Robin aan de diarree

Gestart door Sanne, augustus 07, 2007, 11:05:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Safrena

Hey Sanne

Antbioticum is bij kleine parkietjes zoals de onze, niet helemaal op een dag uit het bloed ;)
Je mag bij hen minstens 48 uur tellen, en zeker omdat het bij Robin ook een langere kuur was dan, vijf tot zeven dagen  ;)

Daarna kun je zeggen, dat bijna alles uit het bloed is, echter als je wil broeden kun je beter toch vijf tot zeven dagen wachten na een antibioticum kuurtje, om ze te laten broeden ;)
Ook zou ik ze eerst, voor de zekerheid, ondertussen ook al drie keer per week de appelazijn geven, om meer weerstand, vitaminen enz op te bouwen, wat toch heel belangrijk is bij broeden

Antibioticum, helpt de ziekte bestrijden maar verzwakt ook de weerstand, dus moet je toch een beetje voorzichtig zijn ;)
Persoonlijk zou ik dus het blok pas echt hangen als de volledige kuur gedaan is, en ze een dag later al een eerste keer appelazijn hebben gekregen. Tegen dat ze dan echt paren en broeden, hebben ze al minstens een drietal keer, appelazijn gehad, en zal hun weerstand ook weer veel beter zijn ;)

Vele groetjes

Parkieten-Freak

#41
Volgens mij gaat het wel lukken met Simba en Robin, met name laatstgenoemde heeft er zin in! 8)
Ik denk dat het antibioticum na ongeveer 1,5 -2 dagen uit het bloed is, maar helemaal zeker is dat niet te zeggen omdat het per mens/dier ook nog wel wat kan verschillen.
Het gaat er om hoe snel (of hoe langzaam) een bepaald geneesmiddel afgebroken wordt door het lichaam, de lengte van een kuur is daardoor eigenlijk minder belangrijk (tenzij het om een stof gaat die zeer langzaam afgebroken wordt, maar dat is hier niet het geval).
Ik zou dus zeker 2 dagen wachten nadat de kuur gestopt is, en dan het blokje ophangen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ervan uitga dat Simba en Robin nog niet meteen gaan paren. Als ik me daarin vergis, moeten jullie het even laten weten. ;)


Sanne

Hey Nancy,

Je hebt het over water aanzuren met appelazijn. Op de site zie ik ook staan dat het met appelazijn kan, maar er staat niet bij welke verhoudingen ik dan aan moet houden. Met mijn scheikundige achtergrond (middelbare school) zou ik dit moeten kunnen uitrekenen, maar omdat dat al weer een paar jaartjes terug is vroeg ik me af of je mij de verhoudingen kan vertellen ;)
Wat kan ik trouwens beter gebruiken? zoutzuur of appelazijn? citroenzuur elke keer laten afwegen zie ik niet zo zitten.

Met Robin gaat het erg goed. Qua gedrag is hij weer helemaal de oude :D. Helaas poept hij nog heel af en toe water maar ik verwacht dat dat over is na de antibiotucum kuur (omdat hij daarvan ook diarree kan krijgen). Als het een paar dagen na de kuur niet over is gaat hij gewoon weer naar de dierenarts (maar dan wel een andere... Eindhoven - Enschede is wel heel erg ver ;))

Groetjes Sanne

Safrena

Hey Sanne

De verhouding van citroenzuur en zoutzuur heb ik geen idee, maar deze kun je wel terug vinden op de Site van Anneke ;)

De verhouding van appelazijn. Dat is 5ml in een halve liter water ;)
Ik zelf gebruik het liefste appelazijn, omdat ik dit de veiligste vind, en daarnaast kun je daar netjes de drink en eet bakjes mee schoonmaken.

Gelukkig gaat het weer veel beter met Robin.
Appelazijn zal hem echt goed doen, na die kuur, het zal opnieuw zijn darmen in evenwicht brengen, en het zal ook zijn weerstand versterkken.

Vele groetjes

Caradow

ik gebruik ook appelazijn... gewoon bij de tuinen een fles halen, bij de apotheek een spuitje en dan 1ml op 100 ml.

Sanne

Mag ik 'm trouwens elke dag aangezuurd water geven?
En mag ik direct na de antibioticumkuur beginnen? want tijdens mag niet, maar wel direct erna?

Groetjes Sanne

Caradow

Ja op beide vragen. Ze mogen het beide hebben trouwens hoor (simba ook bedoel ik);)

Parkieten-Freak

#47
Citaat van: Sanne. op augustus 17, 2007, 20:21:25
Wat kan ik trouwens beter gebruiken? zoutzuur of appelazijn? citroenzuur elke keer laten afwegen zie ik niet zo zitten.

Inderdaad om die reden (afwegen) zou ik voor appelazijn kiezen. Zoutzuur kan ook maar het is heel erg belangrijk dat je de juiste verdunning gebruikt, anders gebeuren er ongelukken.

Een kleine vuistregel: 1 ml waterige vloeistof staat gelijk aan 20 druppels. Met een pipetje kun je het benodigde aantal druppels heel gemakkelijk toevoegen aan een kleine hoeveelheid drinkwater.
Een pipetflacon kan ik wel voor je regelen, maar zoals CCaradow zegt, met een spuitje kan het natuurlijk ook.

Je mag direct na de antibioticumkuur beginnen, is goed zelfs.



Safrena

Hey Sanne

Ze mogen het iedere dag hebben, maar dat hoeft niet iedere dag, drie keer per week is al voldoende.
Hier krijgen ze het maar drie keer per week, maar ze krijgen ook drie keer per probiotica.

Na de laatste medicijn gekregen te hebben, mag je onmiddelijk de eerst volgende dag zonder medicijnen al appelazijn geven ;)

Vele groetjes

Sanne

Ik zit nog even te twijfelen wat makkelijker is: met een spuitje klaarmaken en in de koelkast bewaren of gewoon met een flesje met zo'n pipetje (spuitjes heb ik in ieder geval genoeg). Ik heb nu voor de antibiotucum ook zo'n flesje met druppelding en dat gaat ook erg gemakkelijk. Maar 'k hoef er maar 4 druppels in te doen :).
Maarja 1 ml op 100 ml water is dezelfde verhouding als de antibioticum dus als ik dan 4 druppels op 20 ml doe heb ik eigenlijk 't zelfde als nu :) en dan hebben ze wel elke dag vers water. Een ander nadeel van water uit de koelkast vind ik dat 't zo koud is. Ik drink zelf ook niet graag water uit de koelkast ;)
'k ga nog even afwegen wat ik gemakkelijker/beter vind ;)

Groetjes!

P.s. ik zou eigenlijk ook wel wat meer willen weten over probiotica... maar met de zoekfunctie vind ik maar een paar topics...

Mars

Ik heb zelf afgemeten wat 5 ml appelazijn is (overigens te koop bij de AH) en dat is een eetlepel (tenminste bij mij wel). Dus ik doe 's ochtends gewoon een halve liter water in een maatkan, eetlepel appelazijn er bij en roeren maar.
Zelf ben ik niet zo van het klaarmaken voor meerdere dagen. Volgens mij kun je beter vers water nemen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#51
Hey Sanne

Zelf maak ik het hier altijd opnieuw vers.
Ik maak 5ml (koffie/thee lepeltje) op een halve liter water. Zoals Sommige mensen meteen ook weten gebruik ik deze halve liter iedere dag
Om de drinkbakjes in de kooi, hun badje en drinkbakje buiten de kooi ermee te vullen.
Daarnaast, mocht je niet zoveel nodig hebben, kun je er een deel van gebruiken om de eet en drinkbakjes eerst te reiningen ;)

Probiotica krijgen ze hier ook. Ik haal dit altijd bij mijn vogelarts. Ik heb het hier in poedervorm die ook opgelost word in het water.
De probiotica hier is een voedingssuplement ter preventie van darmziekten.

Het ondersteunt de darmflora, helpt de goede bacterien en zorgt voor een vlotte en goede darmwerking.

Hier krijgen ze afwisslend appelazijn en probiotica (ieder drie keer per week)

Vele groetjes

@Mars
1 eetlepel /soeplepel=10ml  ;)

Caradow

Ik maak ook dagelijks vers. Maar ik moet zeggen dat wanneer ik 400 ml maak, dat dit ook op gaat. Ik heb dan ook 3 drinkfonteintjes en ik doe het ook in het badje wat ze elke dag aangeboden krijgen.

Mars

Hihi... nou, daarom schreef ik dus al dat mijn lepel 5 ml is! Dus wel even nameten!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sanne

En als ik nou begin met het geven van probiotica, moet ik dit dan blijven geven? is het dan zo dat ze niet meer zonder kunnen?

Safrena

Citaat van: Sanne. op augustus 18, 2007, 09:41:09
En als ik nou begin met het geven van probiotica, moet ik dit dan blijven geven? is het dan zo dat ze niet meer zonder kunnen?


Hey Sanne

Daar heb ik nog nooit iets van gehoord, dat zou ik een keer bij mijn vogelarts moeten navragen, maar die is nog met vakantie  ;)
Ik kan alleen zeggen, dat ik het iedere dag zou mogen geven, maar omdat ze al drie keer per week appelazijn krijgen, krijgen ze het hier ook maar drie keer per week.

Vele groetjes


roha

Om appelazijn af te meten gebruik ik een pipetje, opgehaald bij de apotheek.
Om het water af te meten gebruik ik een maatbeker.

Parkieten-Freak

Citaat van: Sanne. op augustus 18, 2007, 09:41:09
En als ik nou begin met het geven van probiotica, moet ik dit dan blijven geven? is het dan zo dat ze niet meer zonder kunnen?

Die vraag kan ik voor je beantwoorden:
Probiotica kun je geven zolang je wilt maar ju kunt ook stoppen wanneer je wilt.
Het wordt gewoon op de normale manier via de ontlasting uitgescheiden.

Mensen gebruiken probiotica om diverse redenen.
Sommigen gebruiken het alleen na een antibioticakuur gedurende een maand (of zo), anderen gebruiken het langdurig in geval van eczeem of bij bepaalde infectueuze darmziekten zoals de ziekte van Crohn.
Ook mensen met vermindere weerstand gebruiken het vaak langdurig.



Sanne

#58
Hallo allemaal,

Hier even een update. Robin is nu een dag of 5 klaar met de antibioticum, en het gaat erg goed met hem  ;D
Hij is weer helemaal de oude en heeft geen diarree meer.
Iedereen bedankt voor de steun en de adviezen! Is toch wel even moeilijk als zo'n klein beestje zich niet lekker voelt... Maar gelukkig gaat alles weer goed nu! (mede dankzij jullie  ;D)

Groetjes Sanne

P.s. Het drinkwater wordt hier voortaan aangezuurd :) hopelijk heeft Robin dan minder snel last van zijn darmpjes.

Parkieten-Freak

Fijn dat Robin weer helemaal opgeknapt is!  ;D ;D ;D