bang? niet tam te krijgen?

Gestart door remco p, juli 30, 2007, 17:15:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

remco p

hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuw parkietje (vandaag precies een week). Hij is nog jong want zijn neusdopje is nog niet goed gekleurd en toen ik hem kocht was deze nog vrijwel helemaal wit. Nu probeer ik hem tam te maken met trosgierst in/op mijn hand en ook gewoon voer op mijn hand. Ik hou dit dan vlak bij het deurtje van zijn kooi en hij zit dan op het stokje ertegenover. Een 7 à 10 cm ervanaf. Daar heeft hij ook een spiegeltje hangen (aan de tralies) waar hij, als ik met voer in mijn hand kom dicht tegenaan gaat zitten. Naar mijn mening is dit uit angst.
Ook aan andere dingen merk ik dat hij angstig is/lijkt.
Ik ben bang dat ik hem niet meer tam kan krijgen.

Kan iemand mij goede raad geven?

Sonja

Hoi Remco,

Je hebt je parkietje pas een week, dat is nog zoooo kort.......
Verplaats je eens eventjes in het diertje:
Alles is vreemd voor (ik denk haar, gezien het witte neusdopje). Niets herinnert haar aan de omgeving waar ze vandaan komt, ze is weg bij haar soortgenootjes. En dan ook nog zo'n grote, vreemde hand die op haar afkomt....

Geef haar nog maar een poosje de tijd, en heb vooral veel GEDULD.
Een week is niets, echt niet. ;)

Voor tips over tam maken kun je de site doorlezen:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

en typ bij de zoekfunctie het woord "tam" maar in, dan zul je alle informatie vinden die je nodig hebt.
Er is namelijk al ontzettend veel geschreven over tam maken. ;)
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Groetjes, Sonja.

remco p

ik heb hem/haar nu alweer 2 weken en goed met hem geoefend. Ik heb hem nu al zo ver dat hij (wel na een tijdje) op de rand van het deurtje en dan op mijn hand springt wanneer ik met een hand met voer mijn hand voor de deurtje van zijn kooi houd. Dit duurt echter wel een tijd en ik moet een paar keer met mijn hand een stukje in en uit de kooi zodat hij ziet dat ik voer heb. Zonder voer echter komt hij nog niet op mijn hand.

Hij is ook nog steeds erg bang. Zo vliegt hij vaker plots geschrokken van iets (als hij op mijn hand voer zit te eten en ik met een lege hand naar hem toe kom om hem daarop te lokken) weg de kamer in. Hij vliegt dan vaker tegen het raam of gaat ergens zitten en blijft daar (een hele lange tijd) zitten. Ik probeer hem dan met een handje voer te lokken op mijn hand om hem in de kooi te zetten zodat hij zich niet bezeerd door tegen het raam te vliegen. Echter hij reageert niet in dit geval.

Please help.
ik ben zo bang dat ik hem niet tam kan krijgen en heb zelfs al gedacht hem terug te brengen naar de winkel óf hem niet meer proberen tam te maken maar gewoon laten voor wat hij is nu en gewoon in zijn kooitje laten en af en toe eruit laten.

O ja, uitzichzelf uit de kooi komen doet hij ook nog niet.

please help

DarkWolf

Waarom wil jij je parkiet tam maken buiten de kooi?
Volg eens de link die Safrena je heeft gegeven. Hand IN de kooi, oefenen tot je parkiet op je hand komt (IN de kooi) en dan als dit alles zonder angst en zonder lokken met voedsel gebeurt is hij/zij klaar voor de 1e vlucht in de kamer.

remco p

als ik met mijn hand in de kooi ga, dan begint hij angstig te fladderen en kruipt hij weg. Ik trek mijn hand dan terug uit de kooi, omdat ik bang ben dat ik hem te angstig maak en hij nooit meer tam wordt. Ook ben ik bang dat ik hem teveel stress bezorg en hij misschien wel dood gaat.

Siempke

#5
Als je parkiet gaat fladderen met je hand in de kooi moet je juist NIET je hand uit de kooi halen. Doe je dit wel dan denkt jou parkiet dat als die gaat fladderen dat die de enge hand wegkrijgt.
Blijf JUIST in de kooi met je hand tot je parkiet stopt met fladderen. Zo zal je parkiet langzamerhand aan je hand wennen in de kooi.

remco p

ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga het dan maar eens proberen op de manier waarop o.a.  Siempke zegt. Dus met handje voer in de kooi. En als hij dan gewoon (na tijdje dus) op de hand komt, proberen met hand zonder voer in kooi. Als dat lukt na een tijdje, dan pas 1ste vlucht.

Even daarover dan een vraagje.
Is het een goed idee om hem tijdelijk het voer af te pakken, zodat hij honger heeft en dan regelmatig (zodat hij niet al te erge honger lijdt) met handje voer in de kooi?

Sonja

Hoi Remco,

Nee, doe dat alsjeblieft niet.

Een parkietje moet ten alle tijde voer tot zijn/haar beschikking hebben.
Bovendien is dat gewoon de manier niet.
Hij zou dan alleen maar bij je komen omdat hij hele erge honger heeft, dus niet uit vertrouwen.

Heb geduld en blijf oefenen. Dat is de allerbeste manier. ;)

Groetjes, Sonja.

dsmmeijer

#8
Ik heb zelf ook net een parkiet (1 1/2 week), en is nu 10 weken oud.
Bij mij is hij ook nog erg bang en fladderig.
Ik heb hem zaterdag met de hand in de kooi trosgierst gegeven en hij at ervan.
Zondag ook gedaan.
Ik heb hem wel zondagavond zover gekregen dat ik hem kom aaien.
Gisteren iets leuks voor hem gekocht en in de kooi gehangen, maar is hij weer net zo bang als vorige week.
Mijn moed zakte weer in mijn schoenen...
Dus begin ik weer opnieuw, en ga hetzelfde weer proberen te doen.
Eerst met de kand in de kooi tot hij weer rustig is, en af en toe proberen met trosgierst.

Hij is wel tam te krijgen, kost alleen veel geduld.

TIP: het werd mij afgeraden om een spiegeltje in de kooi te hangen. Hij zou dan eerder vriendjes worden met zijn spiegelbeeld dan met mij.
Dus ik heb geen spiegeltje hangen. Ik zou die eruit halen, en pas weer terug hangen als je echt zijn vertrouwen gewonnen hebt en echt tam is.

Succes ermee.

DarkWolf

@ dsmmeijer: dat je parkiet weer zo angstig is als in het begint ligt volgens mij gewoon aan het feit dat je iets nieuws in zijn kooi hebt gehangen. Hang gewoon alle speeltjes in zijn kooi, laat hem wennen aan zijn kooi en aan jou en pas als hij echt tam is kun je beginnen met nieuwe speeltjes in de kooi te hangen of met dingen van plaats te wisselen.
Het is inderdaad wel vaak zo dat parkieten naar hun spiegeltje toe trekken, maar het is niet altijd zo. Dat ondervind je wel tijdens het tam maken, geloof me ;)
En aaien, je moet er rekening mee houden dat niet elke parkiet dit leuk vind. Het is niet omdat je hem nu kan aaien dat hij dat over een jaar nog leuk gaat vinden. Dus pin je daar ook niet te erg op vast, je moet je parkiet niet kunnen aaien ofzo dat is heus geen onderdeel van tam zijn.

NaOmi_W

CiteerHang gewoon alle speeltjes in zijn kooi, laat hem wennen aan zijn kooi en aan jou en pas als hij echt tam is kun je beginnen met nieuwe speeltjes in de kooi te hangen of met dingen van plaats te wisselen.

De kooi zelf verplaatsen is inderdaad ook niet echt aan te raden als je net een nieuw parkietje hebt. De mijne zat bij 1,5 week lekker overal in zijn kooi op stokjes en te klimmen, tot mijn kamer werd 'verbouwd' en hij ergens anders kwam te staan. Toen zat ie nog maar beperkt in zijn kooi te hupsen  ??? Nnu pas na 1,5 week dat ie weer overal in zijn kooi te vinden is.

Siempke

Citaat van: remco p op augustus 04, 2007, 17:48:26
ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga het dan maar eens proberen op de manier waarop o.a.  Siempke zegt. Dus met handje voer in de kooi. En als hij dan gewoon (na tijdje dus) op de hand komt, proberen met hand zonder voer in kooi. Als dat lukt na een tijdje, dan pas 1ste vlucht.

Even daarover dan een vraagje.
Is het een goed idee om hem tijdelijk het voer af te pakken, zodat hij honger heeft en dan regelmatig (zodat hij niet al te erge honger lijdt) met handje voer in de kooi?

't is beter om alleen met je hand in de kooi te gaan [ inplaats van met voer in de hand in de kooi ], aangezien je parkietje aan je "hand" moet wennen..
Je kunt je parkietje beter eerst aan je hand laten wennen en dan pas aan het eten uit de hand..

Groetjes.

[ dat vind k teminste. ]

Sonja

Hoi Siempke,

Die mening deel ik niet.

Als je je parkietje voer met de hand aanbiedt, leert hij je hand te ervaren als iets positiefs.
Daarom is het juist goed om voer met de hand aan te bieden.
In een later stadium komt hij dan ook zonder voer op je hand zitten, omdat hij dan weet dat die hand niet 'eng' is, maar juist leuk! ;)

Groetjes, Sonja.

NaOmi_W

Die deel ik ook niet  :-\

Zonder eten is je hand niet interessant en blijft het (in de meeste gevallen) iets wat eng is en waar je vandaan moet blijven. Ik vind ook dat je het beste kunt beginnen met eten op je hand en dat dan na verloop van tijd afbouwen  :)
Bij honden is het ook zo: eerst belonen als hij/zij iets goeds doet, een extra lekker brokje geven, en dat langzaam afbouwen...

Siempke

Citaat van: Siempke op augustus 15, 2007, 15:17:52
't is beter om alleen met je hand in de kooi te gaan [ inplaats van met voer in de hand in de kooi ], aangezien je parkietje aan je "hand" moet wennen..
Je kunt je parkietje beter eerst aan je hand laten wennen en dan pas aan het eten uit de hand..

Groetjes.

[ dat vind k teminste. ]

Citaat van: NaOmi_W op augustus 15, 2007, 16:08:31
Die deel ik ook niet  :-\

Zonder eten is je hand niet interessant en blijft het (in de meeste gevallen) iets wat eng is en waar je vandaan moet blijven. Ik vind ook dat je het beste kunt beginnen met eten op je hand en dat dan na verloop van tijd afbouwen  :)
Bij honden is het ook zo: eerst belonen als hij/zij iets goeds doet, een extra lekker brokje geven, en dat langzaam afbouwen...

Citaat van: Sonja op augustus 15, 2007, 16:04:19
Hoi Siempke,

Die mening deel ik niet.

Als je je parkietje voer met de hand aanbiedt, leert hij je hand te ervaren als iets positiefs.
Daarom is het juist goed om voer met de hand aan te bieden.
In een later stadium komt hij dan ook zonder voer op je hand zitten, omdat hij dan weet dat die hand niet 'eng' is, maar juist leuk! ;)

Groetjes, Sonja.

Oh  ??? Dat wist ik niet.
Nu ik dit heb gelezen vind ik het inderdaad ook niet zo'n goed idee :-[.

Groetjes Simone

dsmmeijer

#15
Na 3 weken thuis met mijn Ricky, ben ik nu (na die 3 weken vakantie) weer aan het werk, waardoor hij nu overdag ineens alleen is.
Ik heb hem ook sinds de 1e dag van mijn vakantie.
In de tussentijd is hij wel veel vrolijker geworden, en een stuk actiever dan de eerste week.
's avonds is hij heel rustig, en als ik dan mijn hand in de kooi doe, blijft hij rustig zitten, en gaat nog wel opzij als ik met mijn hand dichtbij kom, maar krijg ik wel de kans om hem een stukje trosgierst of een paardebloemblaadje te geven.
Overdag fladdert hij nogg als ik mijn hand in de kooi doe, en hou ik mijn hand in de kooi tot hij weer rustig is, terwijl ik rustig tegen hem praat.

Ik heb er niet zoveel tijd meer voor om het juist overdag te proberen, wat mij het beste lijkt om hem te laten wennen, hoewel 's avonds met wat lekkers ook handig is, dat hij hopelijk een keer kan begrijpen dat die hand juist leuk kan zijn.

Ik vind het voor hem niet zo leuk om hem maar opgesloten te laten, en hem steeds bang te maken met die enge grote hand.
Vind dat hij nog steeds wel erg bang is. Vind ik ook niet gek, in de dierenwinkel steeds zo'n hand erin, die een maatje van hem ontvoert.

Ik wil uiteindelijk dat hij door de kamer kan vliegen, dat hij weet dat er buiten de kooi ook veel te beleven is.
Als het zover is dat het zover is, dan vieren we dat met een parkietenboom. ;D

Ik blijf in ieder geval proberen.

sweetyskippy

Ik zou het zeker nog niet buiten de kooi oefenen want, als ze je nog niet vertrouwd
en weg vliegt moet jij haar misschien wel met alle moeite vangen en daar wordt ze juist nog banger van.

mijn tip heb heel veel geduld en praat heel veel tegen haar
laat haar zien dat je hand niet eng is.
hou je hand in de kooi vliegt ze niet weg of beweegt ze niet haal je hand er dan uit (als belonign)
gaat dit goed hou je vinger dan voor haar stokje geeft niet als ze niet gelijk bij de eerste keer er op gaat zitten. hou dit vol en ga zou steeds een klein stukje verder niet met hele grote sprongen
nou dit was mijn mening.

veel succes

-xxx-

Stijn

Hallo Remco

ik weet niet of je het gelezen hebt maar geduld is een schone zaak dus gewoon blijven probereen

dsmmeijer

Ik geef ook zeker niet op, vind het een veel te leuk vogeltje  ;D
Hij was vandaag ook weer zo vrolijk, wat mij ook weer vrolijk maakt.

Groetjes,  Danny

Milo-Pixel

het is gewoon bij ieder parkietje anders hoe snel die tam word. mijn parkieten heb ik nu pas 2 weken en die zijn al helemaal tam. (komen bij een kweker vandaag, niet een dierenwinkel dat kan er mee te maken hebben.) ik had er juist op gerekend dat het heel lang zou duren, dat had ik ook gelezen op de site! zo zie je maar dat het verschild per parkiet. heb dus geduld. 2 weken is echt heel kort. ik heb gewoon geluk gehad dat ze het zo snel allemaal niet eng meer vinden. ik heb het wel over alleen op mijn had zitten enzo. niet al op mijn hoofd en schouder.

succes met het tam maken van je parkietje! en doe hem alsjeblieft niet weg als je hem nog maar 2 weken heb. je neemt toch geen parkietje om hem tam te krijgen? stel hij word niet tam, dan is hij toch ook nog leuk?

groetjes, Marit

bassie

Hallo

ik heb een keer gelezen dat als je een parkiet tam wilt maken dat je dan geen spiegeltje in de kooi moet hangen,
omdat hij dan denkt dat hij met z'n 2en is en dan meer aandacht geeft aan de spiegel dan aan jou.
als je je vogel tam hebt dan kan de spiegel er wel weer gewoon in.
ik weet niet zeker of het waar is maar ik hoop dat dit je helpt

groeten Roy

DarkWolf

Klopt niet altijd hoor, Bassie.
Soms is het inderdaad zo, en dat merk je wel snel genoeg :) Dan kun je er best het spiegeltje even uitnemen, tot hij wat meer aan jou is gewend.


En ik zou je parkiet nog even in de kooi laten. Als hij overdag nog steeds schrik heeft van je angst is het geen goed idee om hem al vrij te laten, want met dat 'enge' hand moet je later op de dag je parkiet ook weer in de kooi krijgen. En je maakt hem heus niet angstiger hoor met je hand, hij moet er nog altijd aan wennen. Maar blijven volhouden en dan komt het goed ;D

Mars

Zoals al eerder geschreven, geef een parkietje een beetje de tijd. Natuurlijk zullen er parkietjes zijn die na twee weken al heel erg tam zijn, maar meestal zal dit eerder 2 maanden duren. En zelfs dan. Er zijn ook hele angstige parkietjes die wat meer tijd nodig hebben. Maar de kleine stapjes die je bij deze parkietjes ziet, heb ik zelf ervaren als een grotere overwinning dan een parkietje dat meteen tam is.
Geloof me: een parkietje dat maandenlang naar adem snakt van angst als het op je vinger zit en dat op een dag besluit naar je toe te vliegen en dan gezellig op je schouder komt zitten, zorgt voor veel meer voldoening dan een parkietje dat vanaf dag één wel kusjes durfde te geven.
Ieder parkietje heeft zijn eigen karaktertje, laat hem in zijn waarde en gun hem de tijd.

Een spiegeltje kan negatief werken, maar ook positief. Je zult zelf moeten kijken hoe je parkietje op zijn spiegelbeeld reageert: soms kun je het spiegeltje gebruiken om een parkietje mee tam te maken, omdat hij zijn vriendje in de spiegel erg leuk vindt. Soms reageren parkietjes erg aggressief op hun spiegelbeeld en worden ze hierdoor ook aggressiever naar hun baasje, in dat geval (nadat je het spiegeltje uiteraard wel een weekje in de kooi hebt opgehangen) is het beter het spiegeltje weg te halen.

Geniet van ieder stapje vooruit, ipv te wanhopen dat het niet snel genoeg gaat!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..