Veel eten

Gestart door Mikey Mike, juli 19, 2007, 18:21:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikey Mike

Hoi,

Ik heb 2 grasparkietjes alleen 1 die eet nogal veel.
Sinds hij de weg een beetje kan vinden naar het voerbakje (ik heb ze nog maar net)
zit hij steeds maar te eten.
Hij is ook veel dikker dan de andere vogel, die ziet er gewoon uit.
Ik hoop dat ik er wat aan kan doen want het ziet er nogal stom uit, zo'n dikke en dunne vogel :P
Ik denk ook niet dat het goed is en ik ben best bezorgd.

Mike

DarkWolf

Hoe vul jij eigenlijk je voerbakjes? Helemaal vol?
Dat zou ik namelijk niet doen, je parkiet gaan dan snacken. Je moet uitzoeken hoeveel voer je parkieten voor 1 dag nodig hebben, en dan elke dag de voerbakjes hervullen.
Als je Xtravital voer geeft zit er zo'n maatschepje bij, das echt heel handig :) Anders moet je een beetje zoeken.

Mikey Mike

Ok bedankt! ik zal het proberen. :D

nick

Ze kunnen ook dik worden als ze niet veel los vliegen.
Ik kende iemand die dat had, zijn parkiet raakte in paniek
als hij los vloog, en die parkiet werd na een tijdje best dik.

gr nick

Mikey Mike

mijne vliegen echt veel los hoor! Ik ben soms bang dat ze meer eruit zijn dan erin  :P

DarkWolf

Ze kunnen niet vaak genoeg vliegen :)
Vliegt hij dan ook veel of zit hij meestal maar op een stokje ergens in de kamer?
Maar als je het eten gaat minderen (wel zien dat ze nog genoeg hebben, bij Falkor geef ik smorgens een schep, en tegen 17-18u nog een schep) zal hij ook wel vermageren (zeker samen met het vliegen :))

Sonja

Hoi Mike,

Ik wil aan bovenstaande berichtjes nog even iets toevoegen.
Het ene parkietje is van nature ook wat groter en/of dikker dan het andere.
Dat is net als bij mensen, daar zit ook verschil in.

Als je het borstbeen nog kunt voelen, is je parkietje niet te dik.
Als het borstbeen heel scherp uitsteekt, is je parkietje te mager.

Zoals Darkwolf al opmerkte, is het wel heel goed om per parkiet per dag een afgepaste hoeveelheid parkietenzaad te geven. Dan worden ook alle zaadjes opgegeten, en dat is nodig want anders ontstaat er op termijn vitaminegebrek.

Geef ze ook lekker vers groenvoer en fruit, en inderdaad lekker veel los laten vliegen. ;)

Groetjes, Sonja.

Mikey Mike

Echt vliegen doet hij nog niet want daar is hij te jong voor :D
Hij heeft nog die vleugeltjes, om te vliegen maar hij probeert het al vaak!
Hij zit ook echt niet stil! Hij rent echt een beetje rond en probeert achter mijn andere parkiet aan
te vliegen, dat is wel grappig want dan valt hij op de helft neer :P

Ik zal hem wel wat minder eten geven, kijken of dat werkt

Sonja

#8
Mike, hoe oud is je parkietje?
En wat bedoel je met "hij heeft nog die vleugeltjes?"
Het lijkt me overigens helemaal niet zo grappig als je parkietje valt....hij kan zich daarmee lelijk bezeren. :(
Is hij soms gekortwiekt?

Misschien kun je een foto plaatsen van je parkietje, dan is het wat duidelijker wat je precies bedoelt, en kunnen we zelf even kijken hoe hij er nu precies uitziet.

Groetjes, Sonja.

Mikey Mike

Ik heb nog geen plaatje maar die kan ik wel een keer erop zetten.
En het is echt niet zo erg als het lijkt, ik weet het klinkt nu hard, maar het is meestal maar een klein sprongetje
en ook in de voliere van de kweker 'viel' hij vaak, en ze zeiden dat het niet erg was.

Ook bij de kweker zeiden ze dat hij nog zo jong was dat hij bepaalde veren nog niet had
en daardoor niet kon vliegen.

Sonja

Hoi Mike,

Als je parkietje nog geen volledig verenkleed heeft zou dat betekenen dat hij jonger is dan 6 weken. Dan zou hij ook nog niet zelfstandig kunnen eten. Weet je zeker dat hij dat wel doet? Heb je er op gelet dat er ook lege zaadhulsjes in het bakje zitten als hij gegeten heeft? Het kan anders namelijk ook zijn dat hij alleen maar wat met de zaadjes zit te rommelen en nog niet weet hoe hij  ze moet pellen. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom hij zo vaak bij het voerbakje zit.

Nog een vraag: Is je parkietje wel zo dik, verwar je het niet met 'bolzitten'?

Het is een beetje moeilijk om te zeggen wat er aan de hand is, een goede foto geeft hopelijk meer duidelijkheid.

Vallen hoort echt niet hoor, wat de kweker ook zegt.
En een parkiet die zelfstandig is, hoort een volledig verenkleed te hebben en goed te kunnen vliegen.
M.a.w., volgens mij maakt de kweker je maar wat wijs.... ???

Groetjes, Sonja.

Mikey Mike

#11
Oh, dat lijkt me wel erg dan ja,
Ik zal dan nog wel met de kweker spreken.
En de leeftijd is ongeveer 2 maanden, dus hij is zeker zelfstandig.

Ook laat hij de lege zaaldhulsjes liggen, heb ik ook al op gelet

Maar het is ook geen bolzitten, want dat zag ik alleens bij mijn andere parkiet, maar hij is altijd zo...

DarkWolf

Als hij geen volledig verenkleed heeft denk ik eerder aan de kruipersziekte. Dan kunnen ze soms toch ook nog een stukje 'vliegen'? Of heb ik het nu helemaal mis?
Maar te jong kan hij niet zijn om te vliegen...

Sonja

Hoi Mike,

Als je parkietje 2 maanden is, zou hij allang moeten kunnen vliegen.
Het zou dus kunnen betekenen dat hij OF gekortwiekt is, OF misschien heeft hij (zoals Darkwolf al opmerkte) kruipersziekte.

Daarom is het van belang dat je eventjes een foto plaatst, zodat we kunnen zien hoe hij eruit ziet.

Op deze link kun je meer lezen over kruipersziekte:
http://parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Misschien herken je je parkietje hierin?

Groetjes, Sonja.

Mikey Mike

#14
Ja, het is een soort vliegen, hij gaat zegmaar langzaam naar beneden.
Denk maar aan batman, hij kan niet vliegen maar landt toch veilig.

En nee, ik zie daar niet mijn vogel in, hij heeft niets van die verschijnselen, gelukkig!  :o


Dit onderwerp gaat niet meer over waar ik het topic voor heb gemaakt, en ik wacht dat wel af van de vleugels.
Het voer probleem is opgelost dus op dit topic mag van mij een slotje :D

Berichtjes samengevoegd
Enne op vraag een slotje
gr Safrena