Een Maatje Voor Ons 'oude' Vriendje

Gestart door Chantalleke, juli 21, 2005, 10:54:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chantalleke

Hallo,

Uiteraard heb ik alle eerdere berichtjes gelezen over een tweede parkietje erbij. Maar na het lezen ervan twijfel ik nog steeds. Ons Sjefke is 3 jaar oud en hartstikke tam, als je roept komt ie meteen, maar hij wil alleen op handen en vingers zitten en alleen als hij er zin in heeft. Kortom we hebben een lekkere eigenwijze vogel. Praten kan ie niet zo heel goed. Verder dan 'Hallo' en 'Hatsjee' komt ie niet. Fluitjes en geluidjes nadoen kan ie wel als de beste. Het is een gezellige kletskous die enorm dikke vriendjes is met zijn belletjes en spiegeltjes. En daarom ben ik dus bang dat hij een tweede parkietje echt als een indringer zal zien, en echt, Sjef verdedigt zijn speeltjes met zijn leven!
Aan de andere kant hebben we eens bezoek gehad van een ander parkietje en toen kwam in Sjef een echte papa-parkiet naar boven. Eten opgeven naar het andere vogeltje, leker knuffelen en kletsen, totdat het andere parkietje op mijn hoofd ging zitten. Sjef werd zo kwaad dat hij het andere parkietje met veel kabaal heeft weggejaagd. Sjef is nog 2 dagen hartstikke boos op mij geweest.

Nu zijn er een paar dingen die me dus kopzorgen bezorgen. Mijn vriend en ik werken alletwee en eigenlijk vinden we het zielig dat Sjef alleen is. Hij is ook al bijna drie jaar en gewend om alleen met zijn vriendjes 'Spiegeltje' en 'Belletje' te zijn. Daarnaast, krijgen we eind dit jaar weer voor 2 weken een logeetje (ook een parkietje) en ik ben bang dat als het logeetje weg is, Sjef zich in de steek gelaten gaat voelen.

Als ik Sjef lekker zie dribbelen met zijn belletje naar zijn spiegeltje toe, dan denk ik, ach hij is gelukkig zo, laat hem maar. Maar als ik hem dan met een ander vogeltje zie dan....

Wie heeft er een goed advies???  :(

Chantal

Sonja

Hoi Chantal,

Ik zou fijn een vriendje voor Sjefke erbij halen. Zelf heb ik ook onze Joepie een vriendje gegeven, toen hij zelf al 2 jaar was. Hij heeft er zeker aan moeten wennen, maar als ik nu zie, met hoeveel plezier ze samen door de kamer vliegen, en spelen e.d., ben ik blij dat ik het gedaan heb. De band tussen Joepie en mij is, ondanks dat hij er nu een soortgenootje bij heeft gekregen, nog precies even hecht als eerst.
Het is hartstikke leuk, als ze samen bij je komen zitten, en het is vele malen leuker voor je parkiet, omdat hij zich op deze manier niet zo alleen zal voelen. (maar dit neemt natuurlijk niet weg, dat ze evengoed heel blij zijn, als je weer thuiskomt, dat laten ze hier tenminste altijd luid en duidelijk merken! :P )

Veel succes met je keuze, en laat je nog weten wat je besloten hebt?

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Sonja, bedankt voor je snelle reactie!

We hebben op het moment een leeg kooitje in huis, omdat we over 4 weken een parkietje cadeau gaan doen. En dat lege kooitje komt nu mooi van pas om te kunnen gebruiken voor een eigen nieuwe parkietje gedurende de eerste dagen dat die bij ons is.  :)

Ik denk ook wel dat er een tweede parkietje gaat komen, maar dat horen en zien jullie dan later wel.

Nu vraag ik me alleen nog af of ik beter nieuwe speeltjes in de kooi kan doen als ik Sjefke een nieuwe huisgenoot ga geven. Want Sjef is zo gehecht aan zijn bel, dat wij hem eigenlijk ook niet aan mogen raken, dus laat staan dat er een vreemde vogel ineens aan zíjn belletje komt. Maar ik ben ook bang dat Sjef verdrietig is als zijn belletje weg is...Is er iemand die daar ook ervaring mee heeft? :blink:

Sonja

Hoi Chantal,

:P 't Is wat he, die parkietjes met hun belletje.... :P
Mijn vorige parkietje was ook helemaal gek met zijn belletje, en inderdaad, dat was alleen van HEM! Hij kroop er ook vaak helemaal onder, en gebruikte hem als "hoedje". :)  

Maar om antwoord te geven op je vraag: Ik zou gewoon 2 belletjes ophangen, dan is daar in ieder geval geen geruzie om, en kan Sjef lekker met zijn eigen belletje blijven spelen. ;)

Groetjes, Sonja.

Caradow

#4
Ik zou zelf het oude belletje en spiegeltjes eruit halen. Zo kan er daar in het begin geen ruzie over ontstaan. Mijn Coco was toen ze alleen zat ook helemaal verliefd op haar "balletje met belletje erin". Toen Ukkie bij ons kwam heb ik dit speeltje uit de kooi gehaald, omdat Coco ook behoorlijk hardhandig naar ons kon laten merken dat het HAAR speeltje was. Ik heb nu sinds vorige week, ruim een half jaar nadat Ukkie er bij is gekomen het speeltje weer tevoorschijn gehaad en ze spelen er nu samen mee, Ukkie zelfs meer dan Coco.  Je parkietjes mogen best af en te ruzie maken, zolang er gene regelrechte bloedbaden ontstaan is het een prima manier om de rangorde te bepalen.

Als het de speeltjes eruit haalt, enkele uren voor het nieuwe parkietenvriendje arriveerd, zal het verdriet niet al te groot zijn, omdat de aandacht dan naar het nieuwe parkietje word getrokken.

jeroen

haha ja dat belletje herken ik wel mijn vogel zet hem ook op als een hoedje ..... ik laat hem hangen als ik ze bij elkaar zet en doe er nog een belletje bij

Parkieten-Freak

Ik zou Sjefke zijn belletje niet afnemen. De vogel zal al moeten wennen aan een nieuw vriendje, dat is op zich al een hele verandering.
Het belletje is vertrouwd voor Sjefke. Hang straks gewoon nog een belletje in de kooi, en wie weet vindt Sjefke het wel goed als de nieuwe parkiet met zijn belletje speelt.
Daarnaast is het nog maar de vraag of de nieuwe parkiet ook daadwerkelijk interesse heeft in Sjefke's favoriete speeltje....!


Chantalleke

We gaan deze week ons tweede parkietje ophalen!  :D Zijn kooitje staat al helemaal klaar. Dan kan ie mooi even wennen aan zijn nieuwe omgeving zonder Sjefke heel de tijd gelijk op zijn nek te hebben. Ik hoop dat we onze tweede kooi maar eventjes nodig zullen hebben, maar Sjefke kennende moet dat niet echt een probleem gaan zijn.

Ik ben dit weekend naar Frankrijk geweest en heb een daar wat parkietenspeeltjes ingeslagen  :D  (ik wist helemaal niet dat die daar zo veel goedkoper zijn) Nu moet ik alleen nog een tweede belletje kopen, want die hadden ze daar niet.

Later deze week dus een update over Sjefkes nieuwe vriendje  ;)

Weepeetje

Hoi ik heb dus eigenlijk het zelfde probleem.
Ik zelf wil heel graag en parkietje er bij omdat dit leuker is voor mijn vogel.
Het prbleem bij mij is dat ik samenwoon met mijn vriend die dit niet wil, omdat hij zegt dat WP dan vals gaat worden en niet meer zo lief voor mij zal zijn. Ik zelf vind dit gewoon niet waar want er zijn zoveel mensen die twee tamme parkieten hebben.
Mijn vraag aan jullie is..... Hoe krijg ik hem in godsnaam zo ver. :s

Ik heb echt al veel discussies gehad met hem...

groetjes,

Sabrina en WP.

Jojo

Ik kan alleen  maar zeggen: GEWOON DOEN!!!
Je zult zien dat het goed gaat.
Wij hebben Nino nu bijna 2 jaar en sinds februari is Paco erbij en Nino is ech niet minder lief of tam geworden hoor!
In tegendeel eigenlijk, hij heeft nu het gevoel dat hij nog meer zijn best moet doen en is nog aanhankelijker.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat het pas bij de 3e keer goed ging, maar het is zeker de moeite waard om het te proberen.
( de eerste, Sookie, was veel te dominant, die hebben we na 10 weken weer terug gebracht naar de kweker. De 2e , Paulie, ging helaas na 4 dagen dood)
En nu hebben we Paco...... en dat gaat goed.
Nino is naar Paco toe niet knuffelig en het eten houdt hij ook graag voor zichzelf, maar ze maken elkaar niet af en hebben het volgens mij best gezellig saampjes.
( als ik nu naar ze luister heeft de een de ander bij de staart vast :lol:  :lol: )
Maar nogmaals, gewoon proberen.
En ook als je een jong vogeltje bij de kweker haalt of alleen maar aan je vriend laat zien, dan gaat hij echt wel om hoor!
Succes!!

Chantalleke

Hoi Weepeetje,

Ik geloof nooit dat een parkiet vals kan worden door een tweede parkietje! Ik was zelf alleen een beetje bang dat de band met ons eerste parkietje zou gaan veranderen. Maar nu zoveel mensen tegen me hebben gezegd dat Sjef misschien alleen in het begin een beetje moet wennen en humeurig kan gaan zijn, maar uiteindelijk waarschijnlijk juist alleen maar heel erg zal opleven door de komst van een vriendje ben ik echt om. Er komt zeker een klein vriendje bij! :D

Misschien dat je een keer samen met je vriend bij een kweker kunt gaan kijken en dat je dan met de kweker kunt afspreken dat als het echt niet klikt je het parkietje kunt terugbrengen. Of misschien dat je iemand kent wie zijn parkietje voor een weekendje bij jullie wil laten logeren? Doordat wij een parkietje op bezoek hadden zagen we juist hoe leuk Sjef dat vindt.

Groetjes, Chantal

Parkieten-Freak

CiteerIk kan alleen  maar zeggen: GEWOON DOEN!!!
Je zult zien dat het goed gaat.........

Hier ben ik het niet mee eens eigenlijk.
Een tweede vogeltje nemen tegen de zin van je partner moet je niet zomaar doen, dat is vragen om problemen.
Wat veel beter werkt, is om de vooroordelen van je partner in deze weg te nemen.
Laat hem een topic openen, en zijn vraag stellen aan de lezers van dit forum.
Grote kans dat ervaringen van onze lezers hem op andere gedachten brengen! ;)


Sonja

Hoi Weepeetje,

Zoals al gezegd is, wordt een parkietje niet vals door de komst van nummer 2, het zal juist een aanwinst in zijn leventje zijn!
Hij zal wel zijn aandacht gaan verdelen, tussen jou en zijn soortgenootje, maar zeker jou ook blijven opzoeken.
Ik kijk maar naar mijn 2 parkieten: Joepie is een poos alleen geweest, en heeft erg moeten wennen aan Pucky, die er later is bijgekomen.
Maar voor mij is hij nog precies dezelfde lieve, aanhankelijke parkiet als voorheen.
Sterker nog: Ik heb nu 2 van zulke lieverds, ipv 1!

Misschien moet je je vriend ook eens de succesverhalen laten lezen, op het forum zijn veel mensen die meer dan 1 parkiet hebben, en bij wie dat heel goed gaat.

Succes. ;)

Groetjes, Sonja.

Bastiaan

#13
Hola, ik heb de stap gemaakt om een tweede parkietje erbij te nemen, na veel rondvragen zei eigenlijk iedereen hetzelfde, gewoon doen! Ik wilde ze in aparte kooien plaatsen maar de kweker zei dat ik ze meteen bij elkaar in de kooi moest zetten. dat heb ik dus ook gedaan.
Birdy is een parkietje van 5 jaar oud en is ook vijf jaar alleen geweest. Toen kwam Kira erbij een jong parkietje. In het begin ging het allemaal heel goed, ze waren geïnteresseerd in elkaar. Kira doet nu alleen niks zelf, alles wat birdy doet moet zij ook doen, waar birdy staat gaat Kira heen, na een weekje begon birdy er beetje genoeg van te krijgen, en ontloopt haar nu letterlijk, maar zij blijft hem maar achterna lopen en vliegen. Het is nu vier weken geleden en  birdy begint nu een beetje van zich af te bijten. Ze zitten niet te vechten, af en toe zitten ze wat te kibbelen. Kira is trouwens al wel heel tam (na een paar dagen al), geen angst voor vingers, handen of mensen, komt waarschijnlijk omdat ze birdy zijn gedrag na doet.
Ze blijft ook wel op me hoofd of schouder zitten maar zodra birdy weer het luchtruim kiest vliegt ze weg. Ik begin het nu een beetje zielig te vinden voor birdy, hij vliegt bijna niet meer. Moet ik ze nu uit elkaar halen en in aparte kooien doen, ze zijn trouwens altijd los, alleen eten en slapen doen ze in de kooi. Of moet ik gewoon nog even geduld hebben en duurt zo'n gewenningsproces  wat langer?
Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt.

Bastiaan

Safrena

Hey Bastiaan

Welkom op het forum

Dit is een van de reden waarom wij aanraden om ze in het begin elk apart in een kooitje te houden zodat het tweede parkietje ook zelfstandig dingen gaat doen en niet steeds het eerste vriendje achter volgt.

Vermits ze nu al gewoon zijn samen in een kooi kun je ze best wel samen laten ;)

Het heeft nog wat tijd nodig maar uiteindelijk komt dit allemaal wel goed.
Het steeds achter je eerste vriendje aan zitten zal zeker minderen van zodra je nieuwe vriendje de omgeving beter kent en gewend is.

vele groetjes

Bastiaan

Hoi Safrena,

Das nog is een snel antwoord. Dank je wel.
Ik ga het dan nog maar even zo laten, de volgende keer zal ik ze eerst maar maar even aan elkaar laten wennen!! Ik heb nog even geduld, hopen dat birdy dat ook nog even heeft.  
Bedankt
Bastiaan

Weepeetje

Hoi!

Ik heb een besluit genomen als hij morgen terug komt van het varen ga ik hem deze reacties eens laten lezen, ik ben nu toch hele dagen thuis dus als ik hem zover krijg kan ik mooi kijken hoe het gaat enzo, want als er iets in mijn hooft zit zit het niet ergenst anders....:)

groetjes Sabrina.

Jojo

Sorry dat het misschien verkeerd overgekomen is, maar ik bedoelde met "Gewoon doen" natuurlijk wel in overleg met je vriend.
Hij zal er ook voor moeten zorgen, maar dan moet hij er ook helemaal achter staan!
Dus nogmaals: Gewoon doen, maar dan saampjes!
( is trouwens ook veel leuker)

Chantalleke

#18
Ik was even vergeten hoe klein kleine parkietjes zijn :D  :D  :D
Sjefke is helemaal gek op zijn nieuwe vriendje Billy!

Ik heb het gevoel dat dit helemaal goed gaat komen met die 2!

Chantal

Billy was even weg...
[attachmentid=120]

[verwijderd door de beheerder]