dacht een koppel te hebben aangeschaft?

Gestart door Theo_Hoorn, juli 29, 2007, 17:34:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo_Hoorn

de neusdoppen van 1 van de 2 parkietjes die ik heb
is van donkerbruine / a bruine  , nu voor de helft bruine en voor de helft Licht blauwe aan t worde


betekend t nu dat ik 2 mannetjes heb?

ook zijn ze zover ik zie een echt koppel
hele tijd kxsjes geven aan elkaar enz..

maar ik heb ook een broedblok hangen kan ik die nu maar beter weghalen?

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

ashley

hoe oud zijn de parkietjes??
als je een broedhok heb hangen moeten ze wel ouder dan een jaar zijn.
en als er bruin bij de neusdop komt betekend dat dat het een vrouwtje is ook
als er een beetje blauw bij zit.

Cheryl87

Hallo Theo,

Misschien kan je beter een foto plaatsen van je 2 parkietjes, waarop de neusdoppen duidelijk zichtbaar zijn,
dan kan er hier met duidelijkheid gezegd worden wat voor geslacht je parkietjes hebben.
Overigens kunnen mannetjes ook gewoon 'kusjes' aan elkaar geven dus dat bied geen zekerheid.

En zoals Ashley al vraagt: weet je de leeftijd van de parkietjes goed? Zijn ze allebei ouder dan een jaar? Zeker voor een evt. vrouwtje is dit heel belangrijk.

Groetjes Cheryl


Sonja

Hoi Theo,

Je hebt gewoon een popje hoor. ;)
Maar bij popjes kan onder invloed van hormonen de bruine neusdop af en toe van kleur veranderen, van bruin naar lichtblauw, tot soms zelfs wit.
Dat is normaal, hij moet echter wel na verloop van tijd altijd weer bruin worden.

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

Hey.. wat een fijn nieuws!?

kan t dus zijn omdat ik er sinds een weekje ongeveer een blok heb ingehangen..
en ze sinds t blok erin hangt er lief is met t mannentje.. ? kusjes geven kroelen enz

dat ze misschien wilt paren en eitjes wilt leggen?

ik heb van schrik gelijk t blok eruit gehaalt omdat ik niet wil dat er 1 van de 2 dood gaat door legnood..

Safrena

Hey theo

Lat het blok maar gewoon lekker hangen, als je popje 1 jaar of ouder is,  en je parkietjes rustig doen als je kleintjes wil

Het is inderdaad zoals Sonja al zei, dat popjes tijdens de broedperiodes of een heel donkere neusdop kunnen krijgen, of dat de neusdop gewoon lichter word, zelfs lichtblauw tot wit ;)
En na verloop van een paar weken moet deze weer netjes bruin worden. ;)


Legnood, krijgt een parkietje niet door een broedblok hoor. Legnood kan trouwens alleen bij een popje.  ;)
De reden van legnood zijn heel andere, nl:

- of te vochtige, tochtige behuizing
- of het parkietje is te dik of te jong of te zwak
- of door een plotselinge weersverandering
- of door vitamine gebrek (verkeerde voeding)

Vele groetjes

Theo_Hoorn

hey bedankt voor de reacties.. gister was t neus dopje nog bruine met wit/blauwe

en nu is t neusdopje volledig wit.. met heeeeeel licht blauwe..


mhmm ik had t blok eruit gehaalt omdat ik dacht sjit mehn ik heb mannetjes

maar ik uhm ik ga t blok dus weer terug hangen...

en hoe zit dat met verhuizing 15 aug krijg ik de sleutels? en de vogels breng ik gelijk over.. ,
ik heb ook een koppel valkparkieten zitten , en die eitjes moetne 1 deze dagen uitkomen..

als t goed is zijn de baby valkjes dan 2 weekjes as ik ze wil verhuize
kan ik ze dan ook in een kweekkooi doen.. , t blok past er niet in.. , maar zou ik de babytjes met vader en moeder gewoon in zo'n kweekkooi kunnen doen. kwa vervoer word dat een stuk makkelijker want de kooi waar ze nu in zitte is eigenlijk voor een papegaai

Mars

Ik zou ze niet uit hun blok halen als ze twee weken zijn. Het blok zorgt voor warmte en geborgenheid en vogeltjes van 2 weken oud zijn nog echt niet toe aan een uurtje zonder het blok.

Ik wil je nog even op het hart drukken dat je zeker moet weten dat je popje een jaar oud is voor je een nestblok ophangt. Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom je kort voor je verhuizing nog een blok ophangt en daarmee het leven van de kleintjes riskeert. Dus je kunt nu beter eerst het blok weg halen, want als je popje er vaart achter zet, dan heeft ze misschien straks voor je verhuizing eitejs gelegd en moet je daar ook extra je best voor doen. Een beetje vooruitzien is bij kweken met vogels wel handig.

Groeten en succes,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

nou bij de valkjes hing t blok al weken , en uit eindelijk maaktte ze er gebruik van , en naar schatting komen de eitjes tussen de 1ste en de 5e uit..

as ik ga verhuizen officeel , dan is t de 23.. < dan moet ik de sleutels inleveren , nou dan zijn de valkjes tussen de 2 en de 3 weken dus ik zie daar geen gevaar in..

t blok bij de parkietjes hangt net.. , en ik weet dat t weken kan duren.. ze hebben nog niet gepaart niets ze zijn nog niet in t blok geweest dus die pirode van dat t mannentje zich moet uitsloven is nog niet geweest.. ze kroelen en geven pas kxsjes sinds een paar dagen en t paren kan ook 2 weken in beslag nemen.. dan kost t me nog een week voordat ze dr eitjes legt.. en dan zijn ze ook al over.. dus ik dacht dat t wel safe was / is


roha

Hoi Theo,

Een verhuizing kan stress opleveren voor je vogels. Dit kan gevolgen hebben voor het broeden en/of verzorgen van de jongen.
Ik zou toch wachten totdat je verhuist bent en de parkieten gewend zijn aan hun nieuwe leefomgeving.

Theo_Hoorn

oke bedankt voor de tip!

ik heb inmiddels al t blok eruit gehaald

en tsjah met me valkjes kan ik niet meer terug die eitjes komen 1 deze dagen uit!

de valken zo laat mogelijk verhuizen?

roha

Hoi,

Ja, dat lijkt mij het beste, om ze als laatste te verhuizen. Misschien dat iemand een idee heeft, hoe je de valkjes het beste kan verhuizen met de kleintjes. Misschien warm en zo donker mogelijk, zodat ze zo min mogelijk van het vervoeren merken.

Theo_Hoorn

daarom ik dacht er zelf aan om ze met 2 en halve week a 3 weken uit t blok te halen en in een kweekkooi te doen..
met vader en moeder erbij dan kan ik ze zo min mogelijk wiebelig vervoeren.. maar dan worden ze weer koud..

ik heb nu eigenlijk een rot kooi om te vervoeren.. met poten eronder op wieltjes
t is eigenlijk voor een grijze roodstaart

maar uhm ik heb nog een standaard kooi daar kan ik misschien net aan t blok inzette en dan kan ik ze dr in laten.

Mars

Ik zou dan voor die laatste optie kiezen: ze in het blok laten en deze dan met de ouders in of aan een andere kooi hangen, als het echt niet anders kan.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

in of aan andere kooi?

ik snap je niet helemaal



Ik kan t blok net aan in die kooi zetten
ik doe dan vader en moeder ook gewoon voor een reis van 20 a 25 minuten in de auto op mijn schoot
dan moet ik ze naar 3 hoog tillen..
waar ik dus voor ga zorgen is dat de kooi voor hun daar al klaar staat zodat ik enkelt t blok erin hoef te hangen en vader en moeder dr in moet doen.

Mars

o sorry, ik had je dan blijkbaar verkeerd begrepen:

Citeermaar hem ik heb nog een standaard kooi daar kan ik misschien net aan t blok inzette en dan kan ik ze dr in laten.

Ik dacht dat je hier schreef dat je een kooi hebt waar je het blok in kunt zetten/aan kunt hangen, maar dat heb je dan blijkbaar niet.

Ik denk dat het hoe dan ook belangrijk is dat je de kleintjes in de warmte van het blok laat en paps en mams bij het vervoeren zo dicht mogelijk in de buurt, zodat ze niet al te 'ongerust worden'.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

oke ik heb gewoon een standaard vogel kooi.. , waar ik t blok wel in kan zetten vader en moeder doe ik er ook gewoon in t is wel wat krap maar t moet maar