Mannetje/Vrouwtje vraag

Gestart door Dutchylex, augustus 22, 2007, 14:03:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchylex

Hallo allemaal,

Sinds februari 2007 hebben wij 2 parkieten. Eerst kochten we Tuxi (de blauw/groene,volgens de kweker een mannetje) en 4 weken later Roxi (de gele, volgens de kweker ook een mannetje). Nu wil ik niet graag twijfelen aan de parkieten fokker/kweker maar we krijgen nu behoorlijk het idee (na ruim een half jaar) dat we toch echt een mannetje en vrouwtje hebben ipv 2 mannetjes (we hebben destijds 2 manntjes genomen omdat die volgens de kweker over het algemeen beter samen te houden zijn, zonder teveel herrie in de tent). Kunnen jullie aan de hand van de foto uitsluitsel geven over hun sexe? Verder zijn de twee beestjes erg gek op onze planten. Al de planten zijn ongeveer verziekt in het huis :S IS dit iets wat we ze kunnen afleren, of moeten we het maar accepteren, en ze eventueel meer in het hok laten zitten? (Ze zijn meestal los, en zijn een beetje tam. Ze landen in ieder geval om mijn hoofd, maar meer ook nie)



Groeten,

Alex

parkietengek


hoi Alex :)

je hebt een mannetje
en een vrouwtje


groetjes joël





Caradow

Tuxi is een hele mooie dame geworden :)
En Roxi is een echte heer... maar dat wist je al :)

Wat de planten betreft, vele huiskamerplanten zijn giftig en ik wil je dan ook aanraden om uit te zoeken of jou planten dat ook zijn. Afleren is altijd moeilijk, het blijft nu eenmaal heel aantrekkelijk. Je kan proberen er voor te zorgen dat je buiten de kooi altijd groenvoer hebt waar ze aan mogen knagen en genoeg ander speel en knaagmateriaal.

Ik weet hoe het is.. ik heb zelf geen planten in de vensterbank staan, behalve een golliwoog, die speciaal als knaagmateriaal voor huisdieren gekweekt is ;) Mijn grote planten in de woonkamer komen ze gelukkig niet aan. 
Als de planten die jij hebt veilig zijn of de giftige planten verwijderd zijn, zie ik geen reden om ze in de kooi te houden. Laat ze nooit zonder toezicht losvliegen en wanneer je ze structureel bij de planten weghaalt als ze er aan zitten, leer je ze het misschien af. (maar dat is een lastig karwie hoor!)

Sanne

Hoi Alex,

De rechter parkiet (de voorste dus) is een vrouwtje. De achterste (linker) is een mannetje ;)
Ik denk trouwens dat het qua herrie niet uitmaakt of je twee mannetjes, twee vrouwtjes of een koppeltje hebt ;)

Wat betreft de planten moet je goed opletten dat je geen giftige planten in huis hebt.
Hier vind je een lijst van kamerplanten die giftig zijn voor parkietjes:
http://www.parkietenfreak.nl/z-planten.php


Groetjes Sanne

Dutchylex

Ok, bedankt voor de antwoorden ;D De planten zullen wel niet giftig zijn, want ze zijn allemaal het laatste half jaar grondig gesloopt door de 2 beestjes  :D Mijn vrouw had het geloof ik al een keer uitgezocht of we giftige planten hebben. Nu is mijn volgende vraag eigenlijk: Is het al mogelijk dat de twee gaan paren? (ze zijn dus 8 maanden oud) Er vanuit gaande dat ik een broed hokje in de kooi hang? We weten btw niet of we dat willen, maar ben zo maar benieuwd. Ze zijn redelijk gek op elkaar (als we ze uit elkaar halen is het huis te klein hier) en zitten praktisch altijd bij elkaar. Klopt het ook dat het vrouwtje (Tuxi in dit geval) over het algemeen dominanter is, dus iets meer pikt, en iets aggresiever is? (dus eigenlijk zoals bij mensen  8) )

Groeten

Sanne

Hoi,

Met een mannetjes parkiet kan je broeden vanaf dat die 10 maanden is. Maar met een vrouwtje pas vanaf 1 jaar. Je zult dus nog even geduld moeten hebben.

Misschien kan je deze website eens bekijken. Hier vind je al veel antwoorden op je vragen:
www.parkietenfreak.nl

Groetjes Sanne

Caradow

Mocht je tzt toch een blok op willen hangen, lees je eerst even goed in! er komt meer bij kijken dan alleen ene blok ;)