Ik zie door de neusdoppen het bos niet meer...

Gestart door Moppers, augustus 14, 2007, 21:05:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Na lang zoeken ben ik alleen nog maar meer in de war. Neusdoppen en geslacht, hoe zit het nou precies?
Ik weet dat een volwassen popje een bruine neusdop heeft, en een volwassen man een blauwe.
Maar zijn er ook uitzonderingen?
En wat zijn de kleuren als het nog om jonge parkietjes gaat? Tot nu toe ben ik erachter dan een jong popje een blauwe neusdop met witte ringen om de gaatjes heen heeft. Is dat altijd zo?
En is een roze neusdop altijd een jong mannetje?
Zijn er bepaalde kleuren van het verenkleed die invloed hebben op de kleur van de neusdop? Ik heb van kleurslagen geen verstand. Voor mij is het groen, blauw, geel met een blauw buikje, pastelkleuren en dergelijke. Ik weet alleen welk beeld er bij de term wildkleur hoort, verder is het voor mij chinees.

Ik wil graag wat meer kennis opdoen over neusdoppen vs geslacht zodat ik aan kan geven of parkieten van de ambulance mannelijk of vrouwelijk zijn, en misschien zegt de neusdop ook wel iets over de leeftijd.

Ingrid

Hoi Moppers,

Bij parkieten met een bonte kleurslag (volgens mij recessief) hebben (volwassen) mannetjes een vleeskleurige neusdop met een iets paarsige vleug. Tweety, mijn gele parkietje van ruim 2 jaar oud, kun je zien in het fotoalbum. Helaas zijn de foto's van Blizzard en Luna toen ze klein waren verloren gegaan door een pc crash, maar Blizzard had niet echt een lichtblauwe neusdop met wit om de neusgaatjes. Haar neusdop was meer beige/wit, nu is die donkerbruin en door hormonen verkleurt die wel eens naar wit of duo penotti. Luna's neusdop was meer paarsig en is later wel blauw geworden maar niet felblauw, rond de neusgaatjes zit nog een vleug paars. Al mijn parkietjes hebben de bonte kleurslag.
Misschien kun je iets met deze info??

Groetjes, Ingrid

Moppers

CiteerMisschien kun je iets met deze info??
Ik kan er in ieder geval om lachen, duo penotti, hihihi.

Betekent bonte kleurslag dat het meerdere kleuren zijn? Of misschien dat ze geen zwart gestreepte veren hebben?
Zoals ik al zei, wat betreft kleurslagen herkennen ben ik echt een leek. Ik denk ook niet dat ik het ooit allemaal zal onthouden, maar ik kan het altijd opschrijven, zodat ik bijvoorbeeld na kan lezen wat voor doppen er horen bij de verschijning die dan kennelijk bont heet.

Sanne

Hoi Moppers,

Mijn Robin is een (ressesief?) bont mannetje, en zo ziet hij eruit (voor meer foto's zie mijn fotoalbum):


In dit topic kan je wat foto's van z'n neusdop bekijken:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,13332.0.html

Hij is nu bijna een jaar en z'n neusdop is nog steeds niet verkleurd. Ik verwacht ook niet dat dat nog gebeurd.

Groetjes Sanne

Ingrid

Mijn vogeltjes zijn bont ;). Voor zover ik mij ingelezen heb en ik de kennis denk te hebben, ontbreekt bij de bonte parkieten de aftekening op de vleugels en/of kop. Als je kijkt naar de wildkleur dan heeft die van die "wafeltjes" (weet even niet hoe het anders uit te leggen) op hun vleugels, die ontbreken geheel of ten dele bij bonte parkieten. Verder vertonen ze gekleurde vlekken, van groot tot klein, varierend van 2 kleuren of zelfs meer.
Mijn Blizzard heeft overwegend wit in haar verenpakje, met hier en daar een blauwe vlek/ring, een aantal van haar streepjes is grijs. Mijn Luna is overwegend blauw maar heeft een witte buik, witte vleugels en een witte staart, met hier en daar zwarte veertjes op vleugels en staart. Er zijn best veel kenmerken, ook de keelstippen en wangvlekken zijn typerend bij verschillende kleurslagen. Hier staat het eea beschreven: http://www.budgieplace.com/colors.html

Moppers

Pfff, die site, ik had hem wel eens gezien, maar na 3 termen te hebben bekeken, ben ik de 1e alweer vergeten. Misschien ook omdat het me niet zo veel boeit hoe een bepaalde kleur heet. Als ik een parkietje mooi vind, vind ik 'm mooi, maakt mij het uit hoe je dat dan noemt.
En dan heb je ook nog eens de engelse termen vs nederlands. Daar heb je denk ik echt een specifiek woordenboek voor nodig, zelfs mijn kennis van het engels is hier niet voldoende.
Maar ik snap nu wel de definitie 'bont', dat is al heel wat. (of ik het uit mijn hoofd ga onthouden, das een tweede).


Als een parkietje een roze neusdop heeft, is het dan 100% zeker een ventje?

Ingrid

Een volwassen popje zal altijd een bruine neusdop krijgen, dus ja een roze neusdop is dan een man ;)

Moppers

CiteerEen volwassen popje
Bedoel je daarmee dat een jong popje ook een roze dop zou kunnen hebben? (die dan dus later verkleurt naar bruin)

Het gaat eigenlijk om een bepaald parkietje, met een roze dop. Als het een vrouwtje is, dan wil een zekere mevrouw haar adopteren, maar niet als het een mannetje is. Maar volgens mij is het parkietje nog erg jong. Daarnaast zit er nu nog een parkietje met een roze dop, en deze is zeker weten nog erg jong, aangezien hij/zij nog van die gestreepte veertjes op het 'voorhoofd' heeft. Bij beide is de dop egaal roze.
Zijn dit dan 100% zeker allebei mannetjes?

Ingrid

Zou je anders een foto kunnen plaatsen? 100% zeker durf ik niet te zeggen, maar als de neusdop roze/vleeskleurig is dan is het vrijwel zeker een mannetje. Als de neusdop ook maar iets van de kleur zoals Tweety heeft dan is het een ventje:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,1430.msg71141.html#msg71141

(Anders zou je dat topic moeten doorspitten, er staan vele foto's)

Safrena

Hey Moppers

Misschien heb je aan onderstaand schema wel iets,

http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Popjes krijgen,  ongeacht hun kleuren altijd een bruine neusdop.
Bij mannetjes is dat anders. Lutino's, albino's, en andere bonte kleuren, zal het neusdopje vaak roze/vleeskleurig tot paarse blijven.
De andere kleurslagen krijgen allemaal mooie blauwe neusdopjes.

Vele groetjes

Moppers

CiteerZou je anders een foto kunnen plaatsen
Ik heb momenteel geen foto. Ik denk ook niet dat het mij lukt een duidelijke foto te maken, aangezien de kwaliteit van de camera op mijn telefoon niet denderend is.
Het ene parkietje, in wie de mevrouw geinteresseerd is, ziet er kwa verenpak ongeveer zo uit, maar dan nog net wat lichter, wat milder:

Ik kan je wel zeggen dat de roze tint van de dop echt erg roze is, richting fuchsia.

Maar kan een parkietje met een roze dop die de 1e rui etc nog niet heeft gehad nou ook een popje zijn?
Dat een roze dop op latere leeftijd indicatie is van het mannelijke geslacht, die snap ik nu.

Ingrid

Een bont parkietje dus ;). Als de neusdop echt fuchsia is dan lijkt het mij een ventje.

dsmmeijer

Mijn parkiet is nu 11 a 12 weken oud, en heeft tot nu toe een huidskleurige neusdop.
Laatste 2 weken is die wat wat donkerder en schilverig geworden, en een paar dagen geleden zijn er wat schilvertjes losgelaten en is er een lichtblauwe kleur zichtbaar.
Nu weet ik in ieder geval zeker dat Ricky een mannetje is. ;D
Bij mij is nu elke twijfel erover weg.

Annika

Citaat van: dsmmeijer op augustus 30, 2007, 23:24:28
Mijn parkiet is nu 11 a 12 weken oud, en heeft tot nu toe een huidskleurige neusdop.
Laatste 2 weken is die wat wat donkerder en schilverig geworden, en een paar dagen geleden zijn er wat schilvertjes losgelaten en is er een lichtblauwe kleur zichtbaar.
Nu weet ik in ieder geval zeker dat Ricky een mannetje is. ;D
Bij mij is nu elke twijfel erover weg.

lichtblauw kan heel goed een popje zijn  ::) zeker als het rond de neusgaatjes nog wat lichter is. Bij een mannetje wordt de neusdop na de rui meestal donker blauw en niet licht blauw.

Moppers

Ik heb weer een nieuw raadsel!
Het gaat om een lutino parkietje, felgeel. De neusdop is roze, maar om de gaatjes heen is het geel (iets zachter dan de veren maar wel duidelijk geel).
Mannetje of vrouwtje?

Safrena

Hey Moppers

Kijk eens op onderstaande link, daar vind je foto's van mijn lutino meisje haar neusdop  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0

Vele groetjes

Moppers

Ik kan er geen geel in ontdekken (op de neusdop dan), daar is de foto misschien net niet dichtbij genoeg voor. Maar zij had dus een roze met gele neusdop? Met andere woorden, het raadselachtige lutino'tje is dus een popje?

Safrena

Hey Moppers

Ik vermoed (denk) dat het inderdaad ook een popje is, maar zonder foto is dat niet zo makkelijk te zeggen. ;)

Vele groetjes

Theuno



Kan iemand van dat parkietje zeggen of het een popje is ? Zou ongeveer een jaar oud moeten zijn ?

Safrena

hey Theuno

Dit is inderdaad een popje ;)

Vele groetjes