Nageltjes Knippen?

Gestart door Sara, juli 21, 2005, 14:13:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Dag beste medeparkietenfreakjes,

Ik heb weer een vraagje,mijn parkietje Arno is nog jong maar ik vind dat zijn nagels toch al erg lang zijn.Nu is mijn vraag,moeten zijn nageltjes geknipt?
En hoe moet dat dan? :unsure:

                       ALVAST BEDANKT! :D
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

#1
Hoi baasje van Arno,

De meningen zijn er over verdeeld, maar ik gebruik altijd een zandhulsje voor over de zitstok, als ik zie dat de nageltjes van mijn parkietjes weer wat lang worden. Die doe ik om de stok waar ze het meeste op zitten, en als de nageltjes weer voldoende zijn afgesleten, haal ik het weg.
Dit gaat heel goed, de nageltjes hoeven nooit geknipt te worden.

Je kunt ze ook laten knippen door een ervaren kweker of dierenarts.
Zelf kun je hier, zeker als je het nog nooit hebt gedaan, beter niet aan beginnen. Je knipt al snel in het leven, waardoor je parkietje gaat bloeden en pijn heeft.
Je kunt dit beter overlaten aan de dierenarts.  ;)

Groetjes, Sonja.

Caradow

De nageltjes lijken al er snel te lang, terwijl dit vaak niet zo is. NIET zelf knippen, zeker niet als hij nog zo jong is...
Je ziet als je goed in het licht kijkt het bloedvaatje lopen in de nageltjes, maar het uiterste puntje van het bloedvaatje is nauweljiks te zine. De kans dat je dus in het leven knipt is erg groot en je parkietje kan doodbloeden. Mochten de nageltjes toch geknipt moeten worden omdat ze toch echt veel te lang zijn overal achter blijven haken, laat het dan door de (vogel)dierenarts knippen. Die heeft ook alle middelen voor handen voor het geval HIJ te ver knipt (ja ook dat kan en dat laat al zien hoe groot het risico is)

Je kan de nageltjes op een natuurlijke manier kort houden met zoals Sonja noemde zandhulsjes en het is ook goed om stokken van verschillende diktes te gebruiken om op te zitten in de kooi.

Safrena

Hoi baasje van Arno

Welkom op het forum

Ben helemaal eens met sonja en Cardrow

Als je er geen ervaring mee hebt om de nageltjes van je parkiejte te knippen laat je dit het beste doen door een ervaren persoon zoals de kweker of de dierenarts

Vroeger gebruikte ik ook zandhulsjes maar op aanraden van de dierenarts en parkietenfreak doe ik dat niet meer omdat die hulsjes ook wondjes op de pootjes kunnen veroorzaken.

Beter is dan om houten zit stokken van verschillende diktes (takken van een wilgenboom of een fruitboom) in de kooi te hangen. Dit helpt ook om het afslijten en kort houden van de nageltjes maar meteen ook van de snavel omdat ze daar ondertussen lekker kunnen in bijten ;)

vele groetjes

Sara

Oké dank julie voor de info en tips!

            -xxx-
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

#5
Ow ja, zandhulsjes, daar heb ik nog een mooi verhaal over :blush:
Ik schaam me nog als ik er aan denk :(

Een jaar of 5 geleden ging ik naar dierenarts Evers in Geldrop met Croky (de eerste).
Hij zag de zandhulsjes om de stokken zitten, en vroeg me waarom die om de stokken zaten.
Ik zei: "Voor de nageltjes".
de dierenarts zei toen: "Hoe zou jij het vinden om de hele dag met blote voeten over schuurpapier te lopen"? (De zitstokken waren namelijk ook nog eens te dun, waardoor de nageltjes het schuurpapier nauwelijks raakten.)
Ik moest even slikken.......... :(  daar had ik niet aan gedacht.
Hij adviseerde om takken van fruitbomen te nemen in verschillende diktes.
Dat schijnt beter te zijn voor de nageltjes EN voor de voetjes. ;)
Croky heeft nu 1 gewone zitstok, en 1 dikkere appelboomtak in de kooi.
Op de laatste zit hij meestal.


eline

Hoi allemaal,

Pixel heeft net zijn eerste rui gehad en ik vind zijn nagels ook erg lang worden. Maar de nagels van Pixel zijn aan het uiteinde donkerder van kleur dus zijn nageltjes kan je niet knippen omdat je niet ziet waar de bloedvaten stoppen.

Nu hebben jullie het over zandhulsjes en takken van fruitbomen die ervoor zorgen dat zijn nagels afslijten maar waar zou je dit kunnen kopen? Bij een tuincentrum of bij een goede dierenwinkel??? Of mag je de takken ook uit de natuur halen??

Gr. Eline

Safrena

#7
Hey Eline

Je mag ook de takken van wilgenboom of fruitboom uit de natuur halen maar dan moet je wel zeker zijn dat ze onbespoten zijn en niet langs een baan met veel verkeer en uitlaat gassen staan ;)

Of je kan de takken gaan halen in een tuincenter

vele groetjes

rutgerpol

hoe kan je zien wanneer de nageltjes te lang zijn? ik vind de nagels van mijn parkietje er al lang uit zien maar hoe weet ik dat zeker?

Nikolas

#9
Ik zou alleszins erg goed oppassen met het knippen van de nageltjes. Ik ben 15 jaar, dus ik liet het mijn meter doen omdat zij het al enkele malen gedaan had bij haar parkietje, maar je raadt het al, om de een of andere reden is zij iets tever gegaan en begon het nageltje te bloeden, ik geschrokken, zij geschrokken, vogeltje leeft gelukking nog  :D Heeft even geduurd, maar het bloed is gestold en alles in orde. Ik denk dat ik die tip voor die omhulsels met zand eens ga gebruiken. Waar koop je dat hoe ziet dat eruit?

Safrena

Hey Nikolas

Welkom op het forum

Inderdaad met nageltjes knippen moet je steeds heel voorzichtig zijn ;)

Die omhulseltjes kun je kopen bij een dierenwinkel, echter is het veel beter om takken van fruitbomen goed gespoeld van verschillende diktes in de kooi van je parkietje te hangen deze helpen ook de nageltjes kort houden en kunnen geen wondjes onderaan de pootjes veroorzaken zoals dat bij die hulseltjes wel grote kans is dat er wondjes onderaan de pootjes komen

vele groetjes

Nikolas

Hoe kunnen die takken van bomen ervoor zorgen dat de nageltjes kort blijven, of is dat omdat ze op die takjes klimmen?

Safrena

Hey Nikolas

Ja inderdaad omdat je parkietjes op die takken van verschillende diktes klimmen en bijten en doen slijten de nageltje en worden ze daardoor kort gehouden.

Echter moet je wel zorgen dat ze niet te dun zijn zodat hun nageltjes niet helemaal rond de tak kunnen  ;)

Vele groetjes

Tanja

Ik heb in de dierenwinkel een hele dikke zitstok gekocht van puimsteen. (of iets soortgelijks...) Leuk in blauw, heeft een enigszins dubieuze verschijningsvorm, waardoor enkelingen weer net iets te ver door gaan denken, maar hoe dan ook, deze zitstok is speciaal voor de nageltjes... Werkt wat mij betreft ook erg goed!

Plumeau

Bij mijn Macha zal ik de nagels wel regelmatig moeten gaan knippen, want zij heeft 1 misvormd voetje waarmee ze de tenen niet meer om stokjes heen klemt. De eerste keer dat ik de nagels knipte ging dat prima :D De dierenarts heeft ze zelfs nog korter weten te knippen, ook weer zonder bloedbad...

Mijn tip voor mensen die ook een parkiet hebben die de nagels niet goed af kan slijten: zet een bakje schone bloem klaar. Bij knaagdieren is dit een veel beproefde methode om het bloeden aan een nagel snel te stelpen. Gelukkig heb ik dit zelf in de bijna 20 jaar dat ik cavia's heb maar 1x hoeven toepassen, maar het werkte inderdaad naar wens.

Uiteraard moet je pas aan knippen beginnen als de parkiet niet in staat is om zelf de nagels af te slijten in een juist ingerichte kooi :excl: Heb je geen ervaring, laat een goede dierenarts het je dan eerst voordoen...

Ingrid

Ik heb takken en zitstokken van verschillende diktes in de kooi. Luna's nageltjes zijn mooi afgesleten, die van Blizzard blijven lang. Vandaag heeft ze 2x vast gezeten in de gordijnen, een en al paniek  :(. Nu is het mij opgevallen dat Blizzard haar teentjes niet om de stok klemt, maar ze heel ontspannen laat hangen. Op die manier kunnen haar nageltjes niet voldoende slijten lijkt mij??
Toch maar naar de dierenarts om ze te laten knippen of hebben jullie nog andere tips?

Groetjes, Ingrid

Sonja

Hoi Ingrid,

Ik denk inderdaad dat Blizzard te lange nageltjes heeft, omdat ze haar teentjes niet om de stok klemt. Als het aan de stokken zou liggen, zou Luna immers ook last moeten hebben van lange nageltjes.
Er zal weinig anders opzitten, dan naar de dierenarts gaan, om de nageltjes te laten knippen.

Groetjes, Sonja.

noeltje

ik heb geen grind hulsjes om mijn stokken zitten, dit vind mijn parkiet niet fijn en gaat dan helemaal niet op het stokje zitten..  dan moet ik maar de nagels beetje in de gaten houden en als ik denk dat ze toch iets te lang worden naar de dieren arts  :)