BOZE POP

Gestart door JACK, augustus 03, 2007, 16:10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JACK

Hoi,
wie kan mij helpen?

Ik ben de trotse eigenaar van 6 parkietjes: 2 mannetjes, 3 vrouwtjes en 1 van momenteel nog ongekend geslacht. In hun grote kooi hangen 4 nestjes (zo van die uitgeholde kokosnoten). 1 van mijn vrouwtjes is een ware alleenheerser over deze nestjes en haalt flink uit naar mijn andere vogeltjes als ze in haar buurt of in de buurt van die nestjes komen. Ze lijkt constant boos, is niet ontspannen en maakt de andere parkietjes het leven zuur. 1 van de mannetjes heeft tot haar al toenadering gezocht maar dat heeft hem enkel een (lichtjes bloedende) hoofdwonde opgeleverd. Mijn andere vrouwtjes vinden het ook leuk om in zo een nestje te kruipen, maar worden geterroriseerd door een immer krijsende en pikkende Patrache (mijn boze pop).   

Kan iemand mij raad geven om het leven in mijn parkieten kooi een beetje gemoedelijker te maken en het mijn andere vogeltjes mogelijk te maken ook in een nestje te kruipen.

Hiervoor dank

Ingrid

Hoi Jack,

Het probleem zit in het feit dat je meer popjes dan mannetjes hebt ;). Meer mannetjes is geen probleem, maar meer popjes zorgt ervoor dat de popjes kunnen gaan vechten om de mannetjes. Dat is het geval met het popje wat nu aan het terroriseren is.
Hier kun je meer lezen over broeden:
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Groetjes, Ingrid

JACK

Hoi Ingrid, dank je voor het vlugge antwoord.

Dan heb ik toch een volgende vraag. Mijn 'vogeltje van ongekend geslacht' zou volgens de eigenaar vd winkel een mannetje moeten zijn, dus zou ik evenveel mannetjes als poppetjes moeten hebben. Mr zijn/haar neusdop is wit en hij/zij heeft een witte rand om de ogen (dit duidt toch op oudere leeftijd?). Dus heb ik geen idee hoe ik het geslacht moet bepalen.

En moet ik er sowieso een mannetje bijzetten om de vrede te bewaren?

grtjes, JACK

ashley

hallo,
mannetje hebben mooie blauwe neusdoppen en vrouwtjes meestal bruin,
maar kan ook wit en soms verkleuren ze even naar licht blauw en daarna
weer naar bruin of wit.

groetjes ashley

chico en jacky

#4
je hebt je parkietje van ongekend geslacht bij een dierenwinkel gehaald, en daar is dan meestal de leeftijd al bekend, maar uit jou verhaal begrijp ik dat je die niet weet, mischien heb je hier dan wat aan.
een jong parkietje herken je o.a aan de streepjes op de kop van je partkietje, die verdwijnen naarmate hij/zij ouder wordt. en als het parkietje ouder is (volwassen) zie je inderdaad aan de neusdop wat het geslacht is.
Blijkt jou parkietje geen streepjes op de kop te hebben, (en dus een witte neusdop) is het inderdaad een popje en moeten er 1 of meerdere mannetjes bij.

Groetjes

Safrena

Hey Jack

Welkom op het forum

Het best kun je het terroriserend popje tijdelijk in een aparte kooi houden, zodat de andere twee popjes samen met hun partner rustig kunnen broeden.

Jouw popje heeft waarschijnlijk geen mannetje momenteel, vandaar ook dit gedrag.
Daarnaast lijkt het me, dat jou nieuwe parkietje aan de hand van jouw beschrijving ook een popje is :-\

Vele groetjes

JACK

Hey, bedankt alvast voor de reacties op mijn vraag ivm mijn boze pop, Patrache.

Mijn nieuwe, 'onbekende' parkietje heeft inderdaad geen streepjes meer op zijn/haar hoofdje en zijn/haar neusdop is wit, dus mede uit jullie antwoorden kan ik afleiden dat het een popje is. Ze heeft geen ringetje, dus haar leeftijd weet ik inderdaad niet, maar als dit het geval is, kan ik er maar beter 2 mannetjes bijhalen, want anders heb ik momenteel 4 vrouwtjes en 2 mannetjes, waaronder 1 héél boos vrouwtje die mijn hele kooi domineert.

Ik zal haar ook apart zetten, zoals aanbevolen, maar zal ze dan niet nog meer ongelukkig worden?

Dank voor de hulp alvast...

Ingrid

Het is voor nu even kiezen tussen twee kwaden, of je laat haar zitten waar ze zit, met alle mogelijke gevolgen van dien. Of je zet haar tijdelijk apart en is ze mogelijk wat "ongelukkig" tot je er 2 mannetjes bij hebt gehaald.

Wat je nog zou kunnen doen is een foto plaatsen van het parkietje met onbekend geslacht, liefst ingezoomd op de neusdop en zonder flits. Dan kunnen we zeggen of het een popje is of niet, alhoewel uit jouw beschrijving het bijna zeker een popje is.

JACK


Ok, ik zal Patrache (mijn boos popje) morgenvroeg zo snel mogelijk apart zetten. Ik zal ook eens vragen of iemand een fotootje van mijn "hem/haar" (Diddl) op dit forum kan zetten (ben niet zo bekend met dat soort dingen) om me wat verder te helpen.

Ik vind het geen probleem om er 2 mannetjes bij te zetten, de kooi is ruim genoeg.
Moet ik er dan eentje bij bij Patrache zetten of allebei in de grote kooi?

Grtjes