Vraagje zieke parkiet

Gestart door Dikkie131, juli 29, 2007, 12:16:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dikkie131

Hallo,

Mijn parkietje Dikkie heeft een aantal dagen geleden zijn zaad "uitgespuugd". Hij schudde hierbij met zijn kop om het kwijt te raken. Sindsdien eet hij slecht. Hij is kieskeurig met eten en haalt alleen de langwerpige zaadjes eruit (je zou bijna zeggen dat hij de "gewone" niet meer lust). Ik heb vitaminen aan zijn zaad toegevoegd.
Hij eet wel trosgierst en af en toe bruinbrood. Drinken doet hij redelijk.
Hij geeft als ik wegloop een zielig piepje en wil steeds bij mij zitten en uit mijn mond eten/drinken.
Hij zit met zijn veren opgezet en slaapt erg veel.
Hij heeft dunne ontlasting (waterig). Soms is het wat dikker.
Ik heb de vragen op het forum doorgelezen maar kan niet echt de combinatie vinden die ik hierboven opnoem.
Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Alvast bedankt
Gijs

Sonja

Hoi Gijs,

Welkom op het forum. :)

Je parkietje voelt zich duidelijk niet lekker. Zat er ook een vies, kleverig slijm bij wat vies rook, toen hij zaadjes uitspuugde?
Dan zou het kunnen zijn dat hij kropontsteking heeft. Je moet dan met hem naar een vogelarts gaan, want dan heeft hij antibiotica nodig.
Kijk hier maar even voor meer informatie over kropontsteking:
http://parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Veel slapen, waterige ontlasting, bolzitten...het zijn allemaal tekenen dat Dikkie ziek is.
Dus ga liefst z.s.m. met hem naar de dierenarts, die hem de juiste behandeling zal voorschrijven.

Hij is waarschijnlijk zo kieskeurig met zaadjes eten, omdat hij teveel andere dingen krijgt.
Van trosgierst mag een parkietje maximaal een halve sliert per week hebben.
Meer is niet goed, omdat er in trosgierst veel vet zit, en maar heel weinig voedingsstoffen.
Brood mag af en toe wel een keertje, maar niet te vaak en ook niet te vers.

Uit je mond eten en drinken is iets wat je je parkietje nooit moet laten doen.
In de menselijke mond wemelt het van de bacterien, waar je kleine vriendje ziek van kan worden.

Wat voor zaadmengsel krijgt Dikkie?
XtraVital is een heel goed voer, waar bovendien het eivoer al doorheen zit.
Het is ook belangrijk dat je je parkietje dagelijks een nieuwe, afgepaste hoeveelheid voer geeft. Precies zoveel als hij in 1 dag op kan eten. Op die manier voorkom je dat hij selectief gaat eten (dwz alleen de lekkere zaadjes eruit halen, waardoor op den duur vitaminegebrek ontstaat).
Bij XtraVital zit een handig maatschepje, voor 1 parkietje is 1 a 2 maatschepjes per dag voldoende.

Wat voor vitaminen heb je door het zaad gedaan?

Het is beter om dat niet zomaar te doen, voordat je weet wat er met Dikkie aan de hand is.

Veel beterschap voor Dikkie, en sterkte.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Dikkie131

Hallo Sonja,

Bedankt voor je snelle reactie.
Kleverig slijm dat vies rook: zag er wel een beetje slijmerig uit maar ik kon niet ruiken of het vies rook.
Vitamine: heb ik gedoseerd toegepast. Niet elke dag maar om de zoveel dagen. Bogena Multi-vit van Beaphar.
Voer: standaard van de dierenwinkel. Waar kan ik XtraVital krijgen?
Uit de mond eten: is dit geen natuurlijke reactie (kleine vogeltjes tikken tegen de snavel van de ouder die dan voedsel opgeeft)? Ik ben geen expert maar ga op de toestand van Dikkie af en sta het dan toe. Ik zal dit niet meer doen.
Is het handig om hem geen extra dingen meer te geven zodat hij min of meer gedwongen wordt om zijn gewone voer te eten?
Ik zal even kijken op de site voor kropontstekingen ga binnenkort even naar de dierenarts.
Ik hou je op de hoogte.
In ieder geval bedankt voor je goede raad.

Groetjes
Gijs

Sonja

#3
Hoi Gijs,

XtraVital is in de meeste dierenwinkels wel te koop, maar niet in alle.
Als er een Intratuin bij je in de buurt is, kun je daar ook eens kijken, daar haal ik het zelf meestal.

Uit de mond eten is niet goed, om de reden die ik in mijn eerdere berichtje al noemde. ;)

Je hoeft je parkietje niet alles wat lekker is te ontzeggen, maar ik zou wel de trosgierst verminderen (weet niet hoeveel je tot nu toe gaf daarvan?), tot een halve sliert per week.

Geef liever geen snoepstokjes (weet niet of Dikkie die krijgt?), want daarin zitten veel suikers, en die kunnen ook weer leiden tot kropontsteking.

Er zijn een heleboel gezonde lekkernijen voor je parkietje, kijk maar even hier:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Geef nooit avocado en rabarber, beiden zijn giftig!
In groenvoer en fruit zitten heel veel vitaminen voor je parkietje.

Tot slot wil ik je echt nogmaals met klem aanraden om een bezoekje te brengen aan een vogelarts, en het niet uit te stellen.

Als je parkietje echt kropontsteking heeft, heeft hij (zoals ik al schreef en zoals je ook in de link kunt lezen) antibiotica nodig, anders loopt het fout af....
Kropontsteking gaat niet vanzelf over, en met vitaminepreparaten wordt je kleine vriendje niet beter....

Bovendien verbergen parkietjes hun ziek zijn zolang mogelijk, dus als jij het opmerkt, is hij al langer niet in orde.

Laat je nog weten hoe het is geweest?

Groetjes, Sonja.

P.S. Heb je een warmtelamp oid? Warmte is een eerste behoefte van zieke vogeltjes, en Dikkie zit duidelijk niet lekker in zijn velletje...
Nog een nuttige link:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php



Dikkie131

Hallo Sonja,

Allereerst excuses voor het lange wachten. Ik heb goed nieuws: Dikkie is weer beter. Hij bleek een wondje aan zijn pootje te hebben waardoor hij 's nachts niet lekker op zijn stokje kon blijven zitten. Overdag was hij dan doodmoe en sliep bijna de hele dag.
Ik heb een aangepast zitplankje voor hem gemaakt en na een paar dagen ging hij weer eten en inmiddels is hij weer de oude. Hij praat ook alweer honderuit.
Bedankt voor al je adviezen en als ik jullie een keer kan helpen dan hoor ik dat graag.

Groetjes
Dikkie en Gijs

Sonja

Hoi Gijs,

Fijn om te horen dat het weer beter lijkt te gaan met Dikkie maarre....
je schreef ook dat hij zijn zaadjes uitspuugde, dat hij bol zat en dat hij dunne ontlasting had....
Is dat nu dan ook ineens allemaal over? ???

Ik vind het eerlijk gezegd toch een beetje jammer dat je niet naar de dierenarts bent geweest, om het zekere voor het onzekere te nemen, maar dat is jouw eigen keuze....

Groetjes, Sonja.

Dikkie131

Hallo Sonja,

Het zaadjesspugen was eenmaal. Hierna at hij slecht en sliep hij veel. Inmiddels eet hij weer goed en is de ontlasting ook goed.
Ik hou uiteraard je raadgeving in mijn achterhoofd en hou Dikkie goed in de gaten. Zodra hij weer dezelfde symptomen gaat vertonen ga ik naar de dierenarts.

Groetjes
Gijs