parkiet aan komen vliegen

Gestart door mathilde, juli 31, 2007, 15:28:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mathilde

vanochtend vond mijn moeder een parkiet. ze heeft hem gevangen en mee naar binnen genomen.
hij zit nu in een curverbak die wel open is aan de zijkanten en bovenop hebben we een soort tralies gelegt.
hij heeft nu vogelzaadjes die je aan vogeltjes kan voeren in de winter (hadden we nog), water (een gewoon waterbakje en 1 waar die in kan badderen) en een takje om op te zitten. we zijn wel op zoek naar een gewone kooi nu hoor, want dit is wel een beetje laag voor hem.
hij (of zij natuurlijk) ziet er wel goed uit. ik denk dat ie is losgelaten door mensen die op vakantie gingen ofzo.
maar nu heb ik wat vraagjes..
-wat heeft een parkiet absoluut nodig? (qua voer en huisvesting enzo)
-kunnen ze alleen leven?
-hoe duur is een kooi ongeveer? (heb al eentje op marktplaats gezien in ons dorp, maar ik weet niet echt hoeveel ik moet bieden.. dit is hem.
-zijn er verder nog dingen die ik móet weten? heb namelijk helemaal geen ervaring met vogels enzo en dus ook niet met parkieten
morgen als ik moet werken koop ik wel even voer. is dat trouwens gewoon in de supermarkt te krijgen?

alvast bedankt!

groetjes mathilde

Sonja

Hoi Mathilde,

Welkom op het forum! :)

Wat geweldig dat jullie dit lieve parkietje willen opvangen! ;D
Het kan zijn dat het diertje is losgelaten, maar het gebeurt ook nogal eens dat ze per ongeluk ontsnappen, zeker met dit mooie weer als er deuren/ramen openstaan e.d.
Je kunt hem hier als gevonden opgeven:
http://www.amivedi.nl/
Ook briefjes ophangen in de supermarkt e.d. zou je kunnen doen. Het zou immers kunnen zijn dat iemand heel verdrietig is omdat hij zijn/haar gevleugelde vriend(innet)je kwijt is geraakt....

Het beste kun je de site eens op je gemak doorlezen, daar staat allemaal beschreven wat parkietjes allemaal nodig hebben:
http://parkietenfreak.nl/a-verzorging.php
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Parkietjes zijn groepsdiertjes, dus een soortgenootje vinden ze helemaal geweldig.
Ze kunnen wel alleen leven, maar dan hebben ze wel heel erg veel aandacht nodig van hun mensenvrienden. ;)

Wat een kooi kost, is heel verschillend.
Helaas kan ik de link waarop de kooi te zien is, niet openen....
Belangrijk om op te letten is dat je een kooi kiest met horizontale tralies, want parkietjes zijn echte klim- en klauteraars.
De afstand tussen de spijltjes mag niet meer bedragen dan 1.2 cm., anders kunnen ze hun kopje ertussen proberen te wringen, wat fataal kan aflopen.
Verder kun je een kooi wel te klein kopen, maar nooit te groot!
Er moet in ieder geval voldoende ruimte zijn voor voer en drinkbakje, speeltjes, evt. schommeltje, en verschillende zitstokjes. Kies liever niet voor plastic zitstokken, maar houten. Het allerbeste zijn eigenlijk nog takken uit de natuur, takken van wilg en fruitbomen zijn niet giftig en kun je daarvoor gebruiken. Wel heel goed afboenen met heet water voordat je ze geeft!
Takken van verschillende dikte zijn heel goed voor de spieren in de pootjes, die dan steeds anders belast worden.

XtraVital grasparkietenzaad is heel goed en compleet. Ook het eivoer zit er al doorheen. Het is veel beter dan het voer in de supermarkt.
Geef een afgepaste hoeveelheid (af te meten met het bijgeleverde maatschepje) voor 1 dag. 1 a 2 maatschepjes is voldoende voor 1 grasparkiet per dag. Op die manier eet hij alle zaadjes op, en voorkom je dat hij alleen de lekkerste er tussenuit gaat eten, waardoor op den duur vitaminegebrek kan ontstaan.
Wat je allemaal nog meer kunt geven, kun je nalezen in de link een stukje hierboven.

Groetjes, Sonja.


Anita1983

#2
Beste Mathilde,

Welkom op het forum!
Wat leuk dat je een parkietje gevonden hebt.  ;) En zeker dat je dit diertje met liefde op wilt vangen!  :D
Bedenk wel dat het parkietje ook ontsnapt kan zijn en zijn baasjes misschien druk op zoek naar hem zijn.
Misschien kun je zelf een oproepje plaatsen om te kijken of hij bij iemand hoort. Krijg je hier geen reactie op, dan kun je je hem zelf uiteraard een goed thuis bieden.

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk een kooi en voer voor het parkietje regelt. Doorbrengen in een curverbox kan even als nood, maar écht niet te lang. Voer voor buitenvogels is niet geschikt voor parkieten. Het is belangrijk dat je parkietenvoer haalt bij de dierenwinkel!
Er zijn verschillende soorten parkietenvoer/merken. Zelf gebruik ik altijd Xtravital en dit adviseer ik vaak ook aan andere parkietenbaasjes.
Voor meer informatie over de verzorging, voeding e.d., kun je op de site van parkietenfreak kijken:
http://www.parkietenfreak.nl/

Misschien is het een idee om een oproep op het prikbord te plaatsen voor een parkietenkooi. Zet wel even de plaats erbij waar je woont, anders krijg je misschien reacties van mensen die veel te ver weg wonen.
Zijn er eventueel mensen in de buurt die vogels hebben? Misschien kun je even een kooi van hen lenen.
Naast een kooi heeft je parkietje ook speelgoed nodig om zich mee te vermaken!

Veel succes met je parkietje!

Liefs, Anita

(Sonja, je was net iets sneller... heb mijn berichtje even wat aangepast ;) )

mathilde

bedankt voor de reacties!
ik zal morgen even een briefje ophangen bij de supermarkt.
mijn opa had nog wat parkietenvoer dus dat brengt hij zo. :D
het vogelvoer was ook gewoon even als noodvoer.
ik zal dan wel even bij de dierenwinkel van dat goede voer kopen binnenkort.
dit is trouwens de omschrijving van de kooi:

Weinig gebruikte volgelkooi, ziet er zeer goed uit.

Voorzien van :
voerbakje
drinkbakje
snoepbakje
badje
drie stokjes om op te zitten

Afmetingen :
60 cm hoog
47 cm breed
34 cm diep

is bij mij in het dorp, dus die kan ik zo ophalen als ze antwoorden. maar wat is daarvoor een redelijke prijs?
en wat voor speeltjes vinden ze vooral leuk? (spiegels bijv)
dat eiermeng maak ik vanavond al wel even voor hem

groetjes mathilde

Sonja

Hoi Mathilde,

Wat ik nog vergat te vragen in mijn vorige bericht:
Ziet het parkietje er gezond uit? Zit hij niet bol, heeft hij goede eetlust? Ziet zijn ontlasting er normaal uit, etc.?

De afmetingen van de kooi vind ik (persoonlijk) wel wat klein.
Het is zo niet te zeggen wat een goede prijs is voor een dergelijke kooi. Ik weet immers niet in welke staat de kooi is, en dat is wel belangrijk. Koop in ieder geval nooit een kooi waarvan enkele tralies roestig zijn.

Als je toch voor deze kooi gaat, ontsmet hem dan goed met Dettol (heel goed naspoelen met warm water naderhand!) voordat je het parkietje erin zet. Hetzelfde geldt voor de voer- en drinkbakjes, het badje en de stokjes.

Welke speeltjes parkietjes leuk vinden, is heel verschillend.
Bij de meeste parkietjes valt een balletje met een belletje erin, wel in de smaak. Net als een spiegeltje en een schommeltje.
Het is een beetje uitproberen wat dit parkietje leuk vindt.

Je kunt ook wat trosgierst voor hem kopen, daarvan mag hij maximaal een halve sliert per week hebben, omdat er weinig voedingsstoffen in zitten maar wel veel vet.
De meeste parkietjes zijn er dol op. ;)

Groetjes, Sonja.

PZN

Is het toevallig een eigenwijs parkietje, wit met blauw? Zo ja, dan issie van mij :P

mathilde

hij ziet er wel goed uit vind ik. niet mager ofzo en hij is ook wel levendig.
hij is alleen wel moe en heeft honger, maar dat is ook wel logisch want wie weet hoe lang ie al wel niet heeft rondgevlogen.

hij is blauw met geel helaas PZN. :P

PZN

Waar woon je dan? Omgeving Ommen? Ziet ie er net zo uit als op mijn avatar?
Haha nu ben ik echt wel nieuwsgierig, want mijn parkietje had dus ook geel haha...Ik zal even een foto plaatsen anders :P


mathilde

nee sorry..
hij heeft een blauwe snavel. ;)

ik woon in groningen, 15km ten noordwesten van de stad groningen.

Ingrid

Heb je het parkietje al wel als gevonden gemeld bij amivedi?

mathilde

Ja ik heb hem al opgegeven.
Ik heb ook even foto's gemaakt dus als iemand hem herkent.. (ik hoop dat niemand reageert want ik vind het toch wel leuk, zo'n parkiet :D)





Hij lijkt best wit maar het is allemaal geel.

Mars

Eet hij wel al goed? En ziet zijn ontlasting er mooi uit: wit bolletje met bruinrolletje eromheen?

Het is wel een mooi ventje!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mathilde

Hij eet wel goed. Hij had eerst van dat vogelvoer voor in de winter, daar at ie ook al van. Toen kreeg hij kanarievoer van mijn opa en dat at ie ook maar nu heeft ie kanarievoer en daar eet ie ook goed van. ;D (Ik geef hem dat andere niet meer hoor.)
De poep is wit met een beetje een bruingroening randje eromheen.

Ingrid

#13
Het is een ontzettend mooi kereltje  :-*. Heb je inmiddels al een kooi? Ik vind hem er maar zielig bijzitten in die curverbak.
Kanarievoer is voor nood geen probleem, maar dagen achtereen is niet aan te raden. De samenstelling van dat voer is anders dan parkietenvoer. Het beste haal je Xtravital, zoals eerder ook al door Sonja aangegeven, daar zit alles in wat een parkietje nodig heeft.

Sonja

Hoi Mathilde,

Wat een mooi manneke! :-*
Zoals je het beschrijft lijkt zijn ontlasting wel in orde.
Als hij straks een mooie kooi heeft, speeltjes e.d. en het juiste voer, komt het helemaal goed met dit lieverdje.

Groetjes, Sonja.

PZN

wat een schatje! en hij lijkt inderdaad niet op mijn elvisje haha..

Maar, misschien merk ik het alleen op hoor, zit hij niet een beetje bol?

Mars

Citaat van: PZN op augustus 02, 2007, 23:37:08
Maar, misschien merk ik het alleen op hoor, zit hij niet een beetje bol?

Daar kwam mijn vraag over de ontlasting vandaan: op de eerste foto zit hij mooi, gezond, op de tweede een beetje papperig (bollig). Dat kan gewoon een luie zit zijn, maar ook wat ziekigheid. Ik wilde niet meteen over bol zitten en ziek zijn beginnen, maar het is wel even iets om in de gaten te houden.
Of eigenlijk wat PZN vraagt: zit hij een beetje bol? Of is het toeval?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mathilde

Vergeleken met andere foto's van parkieten vind ik hem wel een beetje bol, maar zijn poep is dus verder normaal..
Wat kan dat zijn dan? Is het gevaarlijk?

speedy

Nou, als je parkiet heel de tijd zo zit... dan wel. Maar als je parkietje s'avonds lekker even soest(zo gaat zitten als het eruit ziet) maakt dat niks uit.

mathilde

Oké. Hij heeft nu een echte kooi en nu tjilpt ie ook meer. En hij zit de hele tijd te schommelen. Het badje heeft ie nog niet ontdekt of hij vindt het niet zo leuk. Nouja, hij vindt deze kooi wel een stuk fijner denk ik.
Hij heet nu trouwens Zorro.

ashley

hallo,
fijn dat hij deze echte kooi die hij nu gekregen heeft leuk vind,
en wat een grappige naam ;)

groetjes ashley

mathilde

#21
Ik heb even wat foto's. :D Volgensmij is er nergens iets waar je fototopics kan maken dus dan maar hier.











Persoonlijk vind ik dat ie er wel beter utziet nu dan eerst. :)
Zijn schommeltje vindt ie ook heel leuk. En ik ben bezig hem mak te maken, want nu ie is aangesterkt is ie wat minder mak geworden.

Foto's mogen enkel ter verduidelijking van een vraag
geplaatst worden op het forum
Wil je gewoon je parkietje showen, dat is heel leuk
maar dat doen we in het foto album ;)
http://album.parkietenweb.nl/index.php
gr Safrena

Caradow

Foto's mogen alleen geplaatst worden om een vraag te verduidelijken. Je kunt je foto's om gewoon te showen kwijt in het fotoalbum :)

Hij ziet er inderdaad goed uit nu :)

Anita1983

Hoi hoi,

Ontzettend fijn dat Zorro nu een échte kooi heeft! Daar zal hij zeker van opleven.
Het is een prachtig ventje  :-*
Is het verder ook allemaal gelukt met het kopen van het juiste voer?
Dat is namelijk een belangrijke basis voor een gezond en fitaal parkietenleven.
Heel veel plezier met het tam maken van Zorro. Het belangrijkste waar je aan moet denken is:
geduld - geduld - geduld! En natuurlijk veel oefenen! Laat je parkietje zien dat je te vertrouwen bent.
Op de site staat informatie over het tam maken van je parkietje: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
Het komt vast helemaal goed met jullie tweetjes!

Liefs, Anita

mathilde

Dat X-tra Vital voer (zoiets was het volgensmij :P) heb ik niet. Mijn zus had al andere gekocht, maar als deze zak op is stap ik daar op over. Maar het is wel duur zeg! Ik heb nu zo'n soort stokje gekocht die je op kan hangen in de kooi waar ook ei in zit. En ik heb nu ook een kalksteen en trosgierst (om hem mak mee te maken).

Caradow

Citaat van: mathilde op augustus 08, 2007, 08:50:19
Maar het is wel duur zeg! Ik heb nu zo'n soort stokje gekocht die je op kan hangen in de kooi waar ook ei in zit. En ik heb nu ook een kalksteen en trosgierst (om hem mak mee te maken).

De stokjes waar je het over hebt, met ei, zijn snoepstokken, deze kun je beter maar weinig geven, ze bevatten veel suikers wat op termijn schade doet bij je parkietje.

XtraVital is inderdaad iets duurder dan het standaard verkocht voer. Maar wat is duur.. Ik zie jou niet eten voor ongeveer 5 euro in de maand...

Sonja

Hoi Mathilde,

XtraVital is inderdaad niet het goedkoopste voer. Maar het is wel het meest volledige parkietenzaadmengsel wat er is. ;)
Het eivoer zit er ook al doorheen zodat je dat niet meer apart hoeft te geven.
Je hoeft ook maar heel weinig te geven (1 a 2 maatschepjes per dag is voldoende voor 1 parkiet) Zo worden alle zaadjes ook echt opgegeten en eet je parkietje niet alleen maar de lekkerste er tussenuit. Daarom is het ook belangrijk om dagelijks vers voer te geven en niet 1 vol bakje met zaadjes.

Met snoepstokjes kun je het beste een beetje voorzichtig zijn. Ze bevatten heel veel suiker en dat kan zorgen voor verzuring van de krop, waardoor je parkietje kropontsteking zou kunnen krijgen. Dus als je toch een snoepstokje wilt geven, doe dat dan met mate en hang het bv. een paar uurtjes in de kooi en haal het daarna weer weg.

In trosgierst zit veel vet, en weinig voedingsstoffen. Verreweg de meeste parkietjes vinden het heerlijk, maar ook hier geldt dat je het met mate moet geven. (een halve sliert per week is genoeg voor 1 parkietje) Als je het wilt gebruiken bij het tam maken, kun je een halve sliert in kleine stukjes verdelen. ;)

Als je straks over wilt stappen van het gewone parkietenzaad naar XtraVital, wacht je beter niet tot de hele zak leeg is, want het is het beste voor je parkietje als de omschakeling geleidelijk gaat. Dus steeds wat minder gewoon parkietenzaad en wat meer XtraVital in zijn voerbakje doen, zo went Zorro er geleidelijk aan. ;)

Nog meer tips over voeding vind je hier:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Veel plezier met je kleine vriendje, hij is een prachtparkietje! :-*

Groetjes, Sonja.