wat mag met wat paren?

Gestart door pietje parkietje, juli 11, 2007, 19:24:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

@mars:

op de manier die jij aangeeft ben ik ook van plan het te doen hoor ik zei alle mannetjes of alle vrouwtjes weghalen maar ik bedoelde daarmee zoals jij het zegt....en inderdaad mijn voliere heeft geen onbeperkte ruimte...helaas haha :P maar alle broertjes of alle zusjes uit 1 nest weg doen is inderdaad het idee wat ik zou willen toepassen en ik ben nu aan het kijken wie weg gaan

fjacobse

Over de parkietenwereld weet ik niet veel. Wel over het fokken van rashonden.
Wellicht een heel andere wereld maar toch het volgende:

Inteelt gebruik je het liefst niet.

Echter als je bepaalde goede eigenschappen in het ras wilt versterken dan kun je het sporadisch gebruiken. Waarbij broer en zus, moeder en zoon en vader en dochter uit den boze zijn (neef en nicht komt wel voor). Bij honden is het zo dat de ouders uitvoerig getest dienen te zijn op allerlei erfelijke ziektes, zodat je bepaalde slechte (lichamelijke) eigenschappen zo min mogelijk vererft. Dit lijkt mij bij parkieten echter niet zo goed mogelijk.

Kortom: Inteelt versterkt de goede eigenschappen en verslechtert de minder goede eigenschappen. Dit heeft trouwens niet alleen met gezondheid te maken te hebben, maar ook met uiterlijk en karakter.

Om geen risico's te lopen bij parkieten: niet doen!   

mvg
ron

Parkieten-Freak

#22
In theorie zouden gunstige genetisch bepaalde eigenschappen bevorderd kunnen worden door inteelt, maar in de praktijk loopt dit vaak heel anders en dat is maar goed ook. Bij mens en dier is aantal miskramen en geboorteafwijkingen groot en dat is logisch ook.
Zonder een "nieuwe bloedlijn" is een bepaald ras namelijk gedoemd tot uitsterven.....

Mijn advies: hou je verre van alles wat met inteelt te maken heeft, dus ook geen neef en nicht kruisen.

@ron:
Er is een fokverbod op bepaalde hondenrassen, en dat is niet voor niets.
Vele afwijkingen bij rashonden zijn te wijten aan het feit dat ze doorgefokt zijn. Dan denk ik aan hartaandoeningen en o.a, heupdysplasie.


fjacobse

@Parkieten-Freak:

Ik heb het over honden waar de stambomen van bekend zijn. De testen die ik bedoelde gingen juist over HD, ED en jaarlijks PRA, maar ook gedragstesten. Door de gangen van de stambomen na te gaan kan ik mij voorstellen dat een zeer ervaren fokker het aandurft om een bepaalde vorm van inteelt te overwegen.
Ik ben het overigens wel met je eens dat de inteelt bij (bepaalde) rashonden veel te ver is doorgeschoten. Maar dat gebeurt in mijn ogen bij vooral bij ontverantwoorde (lees brood)fokkers.

mvg,
ron

sorry, wellicht off topic