wat mag met wat paren?

Gestart door pietje parkietje, juli 11, 2007, 19:24:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

ik heb een voliere met als alle jongen uitgevlogen zijn zown 25-30 grasparkieten, alleen nu is mijn vraag als ze volgend jaar weer gaan broeden gebeurt het misgien dat broertje en zusje eieren krijgen en samen jongen krijgen....komen er dan wel goede jongen van?
en zo ja hoelang mag je met dezelfde groep doorkweken?

Safrena

Hey pietje parkietje

Broers en zussen, mams met zoon of paps met dochter
Ik zou het je heel graag willen afraden deze vorm van kweken.

Dit is inteelt en inteelt brengt jammer genoeg alleen maar parkietjes met een zwakke gezondheid :'(

Vele groetjes

pietje parkietje

tjah...maar ik heb geen ruimte voor broedkooien en prefereer de manier van natuurbroed...zijn e rmisgien anderen die weten hoe ik dit wel kan oplossen? want kwil wel graag kweken....(niet voor de opbrengst maar gewoon voor de lol)

Annika

toch zou ik het echt niet doen dus ik denk dat er een paar opties zijn :

*  jongen van nu ruilen met parkietjes van andere kwekers

* twee delen maken in de voliere, maar de vraag is dan of je nog weet wat broers/zussen/vader/moeder zijn ... ?

Mars

Ik ben het helemaal met Safrena en Annika eens: hoeveel van ons hebben niet problemen met hun parkietjes omdat kwekers niet goed opletten of puur kweken voor het geld?

Je moet niet aan inteeltparkietjes beginnen: het zijn levende wezentjes, dat wil je ze niet aandoen. Zo worden grasparkietjes steeds kwetsbaarder en leven ze korter en korter.

Als je wilt kweken moet je je verantwoordelijkheid nemen, mogelijkheden zoals gedeeltelijk ook al eerder genoemd:
- je parkietjes ringen om ze uit elkaar te kunnen houden,
- aparte voliere gedeelten,
- ruilen met anderen: bijvoorbeeld van een nest alle popjes weg doen en van een ander nest, afkomstig van een ander koppel alle mannen weg: dus het in ieder geval al voor 1 seizoen mogelijk maken dat er geen nageslacht komt van broers en zussen en deze neiuwe generatie in een aparte voliere plaatsen.

Het is belangrijk dat jij je 'administratie' goed bijhoudt: onthoud of schrijf op welk jong van welk koppel afkomstig is. Bijvoorbeeld met behulp van foto's. Mocht er dan toch per ongelijk een ongewenst koppel ontstaan, dan kun je ingrijpen, maar liefst voorkom je het gewoon.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietje parkietje

ringen doe ik zowieso al en ik heb men administratie ook goed op orde, allee het aparte gedeelten maken wordt gewoon lastig...maargoed dat ruilen vindt ik ook nog niet een verkeerd idee....maar ik las ergens op een site (was het jullie site? weet ik niet) dat je met dezelfde groep parkieten maximaal 3 jaar kon doorkweken en dan moest je gaan ruilen...dat is niet zown probleem verder hoor! maar bedankt voor jullie snelle deskundige reacties ik weet wat me te doen staat volgend jaar

Caradow

Met dezelfde groep word bedoelt dezelfde koppels...
Dus als Jantje en Pietje dit jaar voor het eerst een nestje hebben gehad, kun je ze de komende 2 jaar ook nog samen een nestje laten krijgen. Dus niet dat Jantje het met eigen nageslacht gaat doen, maar gewoon weer met Pietje.

pietje parkietje

oke ik snap het! ik dacht dat je dan gewoon met de hele groep 2 jaar door kon gaan...nu snpa ik het wel goed...ik ga volgend jaar wel ruilen denk ik met kwekers uit de buurt

roha

Hoi,

Ik denk persoonlijk dat je de jongen of de ouders al, nadat de jongen zijn uitgevlogen, moet gaan ruilen, in ieder geval dit jaar. Dan kunnen de vogels al aan elkaar wennen en evt. nieuwe koppels vormen, als je volgend jaar weer nestjes wil hebben.

luis

ik ben bekend met je probleem. ik heb ook een voliere waar ik de pietjes een natuurlijke keuze laat maken. za had ik een broer en een zus die erg graag met elkaar optrokken, (ze hadden de zelfde ouders maar kwamen ieder van een ander nestje).

ik hield mijn pietjes eerst in zogenaamde kweekkooien omdat ik net verhuist was.
ik had toen 1 paartje met 4 jongen, 3mannen en 1 vrouw. ik kocht er 3 vrouwen bij en een man, en begon de vogeltjes te koppelen.
broer en zus had ik uit elkaar gehaald en er een partner bij gezet, echter dit klikte niet.

toen ik mijn voliere kreeg kocht ik er weer een stuk of 10 pietjes bij en ik had nestkastje opgehangen.

broer en zus deed ik er ook weer in (nadat ze elkaar 3maand niet gezien hadden) en begonnen een nestje.
de jongen hiervan zijn volledig gezond, zijn allemaal na 4,5 week uitgevlogen en waren goed van formaat.
bij mij is het dus goed gegaan, dit geeft natuurlijk geen garantie voor een ieder.
ik weet dat kwekers ook wel moeder met zoon laten gaan of vader met dochter om zo een goede kweek lijn op te bouwen, en de vogels (of andere dieren) zijn niet altijd zwakker. zo weet ik dat er genoeg mensen zijn die na 2 of 3 broedseizoenen, nieuw bloed in de voliere doen. tijdens die broedseizoenen kan er dus inteelt ontstaan, en men zegt dat je na 2 of 3 keer er pas echt zwakkere vogels van krijgt.

echter is het geen aanrader om broer en zus te laten broeden, maar dan stel ik mezelf de vraag; Hoe gaat dat met de dieren die in het wild leven, daar zal ook heus wel een keer inteelt voorkomen, ik kan me niet voorstellen van niet!

maar ik moet wel zeggen voorkomen is beter als genezen.

mvg luis

Caradow

#10
Citaat van: luis op juli 12, 2007, 22:07:15
broer en zus deed ik er ook weer in (nadat ze elkaar 3maand niet gezien hadden) en begonnen een nestje.
de jongen hiervan zijn volledig gezond, zijn allemaal na 4,5 week uitgevlogen en waren goed van formaat.

Het hoeft aan de buitenkant niet zichtbaar te zijn, toch zullen de nakomelingen waarschijnlijk wel zwakker zijn en vatbaarder voor ziektes of andere gebreken hebben die dus niet zichtbaar zijn

Citaat van: luis op juli 12, 2007, 22:07:15
echter is het geen aanrader om broer en zus te laten broeden, maar dan stel ik mezelf de vraag; Hoe gaat dat met de dieren die in het wild leven, daar zal ook heus wel een keer inteelt voorkomen, ik kan me niet voorstellen van niet!

In de natuur komt het zeker ook wel voor, maar daar leven de dieren niet in beschermde groepen en zal de zwakkere het vaak niet overleven.

pietje parkietje

en dat is precies wat ik wil in mijn voliere...ondanks dat ze beschermt worden door mij wil ik een zo natuurlijk mogelijke geng van zaken dus wie met wie paart maakt niet uit en na een aantal rondes broeden breng ik nieuw bloed in de voliere denk ik..

Caradow

Je moet niet vergeten dat in de natuur de groepen  waarin ze leven vele malen groter zijn en ze een groep kunnen verlaten en zich aansluiten bij een andere groep.. dit kun je in een voliere nu eenmaal niet nabootsen. Als je het echt wil doen zoals de natuur het zelf bepaalt, neem je geen grasparkieten, want die horen niet in een voliere...  (ja, als je gaat beginnen over de natuur...)

Wetende hoe jij er over denkt, zou ik dus al nooit een jonge parkiet bij jou aanschaffen, omdat de kans dus degelijk aanwezig is dat je een inteelt piet koopt met alle gevolgen van dien... Zoals al gezegt, aan de buitenkant hoef je de gevolgen niet te zien, maar van binnen zul je het gaan merken als de piet ouder word... Jij brengt op deze manier gebreken in het bestand van meerdere kwekers, die wanneer jij na een paar jaar je vogels gaat ruilen met andere vogels en je zwakkere vogels naar andere kwekers doet, die hier, niet wetende dat het een inteeltvogel is er verder mee kweekt..

Snap je wat ik bedoel?

Het gaat niet alleen om JOU bestand vogels, maar ook dat van anderen waar jij na verloop van tijd vogels mee gaat ruilen of vogels naar gaat verkopen... Wees dus niet egoistisch, maar realistisch!

pietje parkietje

ik ben realiaschtisch ik heb nou eenmaal geen ruimte om al mijn vogels apart te zetten en ik ben niet van plan om mijn vogels weg te doen omdat er "misgien" een zwakkere parkiet tussen zit en wat betreft inteeltparkieten, een kweker bij ons in het dorp doet het op de zelfde manier, de beste man kweekt al 15 jaar met grasparkieten en heeft naar eigen zeggen nog nooit een zwakkere grasparkiet gehad...hij haalt om het jaar (dus 1 jaar niet 1 jaar wel) alle mannetjes of alle vrouwtjes eruit en ruilt deze met andere kwekers in de buurt zodat er in beide volieres vers bloed komt...en wat je zegt over in de natuur kan een vogel een groep verlaten deze vogel kan dan ook een inteelt parkiet zijn en vervolgens bij een andere rgeop zwakkere parkieten voortbrengen dus dat vindt ik een vreemde redenering

Sarina

Hey Pietje Parkietje

Hobby kwekers die inteelt parkietjes hebben, zoals jij ook van plan bent naar wat ik lees, daar zal ik nooit of nooit een parkietje kopen
wij zijn hier vier parkietjes verloren allemaal door inteelt.
Zij hadden een veel mindere weerstand en dus ook een veel zwakkere gezondheid.

Ik sluit me dan ook graag aan bij de woorden van Caradow.

MVG Sarina

pietje parkietje

het is mij ook niet te doen om het verkopen van de parkietjes het is mij te doen om het leuke van de beestjes, het vrolijke gekwetter in de tuin en het stuntelige gefladder van de jongen daar gaat het mij om niet om parkietjes te verkopen aan mensen die 1 parkietje in huis willen hebben in een kooitje van 1 bij 1,5 meter, nogmaals het is absoluut niet mijn bedoeling om inteelt te krijgen, ik heb mijn administratie super goed op orde en weet precies wie het met wie doet en als er ooit iemand bij mij zou komen om een parkietje dan ben ik zeker zo eerlijk om het te zeggen als het om inteeltparkietjes gaat

Caradow

Tja, als die andere kweker in de sloot springt, spring jij hem dan na?

Sorry, maar ik kan er slecht tegen als men zegt dat iets goed is omdat die ander dat ook doet...

Als hij om het jaar zijn vogels inruilt, dan zal hij ook niet merken dat er zwakke vogels tussen zitten. En hij zal heus ook hebben gehad dat sommige kioppels geen nestjes, of maar met pijn en moeite nestjes krijgen. Nu hoeft dat niet perse aan inteelt te liggen, maar zeggen dat hij nog nooit zwakke vogels heeft gehad, gaat mij te ver. Elke kweker met een groot bestand vogels krijgt te maken met sterfte, doodsoorzaak onbekend... Dus ook niet bekend waarom die betreffende vogels zwakker zijn geweest.

Je moet ook helemaal doen wat je zelf wilt. Mijn mening is niet heilig...

Maar jij vraagt advies en die krijg je hier dan dus ook.

Er komen nog steeds veel te veel parkieten op de markt met gebreken. En dan heb ik het niet alleen over inteelt, maar bijvoorbeeld ook over kruipers. Deze ziekte lijkt maar niet uitgeroeid te worden en waarom niet? Omdat kwekers zich er niets van aantrekken en gewoon met besmette ouders verder kweken. Als er dan een keer jongen tussen zitten die slechts een hele milde vorm hebben en na een tijdje weer kunnen vliegen, word daar ook mee gekweekt waar dus ook weer kruipers uitkomen. Zo gaat dat met allerlei ziektes. En zo werkt inteelt ook..

...

Annika

ik sluit me geheel bij Caradow aan en had het niet beter kunnen verwoorden.

Jij merkt misschien niets van de inteelt en als je parkietjes niet verkoopt (wat ik me niet kan voorstellen, want dan krijg je er wel heel veel) hebben anderen er ook geen last van, behalve wanneer je ze gaat inruilen.
Mensen die een zwak parkietje in huis krijgen zullen jou en andere kwekers met inteelt parkieten niet dankbaar zijn, wanneer hun geliefde vriendje steeds ziek is of eerder sterft ...

entoi

ik heb hetzelfde probleem
ik heb een koppel valkparkieten die ik maar niet uit elkaar krijg en deze liggen nu met 5 jongen.
waaronder 3 wildkleur en 2 lutino.
maar ik begrijp dus wat je bedoeld, ik ben momenteel bezig met veranderingen hier zodat zoiets niet weer kan gebeuren.
gelukkig zijn deze jongen gezond aangezien het de eerste keer is eigenlijk, maar ik zou het niet aanbevelen
om het te blijven doen dan krijg je of zieke of misvormde jongen.

Mars

De vogels lijken gezond, maar zijn kwetsbaarder voor ziekten. Ze zullen minder lang leven (over het algemeen) en er is een grotere kans op zichtbare afwijkingen (denk maar eens aan mensen: meer lichamelijk en geestelijk gehandicapten bij inteelt).
Als er daarna ook nog eens doorgekweekt wordt met deze vogels, zelfs als het daarna geen inteelt meer is, dan wordt het nageslacht ook zwakker. En je begrijpt: ook in de lijn daarna, bij de kinderen of de kleinkinderen wordt er wel weer inteelt 'gepleegd'. Zo is in de loop der jaren het parkietenras zwakker geworden en vatbaar voor ziektes als het al eerder genoemde kruipersvirus.
Er is bewezen dat juist dat virus bij grasparkietjes erg goed aanslaat omdat er met grasjes zoveel inteelt geweest is.

Dus: je weet nooit waar jouw grasjes terecht komen of waar hun nakomelingen terecht komen. Door inteelt niet erg te vinden, zorg je voor meer afwijkingen en kwetsbaardere parkietjes.

Waarom probeer je nu niet eerst eens van alle nestjes of alleen de mannetjes te houden, of alleen de popjes: dus in 1 nestje of de broertjes, of de zusjes weg te doen? dan voorkom je in ieder geval die soort inteelt: tussen broer en zus.  Als er dan onverhoopt toch een vader-dochter/moeder-zoon relatie ontstaat (wat niet vaak gebeurt, heb ik me laten vertellen), dan kun je de eitjes weghalen.
Zo zou ik het in ieder geval aanpakken, dan heb je het voor een seizoen uitgesloten en kun je volgend jaar verder kijken, wat je doet. Ik neem aan dat je voliere ook niet onbeperkte ruimte heeft.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietje parkietje

@mars:

op de manier die jij aangeeft ben ik ook van plan het te doen hoor ik zei alle mannetjes of alle vrouwtjes weghalen maar ik bedoelde daarmee zoals jij het zegt....en inderdaad mijn voliere heeft geen onbeperkte ruimte...helaas haha :P maar alle broertjes of alle zusjes uit 1 nest weg doen is inderdaad het idee wat ik zou willen toepassen en ik ben nu aan het kijken wie weg gaan

fjacobse

Over de parkietenwereld weet ik niet veel. Wel over het fokken van rashonden.
Wellicht een heel andere wereld maar toch het volgende:

Inteelt gebruik je het liefst niet.

Echter als je bepaalde goede eigenschappen in het ras wilt versterken dan kun je het sporadisch gebruiken. Waarbij broer en zus, moeder en zoon en vader en dochter uit den boze zijn (neef en nicht komt wel voor). Bij honden is het zo dat de ouders uitvoerig getest dienen te zijn op allerlei erfelijke ziektes, zodat je bepaalde slechte (lichamelijke) eigenschappen zo min mogelijk vererft. Dit lijkt mij bij parkieten echter niet zo goed mogelijk.

Kortom: Inteelt versterkt de goede eigenschappen en verslechtert de minder goede eigenschappen. Dit heeft trouwens niet alleen met gezondheid te maken te hebben, maar ook met uiterlijk en karakter.

Om geen risico's te lopen bij parkieten: niet doen!   

mvg
ron

Parkieten-Freak

#22
In theorie zouden gunstige genetisch bepaalde eigenschappen bevorderd kunnen worden door inteelt, maar in de praktijk loopt dit vaak heel anders en dat is maar goed ook. Bij mens en dier is aantal miskramen en geboorteafwijkingen groot en dat is logisch ook.
Zonder een "nieuwe bloedlijn" is een bepaald ras namelijk gedoemd tot uitsterven.....

Mijn advies: hou je verre van alles wat met inteelt te maken heeft, dus ook geen neef en nicht kruisen.

@ron:
Er is een fokverbod op bepaalde hondenrassen, en dat is niet voor niets.
Vele afwijkingen bij rashonden zijn te wijten aan het feit dat ze doorgefokt zijn. Dan denk ik aan hartaandoeningen en o.a, heupdysplasie.


fjacobse

@Parkieten-Freak:

Ik heb het over honden waar de stambomen van bekend zijn. De testen die ik bedoelde gingen juist over HD, ED en jaarlijks PRA, maar ook gedragstesten. Door de gangen van de stambomen na te gaan kan ik mij voorstellen dat een zeer ervaren fokker het aandurft om een bepaalde vorm van inteelt te overwegen.
Ik ben het overigens wel met je eens dat de inteelt bij (bepaalde) rashonden veel te ver is doorgeschoten. Maar dat gebeurt in mijn ogen bij vooral bij ontverantwoorde (lees brood)fokkers.

mvg,
ron

sorry, wellicht off topic