oormijt = schurfmijt

Gestart door DarkWolf, augustus 12, 2007, 13:35:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Het is misschien een heel domme vraag, maar ik vraag het toch liever even voor alle zekerheid.
Ik denk dat een van onze katten (die dat binnen komt) oormijt heeft, nu gaan we daar waarschijnlijk morgen mee naar de dierenarts. Maar nu vraag ik mij of dat ook schadelijk is voor Falkor. Is oormijt hetzelfde beestje dat bij parkieten schurftmijt veroorzaakt, kunnen parkieten ook oormijt krijgen of kunnen die beestjes iets aanrichten aan parkieten?

chico en jacky

hallo,
ik weet niet of het hetzelfde is, maar mischien is dit wel handig om door te lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

gr

ilka

Hey,

Oormijt bij katten (otodectis cynotis) wordt niet veroorzaakt door hetzelfde beestje als schurft bij parkieten (knemidokoptes pilae). Oormijt is echter wel heel erg besmettelijk voor de andere katten en honden (en eventuele fretten).

Groetjes

Ilka

Moppers

De oormijt zoekt de oren op omdat het een lekker warm en vochtig plekje is, waar veel bloedvaatjes lopen.
Parkieten hebben dan wel oren, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de oormijt parkietenoren aangenaam vindt.
Maar je weet het nooit. Hou je parkiet in de gaten. En als je ziet dat hij moeite heeft met zijn evenwicht, of zijn kopje constant scheef houdt, gelijk ermee naar een arts.

Het is sowieso altijd oppassen als een van je dieren last heeft van een parasiet. Ze kunnen het vaak niet alleen aan elkaar overdragen, maar ook aan jou (denk bijvoorbeeld aan de vlo).

DarkWolf

Bedankt voor de reacties. Ik hou alle dieren in de gaten, maar ze gaan toch niet met elkaar om dus ik denk dat de kans klein is dat als onze kat oormijt heeft, het beestje wordt overgezet.
Ik begin zelf ook te twijfelen of het wel oormijt is, ze krabt dan wel aan haar oren enzo maar ik zie eigenlijk niet echt zwart/donker oormijt. En savonds ligt ze de hele avond bij iemand op schoot en er is niemand die al rode jeukende stipjes op armen heeft gekregen. Ik denk dat ze gewoon een prop oorsmeer in haar oor heeft, die moet er dan ook wel uit want ze heeft er wel last van.