kwartels (heeft iemand die ook?)

Gestart door kimmy89, juli 16, 2007, 09:32:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

hay,

ik heb 3 dwergkwartels in mijn voliere. het zijn 2 mannetjes en 1 vrouw. de vrouw heeft nu bijna 30 eieren en ze broed nog steeds niet. ik heb braaf de eieren bij elkaar gelegd op een beschut plekje. het enige wat ze ermee doen is weer uit elkaar rollen en verder niks. normaal horen ze te gaan broeden bij 12-15 eieren. hebben ze stress van de parkieten? ze hebben 4m² om te lopen dus redelijk ruim dacht ik.

heeft iemand ook kwartels die broeden? wat kan ik fout doen of zou anders kunnen proberen?
ik heb zitten denken aan een broedmachine. heeft iemand die? ik heb geen ervaring met broedmachines maar zit te twijfelen om ermee te beginnen.

wil iemand toevallig de eieren hebben? ik weet niet of er nog vruchtbare bij zitten (sowieso de nieuwere).

groetjes kim

FrankvdBee

hey kim

ik heb ook kwartels in mij voliere zitten (die zitten ook bij parkieten)
en die hebben ook al ongeveer 30 eitjes gelegt maar die zijn sins een paar dagen ook het broeden gegaan

maar k zou niet weten wat je kan doen om ze te laten broeden wat je wel kunt doen is een keer ALLE eitjes weghalen en als ze dan weer eitjes hebben ze gewoon heen laten doen        want het schijnt dat kwartels de eitjes naar de plek waar ze willen broeden naar toe rollen

maar ze kunnen neem ik aan tog wel onder een dakpan ofzo gaan zitten??


groette frank

kimmy89

hay,

ook jij hebt ze gewoon laten liggen tot ze toch begon?

ik heb een halve emmer op de zijkant. (zijwaarts doorgeknipt). hier zitten ze niet veel onder maar wel af en toe. slapen doen ze gewoon tegen elkaar, buiten.

bedoel je dat ik nu de 30 eruit meot halen en wat nu verspreid in de voliere ligt, gewoon laten liggen? er is weinig info te vinden maar wat er wel vaak staat is dat je ze zelf een plekje bij elkaar moet geven.
als ik ze overal laat liggen, denk ik dat ze niet alles kunnen broeden want er zit een houten randje/drempel van een paar cm in het midden van de voliere (versteviging) en daar kan geen ei overheen rollen.

wat ik ook ondertussen heb gelezen, is dat sommige de laatste 5 alleen laten liggen. werkt dit? aangezien ze normaal bij 12-15 pas gaan broeden.

weet iemand ook of de oude eieren (5e ei was 25-5-07) nog vruchtbaar zijn?

groetjes

luis

hier heb ik ook kwartels, en misschien kan ik je op weg helpen.
ik heb in mijn voliere ook 3 kwartels, echter 2 vrouwtjes en 1 haantje.
gaat dat bij jouw sowieso wel goed, 2 haantjes en 1 kip?
ik heb in totaal 3 vrouwtjes en 2 mannetjes, en als ik ze alle 5 bij elkaar in  de voliere doe, gaan dee haantjs elkaar behoorlijk te lijf, vandaar dat ik ze uitelkaar heb gehaald.

maar goed. kwartels leggen dus zo'n 15 eieren.
als ze gaan broeden, meestal na het leggen van de laatste ei, is het oudste ei dus al 14 dagen oud.
meestal komen ook deze eitjes nog wel uit maar zijn wel de zwaksten van de familie, ook kan het zijn dat ze niet uitkomen omdat ze te zwak zijn om eruit te komen, sommige mensen "helpen" die jongen dan een handje, maar vaak gaan ze dan alsnog dood als ze een paar dagen oud zijn.


het probleem om wel of niet te broeden, kan duiden dat je zelf een hennetje bezit dat uit de broedmachine is gekomen. als dit met een paar generaties gedaan is, kunnen de hennetjes hun broedinstinct verliezen. helaas komen er steeds meer kwartels op de markt die via een broedmachine te wereld zijn gekomen.

zelf heb ik ook 3 hennetjes die niet willen broeden. ik heb ze nu zo'n 3 maanden (ong 100 dagen), ze leggen elke dag ieder 1 ei, kun je narekenen hoeveel eieren ik al heb. (250 stuks) 
vaak haal ik de eieren uit de voliere als er zo'n 13 - 15 in een nestje liggen.

en ik heb er ook wel eens over na gedacht om een broedmachine te nemen, maar er zijn er veel soorten. automatische, en half automatische. daar moet je de eieren elke 6 uur zelf omdraaien, wil je dat wel?
de aanschaf van zo'n machine is  niet goedkoop.
maar daar blijft het niet bij; je moet ook nog een warmte lamp aanschaffen. jonge kwartls moeten in een omgeving zijn waar het zo'n 36 graden is, anders gaan ze dood aan onderkoeling. heb je daar al over nagedacht?

als ik persoonlijk al deze redenen naast elkaar zet, zal ik niet aan een broedmachine beginnen.

mvg luis

majkie

Oké, bedankt voor het antwoord. Ik heb namelijk ook 2 kwarteltjes en het vrouwtje legt inderdaad de hele kooi vol met eieren.

entoi

ik heb ook chinese dwergkwartels
en ik heb ze een huisje gegeven wat normaal voor cavia's was.
en dat was helemaal geen probleem.
ik had 6 jonge kwartels, al is er 1 gestorven, ik heb er nu toch nog 5 en deze blijven gelukkig leven.

maar het word vaak aangeraden ook om meerdere hennen bij 1 haan te zetten.