 2007, 14:27:30
Ze krijgt nog wel wat palmnotenolie toegevoegd aan   de voeding (krijgen ze allemaal) dit heeft ook een positieve invloed op de weerstand.

Even 'n vraagje; Wat is palmnotenolie? En wat doet 't? Ik ben niet zo up-to-date over natuurlijke middelen, dus bij deze vraag ik 't gewoon lekker, aangezien stomme vragen alleen die vragen zijn die niet gesteld zijn  ;)

Groetjes  en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow

Palmnotenolie is olie uit palmnoten ;)
http://www.cso-hoca.nl/vogelproducten/palmnoten/index.html

Hele palmnoten worden als versnapering aangeboden aan grotere gaaien.

Caradow

Uitslag van de ontlasting van Moppie was niet goed. Daarom duurde het ook even voor ik wat liet weten.
er zitten onverteerde voedselresten in de ontlasting, wat op zich met de Harrisons niet voor zou kunnen/mogen komen.
Mijn VA heeft hierover contact opgenomen met iemand die nog meer verstand heeft van ontlastings uitslagen dan zijzelf. Ik zelf was ook al aan het rondkijken geweest en kwam tot 2 mogelijke opties. Dit is door de VA bevestigd.

Megabacterie > is uitgesloten, dit had aantoonbaar moeten zijn in de gramkleuring van de ontlasting, hier was al speciaal naar gekeken.

KDS > (kliermaagdilatatiesyndroom = kliermaagverwijdingssyndroom) Dit zou een optie kunnen zijn, alleen mist Moppie een belangrijk symptoom, namelijk gewichtsverlies. Moppie is juist veel te zwaar. Verder onderzoek hiernaar (foto's) worden afgeraden, Moppie zou hiervoor te zwak kunnen zijn.

Conclusie: Waarschijnlijk is er inwendig een en ander mis bij Moppie, de spijsvertering is niet zoals het zou moeten, daarnaast heeft ze die vele vetgezwellen. Uiterlijk is ze in een hele goede conditie. De onverteerde voedselresten zijn waarschijnlijk resten van groente en fruit, aangezien dat het enige is dat ze naast de Harrisons krijgt en dit geen resten in de ontlasting achterlaat. Hierom moet ook groente en fruit maar met mate aangeboden worden aan Moppie, ze kan dit dus bijna niet verteren. Ze heeft nogmaals benadrukt dat het een klein wondertje is dat Moppie er nog steeds is. Een kuur voor de bacterien die in de ontlasting aanwezig zijn krijgt ze niet, omdat een kuur ook weerstandverlagend werkt. Er is een gerede kans dat dit voor Moppie averechts zou werken.

Al met al zou ik Moppie kunnen zien als een ernstig zieke parkiet in prima conditie ;)
Tja met een knipoog.. Aan de ene kant heel triest, maar aan de andere kant was Moppie toen ze nog geen 4 maanden was al "opgegeven" en inmiddels is ze ongeveer een jaar en buiten wat ups en downs doet ze het eigenlijk heel erg goed. We houden er nog steeds rekening mee, dat het tij elk moment kan keren , maar we blijven genieten van haar streken :)


Milo-Pixel

wat vervelend dat de uitslag nou toch niet goed is. ik hoop voor je dat Moppie snel weer beter word. er is toch nog wel een kans dat ze beter word? ik hoop in ieder geval voor je, en voor haarzelf natuurlijk.

groetjes,

Marit

Caradow

Citaat van: Milo-Pixel op september 03, 2007, 13:23:06
wat vervelend dat de uitslag nou toch niet goed is. ik hoop voor je dat Moppie snel weer beter word. er is toch nog wel een kans dat ze beter word? ik hoop in ieder geval voor je, en voor haarzelf natuurlijk.

Nee, Moppie word nooit beter. ik moet zeggen dat ze NU ook niet ziek is. Ze is heel wisselend. De ene week is ze hyperaktief en de andere week is ze veel lustelozer. Door de zorg die ze hier thuis krijgt, de voeding en alles eromheen, is ze er nu nog. De uitslagen zijn op zich niet onverwacht, alleen is ze uiterlijk en qua gedrag zo goed dat je niet zou verwachten dat het inwendig toch niet zo goed gaat.
Zolang Moppie niet zichtbaar ziek is en geen last lijkt te hebben van haar "toestand" zal ze hier ook alle zorg en liefde krijgen die ze verdiend. Mocht ze wel ziek worden, dan zullen wij ook de laatste zijn om de tijd verder te rekken.

Milo-Pixel

ik vind wel dat je er verstandig mee omgaat zeg. daar heb ik bewondering voor! volgens mij zit moppie op de beste plek die ze maar kan wensen en die ze nu nodig heeft. geniet lekker van haar, zolang ze nog vrolijk is en lekker bij je is!  ;D

succes met alles!

groetjes, Marit

Safrena

Hey Renate

Wat een vervelende uitslag nou zeg. :'(

Dat Moppie er nog steeds is en het naar omstandigheden nog steeds zo goed doet, komt inderdaad door de goede en liefdevolle verzorging bij jou.
Ik hoop dat je nog heel lang van haar kan genieten, en dat ze nog lang zonder echte last bij jullie kan blijven.

Veel sterkte

Vele groetjes

Sonja

Hoi Renate,

He, wat een naar nieuws.... :(

Toch heeft Moppie ondanks alles ook wat 'geluk' in haar leventje: Namelijk dat ze bij jou terecht is gekomen. Door jouw goede zorgen heb je haar nog steeds bij je...

Wens jou en Moppie heel veel sterkte toe, en geniet met volle teugen van haar!
(maar dat doe je vast al...)

Groetjes, Sonja.

Caradow

We genieten zeker van haar..

Ze geniet niet meer zo van mij.. ze vertrouwt me niet meer.. kan haar geen ongelijk geven ;)
Ze stapt op (omdat ze weet dat ze anders de voliere niet uit mag) en gaat er dan als een speer vandoor.. Maar dat komt wel weer..

Idske

Heel veel sterkte gewenst en hopen dat Moppie nog heel lang bij jullie mag blijven!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

boefje

Hej, heel veel sterkte gewenst met Moppie ik hoop voor je dat ie het haalt!

Groet Boefje

Parkieten-Freak

Arme Moppie   :(
Je hoopt altijd op goed nieuws, maar vaak weet je zelf wel dat het niet goed zit.
Toch hopen we allemaal dat Moppie nog heel lang bij jullie mag zijn. Met al die goede zorgen van jou gaat dat vast wel lukken!